welke factor wint?


Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-05-2006 22:00

ohh, Kees, je woont er om de hoek :wink: het start met alk en eindigt op eer (3 keer raden)


Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
robin de graaf
Berichten: 432
Lid geworden op: 27-06-2004 20:50
Locatie: heemskerk
Contacteer:

29-05-2006 22:54

dennis groot schreef:heb gister een nacht gemaakt op een meer van zoon 3 hectaar. zaten al jongens te vissen die lagen allemaal tegen de kant waar de wind op stond! ik niet (ze zeiden dat ik weinig kans had), omdat tegen de wind stille kant ging leggen! en wat bleek pakte een 18 ponder en een 26ponder(de 1 na zwaarste naar hun weten) en die andere hadden niks!

dus zeg het maar!? zal het mazzel wezen?
begrijp het af en toe ook niet meer!


Je vergeet mij. Ik had een 19 ponder :lol:
Volgens mij is er geen draad aan te knopen. De ene keer wel weer op de 'wind' kant, Dan weer niet.
Wouter Bos schreef:"Ik begrijp dat niet, mensen die vissen. Volgens mij heb je dan zo'n slecht huwelijk"
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-05-2006 08:40

Vinnie,

Dat is wel een hele slok water. Die noordkant is kilometers lang. Nu gaat het erom welk instinct harder trekt. Vanuit de overwinteringsplaatsen is de trek richting paaigebieden. Dit instinct voert de boventoon en ik kan mij niet voorstellen dat ze door de wind veel van dit plan zullen afdwalen. De afkoeling zal er voor zorgen dat ze zich iets in de luwte terug trekken. Maar toch niet zo ver van de paaigebieden?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

30-05-2006 08:59

Hoi Kees....

je hebt een PB..


Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

30-05-2006 10:42

kijk dit vind ik nu interessante topics :P

ik heb het volgende:

niet al te grote plas, langerekte smalle, net een kanaal. veel overhangende bomen etc. één hoek ligt uit de wind en daar is het het ondiepst (een meter of 1/5 á 2 andere plekken 2,5 á 3 of meer) , máár de wind staat dus ook totaal de andere kant op...de wind is vrij sterk momenteel, temperaturen laag, wat zouden jullie doen? in de ondiepe luwte of diepe kant waar de wind op staat?

bovendien één van de tekens, klopt het dat op de ondiepe plekken vaak het eerste een beetje mist te signaleren is wanneer de temperatuur daalt in de avond? dus zijn dit de hotspots?
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

30-05-2006 12:28

Hé André..

Gewoon een puur hersenspinsel, weet dus niet of het waar is...: Het lijkt mij dat mist ontstaat bij het afkoelen van de lucht en dan het snelst bij warmer water.... Als het ondiepe water dus warmer is dan de diepere stukken dan zou daar eerder mist ontstaan.... in zo'n geval kan het dus een hotspot zijn... (het wijst op warm water) In dit geval is het eigenlijk niet mist in de vorm van neerslag....

Normaliter met warmer water (zuurstof/voedsel verhaal) zou ik bij een langgerekte plas wel de wind volgen maar ik denk dat de zon een belangrijker aspect is in dit geval, de kant waar de zon (het langst) op staat kan momenteel wel eens de winnaar zijn, vooral als het hier niet te diep is en het in de luwte ligt....

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

30-05-2006 15:00

de plas ligt dus in de lengte van zuid naar noord. de wind was ook zuidelijk. de luwte is zuid, diep is noord. niet overbodig te vertellen is dat de noordkant niet te bevissen is, het is niet bereikbaar. dit geld alleen voor de kop zeg maar, zeg een kwart van de plas. de luwte staat pas vanaf de middag in de zon. de zon scheen afgelopen sessie overigens totaal niet :P

ik probeerde inderdaad aan te geven dat de plekken van de "nevel" de ondiepere, warmere plekjes moeten zijn en dus eventuele hotspots. maar dit zijn vast niet de hele tijd hotspots, wanneer wel en waneer niet?
Gebruikersavatar
dennis groot
Berichten: 42
Lid geworden op: 25-01-2006 19:47

30-05-2006 19:34

sorry robin vergeet je helemaal!! maar jij viste ook met 1 hengel aan de windstille kant!! vind jeje foto's een beetje mooi??
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

01-06-2006 10:09

Anderé...

als ik het zo begrijp zal de luwte plek in de middag / avond uit de wind en in de zon (zover aanwezig) liggen en dus meer opwarmen/minder afkoelen.. daarnaast is dit ook de ondiepe zijde en de vissen die al in de paaitrek zaten zullen daar zijn gestrand (hoeft niet persé maar het is er ondiep.....ik ken het water niet verder)....
Met het weer van de afgelopen 2 weken zal ik voor de zuidzijde gaan....

Overigens, ik weet niet hoe het met dressuur zit, Het zou kunnen dat in geval van veel hengeldruk alle regels overboord gaan en de vis gewoon de rustige noordzijde opzoekt......

Mist vanaf het water onstaat neem ik aan als het water warmer is dan de buitenlucht?? weet iemand hier meer over?

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

01-06-2006 19:56

ja dat van dat mist zou ik wel zeggen. niet veel mensen kennen het water, alleen locals zeg maar. deze vissen amper op karper. dressuur is er dus amper