Rigtube ivm hengelopstelling?


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-01-2006 12:07

wouter


Ik denk dat zich niet zo'n grote invloed heeft, het grootste gedeelte van de nederlandse visserij speelt zich af in de donkere uurtjes en/of op troebel water het voelen is dus van veel groter belang dan zien(op heldere wateren overdag geld dit dus niet)

mvg martijn
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

24-01-2006 12:18

Martijn Nederpel schreef:of je nu wel oF geen tube gebruikt die karper schrikt van de lijn die hij VOELT en niet ziet

mvg martijn


Een zeer vooraanstaande engelse karpervisser (ben de naam kwijt) beweerde dit ook al. En ik voel er eerlijk gezegd ook wel wat voor.

Ik heb trouwens het gevoel dat we nu de karper weer teveel intelligentie toekennen. Want als je omhoogstaande tubing karper kan afschrikken, hoe zit het dan als je rig toevallig precies naast een takje of stengel riet ligt? Of kunnen karpers het verschil tussen tubing en riet ineens zien? En kunnen ze het verband leggen tussen gehaakt worden en dat vreemde opstaande stengeltje?
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

25-01-2006 17:54

Martijn Nederpel schreef:
of je nu wel oF geen tube gebruikt die karper schrikt van de lijn die hij VOELT en niet ziet

mvg martijn


Een zeer vooraanstaande engelse karpervisser (ben de naam kwijt) beweerde dit ook al. En ik voel er eerlijk gezegd ook wel wat voor.

Ik heb trouwens het gevoel dat we nu de karper weer teveel intelligentie toekennen. Want als je omhoogstaande tubing karper kan afschrikken, hoe zit het dan als je rig toevallig precies naast een takje of stengel riet ligt? Of kunnen karpers het verschil tussen tubing en riet ineens zien? En kunnen ze het verband leggen tussen gehaakt worden en dat vreemde opstaande stengeltje?


Ik weet ook niet precies hoe ze dit kunnen onderscheiden , maar ik heb hier wel een paar gedachtes over waardoor ze misschien een ribtube kunnen onderscheiden van een rietstengel of iets anders :
-een ritstengels is een stuk dikker dan rigtube ( misschien dat ze alleen schrikken dan een dunne lijn )
-een takje is ook een stuk dikker en is bijna nooit helemaal rechts en er zitten altijd wel stompjes op enzo
-een paar jaar geleden las ik ook een x in de karper of de kw dat iemand op een plas zat te vissen met allemaal leliestengels en hij ving bijna niks en tog zag die altijd die leliebladeren heen en weer bewegen en toen heeft die gewoon een stuk van die leliestengel afgeknipt en die om ze lijn gedaan als vervanger van die rigtube en toen kreeg die gewoon weer aanbetenen goeie ook . Dus ik denk dat het wel iets moet zijn met de dikte of met de vorm van je rigtube en/of gewone hoofdlijn


Wat Martijn zei vond ik een beetje simpel ? natuurlijk voelen karper lijnen en dan maakt het niet uit of je een rigtbue gebruikt of niet , rigtube gebruik je trouwens ook niet omdat de karper dan niet je lijn zou kunnen voelen :wink: .
Je zegt dat ze schrikken van een lijn als ze die niet zien maar wel voelen ? Bedoel je hiermee dat als ze hem wel zien en voelen dat ze dan niet schrikken ?

Gr Wouter…
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

25-01-2006 21:24

Arend Termorshuizen schreef:Mourad, misschien kan je op een andere positie de stek bevissen. Obstakelvissen vergt veel van je materiaal en nog meer van de visser. Bovenop je hengels vissen is m.i. de enige manier om snel op een beet te reageren. Al doe je er kabels aan, de vis zit direct in de obstakels. Een andere manier is juist de hengels laag en bij een aanbeet de hengel direct zo diep mogelijk onderwater steken. De vis komt dan vaak naar de oppervlakte en is dus beter stuurbaar. Hoe hoger je de hengel houdt bij de dril, hoe dieper de vis duikt. Gebruik ook rekarm materiaal. Schat je kansen in van het vangen van een vis. 70% vind ik een goed uitgangspunt anders is het alleen maar verspelen met alle gevolgen van dien. Ik zou m'n hengels min of meer horizontaal zetten en geen toplood gebruiken. Alles inzetten voor een snelle beetregistratie.

Arend


Arend dank je wel voor je post, maar ik had geen vragen over mijn techniek. Wat jij zegt, pas ik ook allemaal toe op dat water. Mijn vraag ging over rigtube/leadcore.

Groetjes
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-01-2006 10:18

Wouter wat ik zei was idd simpel, maar waarom iets moeilijker maken dan dat het is?? Een karper is gewoon een heel simpel dier met een natuurlijk instinct. De topic gaat over camoufleren maar als je vervolgens de boel door het water laat lopen voelt de karper de hele handel alsnog, en zien doen ze op 90% van de nederlandse wateren toch al niet door de troebelheid van het water. E
En dan nog het lelie artikel, grote kansd dat die karper alsnog gevangen was op de reguliere methode sterker nog wie zegt dat dat voorbeeld niet uit de duim gezogen is zoals vele verhalen. En al zal het waar zijn, volgens mij ging het om oppervlakte visserij waar zich veel meer een rol speelt!

mvg martijn
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-01-2006 10:19

Wouter wat ik zei was idd simpel, maar waarom iets moeilijker maken dan dat het is?? Een karper is gewoon een heel simpel dier met een natuurlijk instinct. De topic gaat over camoufleren maar als je vervolgens de boel door het water laat lopen voelt de karper de hele handel alsnog, en zien doen ze op 90% van de nederlandse wateren toch al niet door de troebelheid van het water. E
En dan nog het lelie artikel, grote kansd dat die karper alsnog gevangen was op de reguliere methode sterker nog wie zegt dat dat voorbeeld niet uit de duim gezogen is zoals vele verhalen. En al zal het waar zijn, volgens mij ging het om oppervlakte visserij waar zich veel meer een rol speelt!

mvg martijn