Koi mee nemen.


Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

12-05-2007 17:41

Ik zou het erg egoistisch vinden om een vis mee te nemen. Een 16 ponds koi gaat zich echt niet thuisvoelen in een koivijvertje van buurman...
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-05-2007 18:00

Remko Oude Elferink schreef:als die koi een bepaalde ziekte heeft in dat water en de vissen in dat water zijn er immuun voor. en je gaat hem overzetten naar je achtertuin. en die vissen zijn niet immuun dan ligt binnen de kortste keren je hele vijver op de rug..

dus niet doen.

andere redenen om het niet te doen is omdat dat water nu zijn huis is en zich er waarschijnlijk goed voelt. dus krijgt de vis onnodige stress..

grote kans dat de vis ook snel kapot gaat omdat zijn omgeving ineens een stuk kleiner word.


Nieuwe vis hoeft niet slecht te zijn voor je tuinvissen. Gewoon even een afstrijkje maken van de slijmlaag, laten onderzoeken onder de microscoop en wanneer nodig in quarantaine met een behandeling, daarna nogmaals afstrijkje maken om te kijken of ie clean is. Zo zou ik het altijd doen met nieuwe vissen die je toevoegd aan je koibestand. Zelfs vissen van een vakhandel! Dus die vlieger gaat niet geheel op. Lijkt mij bovendien ook geheel eigen risico.

Dat een koi in het wild (na uitzetting dus!!) prima gedijdt lijkt mij toch wat zeggen over zijn aanpassingsvermogen aan een nieuwe omgeving. Dat hij snel kapot gaat in een kleinere omgeving lijkt me flauwekul. Japanse koi worden gekweekt in grote bassains, modderpoelen. Dan gaan ze in een zakje het vliegtuig in waar ze zich letterlijk niet kunnen keren en komen dan bij de handel in een kleine ruimte om vervolgens in iemand zn tuinvijver te belanden. Komt beetje op hetzelfde neer of niet?
Karpers in het wild hebben ook weleens te kampen met nieuwe kleinere habitat, bijvoorbeeld door droogval, vooral in uiterwaarden en zo.

Enige nuancering... het lijkt me nogal onaangenaam voor een echt grote koi, zoals gesteld wordt, om in een klein vijvertje te belanden. Zoals de 16-ponder uit het voorbeeld hierboven, die ga je logischerwijs natuurlijk niet in een tuinvijver van 3 bij 3 meter stoppen, al denk ik dat het dier zich wel aan zou kunnen passen.

Dat koi verwilderen en niet meer kunnen schikken in gevangenschap is ook onzin. Ze zijn ooit ook tam geweest, sommige van die gouden jongens die in het wild rondzwemmen hebben misschien ooit wel bij iemand in de hand gegeten. Ik heb het vroeger toen we nog een standaard tuinvijver hadden met allerlei vissen wel meegemaakt dat ik een goudvis ving in een visvijver in een nieuwebouwwijk en hem vol trots meenam voor in de vijver dat de vis na zijn stressvolle avontuur aan de hengel een paar uur later al de vijverkorrels van de oppervlakte hapte! En met karpers is het net zo. Ik weet bijna zeker dat je elke "verwilderde" koi handtam kunt krijgen in gevangenschap. Dit heeft ook betrekking op aanpassingsvermogen. Ze nemen snel het gedrag over van de soortgenoten in hun omgeving en dat kan dus heel snel gaan.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

14-05-2007 08:24

M.A.W. het overzetten van karpers dat moet men maar accepteren ??

met acceptabele groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-05-2007 08:36

Hans Peter,

Dat lees ik er niet zo uit. Wel dat je het om de goede argumenten beslist niet moet doen. Dat zijn precies dezelfde argumenten waarom je ook geen andere karpers over moet zetten. Er is geen verschil dat maakt dat het met een koi ineens wel zou mogen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

14-05-2007 08:42

Kees

Maar toch filter ik uit het relaas van Rick dat de koi (maar ook de karper) zich snel aanpast aan zijn/haar nieuwe omgeving.
Dat is echter lang niet altijd zo, de voorbeelden hiervan zijn legio.
Het past een rechtgeaarde karpervisser niet om karpers over te zetten.
Dat het überhaupt regelmatig te sprake komt is al niet goed, laat staan als wij er hier uitgebreidt gaan over uit wijden.

Overzetten nooit doen, de natuur regelt zich zelf wel.

met visvriendelijke groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-05-2007 08:54

Hans Peter,

Karper heeft een groot aanpassingsvermogen. Niettemin moet de nieuwe plek wel geschikt zijn. Door de lokale omstandigheden is de koi zo geworden als hij nu is. In dit geval zijn de meeste vijvertjes totaal ongeschikt om de koi voort te laten bestaan zoals deze gegroeid is in het oorspronkelijke water. Maar dat maakt nog niet dat de koi wel overgezet mag worden naar een vijver die daarvoor geschikt gemaakt is.

Verder zijn we het eens. Karper dus nooit overzetten! Koi is ook een karper.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

14-05-2007 09:03

Kees

Mij is het in ieder geval duidelijk, hopelijk voor alle andere karpervissers ook.

met duidelijke groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-05-2007 09:07

Hans-Peter van Ee schreef:Kees

Maar toch filter ik uit het relaas van Rick dat de koi (maar ook de karper) zich snel aanpast aan zijn/haar nieuwe omgeving.
Dat is echter lang niet altijd zo, de voorbeelden hiervan zijn legio.
Het past een rechtgeaarde karpervisser niet om karpers over te zetten.
Dat het überhaupt regelmatig te sprake komt is al niet goed, laat staan als wij er hier uitgebreidt gaan over uit wijden.

Overzetten nooit doen, de natuur regelt zich zelf wel.

met visvriendelijke groet

HPE


De door mij geformuleerde stelling dat karper (of vis) zich goed aan kan passen aan zijn omgeving is een algemene stelling, die los staat over de mening van het meenemen van koi, laat staan het meenemen of overzetten van karper, wat jij aanhaalt... Want het is nogal heel erg kort door de bocht om over één kam te scheren in deze.
Dus laat buiten deze discussie over koi vooropstaan dat een tegenstander ben van het overzetten van karpers! Dat is een kwalijke ontwikkeling die helaas voor steeds meer regio's geen "ver-van-mn-bed-show" meer is.
Maar ik vind het in een aantal opzichten een verschil tussen vis die van nature voorkomt en/of uitgezet is ten behoeve van de sportvisserij en een vis die in een water gedumpt door een tuinvijverhouder, om wat voor reden dan ook. In sommige opzichten is dat dan ook not done. Maar omdat we dan een leuk gekleurt visje erbij hebben om te vangen is dat wel acceptabel?
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

14-05-2007 09:18

Rick

Voor de ervaren karpervisser die het goed voor heeft met 'onze' karpers is het inderdaad heel kort door de bocht.
Er lopen echter veel beginnende/onervaren karpervissers rond die een relaas zoals dat van jouw verkeerd begrijpen, en daardoor gevoedt kunnen worden met verkeerde ideeën, aangaande de leefomstandigheden van een karper.
Natuurlijk is de karper een sterke vis, maar ze raken o zo makkelijk beschadigd, zeker wanneer men er mee gaat lopen slepen.
Maar goed, Rick voel je niet aangevallen, want dat is de gedachte er niet achter.

met denkende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-05-2007 09:25

Ik snap je gedachtengang en moet het met je eens zijn dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn met een mening die verkeerd opgevat kan worden. Want er zijn er al zovelen die in de verleiding komen tot verkeerde dingen. Al dan niet bewust of door onwetendheid. Maar dat moet je natuurlijk niet in de hand werken. Ik snap de gedachte erachter Hans-Peter en misschien is het verstandiger dat ik wat gas terugneem :D

Ik voel me trouwens niet aangevallen, dat gebeurt niet zo snel... misschien hooguit als er een leeuw op me af komt rennen dat ik me toch een tikje aangevallen voel. Het is louter discussie, gelukkig kan dat soms nog zonder bekvechten of moddergooien, uitlopend op niets.

Groet Rick
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

14-05-2007 09:39

Rick

Wederzijds respect is een groot goed tijdens het voeren van een discussie.
Al doende leert men, en dit gezegde is van toepassing op velen van ons, dus ook op mij.
Karpervissen is meestal bijleren, maar soms ook afleren.

met vis-vriendelijke groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-05-2007 09:40

Hans-Peter van Ee schreef:Karpervissen is meestal bijleren, maar soms ook afleren.


Da's een hele goeie, in zijn algemeenheid.
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

15-05-2007 09:19

Vooral doen, dat gaat zeker goed komen als hij al een vijver met mooi grote koi erin heeft :o
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

19-05-2007 16:53

Als ik jou was zal ik gewoon de koi daar laten . Al heeft de koi ziektes kan je hem een half jaar in een aparte bak doen , Dan gaan de ziektes meestal weg .
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

19-05-2007 16:55

Taco, genoeg geweest nu met dat onzin praat, 14 berichten in 20 minuten is niet meer normaal, gedrag je please :wink: :o
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

19-05-2007 17:13

Janieck hoeveel heb jij nu al gepost dan de laatste 30 minuten? Ik denk ongeveer net zoveel hoor.