papegaaienbekken


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-08-2007 19:44

Eén pagina on-topic over na opschonen. :-? Verder met de discussie maar weer.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-08-2007 21:43

Allereerst moet mij een opmerking van het hart. Normaal krijg je bij dit soort onderwerpen reacties als vliegen op een hoop stront. Blijft nu op de bekende uitzonderingen na angstaanjagend stil, bang dat men de vingers brand?

Wat Jos al aangeeft klopt, wel heb ik een zeer oude karper mogen vangen die er een x aantal keren per jaar uitkwam. De bek zag er op een aantal blauw/grijze plekken na goed uit. Vergroeiingen of vervormingen van de bek door lidteken weefsel kwam ik niet tegen. Wat niet wil zeggen dat wat Jos zegt onzin is. Graag verneem ik de ervaring van andere hier over.

Vraag 1. Welke oorzaak lijd nog meer tot papegaaibekken die aantoonbaar een van de belangrijkste is maar haast nooit vermeld wordt.


Wat ik miste in eerdere reacties is er wat er gebeurd bij een lijnbreuk met de karper. Niets, of toch wel. Al eens een vos, zwijn of ander beest gezien die in een strik gezeten heeft. Beesten missen vaak dan stukken poot dezelfde verminkingen maar dan de bek kom ik bij karpers tegen. Als zij zich vast zwemmen in een opstakel zal de vis alles in het werk stellen om los te komen de weerhaak staat dit haast niet toe dat dit lukt. Lukt het wel zal in veel gevallen een totaal kapotte bek het resultaat zijn. Bewijzen hier van zijn er te over. Lukt het niet, is de karper gedoemd te sterven ook die voorbeelden zijn er.

Wat kan bijdragen ter voorkoming.

Een haak zonder weerhaak kan bij een lijnbreuk veel vreemde rare bekken voorkomen. De lijn druk valt weg na een lijnbreuk het ontbreken van de weerhaak zorgt er voor dat de lijn in negen van de tien gevallen direct uit de bek valt in tegenstelling van haken met weerhaak. Het zelfde effect zie je in je net na het landen. Ja maar het insnijden dan, niet aanslaan als je op korte afstand vist. Type haak kan ook een rol spelen ter voorkoming. Komt veel voor dat de slip verkeerd staat afgesteld. Rustig pompend je lijn binnen draaien. Kleinere karpers zijn heel goed te sturen zodat problemen van het door andere lijnen zwemmen niet nodig is met alle gevolgen van dien. Loop weg van je opstelling zodat je overzicht houd. Hou de juiste hoek in je hengel, zodat hij de klappen samen met je slip en de rek in je lijn opvangt. Slechte lijnen, dunne lijnen 35 honderdste is de standaard op dit moment. Er zijn er al genoeg die naar 45 á 50 honderdste zijn gaan vissen ter voorkoming van lijnbreuken.

Is geen kunst om een karper te vangen vandaag de dag. Is wel een kunst hem in dezelfde toestand terug te zetten als voor de aanbeet. Ook ik maak nog wel eens fouten. Pas nog blokte ik mijn spoel na een aanbeet, mijn hond begon als een gek tegen me op te springen. Liet mijn spoel los de gevolgen laten zich rade. Mijn lijn kwam tussen het draaiwerk waarna een lijnbreuk volgden. Door een snelle reactie kon ik mijn lijn pakken en kon ik de karper toch veilig landen. Ook vis ik al jaren met veel veiligheid zonder weerhaak. Bekken zien er steeds goed tot redelijk uit na controle van de verwondingen. Steeds meer fabrikanten brengen haken zonder weerhaak op de markt probeer het eens uit knijp anders de weerhaak eens plat. Helemaal uitsluiten kun je zaken nooit, een goede aanzet geven ter voorkoming is een morele verplichting die we ons zelf op moeten leggen. Het gemak waarmee mogelijke oplossingen omzeep geholpen worden. En men de gevolgen van lijnbreuken bagatelliseert blijft me verbazen.

Tot zover mijn bijdragen om te komen bij vraag 1.

Reacties op eerdere of nog komende opmerkingen volgen.

Peter
K. van den Herik

17-08-2007 08:46

Naar mijn beleving is de hoek van het drillen van invloed. Hoe scherper deze hoek hoe meer kans dat de lijn in de zijkant insnijdt.

Wateren waar regelmatig met de korst gevist wordt hebben vaker last van papagaaien.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-08-2007 08:57

[Wateren waar regelmatig met de korst gevist wordt hebben vaker last van papagaaien.

MVG

Klaas[/quote]

Klaas, vis je ook al in de dierentuin :lol: :lol:
Moet nu helaas weg kom er op terug.

Peter
K. van den Herik

17-08-2007 11:46

in de dierentuin doe ik vogelen niet vissen.

Lijndiktes.

Neem een karper die 15 meter lijn achter zich aan sleept en vast komt te zitten. Uiteraard is het lood wel al los.

Kan een karper een 10 pondslijn kapot trekken? Nee
Kan ie een 100 pondslijn kapot trekken? ook niet.

De beste lijn voor de karper is dus in principe de lijn die heel blijft.

Ik vis nu met 60/100e nylon en dat bevalt prima.

Veilige rig bestaat niet want we willen dat ding vangen.

Misschien een 8 ponds onderlijn?


MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-08-2007 12:17

Zeker is (uit eigen ervaring) dat er pakweg 30-40 jaar geleden ook al papegaaienbekken bij karpers voorkwamen op (toen ook al) drukbeviste putjes. En toen was een 20 ponder al een grote vis, een hengel van 2 LBS al zwaar en nylon van 22/100 al dik.
Het relatief vaak gevangen worden en daarbij de wijze van landen / onthaken veroorzaakt dus wel degelijk deze ellende.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

17-08-2007 13:06

Volgens mij hebben we die papegaaibekken voor 90% te danken aan stropers ! Wie zijn dit , mensen die met de handlijn een karper willen vangen en een ontzettend zwaar vissen . Ge kent dat wel een handlijntje van 4 meter , draad van 15 pond en dan hoort ge ze nog zeggen ,vandaag nog 4 keer overgetrokken , volgende keer zal het niet waar zijn ! Hebben jullie al eens getest hoeveel pond dat ge kunt omhoogheffen met een afgestelde slip ? Wedden dat ge geen 4 pond kunt omhoog krijgen ! :o (try it!) Maar zij trekken 15 pond over ! Op een verantwoorde manier obstakelvissen ?, en in de tent liggen, dit kan en bestaat niet !
Grtzz
Benny
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

17-08-2007 15:52

Daniels Benny schreef:Volgens mij hebben we die papegaaibekken voor 90% te danken aan stropers !
Benny


Eeh, misschien sla ik de plank mis hoor, maare, als het goed is gaan de karpers die stropers vangen de pan in. Daarom zijn het namelijk stropers. Of te wel een karper die een stroper vangt zul je dus niet weer vangen.

Snappie?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-08-2007 15:55

Buiten het feit van de pan...


90%.....??

In die 12 jaar dat ik op karper vis heb ik op die wateren waar ik vis/gevist heb nog nooit een stroper gezien en een handlijn al helemaal niet!

Terwijl er toch best papagaaien tussen zitten. Dit verhaal heeft dus volgens weinig met de oorzaak te maken en wat eraan te doen om het te voorkomen.
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

17-08-2007 18:03

ik denk dat de enige oplosssing weerhaakloos vissen is.
maar ook dan kan er na veelvuldig vangen een papegaaienbek optreden(denk ik).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-08-2007 20:33

Goede voorlichting blijft de basis om zoveel mogelijk (noem het maar ongelukken) te voorkomen. Bereik van KWO is helaas te klein om met name grote doelgroepen te bereiken. Karperbladen en Hét Visblad hebben hierin zeker ook een belangrijke functie. Doe dan ook een oproep om b.v. in overleg met de KSN hier nog meer aandacht aan te besteden. Dat je problemen als deze nooit helemaal uit kan bannen is logies. Zeker als ik de opmerking van Aart lees die al wat langer in het karpercircuit mee loopt. De Bosbaan is een goed voorbeeld dat het na tientallen jaren ook anders kan. Door een andere bestuursamenstelling is het beleid een stuk veranderd. Jaarlijkse uitzettingen zoals in het verleden plaats vonden vinden niet meer plaats zo heb ik begrepen. Alleen al een goed verhaal hier over kan andere visrechthebbende op andere gedachten brengen. Dat men vanuit Sportvisserij Nederland specifieke karperputten propageert om met name jongen karpervissers enthousiast te maken kan. Wel zal men dan ook de verantwoording op zich moeten nemen voor een goede degelijke begeleiding van deze jongens en meiden. Dat hier nog veel te winnen is mag duidelijk zijn. De nadruk zal dan ook niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit van het vissen moeten gaan.

Klaas, heb geen enkele ervaring dat een lijn insnijd in de bek of de bek moet al ernstig beschadigd zijn. Zijn er meer die deze ervaring hebben? Heb ik mijn hengel in een hoek van 90 graden ten opzichten van het water kan ik weer enkele slagen met mijn molen maken. Gaat de vis tijdens het drillen in rechte lijn van je af komt er inderdaad de maximale druk op de bekrand te staan. Of de hoek dan nog een rol speelt kan ik niet beoordelen. Wel kan mogelijk je slip afstelling mede een rol spelen ter voorkoming?

Peter
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-08-2007 20:35

Ving ik gisteren toch een papegaaienbek op de rivier. :o :-?
Hoe kan dat nu weer vraag ik me af.
De vis was me totaal onbekend, en zowel het model als de manier van vechten was die van een putjesvis. Zou iemand met intens medelijden de vis hebben overgezet? Ik zal er wel nooit achter komen, maar vreemd was het wel.

Ik denk inderdaad dat die bekken vooral worden veroorzaakt doordat de vissen te vaak worden gevangen, zodat de bek geen tijd krijgt om te herstellen. Ook zal verkeerd drillen, verkeerde haken, te zware hengels in combinatie met gevlochten lijn er voor een belangrijk deel tussen zitten.

Ik zou zeggen mijd deze wateren, dan doe je er zelf niet aan mee.
HPE, onze kruisridder voor het welzijn van de karper heeft er echter geen moeite mee om in dat soort wateren te vissen. En dat snap ik nou niet.

Met papegaaienmijdende groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

17-08-2007 23:35

Lijnbreuk en te grote haken icm het vaak gevangen worden is volgens mij
de grootste oorzaak. Ook door de vis op de verkeerde plek te haken kan
een reden zijn.

Door weerhaakloos te vissen is het probleem van lijnbreuk al aanzienlijk
gereduceert in mijn ogen.
Al moet ik toegeven dat ik zelf niet weerhaakloos vis. :oops:
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-08-2007 23:46

pj otte schreef:Goede voorlichting blijft de basis om zoveel mogelijk (noem het maar ongelukken) te voorkomen. Bereik van KWO is helaas te klein om met name grote doelgroepen te bereiken. Karperbladen en Hét Visblad hebben hierin zeker ook een belangrijke functie. Doe dan ook een oproep om b.v. in overleg met de KSN hier nog meer aandacht aan te besteden. Dat je problemen als deze nooit helemaal uit kan bannen is logies. Zeker als ik de opmerking van Aart lees die al wat langer in het karpercircuit mee loopt. De Bosbaan is een goed voorbeeld dat het na tientallen jaren ook anders kan. Door een andere bestuursamenstelling is het beleid een stuk veranderd. Jaarlijkse uitzettingen zoals in het verleden plaats vonden vinden niet meer plaats zo heb ik begrepen. Alleen al een goed verhaal hier over kan andere visrechthebbende op andere gedachten brengen. Dat men vanuit Sportvisserij Nederland specifieke karperputten propageert om met name jongen karpervissers enthousiast te maken kan. Wel zal men dan ook de verantwoording op zich moeten nemen voor een goede degelijke begeleiding van deze jongens en meiden. Dat hier nog veel te winnen is mag duidelijk zijn. De nadruk zal dan ook niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit van het vissen moeten gaan.


Peter


Peter,

Zowel de karperbladen, een deel ( en dat deel is langzaam groeiend !) van de groot- en middenhandel als de KSN, als de SBBK als Sportvisserij Nederland hebben die verantwoording inzake goede voorlichting reeds genomen.

Effe wat anders; unieke combinatie he hierboven ?

Voor het resultaat van deze unieke combinatie hoef je als KSN lid zijnde slechts te wachten tot de landelijke najaarsmeeting op 01 december.

Alle 198700 overige karpervissers mogen op/vanaf Carp 2008 meegenieten.

Op de juiste toon en zonder al te veel publiciteit overleggen blijkt dus toch heel produktief te kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-08-2007 23:53

Herman Esveld schreef:Lijnbreuk en te grote haken icm het vaak gevangen worden is volgens mij
de grootste oorzaak. Ook door de vis op de verkeerde plek te haken kan
een reden zijn.

Door weerhaakloos te vissen is het probleem van lijnbreuk al aanzienlijk
gereduceert in mijn ogen.
Al moet ik toegeven dat ik zelf niet weerhaakloos vis. :oops:


Weerhaakloos heeft niets met lijnbreuk te maken. !

Lijnbreuk is in 99 % van alle gevallen eigen falen !

Verkeerd materiaal op de verkeerde manier en op de verkeerde plaats gebruikt.

Een klein beetje NADENKEN zou al veel leed besparen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-08-2007 09:27

Michel,

Ben erg benieuwt wat er opstapel staat. Dat een goede samenwerking tussen partijen nodig is waarbij de commerciële kant van de zaak niet doorslaggevend mag zijn om me te doen juich ik alleen maar toe.

Herman,

Is erg simpel probeer het eens uit. In 5 seconden knijp je een weerhaak dicht of breekt hij af.

Namens de vele pipo’s onder de karpers hartelijk dank.

Peter
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

21-08-2007 19:42

Kees

Kruis-ridder, dat is geen moraal-ridder.


Dat ik op een 'papegaaien-water' heb gevist, dat heeft een achtergrond.
Hoe dat zit, daar kom je nog wel te weten.

met geheimzinnige groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

21-08-2007 20:41

Michel Hollaar schreef:
Herman Esveld schreef:Lijnbreuk en te grote haken icm het vaak gevangen worden is volgens mij
de grootste oorzaak. Ook door de vis op de verkeerde plek te haken kan
een reden zijn.

Door weerhaakloos te vissen is het probleem van lijnbreuk al aanzienlijk
gereduceert in mijn ogen.
Al moet ik toegeven dat ik zelf niet weerhaakloos vis. :oops:


Weerhaakloos heeft niets met lijnbreuk te maken. !

Lijnbreuk is in 99 % van alle gevallen eigen falen !

Verkeerd materiaal op de verkeerde manier en op de verkeerde plaats gebruikt.

Een klein beetje NADENKEN zou al veel leed besparen.


Ik bedoel natuurlijk de gevolgen van lijnbreuk :wink:

Als je weerhaakloos vist kan de karper het stuk lijn makkelijk kwijtraken en zal zichzelf niet vastzwemmen.

Ik hoop dat iedereen mij nu goed begrijpt.

met nadenkende groet :lol: :lol:
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-08-2007 11:09

Hans-Peter,

Ik hoor/lees het nog wel een keer neem ik aan?

Met nieuwsgierige groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

22-08-2007 12:55

Kees

Het was ergens in 1993 toen ik begon met het vissen op de RVS-vijver in Ede.
Dit water bevatte op dat moment ongeveer zeventig karpers op ca. drie hectare.
Begin 1995 zou het water verpacht worden aan HSV Voor Ons Plezier.

Met vijf karpervissers zijn wij toen op de najaars-vergadering van 1994 van deze HSV geweest.
Op deze vergadering hebben wij aangegeven dat het niet verstandig zou zijn om alle karpers uit hun voormalige water, de Kreelse Plas, over te zetten op de RVS-vijver.
De HSV heeft toen besloten deze Kreelse-Plas-karpers er toch bij te zetten, anders zou het kapitaal-vernietiging zijn...

In 1997 ben ik verhuist naar Maarssen-broek, en heb daar totaal ruim zeven jaar gewoond.
Vervolgens ben ik weer terug verhuist naar Ede.
Mijn huis ligt nu op loop-afstand van de RVS-vijver.
Na een rondje om het water te hebben gelopen, werd ik gegrepen door een stukje nostalgie.

Een week later besloot ik er een paar uurtje's te vissen.
De eerste twee vissen die ik ving zagen er niet uit.
Mondhoeken totaal weg, vinnen gescheurd en/of gebroken en beschadigen van het schubben-kleed.
Echt om te huilen...

Vervolgens ben ik samen met een maatje, het ganse bestand in kaart gaan brengen.
Niet omdat wij deze vissen nog extra leed wilden bezorgen, maar omdat wij bewijzen nodig hadden om betreffende HSV te confronteren met hun wan-beheer.
We hebben vissen gevangen van het oude bestand, en deze zagen er echt niet meer uit.
En dat doet pijn hoor.
Ik durf dan ook hardop te schrijven: VEEL KARPERVISSERS IN EDE ZIJN GEWOON EEN STELLETJE ONBENULLEN.
Maar dat heeft de voorzitter geloof ik wel duidelijk gemaakt op de laatste najaars-vergadering.

Mijn generatie collega-karpervissers uit Ede heeft onderhand een bloedhekel aan de zogenaamd nieuwe karpervissers, die denken dat een karperbek er zo uit hoort te zien.
Want dat bevreemd mij nog het meeste.

En ik vind dat als men karpervisser in hart en nieren is, dit soort wateren niet hoort te tolereren.
Het is wel heel makkelijk om gewoon het water te mijden, en de karpers maar aan hun lot over te laten.

Inmiddels zit ik in het bestuur van deze HSV en een afvissing zit er aan te komen.
Daarbij zijn er een aantal zogenaamde karpervissers, die men er niet meer ziet omdat ik er tegenwoordig rond loop.
Sterker nog, hengeldruk is er nog amper.

met wijdelijke groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-08-2007 13:05

Duidelijk HPE, bedankt voor je uitleg en goed bezig op deze manier!

Pas maar op straks wordt je na dit verhaal overstelpt met verzoeken uit den lande om ook eens rond andere drukbeviste wateren te lopen, als er daardoor mensen wegblijven! 8)

Groet,
kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-08-2007 13:26

Hans-Peter, wat is precies de bedoeling van die afvissing?
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

22-08-2007 13:44

Dé nummer 1 oorzaak van het papegaaienbekvirus? (denk ik...) Verspelen van lijnen:

Een visser gooit zijn lijn vast in overhangende takken, trekt zijn lijn kapot,
karper eet boilie en zit vast. Einde mondhoek.

Een visser gooit strak tegen overhangende takken, zoekt zijn stretcher op,
krijgt een fluiter, slaat aan, zit vast, trekt lijn kapot. Einde mondhoek.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-08-2007 14:28

Sebastian, helaas ligt het niet zo simpel want op wateren waar vroeger en nu met de beste wil van de wereld je lijnen nergens aan vast kunnen komen te zitten kwamen en komen frommelbekken voor.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

22-08-2007 15:07

Hoi Aart,

Het probleem zal inderdaad niet zo simpel één enkele oorzaak hebben.
Ook het gebruik van (te) zwaar materiaal en lomp drillen zullen zeker een
schadelijk effect hebben op de karper. Daarnaast worden sommige vissen
gewoon erg vaak gevangen.

Maar wanneer ik aan vissers vraag of dat ze iets hebben kunnen vangen
krijg ik regelmatig te horen "twee gevangen, één verspeeld, in de takken".
In zo'n geval houd ik mijn hart vast voor de verspeelde vis...

Dit onderwerp is nu al in een aantal topics aan bod gekomen, en eigenlijk
komt het er steeds op neer dat (vooral) de jeugd vaak te lomp drilt met
onnodig zwaar materiaal. Dat zal in een aantal gevallen ook zeker wel zo
zijn, het valt alleen erg op dat niemand stil lijkt te staan bij de gevolgen
van het verspelen van een montage (of het nu in obstakels of aan een
gehaakte karper is...).

Het kan maar even gemeld worden, denk dat het wel belangrijk is dat er
bij stil gestaan word...

Grs sebastian.