Spiegelkarperprojecten.. wie, wat en waar?


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-02-2002 22:39

Beste Arjen, plannen: nou dat hoeft niet! Aan het eind van ieder jaar wordt er in A'dam en bij ons een evaluatie gemaakt over alles wat jij hierboven aanhaalt. Uiteraard bewaren we dit allemaal nauwkeurig en na 5 of 10 jaar kan dit inderdaad in een boekje gebundeld kunnen worden. Persoonlijk denk ik dat we allemaal het trekgedrag van karpers op de grote watersystemen nog zwaar onderschatten. Zo ben ik er ook van overtuigd dat een paar grote spiegels, die op de IJssel gevangen zijn, gezien hun lichaamsbouw, uit Duitsland afkomstig zijn (daar is Amsterdam-Nieuwegein nog niets bij), echter vanwege het ontbreken van fotobewijsmateriaal is dit niet met zekerheid te bewijzen, helaas!
Maar over een aantal jaren weten we beslist veel meer hiervan, ondermeer daarom is monitoring ook zo belangrijk.
Ray Duijn-La Choufe
Berichten: 20
Lid geworden op: 15-03-2004 20:42
Locatie: Haarlem

17-03-2004 16:45

Tot nu toe blijkt dat - bijvoorbeeld in Haarlem - het merendeel van de projecten ..ahum verre van goed lopen door verschillende factoren die per uitzettingsgebied veranderen. Aantal vrijwilligers,aantal vissers(hengeldruk),bekendheid,bereidwilligheid,grootte/vorm/structuur/kwantiteit en kwaliteit van alle waterstructuren-en factoren.

Pas als er danige verbeteringen in de consequentheid van al deze projecten zijn aangebracht, kunnen er redelijk betrouwbare resultaten over een langere periode vergaard worden.Ofwel de tot nu toe vergaarde informatie is hoogstens een begin, een aanzet.

Daar zal het ook bij blijven aangezien de vrijwilligheid de consequentheid uitsluit.

Met visvriendelijke groet.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-03-2004 20:54

Beste Ray, je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt.
Hoe je er bij komt dat projecten niet goed lopen is mij een raadsel.
Ik en met mij karpervissers die in het COS zitten zijn er over eens dat de meeste zaken binnen de projecten goed lopen, en de projecten goed zijn opgezet. Met name door planmatig te werk te gaan. Bekijk de verschillende evaluaties maar die gepubliceerd zijn.
Een punt blijft moeilijk, dat er bij projecten minder terugmeldingsformulieren binnen komen is altijd jammer, dit kan je enkel maar karpervissers verwijten die wel projectspiegels vangen maar niet de moeite nemen om er aan me te werken. In Zwolle op Carp 2004 kon je uitgebreid van gedachten wisselen met jongens die mee doen aan verschillende Spiegelkarperprojecten.

Dat je nu al bepaalde conclusies kan trekken is duidelijk, we wisten er bar weinig van af, wat betreft ontwikkeling en verplaatsen van karper over een lange termijn, over een aantal jaren kunnen er ongetwijfeld meer conclusies getrokken worden.

Onderbouw hetgeen je aan het scherm heb toevertrouwd, zomaar is schrijven kan een ieder de zaak redelijk onderbouwen heb ik hier gemist. Dan pas kan er van gedachten gewisseld worden.


Mvg, Peter
Ray Duijn-La Choufe
Berichten: 20
Lid geworden op: 15-03-2004 20:42
Locatie: Haarlem

17-03-2004 22:47

Beste Peter,

een ding moge duidelijk zijn : dat er enige structuur komt in de monitoring.Echter feit blijft dat er veel te weinig gevangen en ook nog eens teruggemeld worden om die dusdanig verkregen resultaten heilig te verklaren. Er is maar een manier : zendertjes plaatsen.Maar dat is te duur voor iets dat maar bar weinig maatschappelijk nut heeft en voornamelijk alleen interessant is.

Met realistische en logische groet.
jan van kranenburg

18-03-2004 02:15

De veel geroemde Spiegelkarper-projecten roepen ook veel vragen op.

Zoals wat is het nut ervan? Verrijken deze projecten de Nederlandse wateren? En in welk opzicht?

Goed, elke onder controle uitgezette karper kan "winst" betekenen, voor de sportvisser, maar het bewijs hiervoor is zeer mager.
De terugvangst gegevens blijven uiterst bescheiden; doch worden desondanks met veel bombarie begroet en als bewijs van "nut" gepresenteerd.

De soort-zuiverheid van die uitgezette karper is vaag, zoals Aart zelf al aangeeft. Zal een gemiddelde sportvisser overigens een zorg zijn!

Vraag "Wat is de onderliggende reden dan voor die projekten"?
Wil men de natuur een dienst bewijzen? Of de karpervisser tegemoet komen? Ergens in de toekomst?

Ben zeker geen tegenstander van het "Spiegelkarper-project", maar probeer het in de juiste proporties te zien.

mvg

Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-03-2004 06:39

Jan,

Ook duidelijk de klok en de klepel. In jou tijd werden wateren, zonder gehinderd te worden door enige vorm van kennis, vol geplempt.

Nu dus niet meer.

enne monitoring? Als er iets gestructureerd is, is dat het wel. Deze is overal gelijk. Het nut? Heel simpel. Mocht de groei van de vissen niet aan de verwachting voldoen, acuut stoppen met uitzetten. Hiervoor hoeven er nog niet eens zoveel te worden teruggevangen. Op langere termijn? Trekgedrag, beeld totale percentage karper en misschien nog veel meer.

Doel: inderdaad ook visser plezieren, maar dan op een verantwoorde wijze.

MVG

Klaas
Ray Duijn-La Choufe
Berichten: 20
Lid geworden op: 15-03-2004 20:42
Locatie: Haarlem

18-03-2004 11:50

Ik ben het met Jan eens omtrent de nut van de projecten.Tevens neig ik toch naar voor de laisser-faire wijze a la J.P.Thijsse(medeoprichter vereniging van natuurmonumenten). De kracht van de natuur wordt door de meesten onderschat. Zelfregulering is daar het geschikte instrument voor.Je hebt het over onverantwoord volplempen, maar zelf weet je -zeg je zelf- niet goed is voor (de groei) van de karper van de huidige uitzettingen. Ingrijpen van de mens dient alleen te geschieden als de situatie bedreigend is voor de maatschappij en niet omdat het zo interessant is waar ze nou naar toe zwemmen en hoeveel ze groeien.....bla bla .Noem eens een direct nut.

Met visvriendelijke groet.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-03-2004 12:06

natuur...hebben we dat dan nog in nederland?? kom in princiepe is 2/3 van nederland aangelegde natuur! andrs was het nog steeds een moeras dat regalmatig onderliep!
Siegelkarperprojecten...tjah van mij hoeft die dikke spiegel die ik later ga vangen niet een nummer of naam te hebben ergens op een lijstje maar in mijn ogen horen spiegels wel in de nederlandse wateren thuis, net als de zwart witte (is ook soort kweekvariant)koeien in de wei!
Ik vind het dna ook hypocriet om te schrmen met zelfregulering, of je moet het liefst 100% zuiver boeren karper willen vangen
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

18-03-2004 12:14

Ray,

Direct nut: ik beleef ongelofelijk veel plezier aan het vangen van gevarieerd beschubde karpers. Ook beleef ik plezier aan het vangen van veel en/of grote karpers. Dat we ook nog eens een heleboel bijleren over het gedrag van het beestje is een toffe bonus.

Maar in tegenstelling tot vroegere uitzettingen, wordt er bij de Spiegelkarperprojecten ernstig rekening gehouden met de huidige bezetting en totale draagkracht van het water. Zie ook de KSN Visie Karperbeheer binnen VBC's:

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Vis ... eerVBC.pdf

Als je dat niet doet krijg je in veel gevallen ook geen financiële steun, je plan zal dus degelijk onderbouwd moeten worden. Ik zie het als een verarming van de karpervisserij als we op den duur geen spiegelkarpers meer zouden kunnen vangen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-03-2004 13:49

Bij het ontbereken van natuurlijke paaiplaatsen voor karper kan er in Nederland op de meeste plaatsen niet over een natuurlijk karperbestand gesproken worden. Waar dat in sommige regio’s wel van nature het geval is, en de HSV’en bovendien nagenoeg niets uitgezet hebben, is het resultaat een overbezetting aan verwilderde karper die nauwelijks groeit. Ons voorland?

Ik kan mij niet voorstellen dat karpervissers dit willen. Vreemde discussie.

Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-03-2004 16:33

Beste mensen,

Zit toch nog met vragen aan karpervissers die het hoe en het waarom een Spiegelkarperproject niet snappen. Waarom trekken jaarlijks vele duizenden richting Frankrijk, de jongens die elk weekeind in België vissen. Dat terwijl we hier het waterrijkste landje hebben van Europa. Is er in het verleden iets niet goed gegaan, of zijn al die figuren waar ik ook bij hoor lotje getikt om jaarlijks zoveel km te maken.

Ray, de tijd van J.P.Thijsse was een tijd waarin we nog geen tien miljoen mensen in ons landje hadden wonen. Toen was die stelling zonder meer van toepassing, helaas nu nog maar op een paar plaatsen in ons landje. Met veel kunst en vliegwerk moeten we die stukken natuur in balans houden. Doet mij daarom veel genoegen dat er op de randmeren door projecten op de IJsel dit najaar veel jonge spiegeltjes zijn waargenomen. Zo kan de natuur het op die plaatsen weer van ons overnemen, wat er in het verleden door ons mensen vernietigt is.

Mvg, Peter
jan van kranenburg

19-03-2004 01:23

Peter Otte schreef:Beste mensen,

Zit toch nog met vragen aan karpervissers die het hoe en het waarom een Spiegelkarperproject niet snappen. Waarom trekken jaarlijks vele duizenden richting Frankrijk, de jongens die elk weekeind in België vissen. Dat terwijl we hier het waterrijkste landje hebben van Europa. Is er in het verleden iets niet goed gegaan, of zijn al die figuren waar ik ook bij hoor lotje getikt om jaarlijks zoveel km te maken.

Ray, de tijd van J.P.Thijsse was een tijd waarin we nog geen tien miljoen mensen in ons landje hadden wonen. Toen was die stelling zonder meer van toepassing, helaas nu nog maar op een paar plaatsen in ons landje. Met veel kunst en vliegwerk moeten we die stukken natuur in balans houden. Doet mij daarom veel genoegen dat er op de randmeren door projecten op de IJsel dit najaar veel jonge spiegeltjes zijn waargenomen. Zo kan de natuur het op die plaatsen weer van ons overnemen, wat er in het verleden door ons mensen vernietigt is.

Mvg, Peter


Beste mensen, beste Peter,

Hier lopen toch enkele zaken door elkaar.

Qua spiegelkarpers is geen sprake van vernietiging in het verleden. Het was en is nog een schaars voorkomende karpersoort.
Met uitzetting wordt dus de natuur niet hersteld cq in balans gebracht met het verleden.

Andere zaak is dat sportvissers kennelijk graag een spiegelkarper vangen.
Kan dus die uittocht naar Frankrijk etc. verklaren, al denk ik meer dat het om gewichten gaat. En die zijn hier in Nederland met het koudere water niet of nauwelijks haalbaar.

Motivatie voor Spiegelkarper-projecten, ligt dus bij de sportvisser en nergens anders.
KSN is uitvoerder.
Maar hang 't niet op aan "Natuur"

mvg

Jan
Ray Duijn-La Choufe
Berichten: 20
Lid geworden op: 15-03-2004 20:42
Locatie: Haarlem

19-03-2004 02:45

Jan potver..........met mijn mond vol tanden aangezien jouw reactie dan ook precies de strekking van wat mijn volgende bericht zou worden uiteenzet.
Enige nuancering : de vis van Nieuwkoop en ooit en misschien nu nog ergens een 50ponder, maar dit zijn dan de grootste uitzonderingen. Is een kwestie van genengedrag in combinatie met leefomgevingsfactoren.

En Peter onderschat de kracht en de eigenzinnigheid van de natuur.Hahahaha we moeten zelfs hier in Nederland damherten gaan afknallen en ganzen en kraaien en in z-Afrika zijn er weer te veel olifanten waardoor te veel vegetatie verdwijnt alsmede diersoorten dus ook daar afknallen hahaha en we blijven als mens maar denken wat het evenwicht hoort te wezen ......pffrt. Net zoals die vuile linkse dierenvrienden die niet beseffen dat diersoorten horen uit sterven om plaats te maken voor nieuwe soorten.Maar tsja ik ben dan ook niet zo kortzichtig.

Als afsluiting van deze interessante maar verder overigens nutteloze discussie citeer ik graag de engelse econoom Keynes : "In the long run we're all dead".


Met geamuseerde groet.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-03-2004 08:09

Heren,

Toch misschien de doelstellingen van de meste SKp-en eens lezen?


Bijvoorbeeld:

http://www.karperstudiegroep.nl/Spiegel ... er%20Linge%

1 van de belangrijkste doelstellingen is het voorkomen van de toestanden van 20 30 jaar gelden, het plempen. Gekozen is voor spiegelkaprer omdat deze een uniek beschubbingspatroon bezitten, zodat de vissen na vangst individueel terug te herkennen zijn.

Zijn al te veel kosten is het dan mogelijk om na te gaan of de doelstelling(en) bereikt worden. spiegelkarper% 25 to 40%. Normale groei enz. enz.


Doet mij daarom veel genoegen dat er op de randmeren door projecten op de IJsel dit najaar veel jonge spiegeltjes zijn waargenomen. Zo kan de natuur het op die plaatsen weer van ons overnemen, wat er in het verleden door ons mensen vernietigt is.


Jan,

Waar wordt iets aan de natuur opgehangen?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-03-2004 09:31

Inderdaad, belang ligt bij de sportvisser. Sterker nog, de karpervisser.

Overigens is de KSN slechts adviseur, uitvoerder is nog altijd degene met de visrechten. Maar dat is al zo vaak gezegd.

Wel makkelijk, een discussie uitlokken en dan zeggen dat deze zinloos is, Ray. Boodschap is dan niet meer op reageren. Gaat niet lukken op dit forum. Maar ik zal er rekening mee houden. 8)

Overigens onze econoom relativeert het nut van alles. Inderdaad is deze wereld eindig, dus waarom zou je überhaupt ergens druk om maken?

Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-03-2004 12:40

Beste Jan, ik probeer een ieder in zijn waarde te laten.

Een aantal karpervissers zijn te vrede met een penhengel en vinden dat het summum prima toch. Andere kiezen voor een bolt systeem, en willen niet anders ook prima. Weer andere zijn na jaren noem het maar 1000 lingen aan schubs toe aan iets anders. Mag van mij allemaal zolang je er maar maatschappelijk verantwoordt mee omgaat. Zo gun ik ook een ieder zijn schilderijtjes (spiegels) vooral als ze een behoorlijk voormaat hebben, mogen ook schubs zijn hoor.
Laten we toch niet zo krampachtig doen, en samen genieten van de jaren die we nog voor ons hebben. De wereld veranderen lukt ons echt niet, onze naaste (mogen voor mij ook karpervissers zijn) iets meegeven voor de toekomst wel, dat probeer ik althans.
Zo zijn we hier met een eigen Spiegelkarperproject bezig hoop dat je me een beetje kan begrijpen, ook al heb je zelf een ander menig.

Tot morgen, Peter
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-03-2004 13:07

Ik heb hier in hoorn nog bijna nooit een spiegel gezien :(
Ray Duijn-La Choufe
Berichten: 20
Lid geworden op: 15-03-2004 20:42
Locatie: Haarlem

19-03-2004 13:30

Peter denkt te weten hoeveel procent spiegels er op een totaal bestand horen te zwemmen ........hij denkt dat hij bruce almighty is hahaha !!!
Kom op hee, verstoringen in de natuurlijke balans zijn onderdeel van diezelfde natuur. Het is de meesten te doen opdat zij meer (spiegels) vangen.Sorry je kan beter inderdaad beroepsvisser op binnenwateren beperken/verbieden,kwaliteit van het water verbeteren,goede onthakingmat verplicht stellen,meer controles in combinatie met hogere boetes. Maar zit er nou net weer een (koi)karperherpesvirus aan te komen dat 80% van een populatie kan uitroeien.Dat wordt weer flink uitzetten jongens hahaha.Maar dankzij de natuurlijke selectie zullen de sterksten/bestendigsten overleven. Dat gaat voor elke diersoort op inclusief het meest dominante : de mens.

Met realistische groet.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-03-2004 13:58

80 % van de populatie in de besmette vijver van een koihouder, wel te verstaan.

Maakt niet uit Ray, "In the long run we're all dead".

Veel plezier verder, Kees
jan van kranenburg

19-03-2004 14:45

Peter en alle anderen,

Heb nog eens aandachtig de "groei" cijfers doorgelezen van de teruggevangen spiegels.
Die lijken spectaculair te zijn. Dus winst voor de visser (idd Karpervisser, Kees) op enige termijn. Voor die categorie mag je van "nut" spreken.
Ik gun 't iedereen van harte.

Als gezegd, ben ik GEEN tegenstander van de SKP's, maar beschouw deze niet als een verrijking van de natuur.
Als je in die kontekst denkt, kom je terecht bij de uitzetting van wilde paarden; Schotse grazers etc. En zelfs in die gevallen heb ik mijn twijfels; ingrepen in de natuur kunnen over b.v. 50 jaar onvoorziene gevolgen hebben. Er zijn inmiddels 1000'en kilo's spiegeltjes uitgezet, en het gaat maar door. Wat zijn de konsekwenties op lange termijn?

Lees de berichten maar eens over komend afschot van herten in de A'dam regio. Was ook ooit goed bedoeld.

In een eerdere discussie werd gesteld (ik meen door Aart) dat vrijwel alle in NL voorkomende karpers al min of meer hybride zijn.
Oorspronkelijke "boerenkarper" zou vrijwel niet meer voorkomen.

Wel, ik had me kunnen voorstellen dat de KSN zich sterk zou hebben gemaakt om een programma te initieeren om de 'boerenkarper" terug te fokken i.pv. de min of meer branche-vreemde spiegels.
Mogelijk is dit al gebeurd, maar dat heeft zich dan aan mijn waarneming onttrokken.

Kees, jij spreekt van "verwilderde" karpers, die niet meer groeien.
Waarom? Voedselgebrek?
Ook meld je gebrek aan paaiplaatsen.

Zouden deze zaken dan geen "aandachtspunten" van KSN/HSV dienen te zijn. Of zijn ze dat al?

Ken zelf ook een vrij grote put, onstaan door zandafgraving. Zit een fors karperbestand. Ooit uitgezet door HSV. Echter geen enkele ondiepte te vinden.
Voorplanting lijkt me onmogelijk daar.

En dat is wellicht ook waar Klaas opdoelt. Idd vroeger maar "plempen".
Heb goed begrepen dat uitzettingen nu wat zorgvuldiger gebeuren.


mvg

Jan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-03-2004 15:33

Op die 2 vragen kan ik wel proberen te antwoorden, Jan.

De veenpoldertjes waar ik op doel worden aan hun lot overgelaten. De stand van natuurlijke predators zoals snoek is sterk teruggelopen. De paai van karper is succesvol en bij gebrek aan predators ontstaat vanzelf overbezetting en dus voedselgebrek. Aardig detail is dat hier dan door de goegemeente gesproken wordt over boerenkarper. Als dat nu echt eens uitgezocht zou worden, dan zal dit onderzoek bijna gegarandeerd uitwijzen dat het hier om verwilderde schubkarpertjes gaat. De uiteindelijk dominante vorm als je karper geheel aan zijn lot zou overlaten, alleen aangewezen op de eigen succesvolle paai. Hier zou op zijn minst het bestand uitgedund moeten worden. De poldertjes uitgebaggerd, de voorwaarden voor terugkeer van de predators bevorderend.

Nederland kent goed beschouwd geen natuur die zelfs zijn gang gaat en daarmee los van de cultuur kan functioneren. Terug naar de natuur is dus een heel idyllisch maar weinig realistisch beeld. Zo zijn de meeste wateren in Nederland kunstmatig ontstaan door transportbehoefte of zandwinning. In zeer veel gevallen is bij de aanleg geen aandacht besteed aan het creëren van voldoende paaiplaatsen. Dit geeft dat de visstand in veel gevallen door uitzet daar is gekomen en dat dit onderhouden moet worden. Iets waar we nu al heel wat jaren mee doende zijn. Het creëren van paaiplaatsen heeft de laatste tijd wel de aandacht van NVVS en andere belanghebbenden. Voorbeeld met de verwilderde karpetjes laat echter wel zien dat we daarmee niet zondermeer klaar zijn.

Maar lees eens wat publicaties van de diverse instanties die zich hiermee bezig houden, ik ben ook geen expert op dit gebied.

Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-03-2004 15:41

Jan,

De reden om spiegels uit te zetten, heb je in mijn vorige posting kunnen lezen. Ook in De Karper kom je een aantal redenen tegen. Hier kan je ook lezen, dat de boerenkarper op de agenda van het CBB staat.

Er is nog veel meer wat aan je aandacht ontsnapt, geloof ik. als je de aangeboden info eerst tot je neemt en dan inhoudelijk reageert komen we allemaal veel verder.

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Vis ... eerVBC.pdf

Het is 24 pagina's maar er staan antwoorden op je vragen.

Niemand pretendeert maar ergens de wijsheid in pacht te hebben. Misschien kan ook jou inbreng nuttig zijn.


Ray,

Je punt is?

Het KHV waart trouwens al rond. Paar jaar al. Even als een aantal andere virussen.

MVG

Klaas
jan van kranenburg

19-03-2004 22:14

Klaas,

Je mag me best een veegje uit de pan geven, hoor.

Kan ik nu wel hebben van je.

Maar het rapport Vissstandbeheer had ik natuurlijk al gelezen en daarin niet alle antwoorden gevonden op mijn vragen. Maar ja, EEN gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.....

Mijn opmerkingen zijn overigens meer op principes gebaseerd.

Hoop je morgen te zien,

mvg

Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-03-2004 00:32

Jan,

Had ook een beetje getwijfeld. Niet echt hoor :lol:

Maar vraag gerust gericht. Leken nu wel ongerichte projectielen en allicht dat je iets of iemand raakt.

Bijvoorbeeld in het westland zijn er een aantal ondiepe weteringen waar het de moord steekt van de verwilderde slecht groeiende schubs. Deze komen voort uit eigen broed. In de nota wordt ook ruimte gegeven om deze vissen te laten 'oogsten"door het beroep.

Spiegelkarperprojecten die de naam KSN voeren moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Hiervoor is een handleiding uitgegeven. Ook in de workshops is hier aandacht aan gegeven.

nogmaals de meeste nota's van de SKP's staan op de KSN site. Je zal zien, dat alle wateren het spiegelkarper% 20% of minder is. (HVR De manier om aan visstandbeheer te doen zie ook de site)

Ik ga pitten.

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-10-2004 00:23

Vangstmeldingen van IJssel spiegels(tjes) gaan steeds beter. Één visser die er dit jaar 25 teruggevangen heeft spant de kroon.
In het IJmeer zijn ook twee spiegels van ca. 16 pond gevangen die niet van het AHV project afkomstig zijn, nagezocht moet nog worden of die wellicht van de IJssel afkomen. Gezien de afstand zou dit een unicum zijn, maar niet onmogelijk gezien het trekgedrag van sommigen.