3 hengels


Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-01-2006 14:09

Aart,

De voorbeelden die je geeft ben ik het op zich wel mee eens, maar zoals altijd( BIJ MIJ DAN) ziet er een maar aan.

Ik ben van mening dat er veel harder op zou moeten worden getreden tegen diegene die zich niet aan de regels houd.

Niet in het bezit van de juiste documenten:

Laat ze een echte bon uitschrijven in plaats van het statiegeld wat ze nu doen.
Vissen zonder de juiste documenten was vorig jaar geloof ik 30 euro boete toch?
Dat heeft dan toch geen enkel draagvlak.
Er word hier werkelijk nooit gecontroleerd en je bent dus zelfs als je een boete krijgt nog goedkoper uit dan een visvergunning aanschaffen.
Ik ben overgens wel in het bezit van de juiste documenten.

Iedereen kan een keer zijn vergunningen vergeten en denk dan ook dat je die mensen de kans moet geven om zich binnen 24 uur te melden op het politiebureau, niet melden met de papieren gewoon een bon uitschrijven van 100 euro.
Zoiets staat er toch ook op het niet bij je hebben van je id kaart.

Het zelfde met punt 2.
Veel hoger die boete bedragen anders gaat het in mijn ogen nooit werken.

En punt 3.

Prcies hetzelfde, als de bon veel hoger zou zijn zou ik het wel uit mijn hoofd laten om die hengel uit te leggen, als er dan ook nog op word gecontroleerd is het verhaal helemaal compleet.

Het is niet zo dat ik probeer goed te praten wat er aan overtredingen gemaakt word, ik wil alleen maar duidelijk maken dat er het een en ander zal moeten veranderen om te zorgen dat een ieder zich aan de regels houd.
Ik weet het is een ieder zijn eigen verantwoording hoe hij of zij met de regels omgaat.

Maar ook de politie die wel eens om je vergunning komt vragen kan je niet al te serieus nemen, ze kennen(hier tenminste) de regels totaal niet.

vissen met 3 hengels mag toch gewoon 2 hengels op je grote vergunning en 1 op je sportvisakte is samen toch 3.

Moet ik dan zelf tegen de agent gaan zeggen dat het zo niet werkt?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-01-2006 14:24

Aart Lokhorst schreef:Voor degenen die het niet begrijpen zal ik nog een keer uitleggen waarom 3 hengel PV's ertoe bijdragen dat de karpervisserij geen al te beste naam heeft bij een aantal instanties.
Gebruikelijk is dat bij de federaties ieder jaar een overzicht op tafel komt van hun BOA's (al of niet aangevuld door registraties van SBB en andere BOA's) van alle, in het jaar daarvoor geconstateerde overtredingen.
De top 3 van deze overtredingen zijn vrijwel altijd:
1 het vissen zonder geldige visdocumenten
2 het nachtvissen op plaatsen waar of tijden waarin dat niet is toegestaan
3 het vissen met 3 hengels

De punten 2 en 3 hebben meestal betrekking op karpervissers...

Veel te weinig wordt nog beseft dat als je zaken gedaan wilt krijgen (b.v. het hele jaar door nachtvissen) je altijd de hierbovengenoemde dingen voor de voeten geworpen krijgt.


Aart,

Ik snap dat "wij" hier geen goede naam door krijgen, maar is het niet bijna altijd zo dat dit soort burgelijke ongehoorzaamheid ook een statement is dat wij het niet met de regels eens zijn?

Als wij ons altijd aan dit soort regels houden, zal er niet snel iets gebeuren m.b.t. deze regels (denk ik).


M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Pieter Janssen
Berichten: 23
Lid geworden op: 24-12-2005 19:01
Locatie: Egchel

28-01-2006 14:29

ik vis gewoon met vier hengels
en waarom ????????????????
omdat ik er een vergunning voor heb.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
blijf altijd eerlijk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2006 14:36

Marc Schrikkema schreef:
Aart Lokhorst schreef:Voor degenen die het niet begrijpen zal ik nog een keer uitleggen waarom 3 hengel PV's ertoe bijdragen dat de karpervisserij geen al te beste naam heeft bij een aantal instanties.
Gebruikelijk is dat bij de federaties ieder jaar een overzicht op tafel komt van hun BOA's (al of niet aangevuld door registraties van SBB en andere BOA's) van alle, in het jaar daarvoor geconstateerde overtredingen.
De top 3 van deze overtredingen zijn vrijwel altijd:
1 het vissen zonder geldige visdocumenten
2 het nachtvissen op plaatsen waar of tijden waarin dat niet is toegestaan
3 het vissen met 3 hengels

De punten 2 en 3 hebben meestal betrekking op karpervissers...

Veel te weinig wordt nog beseft dat als je zaken gedaan wilt krijgen (b.v. het hele jaar door nachtvissen) je altijd de hierbovengenoemde dingen voor de voeten geworpen krijgt.


Aart,

Ik snap dat "wij" hier geen goede naam door krijgen, maar is het niet bijna altijd zo dat dit soort burgelijke ongehoorzaamheid ook een statement is dat wij het niet met de regels eens zijn?

Als wij ons altijd aan dit soort regels houden, zal er niet snel iets gebeuren m.b.t. deze regels (denk ik).


M


Marc,

Jammergenoeg zijn wij gewoon het tuig onder de sportvissers die alle regeltjes al sinds mensenheugenis aan de laars lappen. Tevens nemen wij langdurig veel te veel viswater in beslag waar andere sportvissers hun kunstaasje maar heel even uit zouden willen laten. Daarbij hebben we bovendien een grote bek als er maar iemand in onze buurt komt.

Ik denk dus dat de nuancering die jij aanbrengt niet zo gezien wordt. Gevolg, meer regels en meer beperkingen. Kan mij niet heugen dat er beperkende regeltjes bij zijn gekomen voor andere takken van de sportvisserij (afgezien van levend aas door de DB). Alleen voor ons dus.

Ik blijf lekker met 2 hengels vissen. Vang al heel wat jaren mijn visje daarmee en begrijp dat plaatsing van het aas belangrijker is dan het aantal haken.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

28-01-2006 14:47

He Camiel, heb je mij horen zeggen dat die kale niet relaxed is?? Totaal geen problemen met die man en hij ook niet met mij. Aart je hebt helemaal gelijk. Maar ook hierbij geld de goede lijden onder de slechte.
Kunnen we nog vaak genoeg over discussseren maar dat helpt toch niet. Zit ik in het zicht 2 hengels in de rimboe met ruimte 3 hengels sorry.

Tjuus
martijn boer

28-01-2006 15:06

Wat een geouwehoer over een extra hengel. Tuurlijk wil iedereen met een extra lijntje kunnen vissen. Voor het oog vis ik altijd met twee hengels, behalve met mijn vriendin erbij.

Is ze er niet dan heb ik meestal een waadbroek bij me en zet de derde met een paar losse steuntjes, verdekt, weg. Werkt natuurlijk niet aan een kaal cultuurwatertje.

Ik ben wel van mening dat je met een extra hengel niemand tot last moet zijn. Doe het dan ook alleen wanneer je er de ruimte voor hebt. Niet leuk voor de collega's die netjes met twee lijnen zitten.

Ik houd het echter wel bij drie. Je kunt er ook een vierde ingooien. Voor de bekeuring maakt het niet uit.

Heb ooit eens in Frankrijk met 8 lijnen gezeten. En dan ook nog alles uitroeien. Dan ben je er snel flauw van als het begint te lopen.

Te veel is nooit goed.

Groeten van Martijn Boerema uut Grunn.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-01-2006 15:06

het verbaasde mij alleen dat ie je wel eens om je vergunning had gevraagd

Ik kan mij op zich wel voorstellen dat er een boel mensen zich storen aan die derde hengel
als ik soms langs de vaart van lelystad naar almere rij zie ik soms ook wel extreem veel hengels bij bv 2 personen liggen
martijn boer

28-01-2006 15:12

Wat een onzin om aan de vaart bij lelystad met meerdere stokken of personen te vissen. Je zit mekaar alleen maar in de weg.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

28-01-2006 15:25

punt is, zoals Aart al aangeeft, wanneer er zaken binnen de karpervisserij onder druk komen te staan, moet je jezelf niet afvragen; kan het kwaad of niet, het kan me niet schelen waar je zit, het is niet toegestaan.
hoe kun je nu zaken als kamperen aan de orde gaan stellen binnen de lokale politiek wanneer niemand zich aan de regels houd? zo kun je toch niet een serieuze gesprekspartner worden voor de lokale overheid. :roll:
hiernaast vind ik dat wil je je onderscheiden van de minder serieuze vissers, de feest-en barbeqeu vissers, je wel goed bezig moet zijn.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

28-01-2006 15:32

Zie het al voor me bv op de Sloterplas hé klatser schuif is effe op dan kan me 3e hengel er bij. hahaha. CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

28-01-2006 15:42

Ik vis altijd met 3 hengels en vaak nog een met de pen erbij!! ja 4 dus.
Ik loop inderdaad het risico om een prent te krijgen ik heb er twee gehad in de laatste 13 jaar dat ik op karper vis, ik neem gewoon dit risico en als ik een bekeuring krijg klaag ik er niet over. Bij ons valt het met controle heel erg mee eigenlijk praktisch nooit. En 9 van de 10 keer maakt het niet eens uit met hoeveel hengels je vist, als je de vergunning maar hebt.
Ik vind dat ieder het voor zich moet weten. in ik vis lekker met 3 of 4 :P
To The Boat!
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

28-01-2006 15:45

Rick,

Je hebt daarin ook wel gelijk, en misschien valt het ook niet goed te praten,
maar toch heb ik het idee dat op de manier waarop ik dat doe het geen kwaad kan.
Ten slotte ziet niemand mij daar zitten en dan lijkt het mij dus ook niet echt schadelijk voor de karpervisserij.
Als de kans bestaat dat er mensen langs komen doe ik dat dus ook niet en vis ik gewoon met twee hengels.

Mvg Ivan
Carpe diem...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-01-2006 15:53

Dus:

3 hengels doen we niet, maar in een bivvie overnachten wel?

:roll:

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

28-01-2006 16:19

Ook zelfde verhaal.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2006 17:13

Jawel hoor klaas,

Wordt hier getolereerd en zelfs benoemd in de vergunning. Of dat strikt genomen volgens de wet is lijkt mij stug. Maar als het gedoogd wordt ga ik geen problemen maken. Drie hengels wordt niet gedoogd en wel bekeurt bij controles.

Waar het kamperen verboden is geldt zelfs een paraplu verbod. Lijkt mij voor de hand liggen dat je daar dat dan niet doet. Net zoals op water waar je niet nacht mag vissen.

Niet zo moeilijk om je aan de geldende regels te houden. Er zijn mogelijkheden genoeg, toch?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

28-01-2006 17:18

Uitzonderingen bevestigen de regel,
er is één plaats waar ik én in het zicht zit én met drie hengels vis.
De politie rijdt daar bijna tegen m'n stoel aan. Ik ben in alle jaren daar enkele keren per maand ! voorbij gereden door de politie. Zij zagen me dus zitten én lieten me gewoon zitten. Dit zie ik overigens niet als een vrijkaartje, mochten ze stoppen en bekeuren zal ik zonder morren een prent accepteren. Word daar dus gedoogd, ben daar ook de enige visser.

Als ik echter op recreatiewateren zit, of meer in de picture "bij het grote publiek" dan zal ik gewoon met twee hengels gaan zitten.

Nog nooit een bekeuring gekregen tijdens vissen :D
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

28-01-2006 20:26

Camiel, je bent al op je wenken bediend hoor, de boete's zijn flink hoger geworden! Vissen met 3 hengels is van 55 naar 110 euri gegaan en je kan zelfs het dubbele krijgen. Ook vissen zonder vergunning is prijziger geworden, van 30 naar 50 euro. Zie verder de topic Vissen in nederland ---> Hogere boetebedragen.

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-01-2006 22:46

Wat ik mis is dat veruit de meesten niet de moeite willen nemen om zaken, zoals het wel mogen vissen met 3 hengels, via de visrechthebbende gelegaliseerd te krijgen, op de wateren waar dit ook kan zonder dat men elkaar in de weg zit.
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

28-01-2006 23:24

Aart,

Welke stappen kunnen wij daarvoor precies nemen?
Ik neem aan dat het niet zomaar met een briefje naar de hengelsportvereniging geregeld is.
Welke pluspunten zou je bijv. aan kunnen dragen om dit er door te krijgen?
En is het misschien verstandig om een brief namens een groep te schrijven?
En misschien kan dit dan ook andere mensen op weg helpen?

Mvg Ivan
Carpe diem...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-01-2006 23:49

Ivan, kom je naar beurs Carp? kom dan daar s.v.p. even langs bij de KSN stand daar ik nu geen tijd heb voor een uitgebreid antwoord.
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

28-01-2006 23:58

Aart,

U heeft een PB.

Mvg Ivan
Carpe diem...
Sam Bos

29-01-2006 01:23

meestal heb je wel net met die 3de hengel wel geluk of ligt het aan mij haha :lol:
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-01-2006 10:17

Aart,

Zou je het mij op de beurs mischien ook willen uitleggen?

Ik heb dus al wel eerder een brief naar de hsv gestuurd met de vraag of er iets geregeld kan worden en wat daar dan voor zou moeten gebeuren.

Heb er helaas nooit een reactie op gekregen.

met nieuwschierige groet,
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2006 10:29

Jawel Camiel. De HSV in Lelystad heeft ook niet de visrechten waar jij vist, dat is de federatie Gooi- en Eemland.
Gebruikersavatar
Ruud Moerkerk
Berichten: 27
Lid geworden op: 25-01-2006 18:53
Locatie: Strijen

29-01-2006 10:35

Ja ik heb er normaal ook altijd schijt aan en ben vorig jaar ook echt steeds heel goed weggekomen
Heb vorig jaar veel waarschuwingen gehad, maar toch lekker doorvissen op dezelfde voet.
todat ik de 3e dag van dit nieuwe jaar ging vissen en s'avonds nog geen 10 minuten op m'n nest lag, "Politie" wil u even de papieren tonen.
Kut dacht ik al, ze zei tegen me dat ze me voor 5 dingen een boete kon geven :
1- Vergunning die ik nog niet binnenhad en dus niet bij me had
2- de 2e hengel
3- de tent
4- gesloten nachtvis seizoen
5- en ik kon geen indentieteitskaart tonen.

Heb er toen gelukkig maar 2 binnengehad, 1 voor tent en 1 voor nachtvissen.
en een briefje erbij met een waarschuwing erop dan als ze me weer aantroffen met 3 hengel dan nemen ze er 1 in beslag van me.
Hmmm ja dat wordt wat minder dan.

Grt, Ruud.