Najaars vangsten


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

27-10-2005 15:34

Harnold,

In de kleinere wateren zijn de vangsten best goed.
Alhoewel zich er soms dezelfde taferelen voor doen als bij Jacco,genoeg vis op de plek,alleen de aanbeten blijven uit.

In het kanaal zijn de vangsten niet goed te noemen. ronduit slecht.
Ben vrolijk aan het pennen en trek er wat brasems uit :D


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
dennis van Wel
Berichten: 120
Lid geworden op: 01-06-2005 11:41
Locatie: almere
Contacteer:

27-10-2005 15:59

PFFF Was al even bang dat het aan mij lag maar hier loopt het dus ook niet. Al meerdere keren geblankt en met vertrouwen gezeten vis gezien maar bijten :cry:
Zal het hier ook eens op de keinere wateren proberen wie weet lukt het dan wel weer.
spel fouten zijn met opzet voor jullie vermaak
jacco noordermeer

27-10-2005 16:50

nu in het midden des lands
kanaal temp 13 gr+

zou dus prima kunnen dat in het zonnige zuiden het water nog 15 gr =

nu we er het toch over hebben,
de grote rivieren blijven langer "warm"dan afgesloten wateren
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

27-10-2005 17:04

Harnold Kikkert schreef:Ik merk aan de reakties dat de plassen of kleinere vijvers(hè Rick) wel vis opleveren en idd de kanaalvisserij is erg slecht te noemen ondanks het voortreffelijke weerstype.

gr Harnold


Juustem, hier aan het kanaal wil het ook voor geen meter. Goede voerplek paar keer per week zitten maar noppes.
Ik verhuis dit weekend naar een heldere zandput. dat kanaal komt volgend jaar wel weer! :)
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

27-10-2005 17:23

Ik denk dat het toch aan het weer ligt en dan vooral die warme nazomer. Op het water waar ik zat heb ik in het najaar nog nooit zoveel natuurlijk voedsel gezien, zeker niet zo laat in het jaar. Een paar jaar geleden hebben we geloof ik ook zoiets gehad. Warme nazomer, veel natuurlijk voedsel en het hele bestand zat al op topgewicht zonder onze bollen maar aangeraakt te hebben.

Bart,de watertemperatuur scheelt ongeveer 3 graden met vorig jaar.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

27-10-2005 20:46

Ik vis op 80 tot 120 cm water en de vangsten lopen ietwat terug maar gemiddeld 6 vissen per 6 uur sessie is eerder regel dan uitzondering.
Moet wel zeggen dat ik er wel vaker en langer voor moet voeren.

J.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

27-10-2005 21:26

Ben vandaag geweest. Instant. Zat sterk te twijfelen of ik ondiep zou vissen (afstervend plompeveld) of op de diepe stek (6-8m) waar ik de laatste tijd vis en zo wel wat vissen mee pak. Al loopt het niet storm. Ik koos voor een beetje vertrouwen. Die diepe stek dus. Normaal gesproken krijg ik daar de laatste tijd zo'n 2-3 runs op een dagsessie. Ook niet barstensveel dus. Vandaag ving ik een vis om half elf, na goed drie kwartier vissen. Rond dat uur werden er nog 2 karpers bij andere gevangen.... ook diep. Daarna, toen het warmer werd viel het op een paar fijne brasems na helemaal stil bij mij. Tot een uur of 4 toen zich weer een brasem aandeed. Wat me opviel was dat er in de warme, zonnige uurtjes overal vis sprong. Springen overal... vangen nergens. Voor mijn gevoel was het te mooi weer en waren ze een beetje op half water aan het lummelen. Het wisselvallige weer, extreem warm voor de tijd van het jaar, weinig neerslag in zomer en nazomer zijn denk ik aspecten die meespelen bij de matige vangsten. Er zit geen normale seizoensregelmaat in het weer.

Trouwens... een van de brasems die ik omhoog mocht takelen, het leek wel alsof ie paaiuitslag had. Ik kan me vergissen, er zijn misschien meer dingen die erop lijken. Maar die witte stipjes op de kop leken erg op beginnende paaiuitslag. Hoorde ik ook niet ergens over jonge eendjes geboren? En wat fluiten de vogels toch veel?
jeroen struijk
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: Spijkenisse

27-10-2005 23:29

Hallo allemaal,

Ik begrijp dat in zijn algemeenheid de vangsten dit jaar minder goed zijn dan anders. Ik heb helemaal nergens last van dit jaar. Ik heb veel vissen gevangen boven de 20 pond het enige wat eraan ontbrak was een nieuw PB. Ook heb ik dit jaar niet veel anders gedaan dan de jaren ervoor. Hebben jullie hier misschien een verklaring voor??

Jeroen
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

27-10-2005 23:39

Je bent een topper(tje) :wink:

Veel springende karper , recht uit het water en weer terug, op de stek en vreten ho maar.
Zaterddag komt er tijdelijk een weersomslag, morgenochtend ff voeren en zaterdag weer op pad.
Het is goed om te lezen dat velen met mij dit probleem hebben...
Luchtdruk en veel natuurlijk voedsel zouden wel eens een oorzaak kunnen zijn...
Veel te warm uiteraard voor de tijd van het jaar of is het geoon , zoals wel eens vaker voorkomt , een slecht jaar.
Of zouden we overal een verklaring voor willen hebben?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

27-10-2005 23:46

Met wat voor boillie grootte vissen jullie op het moment?
Ik zet mijn huupie in
jeroen struijk
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: Spijkenisse

27-10-2005 23:57

Ik vis gewoon met 20 mm en voer alleen bolies bij.
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

28-10-2005 00:08

Ik kan bij ons aan de plas merken dat 't water aanzienlijk kouder is geworden en de karpers worden langzaam aan minder actief. Ik denk niet dat het verkeerd is om op wat kleiner aas over te gaan ipv 20mm boillies 14mm ofzo.
Ik zet mijn huupie in
jeroen struijk
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: Spijkenisse

28-10-2005 00:10

Arjen Dijkstra schreef:Ik kan bij ons aan de plas merken dat 't water aanzienlijk kouder is geworden en de karpers worden langzaam aan minder actief. Ik denk niet dat het verkeerd is om op wat kleiner aas over te gaan ipv 20mm boillies 14mm ofzo.

Ik blijf er goed mee vangen. Ik voer ook niet veel meer bij. Ik denk dat dat ook helpt bij hte vangen va nde karper.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-10-2005 07:41

Harnold,

Ik denk dat het aan de manier van voeren kan liggen.

Ik kan nu een prachtig lulverhaal ophangen en een boek schrijven enzo. Helaas te vaak naast de vis gezeten dit jaar om te kunnen onderbouwen. Het volgende:


om de dag voeren ongeveer pondje bollen en 2 kilo paticles. Vrijdag 1 soms 2 aanbeten. 2e nacjht bleef zitten: geen beet.

om de dag 2 kilo bollen en 20 liter particles. Vrijdag 1 of geen beet. 2e nacht 4 0f 5 beten. Zelfs een paar keer gespijbeld: 3e nacht nog meer beet.

OK proberen: ipv donderdag voeren en vrijdag vissen op woensdag voeren. Helaas ging het toen mis en ving ik geen reet meer. OOk niet meer toen op donderdag gevoerd werd.

Wat nu opvalt: springende vis 's avonds bij aankomst. Totaal geen beet. Noppes. En dan ineens de andere ochtend op de meest gekke tijden tot 11.00 gaan. Vaak 2 aanbeten kort na elkaar. Iets van concurentie? Voedselnijd?

Voor de duidelijkheid het is geen water waar er even een paar honderd karpers in een jaar gevangen kunnen worden. Ik denk dat ik een langjarig gemiddelde heb van 1 aanbeet per 18 uur. Zie betuwespiegels.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-10-2005 08:37

Klaas, wat opvalt is dat ik dus ook de springende vis niet aan de haak kreeg , terwijl ze dus bovenop het voer zaten.
Ik vis meestal op wateren waar niet zo heel veel karper zit maar wel grotere jongens.

Ik heb bijv gisteravond gevist een beetje voer erbij en ben zojuist terug en plm 750 gram boilies gevoerd en ga morgenochtend weer eens achter de hengels zitten.

Zit in een mooie kom waar de wind recht op staat. Er komt pas in de middag wat zon op die plek achter het riet met een mooi stuk harde bodem.
Er zit een weersomslagje aan te komen en misschien dat het spul "los "begint te komen...

Ik ben er mede van overtuigd dat er inmiddels op veel wateren naast het vervelende weerstype wat de laatste maanden hebben gehad , dat dressuur nog wel eens een belangrijke factor kon zijn, die we misschioen aan het onderschatten zijn...?

gr hranold
Jan Talens
Berichten: 20
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Assen

28-10-2005 08:47

Harnold,

Ik zit ook in de richting van Klaas te denken. Het punt is namelijk dat je de vis wel op de stek hebt, waarschijnlijk liggen ze gewoon uit te buiken en moet je je vissessie iets naar achteren verschuiven, of het voeren naar voren natuurlijk. De watertemperatuur ligt lager en de vertering van het voedsel duurt langer dan in de zomer. Of misschien iets vaker voeren maar de hoeveelheden per keer verminderen.

Het perfectioneren van het voeren, zowel qua tijdstip als hoeveelheid, is bij mij ook de sleutel tot succes. Ik heb dit jaar soortgelijke ervaringen opgedaan als Klaas, zaterdag zitten blanken, beetje bijvoeren, en zondag 6 tot 8 runs. En dat meerdere keren dit jaar. Het verneukeratieve in mijn verhaal is echter dat ik ook genoeg zaterdagen heb gehad dat ze er wel al zaten. Om die balans te vinden is voor mij dus ook een hele klus Harnold :lol: Sterker nog, ik word er af en toe gestoord van. Een beetje alles of niets dus.

Klaas, nog even een vraagje aan jou. Die 20 liter partikels om de dag waar jij het over hebt, is dat een probeersel van dit jaar of heb je over langere tijd geconcludeerd dat dit voor jou, op jouw speccifieke water natuurlijk, de beste manier is. Het lijkt mij wat veel namelijk. Aan de andere kant, ik heb het ook nog nooit geprobeerd. Ik vind een litertje of 4 al heel veel namelijk en bouw dat ook nog af naarmate ik dichter bij mijn geplande sessie kom.

gr. Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-10-2005 10:31

Jan,

brasem tot een kilo of 5. Zeelten tot ook zoiets. Ruisvoorn 40 cm en meer. Krabben.

Allemaal meeeters.

Is geen probeersel. Doen het alleen als een stek eenmaal vis opbrengt.

Mocht er iemand 500 kilo bollen willen draaien, zou ik liever met de helft alleen bollen voeren maar ja.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-10-2005 10:57

Jan, wat je stelt zou van invloed kunnen zijn.
Wat je nu hier neerpent ga ik dit weekend in de praktijk brengen, hoewel ik hoop dat het niet nodig is!
Vang ik morgenochtend dan is het prima, lukt dat niet dan ga ik zondagochtend wederom aan de waterkant zitten!

Vang ze,

gr Harnold
Jan Talens
Berichten: 20
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Assen

28-10-2005 14:23

Harnold,

Wat denk je waarom ik voor dit weekend 2 voerplekjes heb aangelegd ? Is stek 1 niks, kan ik altijd nog naar 2 gaan. Ik heb zoals gezegd te vaak geblankt op de 1e dag. Dat is natuurlijk ook wel weer het mooie aan het karpervissen, tis tenslotte geen wiskunde :) Succes morgen



Klaas,

Is dat nou net niet de kunst, weten of de vis er zit of niet ? Je moet het idd wel zeker weten, anders maakt die partij voer die er dan ligt je vangkans wel een stuk kleiner. En het hangt natuurlijk van het water af, stroming, scheepvaart etc. Ik zit op een kanaal van 30m breed, dan hoef ik niet met die hoeveelheden aankomen. Althans, dat denk ik. Ik ga het zeker eens proberen, maar dan wel op een tijdstip dat ik enkele visdagen achter elkaar kan plannen :) En ervoor ook eentje ivm het koken van die grote hoeveelheid voer. Hoe doe je dat Klaas, eenlitertje of 40 in 1x in zo'n ouderwetse wastobbe? :)


gr.Jan
jacco noordermeer

28-10-2005 16:17

ook ik heb die ervaring net als klaas (vissen op hetzelfde water)
wat ik vooral deze nazomer heb ervaren is dat de avond voor het vissen
beter niet gevoerd kan worden
afgelopen week wel weer eens gedaan en ja hoor 2e nacht pas weer beet
nu heb ik donderdag gevoerd en ga zaterdag pas vissen
nu verwacht ik deze 1e nacht wel een aanbeet en hopelijk de 2e een paar aanbeten te krijgen

ander aandacht puntje is het aas zelf
ik heb het persentage vismeel verlaagd zodat ik hoop dat de vis het makkelijker verteerd en dus sneller weer gaat azen
en ja ook ik heb meer kleinere maten bollen gemaakt 14/18
ben benieuwd of het helpt

over dressuur heb ik ook al gedacht harnold
ik vis nu al bijna het hele jaar op deze stek en je zou dus ook een vorm van stek dressuur kunnen kreëren
vandaar dat ik nu voor een hele andere banadering kies
kleinere bollen met een beetje particles en een aangepaste rig zouden het weleens kunnen doen
we zullen het zien :P
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

29-10-2005 11:18

Vannacht helaas weer een blank.. Terwijl het weer er opzich geheel niet slecht uitzag.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

30-10-2005 13:32

Ik moet ook maar weer eens gaan kijken of er iets te vangen is in de buurt. Ik ben afgelopen nacht in belgie geweest, maar daar was het ook niet veel. We zullen zien of het hier in de buurt wat is. Maar Ik weet ook nog niet of ik komend weekend wel kan, want dan is ''De hengel Expo'' toch? Nja, ik zal wel weer eens op pad gaan...
Je hoort er nog wel van.

Mvg.
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-10-2005 15:09

Of zou de vis zich al vol hebben gevreten voor de winterperiode? Misschien liggen ze al passief en moet je al op z'n winters vissen.

Het lijkt me wat vroeg. En aangezien de temeraturen zouden ze Juist NIET in de winterperiode moeten zitten.

Ik weet het niet meer....
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

30-10-2005 15:27

Dat is nu juist wat je wel zou moeten doen Peter,

Op alle wateren waar ik op het moment vangsten van hoor zitten de vissen juist op hun topgewicht. Ze zullen dus niet meer zo buffelen als ze gedaan hebben (vol=vol). Op veel wateren zaten de vissen door de wisselvallige augustusmaand en goede eerste weken van september al half september tegen het topgewicht. Wateren waar nu nog steeds volop gevoerd wordt zijn dan ook vaak "ten dode" opgeschreven, want de vissen eten nog wel, maar niet de hoeveelheden die ze normaal zouden doen bij deze watertemperaturen.

Ze zijn dus nog aardig actief, maar eten niet de grote hoeveelheden die ze gedaan hebben. Want we zitten nu met een watertemperatuur te kijken die normaal is voor eind September!

Dus doe zuinig aan en blijf nog lekker een paar weken je visjes vangen,
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-10-2005 15:33

Maar als je hoord over paai stippen bij brasem, jonge eendjes, zou je toch denken dat de natuur denkt dat het voorjaar is.

Dan zou je op de voorjaarsstekken moeten vissen voeren?!


Het is denk ik niet een gewoon een 'slecht jaar'. er zit wel een oorzaak bij, want een vis eet het ene jaar net zoveel als het andere jaar. Dressuur zou er ook mee te maken hebben, maar wat nog meer?? Waarom word er nu zo kut gevangen?
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''