meerdere groote vergunningen IS DAT NOU ECHT NODIG


Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-08-2005 18:32

Toch nog even een vraagje tussendoor.

Ik zat van de week ergens te vissen en werd gecontroleerd door de politie op visakte + grote vergunning. Visakte in orde, grote vergunning in orde. Jaja, ook gewoon met twee hengels.

Maar,
ik mocht hier toch niet vissen omdat het water niet viel onder de grote vergunning die ik had, het schijnt van een andere HSV te zijn die zijn wateren pas volgend jaar gaat delen met andere HSV'en. In het boekje behorende bij de grote vergunning staat echter nergens dat ik in dat water niet mocht vissen. Aan de waterkant staat nergens een bordje dat het verboden te vissen is, en nee, er stond ook geen hek omheen.

Misschien een beetje onwetendheid, maar ik dacht dat je met een visakte + grote vergunning in zo'n beetje alle openbare wateren mocht vissen. Tenzij anders aangegeven.

Maar,
de boel is dus omgekeerd ? Je mag nergens vissen tenzij het wel in het boekje staat ? Hoe kan een leek ( ik dus ) nu een openbaar water herkennen en hoe een privé water ? Tuurlijk zijn er tal van gangbare voorbeelden, maar toch !

Overigens niets gevangen, m'n dochter wel ;



5 voorntjes.. :lol:
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-08-2005 19:21

Marco,

Lijst van Viswateren 2003 - 2005 + aanvullingsblad 2004.

Staat in waar je mag vissen.

Deze lijst is trouwens ook volgend jaar nog van toepassing.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-08-2005 19:29

Die lijst heb ik er idd bijgekregen, daar staat het water niet in. In de regio Zuid Holland staan er iig weinig wateren in, terwijl je bijna wel overal mag vissen......
In het kleine boekje staan wel veel uitzonderingen waar niet gevist mag worden, ik ging er daarom ook maar van uit dat ik dus "overal" mag vissen, tenzij anders aangegeven, niet dus !

Volgens de agent kon ik in het boekje terugvinden dat ik daar niet mocht vissen, nou heb ik het inmiddels drie keer doorgelezen, maar er staat echt niets over in !

De rest van alle ( openbare ) wateren hier uit de buurt staan er niet in, terwijl je er wel mag vissen.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-08-2005 19:37

Marco,

Er staat in waar je mag vissen.

Staat het er niet in dan mag je er dus niet vissen.

Of je moet een vergunning van de visrechthebbende hebben.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-08-2005 19:41

OK Michel,
maar als ik het boekje nu voor de vierde keer doorlees, staat bijvoorbeeld Vlaardingen of Maassluis of het Westland er niet in...

Betekent echter niet dat ik daar niet mag vissen !
CarpeR Diem
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

07-08-2005 19:41

Mensen kunnen bij onze HSV gewoon een los lidmaatschap kopen, zit geen grote vergunning bij dan!

Gr.

Ap
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-08-2005 19:48

OK Michel,
maar als ik het boekje nu voor de vierde keer doorlees, staat bijvoorbeeld Vlaardingen of Maassluis of het Westland er niet in...

Betekent echter niet dat ik daar niet mag vissen !
Neen, als je maar een vergunning van de visrechthebbende hebt.

De HSV-en in Vlaardingen, Maasluis en Het Westland hebben dan gewoonweg niet al te veel van hun wateren in de Grote Vergunning ingebracht.

( Lees Blz 137 enz.even zie daar toch iets over een stukje Vlaardings Water staan )
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-08-2005 20:07

Klopt,
op blz 137 staan drie wateren hier in de buurt. Ik mag dus alleen op die drie watertjes vissen ? :oops:

Ik ben oa lid van deze HSV bestaande uit ;
SVB Delfland, v/h Delftsche Hengelaarsvereeniging
's-Gravenhaagse Hengelsport Vereniging
Hengelsport Groot Rotterdam

Maar dat betekent dat dus de Haagse wateren er ook onder zouden moeten vallen ? Als ik het zo doorblader kom ik weinig Haagse wateren tegen. Valt Madestein bijv ook niet onder Den Haag ?

Toen ik in Maassluis een grote vergunning ging halen, werd ik lid gemaakt bij de toenmalige "Delftsche Hengelaarsvereeniging" , nu inmiddels samengegaan met Den Haag en Rotterdam. Dan is het opzich toch niet zo vreemd dat ik er vanuit ga dat ik op alle wateren van de regio Maassluis mag vissen ? Schijnbaar alleen op de foppenplas en de Boonervliet....?! :-?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-08-2005 20:36

Marco,

In je vergunningen van de HSV-en waar je lid van bent staat ook in welke wateren je allemaal mag vissen.

Dat zijn de wateren waar zij de visrechten van hebben.

Niet alle van deze wateren zullen zij hebben ingebracht in de Grote Vegunning, vandaar dat er in Lijst van Viswateren maar een paar wateren staan.

Je mag dus in alle wateren vissen die

A. In de Lijst van Viswateren staan vermeld.
en
B. In je vergunnigen van de HSV-en waar je lid van bent staan vermeld.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-08-2005 20:37

Dick, vanaf 1-1-2006 wordt de sportvisakte niet meer door de OVB (was in feite een semi overheidsinstelling die onder LNV viel) uitgegeven maar door Sportvisserij Nederland (naam van de dan gefuseerde NVVS+OVB) en verstrekt door de HSV-en.
Marco, het valt inderdaad niet altijd mee om uit de Grote Vergunning wijs te worden, maar aangezien verreweg de meeste van de ca. 1000 HSV-en niet bereid zijn al hun water in de Grote Vergunning in te brengen blijft deze 'ellende' in stand. En...niemand kan die HSV-en hiertoe dwingen, behalve de leden en daarvan bezoekt nog geen 1% de ALV, dus zal er niets aan veranderen.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-08-2005 08:34

Kijk Michel,
dan is dat nu precies de lijst die ik niet heb ! Ik wist dat er nog iets anders moest zijn ! Anders ben ik wel erg veel in overtreding geweest de afgelopen jaren :oops:

Agent maakte er ook geen probleem van, maar die wil ik ook gewoon voor zijn. Hij wist ook te vertellen dat per 2006 dit water wél onder de grote vergunning zou vallen. Dit watertje heb ik dus dit jaar voor het eerst en laatst bevist, tot volgend jaar dan maar weer !

Aart,
blijft jammer dat je niet op een paar uitzonderingen na op alle wateren kan vissen met een grote vergunning :( in heel NL.
CarpeR Diem
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-08-2005 09:07

Marco, je kunt het jammer noemen, maar het blijft een feit dat vissers dit aan zichzelf te wijten hebben daar 99% naast hun eigen visserij niet bereid is om ook maar één poot uit te steken.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-08-2005 10:15

OK,
dan veranderen we het maar in eigen schuld ! :D

Dan de andere 99% maar ook naar de HSV !!

En toch blijft 't jammer........
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

19-08-2005 15:49

jongens wat is het toch ver heen hier in dit land !!!!

moeilijk doen daar weten ze hier alles van langleven de vispas hoop ik dan maar.
want hier word ik echt helemaal gek van

je moet met gemak gewoon een laptop meenemen om je administratie langs de waterkant op orde te houden belachelijk gewoon !!!

ik heb eigenlijk nog wel een vraag aan aart
ik heb wel eens ergens gelezen dat er ook nu al speciale vergunningen zijn voor een derde hengel klopt dat en zoja waar kan je die krijgen

groetjes barry
jacco noordermeer

19-08-2005 17:58

zou het niet mogelijk zijn om 1vergunning voor heel nederland te maken dus ook voor de wateren die nu niet vermeld staan in de grote vergunning en ook de niet aangesloten verenigingen

zoiets wil ik gerust 150 euro voor betalen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-08-2005 22:00

Barry, die kun je alleen maar kopen bij die paar HSV-en die driehengel vergunningen uitgeven en dat zijn er maar enkele. En dan mag je ook alleen nog maar in die paar wateren van die HSV-en vissen met 3 hengels vissen en nergens anders.
Jacco, dat is NIET mogelijk daar iedere vereniging (dus ook alle ca. 1000 HSV-en) een rechtspersoon is en NIEMAND (behalve de eigen leden) een vereniging kan dwingen hun water(en) in de Grote Vergunning in te brengen.