nachtvisvergunning overijssel


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-07-2006 23:39

Koen, op vrijwel alle wateren waarvan de Federatie Oost-Nederland de visrechthebbende is mag al jaren het hele jaar door 's nachts gevist worden (uitzondering: in bebouwde kommen en enige kwetsbare natuurgebieden, dit zal ook niet (kunnen) veranderen).
Het heeft dus geen enkele zin hierover contact op te nemen met deze Federatie.
Maar...er zijn nogal wat HSV wateren in het gebied van de Federatie Oost-Nederland waar alleen maar de 3 zomermaanden 's nachts gevist mag worden. De leden van die HSV-en kunnen hierover dus wel hun HSV benaderen om te proberen of de HSV op daarvoor in aanmerking komende wateren toestemming/ontheffing bij LNV wil aanvragen om gedurende het hele jaar daar te mogen nachtvissen.
HSV 'De Hengelsport' uit Zwolle heeft al wel voor al haar wateren deze toestemming aangevraagd, maar moet nu eerst weer toestemming van de Provincie Overijssel daarvoor hebben aangezien de meeste wateren i n Natura 2000 gebieden liggen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-07-2006 23:40

En Koen, natuurlijk geldt dit voor heel Nederland...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

05-07-2006 17:23

Ik heb ondertussen ook een mailtje van Beheers Eenheid Twentekanaal:

Geachte meneer Elferink,


Bekend is dat gedurende het gehele jaar aan het Twentekanaal nachtvissen is toegestaan. Dit in afwijking van de wettelijke rgel dat nachtvissen in principe uitsluitend gedurende de maandenjuni, juli en augustus is toegestaan.
Voor wat het onderkomen tijdens het nachtvissen betreft moet ik u meedelen dat dit een zaak is van de gemeente waarbinnen het kanaal zich bevindt.
Gemeenten zijn autonoom in het al dan niet toestaan van onderkomens zoals door u is aangegeven tijdens dit nachtvissen.
Per gemeente wordt hierover zeer verschillend gedacht.
Voor wat de maatregelen die Oost Nederland betreft deel ik mee dat dit totaal niets van doen heeft met het Twentekanaal.
De Beheerseenheid Twentekanalen heeft het visrecht van dit kanaal en valt buiten de invloedssfeer van Oost Nederland.
Uiteraard zullen we de ontwikkelingen volgen, echter zoals gezegd kan een gemeente binnen haar gemeentegrenzen bepalen wat wel of niet wordt toegestaan.


Met vriendelijke groet,


Gerrit Sloot, secretaris


NB Voor meer informatie verwijs ik u naar Visblad juli 2006 blz. 13



Met andere woorden. je mag in de toekomst het hele jaar door nachtvissen aan het kanaal (ook zonder de nachtvispas van HSF-ON). Maar ze doen er volgens mij niets aan om een tentje voor het hele kanaal toe te staan.. dit word door iedere gemeente waar het kanaal door heen stroomt apart bepaald.
In het verledenen tot heden stonden de BOA's van BET een tentje altijd oogluikend toe. ze deden er nooit moeilijk over. maar ik weet niet of dit gaat veranderen..

ik weet wel dat politie etc er wel voor kan bekeuren..
dus het is misschien wel handig om in onderhandeling te gaan met je vis vereniging om evt een nachtvis zone te krijgen waar je legaal mag zitten met een tentje..
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

05-07-2006 20:55

Aart Lokhorst schreef:Koen, op vrijwel alle wateren waarvan de Federatie Oost-Nederland de visrechthebbende is mag al jaren het hele jaar door 's nachts gevist worden (uitzondering: in bebouwde kommen en enige kwetsbare natuurgebieden, dit zal ook niet (kunnen) veranderen).
Het heeft dus geen enkele zin hierover contact op te nemen met deze Federatie.
Maar...er zijn nogal wat HSV wateren in het gebied van de Federatie Oost-Nederland waar alleen maar de 3 zomermaanden 's nachts gevist mag worden. De leden van die HSV-en kunnen hierover dus wel hun HSV benaderen om te proberen of de HSV op daarvoor in aanmerking komende wateren toestemming/ontheffing bij LNV wil aanvragen om gedurende het hele jaar daar te mogen nachtvissen.
HSV 'De Hengelsport' uit Zwolle heeft al wel voor al haar wateren deze toestemming aangevraagd, maar moet nu eerst weer toestemming van de Provincie Overijssel daarvoor hebben aangezien de meeste wateren i n Natura 2000 gebieden liggen.


Dus ik zou een e-mail kunnen sturen naar mijn hsv om te vragen of ze hun wateren in de nachtviszone kunnen krijgen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-07-2006 21:03

Zou kunnen Koen, maar de praktijk is dat 1 mailtje van 1 lid niet bepaald indruk maakt. Wel van alle of zoveel mogelijk karpervissers binnen de HSV.
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

05-07-2006 21:08

Aart Lokhorst schreef:Zou kunnen Koen, maar de praktijk is dat 1 mailtje van 1 lid niet bepaald indruk maakt. Wel van alle of zoveel mogelijk karpervissers binnen de HSV.


Ik ga het zeker proberen denk dat ik de plaatselijke hengelsportwinkel ook vraag of die mee wil helpen ik denk het wel. :D :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-07-2006 21:21

Remco, nu is het een 'grijze wet (de WOR)' uit Den Haag die nog geldt t.a.v. het niet mogen gebruiken van een vistentje. Per 1-1-2008 kan iedere gemeente dit gebruik al of niet regelen in haar APV, dus plaatselijk.
En reken er maar op dat plaatselijke APV's heel wat bekender zijn dan een stoffige wet uit Den Haag m.a.w. als dit in een gemeente niet geregeld is per 1-1-2008 er dan veel meer boetes voor uitgeschreven zullen gaan worden.
Afgezien daarvan is er nu dus een mogelijkheid om op zoveel mogelijk plaatsen een vistentje gelegaliseerd te krijgen en moet m.i. die mogelijkheid beslist aangepakt worden.
De Beheerseenheid Twentekanalen gaat dat dus zelf niet doen, probeer dan gezamenlijk zoveel mogelijk HSV-en zover te krijgen dat zij hierover de gemeenten wel gaan benaderen.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

05-07-2006 23:57

Aart Lokhorst schreef:Remco, nu is het een 'grijze wet (de WOR)' uit Den Haag die nog geldt t.a.v. het niet mogen gebruiken van een vistentje. Per 1-1-2008 kan iedere gemeente dit gebruik al of niet regelen in haar APV, dus plaatselijk.
En reken er maar op dat plaatselijke APV's heel wat bekender zijn dan een stoffige wet uit Den Haag m.a.w. als dit in een gemeente niet geregeld is per 1-1-2008 er dan veel meer boetes voor uitgeschreven zullen gaan worden.
Afgezien daarvan is er nu dus een mogelijkheid om op zoveel mogelijk plaatsen een vistentje gelegaliseerd te krijgen en moet m.i. die mogelijkheid beslist aangepakt worden.
De Beheerseenheid Twentekanalen gaat dat dus zelf niet doen, probeer dan gezamenlijk zoveel mogelijk HSV-en zover te krijgen dat zij hierover de gemeenten wel gaan benaderen.


Het zijn veel gemeentes waar het Twentekanaal door stroomt. dus in mijn 1tje mij hiervoor inzetten gaat niet lukken..
ik ben actief bezig binnen de vereniging van hengelo. dus hier gaan we in hengelo er wel mee bezig.
we hebben contact met enschede en delden.. maar verder word toch teveel werk..

dus bij deze de oproep aan iedereen die bij het kanaal nachtvist van als je legaal met een tentje aan het kanaal wilt zitten in jou gemeente doe er wat aan en zorg dat er zoveel mogelijk nachtvisplekken komen..

Gr. Remko