Hoe vatten we de Koe bij de Horens?


Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-01-2006 19:57

Sinds dat ik eind november via een krantenartikel heb vernomen dat er in de nieuwe APV de volgende artikelen opgenomen gaan worden

Artikel 2.4.25 Overlast van nachtvissers
1. Het is verboden tussen twee uur na zonsondergang en één uur voor zonsopgang te vissen in openbare wateren.
2. Het college kan openbare wateren aanwijzen waarvoor het verbod niet van toepassing is. Het kan daarbij regels stellen in het belang van het voorkomen en beperken van overlast.

De gemeente gaat hier echter haar boekje te buiten. De Visserijwet is van toepassing en daar mag een gemeente geen nadere regels aan stellen middels de APV. N.a.v. onze eerste ferme protestbrief is de behandeling van de nieuwe APV uitgesteld tot 02 februari 2006.

In een reactie van de gemeentezijde werd hier volkomen aan voorbij gegaan. Een tweede nog scherpere brief ligt dus inmiddels op het bureau van de betrokken bewindslieden. Hierop nog geen reactie gehad.

24 januari zullen we in de raadscommissie van ons laten horen en dan ook nog indien noodzakelijk tijdens de raadsvergadering van 02-02-2006.

Word vervolgd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2006 20:00

Remco, tot 1-1-2008 blijft de huidige WOR in iedere gemeente van kracht ( zie paragraaf 2.5 in het VNG boekje 'Het Kampeerbeleid na de Wet op de openluchtrecreatie).
De gemeente kan het mogen gebruiken van een vistentje (al of niet onder voorwaarden, zie paragraaf 5.4 in hetzelfde boekje) opnemen in haar APV (die vanwege de intrekking van de huidige WOR toch gewijzigd moet worden) maar dat zal pas vanaf 1-1-2008 rechtsgeldig kunnen zijn.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

06-01-2006 20:18

Michel,

Rare vraag misschien, is het zo dat een gemeente via de APV ook geen beperkingen kan stellen aan dat nachtvissen dit ivm overlast?

Gr paul
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-01-2006 20:23

Klopt Michel, daar waar de landelijke overheid in regels heeft voorzien dmv landelijke wetgeving, mag de gemeente in haar APV hier niets over regelen. Wel is geluidsoverlast/nachtrumoer verboden in elke APV. En natuurlijk het aanwezig hebben van enig kampeermiddel.

Als ik dan ook zie wat sommigen presteren met hele tentenkampen in een woonwijkje of parkje, dan snap ik dat men hier tegen ageert, zeker met de nodige rotzooi en overlast die er vaak bij komt kijken (wij niet uiteraard, dat zijn anderen, toch?).

Wat mij betreft worden alleen ovals en parapluus getolereerd, dat selecteert al behoorlijk. Ik slaap vrijwel altijd onder een oval en die enkele keer dat ik in het zicht sta, zet ik hem pas tegen het donker op en ruim ik de boel 's morgens zo snel mogelijk op. Geen aanstoot geven heet dat...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-01-2006 20:30

Paul,

zoals reeds vermeld,

Nachtvissen is in de Visserijwet geregeld, daarnaast hebben wij op een bepaald water ontheffing op het nachtvisverbod van LNV, ook daar kan en mag een gemeente middels de APV niet zomaar doorheen fietsen.

Kees,

de politie heeft dus voldoende machtsmiddelen om overlast door nachtvissers tegen te gaan, dat hoeft niet nog eens extra benadrukt te worden in een APV met een apart artikel over nachtvissen.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

06-01-2006 20:33

Ok thnx Michel, ik dacht nl dat ze beperkingen ivm overlast konden opleggen.

Maar kees was ook al heel duidelijk in zijn antwoord.

Gr Paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2006 21:37

Sorry Kees, maar lang niet in elke gemeentelijke APV is het aanwezig hebben van enig kampeermiddel verboden. Hoeft ook helemaal niet daar de WOR daar al in voorziet...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

06-01-2006 21:51

Paul,

enkele van onze doelen t/m 2010 (in ons meerjarig beleidsplan) zijn:

- Nachtvissen binnen de bebouwde kom op enkele wateren weer laten toestaan, dit is nu verboden ivm overlast die er vroeger was. maar door evt maatregelen willen we dit proberen open te stellen.

- nachtvissen met een onderkomen legaliseren (WOR). dit word vooralsnog alleen voor de wateren waar nu nachtvissen toegestaan is. denk aan Twentekanaal (stuk Hengelo) en evt putten die buiten de bebouwde kom zitten maar wel onder gemeente Hengelo vallen.

het is een moeilijke weg. maar we hebben nu eindelijk de volle aandacht van het bestuur en ik heb het gevoel dat het bestuur nu eindelijk iets wil doen voor de karpervissers.. nu is alleen nog de vraag wat? maar dat zien we komende tijd wel..
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

06-01-2006 22:11

Remco,

Wij beheren 21 wateren waarvan ook binnen de bebouwde kom, slechts 3 wateren hebben we voor elkaar om met een onderkomen te kunnen vissen.

In de bebouwde kom betekend dit voor ons NIET aan de zijde waar de woningen staan.
Andere water ligt aan rand bebouwde kom en natuurgebied, ook hier is nachtvissen met enig onderkomen toegestaan.
We hebben een proefjaar waarin de gemeente nauwlettend in de gaten houd hoe het een en ander zich ontwikkeld.
Er zijn regels opgesteld waar een ieder zich aan te houden heeft, en strenge controlle's oa 2 BOA's en bij overtreding intrekking van vergunning.
Helaas omdat de tijd van vriendelijk zijn voorbij is anders raakt de vereniging zijn recht van vissen met enig onderkomen kwijt.
Zoals Aart al aangaf alles wat je nu regelt kan straks meegenomen worden in definitieve APV.
Hoe de rechten langs kanaal liggen weet ik niet precies misschien dat Aart hier antw op heeft.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-01-2006 12:09

Kees Verheij schreef: Wel is geluidsoverlast/nachtrumoer verboden in elke APV. En natuurlijk het aanwezig hebben van enig kampeermiddel.



Wat valt of zou er er dan allemaal onder "kampeermiddelen" moeten vallen?

Aart Lokhorst schreef:Sorry Kees, maar lang niet in elke gemeentelijke APV is het aanwezig hebben van enig kampeermiddel verboden. Hoeft ook helemaal niet daar de WOR daar al in voorziet...


Aart, wanneer de WOR ophoudt te bestaan, dan kan het dus zijn dat er in de nieuwe APV de WOR-voordelen dus niet meer komen te staan, en dat men die kampeermiddelen nu juist wel gaat verbieden..

gr Harnold
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-01-2006 12:34

Quote Harnold :

" Aart, wanneer de WOR ophoudt te bestaan, dan kan het dus zijn dat er in de nieuwe APV de WOR-voordelen dus niet meer komen te staan, en dat men die kampeermiddelen nu juist wel gaat verbieden.. "

Harnold welke WOR voordelen??

Wildkamperen is wettelijk verboden punt uit. Nu en als de gemeenten niets regelen in de APV straks ook na het opheffen van de WOR.

Dat het wildkamperen her en der gedoogd word is iets heel anders en daar mag je heel erg blij mee zijn.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

07-01-2006 12:54

Speelt de hengelsportbranche eigenlijk ook nog ergens een rol? Zij verkopen de hele bende, verdienen er geld mee, en nu zijn wij eigenlijk ook een beetje bezig om hun handel voor wat betreft tentjes en andere onderkomens te redden. Beetje krom, of niet?
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

07-01-2006 13:24

Eigen belang Jos, ik zit met vrieskou ook liever beschut!

De hengelsportbranche heeft ook vele Frankrijkgangers die ook een tent nodig hebben. Ik denk dat deze branche zich wel zal redden. Veel karpervissers hebben toch al zo veel lak aan regels dat er nog genoeg zullen zijn die wel een tent gaan gebruiken waar dat niet mag!
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-01-2006 13:33

Jos, dat is altijd al zo geweest! Maar we zijn ermee bezig om daar wat aan te doen.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

07-01-2006 14:32

Jos,

Het is natuurlijk allemaal een beetje krom; nachtvissen is wettelijk geregeld je kunt er ook overal spullen voor kopen en vervolgens zegt de wet via de WOR dat we er geen gebruik van mogen maken langs de waterkant want dan is het wildkamperen ik denk dat de wetgever juist hier aan voorbij geschoten is.
Vandaar dat het nu gunstig is om de zaken nu wel goed te regelen, nogmaals liever nu te vroeg dan straks te laat.

Gr Paul
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

07-01-2006 14:51

Dit is een voorbeeld hoe het nu geregeld is met een sticker voor een tent.
Dit is een aanvullend reglement alleen voor nachtvissen met een onderkomen.

Afbeelding

Dit zijn de meeste algehele regels die straks overal zullen gelden, en die noodzakelijk zijn.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-01-2006 19:05

Michel Hollaar schreef:Quote Harnold :

" Aart, wanneer de WOR ophoudt te bestaan, dan kan het dus zijn dat er in de nieuwe APV de WOR-voordelen dus niet meer komen te staan, en dat men die kampeermiddelen nu juist wel gaat verbieden.. "

Harnold welke WOR voordelen??

Wildkamperen is wettelijk verboden punt uit. Nu en als de gemeenten niets regelen in de APV straks ook na het opheffen van de WOR.

Dat het wildkamperen her en der gedoogd word is iets heel anders en daar mag je heel erg blij mee zijn.


Ik denk Jos dat je mij een beetje niet begrijpt...
Omdat er in de wor bepaalde zaken zijn geregeld ten gunste voor de karpervisserij 's nachts,.zou het dus kunnen zijn dat die voordelen met het opheffen v/d Wor verdwijnen.
Wat er allemaal in de wor staat is mij niet bekend.Wellicht dat een ander dat wel weet , wat onze voordelen zijn!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-01-2006 19:34

Harnold,

in de WOR is helemaal niets geregeld t.g.v. de karpervisserij.

Daar staan dus ook geen voordelen in t.g.v. de karpervisserij.

Daar staat wel in wat een kampeermiddel is ( artikel 1 lid 1. c) en dat volgens artikel 15. lid 1 het verboden is ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten kampeerterreinen.

Klaar zijn we dus, kamperen buiten de kampeerterreinen is simpelweg wettelijk verboden.

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessi ... script=yes

even zoeken op " Wet op de OpenluchtRecreatie " en veel leesplezier.
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 07-01-2006 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-01-2006 19:49

paul veenendaal1 schreef:Jos,

Het is natuurlijk allemaal een beetje krom; nachtvissen is wettelijk geregeld je kunt er ook overal spullen voor kopen en vervolgens zegt de wet via de WOR dat we er geen gebruik van mogen maken langs de waterkant want dan is het wildkamperen ik denk dat de wetgever juist hier aan voorbij geschoten is.
Vandaar dat het nu gunstig is om de zaken nu wel goed te regelen, nogmaals liever nu te vroeg dan straks te laat.

Gr Paul


Paul,

Je draait het om.

de wet is niet doorgeschoten de wet was er al voordat het karpervissen is doorgeschoten. De laatste 10 jaar, meer en meer karpervissers, meer en meer luxe sleept men mee naar de waterkant.

10 jaar geleden werd die enkele mafketel die onder zijn paraplu met overwrappie zat nog min of meer gedoogd.

Nu het een grote bende langs de waterkant is geworden gaat men simpelweg de wet toepassen. Jammer mafketel maar ook jij mag hier niet meer kamperen.

Ik ben het wel met je eens dat de zaken tijdig opgepakt dienen te worden.

De hedendaagse karpervisser dient juist goed te beseffen dat er nu winst ( van niets naar iets ) te behalen valt. Nu kan je afspraken zien te maken zodat je vanaf 01-01-2008 wel legaal in je tentje kan blijven nachtvissen.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

07-01-2006 20:06

Michel,

Als de wet doorgeschoten zou zijn had je helemaal gelijk, maar ik zei juist dat de wet eraan 'voorbij' geschoten is.
Ik bedoel dus eigenlijk, dat het totaal niet op elkaar afgestemd is dus erg tegenstijdig.

Ben het wel met je eens dat het karpervissen vooral de laatste jaren erg doorgeschoten is.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-01-2006 20:16

Dan nog Paul,

dan nog is de karpervisserij aan de wet voorbij geschoten en niet de wet aan de karpervisserij.

En die wet word nu toch aangepast ?

Aan die tegenstrijdigheid kunnen we nu zelf een einde maken door tijdig afspraken te maken.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

07-01-2006 20:25

Dat ben ik met je eens Michel, vandaar dat ik nu ook probeer om mensen wakker te maken.
Te vaak merk ik om me heen, dat het ze wel intresseerd maar als er naar een vergadering gegaan dient te worden is er niemand thuis.
En ik geloof echt dat heel veel vissers absoluut niet beseffen dat als er nu niks gebeurd of veranderd het straks echt te laat is.
maar ik denk dat ik daar niet alleen in sta, ook jij bent er druk mee gezien je aktie al naar de gemeente om een voorbeeld te noemen.
En natuurlijk waren die wetten er al eerder, denk dat niemand gedacht had dat deze tak van visserij zo'n vlucht zou nemen vooral de exessen eromheen niet.

Gr Paul
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

08-01-2006 08:50

Paul,

Ik kan vanuit mijn eigen ervaring jouw zorgen invullen over de lakse en afwachtende houding van veel jongens. Overal lopen wel een aantal vissers die het wel eventjes regelen, en als die het niet goed regelen zijn die mensen verantwoordelijk...

Zelf ben ik samen met de CBB regio Noord enorm actief geweest om het visrecht te redden op een natuurgebied van Staatsbos. We hebben een zogeheten paraplu regeling getroffen, hebben geprobeerd de controle aan te scherpen en we hebben ruchtbaarheid gegeven via de media en flyers uitgedeeld over de noodzaak etc. Het eerste jaar ging alles wel goed, maar afgelopen jaar werden wederom alle regels aan de laars gelapt omdat er simpelweg weinig controle is, en als er al controle was dan werd er mild opgetreden.

Ik erger me werkelijk de tenen krom aan de klachten die ik krijg van Staatsbos en van de HSV. Het betreft mijn thuiswater waar ik al die moeite voor doe ( en zoals gezegd ik niet alleen ) terwijl ik er niet of nauwelijks vis. Het vreemde is dat wanneer ik zeg me volledig te distantiëren van deze kwestie er niemand is die het stokje overneemt...we gaan wel illegaal in de struiken zitten is het antwoord.

Het ziet er steeds meer naar uit dat het pasjes systeem het reddende middel is en dat de 'vrije regeling' zoals onze paraplu regeling niet het gewenste effect heeft opgeleverd. We hebben een evaluatie van twee jaar gekregen ( vandaar het milde optreden...) en niet alleen voor mij is de proef mislukt. We hebben geïnventariseerd wie zich de afgelopen jaren wel aan de regels heeft gehouden en mocht er een pasjes systeem komen dan hebben we niet veel pasjes nodig.

Wanneer niet alle gemeenten akkoord gaan met onze verzoeken en slechts een aantal wel dan ontstaat er een toevluchtsoord op legale plaatsen, zekere wanneer het een topwater betreft. De druk wordt mogelijker wijze nog groter met alle gevolgen zoals op mijn thuiswater.

Om nou te zeggen dat ik sta te springen om nogmaals iets te regelen om legaal te kunnen nachtvissen...

MVG

Herwin Kwint
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

08-01-2006 09:21

Herwin,

Bedankt voor je uitleg, ik ken zelfs jongens die er vissen op het water wat je bedoeld.
Ik weet dat er met 3 hengels gevist word heb ze er ook over aangesproken maar het heeft totaal geen effect, dus jouw zorg kan ik begrijpen.

Ook voor een ander water bij jullie in het noorden is zover ik weet het CBB aan het onderhandelen om hetzelfde te krijgen als op jouw thuiswater, het is toch te zot voor woorden dat je op deze manier je wateren moet gaan beschermen.

Pasjessysteem lijkt inderdaad het enige redmiddel te zijn ( het is niet anders)
En wij houden in de gaten of de toevlucht naar ons niet te groot is anders zijn we genoodzaakt om een ledenstop in te stellen anders kunnen straks de eigen leden niet fatsoenlijk vissen op hun thuiswater.

Verder heb ik hetzelfde als jij, ook wel eens zin de handdoek in de ring te gooien, maar vind het nog steeds te mooi om te doen die sport, de hoop om bepaalde groepen te bekeren heb ik net als jij al opgegeven.

Gr Paul
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

08-01-2006 10:24

Paul,

Om een lang verhaal kort te maken;

We creeren met onze afwachtende houding zelf ons syndicaat systeem, althans zo zie ik het. De anonimiteit verdwijnt en dat bevordert het sociale controle systeem, wat mij betreft prima.

Er zal een stortvloed van commentaar komen wanneer steeds meer wateren in een syndicaat systeem 'verdwijnen' maar zoals je zegt; het is en kan gewoon niet anders, dat heeft ons'paraplu systeem'inmiddels wel bewezen.

De vraag naar legale nachtvisplekken zal toenemen en in dat aanbod zal men absoluut voorzien in de vorm van de verfoeide betaalwateren (!) in Nederland. Ik ga er dan ook vanuit gezien het grote aantal tegenstanders dat de komende ALV's vol zit met boarders. Zoniet, dan neem ik de vrijheid om aan te nemen dat een groot deel van al het verweer tegen de betaalwateren komplete lucht is en simpelweg een kwestie van meelullen is. Gezien de geringe posting's op dit moelijke onderwerp schiet ik aardig in de goede richting of men beseft het gewoon allemaal niet. Afzeiken en daadwerkelijk iets doen zijn twee zaken die enorm ver van elkander liggen, zo blijkt maar weer. Hoe ging dat spreekwoord, de beste stuurlui...?

Ik hoop dat ik ongelijk heb.


MVG

Herwin Kwint