Het afschrikken van karper


Tom Boer

06-02-2002 12:00

Beste allen,

Ik geef Willem in deze helemaal gelijk.

Ik heb heel de topic gelezen en dan denk je oplossingen voor sommige "schrikproblemen" en dan zie je iemand die iets aandraagt en dan komt men met allemaal ontkenningen terwijl hij duidelijk zegt om welke types wateren het gaat en zelfs nog wat randvoorwaarden verteld.

Ik snap dan niet dat mensen zeggen, ik vaarde uit en ving meteen.
Man als je het boek van Evert leest dan lees je dat Gerard Smith met zijn buitenboordmoter naar de stek vaart en dan volgasterug en binnen 5 min beet krijgt.

Ik heb zelf weleens 7 keer opnieuw ingegooid omdat ik een perfectionist ben met 120 gram lood en dan nog binnen de minuut beet kreeg.

MAAR ik heb het ook wel gehad op een dressuur water dat ik smorgens heel vroeg aankwam en dan mijn kant van het water vol bellenplakaten zag en als ik dan ingooide en wat voer erbij leek het wel uitgestorven! Liep ik dan mijn rondje leek het wel of de gehele populatie aan de andere kant van het water zat. En terugkomen deden ze de eerste 12 uur niet.

Het belangrijkste in deze is hoe los je dat dan op? En niet, nou op mijn water gaat het zo en zo want daar heerst geen dressuur.

Het is dus zo dat men zo'n discussie goed moet lezen om onszelf voorruit te brengen en niet te laten verzanden in een welles nietes discussie waarin allerlei variabelen (hierbij dus allerlei typen wateren) door elkaar gehaald worden. Daar komen we niks mee voorruit terwijl het zorgen dat een karper NIET schrikt onze visserij juist erg in ons voordeel kan beïnvloeden.

Laten we hopen dat deze vreselijk interessante discussie op een goede manier doorgaat en dat we allemaal veel kunnen leren.

Groeten,

Tom
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-02-2002 13:36

Tom,

Ik weet niet of je het boek van Terry Hearn hebt gelezen maar hij vist het liefst ook aan de kant waarbij hij de karpers vaak kan observeren. Meestal laat hij zijn rig erg langzaam zakken en gooit dus niet in. Bijvoeren gaat erg voorzichtig met kleine beetjes tegelijk. Er staan ook anekdotes in dat de vis een rondje zwemt en hij in de tussentijd gauw z'n val zet.

Wat ook kan werken is inschatten wat de richting is waarin de vissen zwemmen en zorgen dat er een gedekte tafel klaarligt als ze daar aankomen.

Let wel, dit is niet mijn visserij maar het is wel erg leerzaam om te lezen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
joost hymans
Berichten: 79
Lid geworden op: 05-02-2006 17:17
Locatie: druten
Contacteer:

09-02-2006 14:53

ik viste zelf altijd met strak gespannen lijnen en nu ben ik een jaartje aan het vissen met slappe lijnen en als ik dan naar mijn lijnen kijk die slap hangen en een voerplekje op 1 meter water vlak voor de kant dan zie je dat een hoop vissen met de borst vinnen de lijn op pakken en dan loopt de lijn wat strakker en schiet de lijn van de vis zijn vinnen af en schrikt hij niet en als je het zelfde doet met een strakke lijn dan schrikken ze wel degelijk is mijn bevinding en darom geeft het mij het gevoel dat ik beter aan het vissen ben als de vissers diede lijnen soms zo strak hebben staan dat de swinger in een lijn staat met de beetverklikker en de molen maar dan spreek ik wel over stilstaande wateren! op rivieren is het een ander verhaal maar met slappere lijnen vissen kan je een groot voordeel geven tegen over de concurentie en daar kom je achter als je ze verteld wat je gevangen hebt (wat soms niet slim is om te zeggen) en dan denk ik als je evenveel uren vist dat degene die met slappe lijnen vist meer vis heeft gehaakt (als alle andere dingen ook kloppen natuurlijk) :wink:
wind op de kant is vis in de hand