Wegen, ponden of kilo`s??


Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

09-10-2002 09:58

Waarom doen we niet gewoon net zoal hier in Frankrijk alles in kilo's uitdrukken? Dan zijn we meteen van het hele gezeik af!
Als het nou echt te doen is om het feit dat een vis van 30 pond groter lijkt dan een vis van 15 kilo, waarom drukken wij ons dan niet uit in onzen? Een vis van 150 ons klinkt toch nòg groter!?

Met er niet al te zwaar aan wegende groet,
Jurgen
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-10-2002 10:17

Prima idee Jurgen!
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

13-12-2002 00:09

Luc de Baets ving enorme karpers en 'iedereen' brandde van nieuwsgierigheid te weten 'hoe zwaar-ie was'. Groot was de teleurstelling dat Luc, superieur, althans, ik vind dat superieur - een ander noemt dat arrogant - meldde dat-ie 'ze niet meer woog. Een mooie vis reduceren tot wat cijfertjes...' Als je dat punt bereikt ben je klaar met je visserij?
Luc stopte daarna met karpervissen.

Met er-nog-niet-uit-zijnde groet,

Peter
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

13-12-2002 13:22

Heren,

Anekdote:

Tot mijn 22e jaar mat ik mijn karpers in...........stoeptegels! Ik legde de karpers op het gras, nét onder de stoeptegels en las zo de lengte af.
Wegen deed ik al helemaal niet. Toen ik Arjen in 1989 ontmoette had je zijn gezicht dan ook moeten zien toen ik zei dat ik een karper had gevangen van twee en een halve stoeptegel lang (1 stoeptegel is 30 cm breed)!
Ik wist toen echter niet beter want ik kende nog geen "échte" karpervissers. Daarom woog ik ze ook niet.............

Gr,

Frank
Jorn de Wals
Berichten: 190
Lid geworden op: 10-12-2002 01:00
Locatie: Enschede

13-12-2002 15:56

Hallo kilo/pond/lbs mannetjes,

Wat kunnen jullie allemaal zeuren over gewichten zeg. Ga toch je eigen weg en laat je niet gek maken door alle publicaties en boeken. Een gewicht zegt heus niet alles, het belangrijkste is dat je zelf voldoening haalt uit je hobby. Een vis van 12 pond, of 6 kg voor de liefhebber, van een moeilijk water, kan net zón kick geven als een dertiger (uiteraard gekocht in Frankrijk of Begie) die drie keer per maand wordt gevangen op een campingvijvertje van anderhalve hectare.

Go get your own life and fuck the rest.
Don't become a number.

Tight lines Jorn

p.s. mijn zwaarste vis in 32 pond, dus denk niet dat ik alleen knollen heb gevangen.
mark hofman.

13-12-2002 18:44

32 pond wat een knol!!!!!!!!!!

geintje

ik snap niet dat je die laatste opmerking er bij zet vind ik nergens voor nodig

en al zou je alleen maarknollen vangen wat dan nog

mark
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

14-12-2002 16:10

ik lees deze discussie voor het eerst maar wat is dit een verschrikkelijk onzinnig onderwerp zeg.

De persoon die de vis vangt moet zelf maar weten hoe hij/zij het gewicht van de gevangen vis uitdrukt. Verder zijn er blijkbaar mensen die het moeilijk vinden om te rekenen... vermenigvuldigen en delen wordt bij het rekenen op de basisschool al geleerd.

Waarom zou je vanwege de andere karpervissers in bijvoorbeeld kilogrammen gaan wegen als je liever met ponden werkt??? Het zijn nog steeds nederlandse ponden hoor... al hebben sommige mensen dat niet eens door.


Ik heb meerdere malen gezien dat een vis gewogen werd en deze op de unster 26LBS!!! aangaf... het werd gezien als 26pond.
het begrijpen van je unster is al belangrijker dan het uitdrukken in gewicht dmv ponden en kilo's.

Doe lekker wat je zelf wilt...

Frank
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

14-12-2002 17:55

Frank natuurlijk moet je zelf wetenn of je met ponden kilo's of weet ik veel hoe je het wil doen ik vind kilo's wel makelijker eerlijk gezegd maar dat is voor iedereen anders
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-12-2002 18:03

Ik vind dat iedereen maar zelf moet weten,
of ie over ponden of kilo,s spreekt.
Of je nu b.v. zegt de karper weegt 10kg of
20 pond, het maakt niets uit, want hij weegt
er heus niet meer of minder om!

gr. Benny
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

14-12-2002 18:34

Jorn

Eerst vertel je dat het gaat om voldoening, en dat een vis van twaalf pond net zo'n kick kan geven dan een dertiger...maar op het laatst kom je met "mijn zwaarste vis is enz"

Vanwaar die ommekeer binnen enkele zinnen??

Mijn reactie over het onderwerp, kilo's of ponden? "Lekker belangrijk" of anders gezegd: Doe het zoals je zelf wilt, al meet je in grammen, stoeptegels of kanarie's, als je maar leuk aan het vissen bent. Of de karper die je hebt gevangen groter was dan al je vorige...dat weet je toch -zolang je je door jou gebruikte eenheid gebruikt- toch altijd?.., al meet je in kilo's, ponden, stoeptegels, of voor mijn part je eigen uitgevonden eenheid.

Groeten ChrisN
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

14-12-2002 20:10

Ik vang alleen maar knollen tot 18 pond, :roll: ben ik dan een slechtere visser dan iemand die wel dertigers vangt????? :???:
Met knol-vangende Groet Rob van Os
HansPeter van Ee

14-12-2002 20:11

Heren

Ik noteer alleen nog maar de uren dat ik blank in mijn logboek.
Het uur-cijfer wat daar uit voorkomt deel ik door het aantal dagen dat ik gevist heb.
Hier tel ik anderhalve stoeptegel bij op en deel dit door drie bakstenen.
Doordat de uitkomst van dit soort berekeningen altijd een gigantisch cijfer opleverd, moet ik wel met grammen werken.

met ongewogen groet

HPE
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

14-12-2002 20:13

Oja, 18 Pond of 9 Kilo Of 90 ons of 9000 gram of 46 kanaries, Net hoe je ze hebben wil. :razz:
Mvg Rob van Os
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

14-12-2002 20:42

ach mensen, iedere posting in deze discussie lijkt me er toch 1 teveel, wat boeit het in godsnaam of je in ponden, kilo's, grammen, of wat dan ook moet rekenen, dan ben je de essentie van het karpervissen al lang en breed voorbij ...

of niet ..

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-12-2002 12:43

Ach, ach, heel liberaal allemaal hoor. Maar het begon gewoon met Rogier die niet begreep dat het aantal ponden maal 2 op zijn nieuwe weger ongelijk was aan hele kilo’s. Als we resultaten delen dan is het wel prettig als we tenminste geen appels met peren vergelijken. Dit leidt geregeld tot heel kinderachtige ruzietjes binnen een lokaal karperwereldje, waarbij de vanger voor leugenaar wordt aangezien. Als je dus al een gewicht wilt claimen bij andere vissers is het verstandig om te weten wat je roept. Als mensen dan opperen dat er mogelijk minder misverstanden zijn bij kilo’s is dat hun goed recht.

De discussie daarna over het belang van het gewicht van een vis is geheel off-topic, maar ontspant zich elke keer als iemand het over het wegen van vissen heeft. Waarom is dat dan?

Met niet meer wegende groet, Kees
James Tate
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Antwerpen (Belgie)

16-12-2002 02:44

Wat een gezever over ponden of kilo's, we leven in een land waar gewichten in kilo's worden uitgedrukt, als dan al gewichten van vissen naar ponden worden omgezet, is het enkel omdat een twintigponder nu eenmaal beter klinkt dan 10 kilo. Wel mijn zwaarste karper was 23.800 kg mijn leukste karper om te vangen was 24 pond.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-12-2002 23:22

James,

De gehele EU is het metrisch stelsel verplicht. In NL woordt 500 gram een pond. Genoemd. Meestal in kleinere gewichts maten: ponje kaas, 1 1/2 pond speklappen.

In engeland was er vroeger een ander meetstelsel: lbs of tewel bijna dan pond. De gewoonte is nu snel geboren toch? In Engeland worden bekeuringen uitgedeeld als een winkelier geen metrische gewichtseenheden hanteert.

Pas echt raar wordt het als (bijv de salter) lbs en 1 op 1 omgezet wordt in ponden. komt voor hoor.

MVG

Klaas
James Tate
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Antwerpen (Belgie)

17-12-2002 00:13

Klaas,
Ook in Belgie word voor 500 gr wel over een pond gesproken en voor 100 gr over een ons maar dit is inderdaad voor een klein (?) gewicht als men over 1000 gr spreekt spreekt men over een kilo. Je koopt toch ook geen hengel van 30000 cent!
Wat engelse maten en gewichten betreft, dit is een totaal andere zaak, of zij nu in ponden, stones of wat dan ook rekenen, heeft niets te maken met wat we hier doen. Om terug op hetzelfde voorbeeld terug te vallen, ik reken de prijs van mijn hengel ook niet om naar pond sterling als ik tegen een belg of een nederlander wil zeggen hoeveel hij kost.
Ik blijf bij mijn mening dat het vermelden van gewichten van karpers in ponden enkel de bedoeling heeft om beter te klinken. Je zegt toch ook niet geef me eens 50 pond aardappelen.
Nu mij laat het koud welke eenheid men wil gebruiken, ik heb hierover mijn mening en een ander heeft zijn mening maar ik vraag mij af of men dan echt geen zinnig onderwerp heeft om op dit board te plaatsen, iets waar iedereen iets van kon opsteken wat bruikbaar was in onze gezamelijke hobby.
groeten James
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-12-2002 18:27

James,

Ach... zeveren lukt wel.

Maar beetje belangrijke zaken? Nee da's nix.

Straks moet je ook nog wat doen.

MVG


Klaas

BTW 40 pond is exact evenveel als 20 kilogram.
Willem Barnas

18-12-2002 13:34

....Nee, toch maar niet....
HansPeter van Ee

24-12-2002 10:51

Klaas

Wat zijn belangrijke zaken dan ?

met vragende groet

HPE
jan witter

24-12-2002 11:13

PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

24-12-2002 11:44

wat is er jan loop je leeg :smile:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-12-2002 16:10

James,

Was niet persoonlijk, maar in het algemeen bedoeld.

HPE,

Belangrijker dan wegen in ponden kilo's?

April 2002: maar 10.000 handtekeningen tegen Faber. Pas op he, minimaal 5 computers op de Visma. Bij de behandeling in de 2e kamer hooguit 15 vissers aanwezig.

Zie problemen nachtvissen Ede.

HVR. Tja straks weten ze waar ik vis.

SKP's krijgen lang niet alle vangstmeldingen van project spiegels binnen.

Ken geen HSV, waar geen bestuursvacature is.

Gemiddelde opkomst op een jaarvergadering. 1 tot 5%.

VBC. Pfff. Laat anderen dat maar doen.

Jeugdcommissies. Tja. Eigenlijk wil ik wel, maar ja eh. Volgend jaar?

Zeveren over de nieuwstre rig, toverbal lukt nog wel. Asl er iets gedaan moet worden, geven er veel niet thuis, ja zeuren. Ik mag niet meer...

Al meer gezegd, als iedereen 5% van zijn vistijd omzet in daden (50 uur per jaar 1 uur per week), goh dan krijgen we een vissersparadijs.

Gelukkig stijgt het aantal actieve vrijwilligers nog steeds. Heel vaak omdat eerst het kalf verzopen is, maar beter laat dan nooit.

Bij deze wil ik al deze mensen, of ze nu een jaarvergadering van hun HSV bezocht hebben of voorzitter zijn van een VBC, bedanken voor het mogelijk maken en houden van mijn visserij.

MVG

Klaas
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-12-2002 12:22

Klaas, mooi gezegd. Helaas viel het ook mij al op. Er zijn ongeveer 1200 gebruikers op dit board. Als iedereen zijn steentje bij zou dragen dan zijn we al een flink stuk verder. Helaas vindt een grote groep het schijnbaar niet zo belangrijk allemaal, of ze hebben geen zin om iets te doen voor de karpervisserij.

Totdat het te laat is, dan weten ze niet waar ze het moeten zoeken, raken in paniek en dan moet je maar eens opletten...

Het is ieders goed recht om nee te zeggen tegen bijv. lidmaatschap van KSN, meehelpen met HSV, VBC, en SKP. Maar dan moet jij over 10 jaar ofzo wel niet gaan zeiken als het toch verboden wordt !!!!

met ergerende groet
stefan