Toplood en lijnbreuk


peter andrae

13-07-2005 14:31

En ik maar al die tijd denken waarom het daar zo stoffig is :roll: ik had ook volgeladen binnenschip kunnen zeggen maar das zo een mond vol,10 mtr hmzzzzz dan ligt ie al zowat aan de overkant.

mvg peter.
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

14-07-2005 14:47

als je dan toch met toplood wil vissen raad ik je de toploden van fox aan.
daar zit het zelfde systeempje aan als van de mk2 swinger.
als je dan toch last heb van draadbreuk.zou ik schimano technicum pakken .die heeft een hogere schuurvastheid ddor de speciaale coating die er op zit.
let wel hij is duur.
ik denk ook dat toplood met ringetjes(je heb toplood met harde en zachte ringetjes)ook een oorzaak kunnen hebben aan lijn breuk.
waarom?
doordat je bij sommige ringetjes van het toplood je lijn daar zo moeilijk tussen krijgt daar dan ook beschadiging op achterlaat.
en dat je daardoor mischien ook kans heb op draadbreuk.
_______________________________________________________


liever één karper in de hand,dan één vriendin die miauwt.
miaaaaaaaaaaaaaaw/doe dit doe dat
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

14-07-2005 15:42

toplood moet je ook alleen maar gebruiken op water waarvan je weet dat er geen obstakels zijn en dat je weet hoe de bodemstructuur is.
En als je dan toch toplood gebruikt, gebruik dan die van fox met die touwtje...
Die springen meteen los als je aanslaat, hierdoor kom je nergens vast te hangen en raak je ook geen karper kwijt.
peter andrae

15-07-2005 11:47

okay mannen bedankt voor alle tips als ik met toplood ga vissen dan worden het die van fox met de touwtje,s zal wel lukken als ik het allemaal zo hoor.

mvg peter.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

15-07-2005 12:54

peter andrae schreef:okay mannen bedankt voor alle tips als ik met toplood ga vissen dan worden het die van fox met de touwtje,s zal wel lukken als ik het allemaal zo hoor.

mvg peter.


Als je ze gaat halen ze kosten ongeveer 7,5 euro per stuk en je hebt ze in 3 gewichten te weten 37 gram 56 gram en 85 gram ik heb de 2 laatste.
Het wil namelijk nog wel eens voorkomen dat je die lichtere versies niet losgeslagen krijgt en dan liggen ze over je hengeltop tijdens de drill

Gr Ruud :wink:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
peter andrae

15-07-2005 14:15

Okay ruud,dan neem ik idd de 56 en 85 grammers de lijn moet wel vrijkomen met aanslaan anders heb ik er nog weinig aan.

gover 7.50 maar dan zijn de lijnclipje,s toch wel verguld he :lol:.

groetje,s peter.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

15-07-2005 15:19

peter andrae schreef:Okay ruud,dan neem ik idd de 56 en 85 grammers de lijn moet wel vrijkomen met aanslaan anders heb ik er nog weinig aan.

gover 7.50 maar dan zijn de lijnclipje,s toch wel verguld he :lol:.

groetje,s peter.


Ja verguld :D in chroomkleur :P :P
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

15-07-2005 19:12

Het ligt aan hoe je je toplood bevestigd en wat je erna doet.

Als je inwerpt, toplood monteert, lijn in de swinger zet, dan komt er een enorme bocht in je lijn, dat is lijn wat niet strak over de bodem komt te liggen. Door de stroming op die lijn, lijkt het alsof je lijn strak staat, en je swinger blijft op zn plek staan.

Maar als er dan een bootje langsvaart, die pakt al dat overbodige lijn, waardoor je lijnbreuk krijgt.

Wat je moet doen met toplood is het volgende:

Eerst je bodemprofiel weten. Is het vlak, of heb je een vaargeul of iets dergelijks?

Wat ik altijd doe is als ik op een kanaal vis, ik eerst inwerp, dan vervolgens draai aan mijn slinger net zolang ik zie dat mijn lijn strak naar mijn lood toe gaat.

Dan zet ik de baitrunner open, ik trek mijn hengel recht naar achteren richting mijn rodpod, ik monteer een toploodje, ik laat mijn toploodje eerst voor de kant het water in vallen zodat dit en mijn lijn goed nat worden.

Dan haal ik mijn hengeltop omhoog en zorg ik ervoor dat mijn toploodje net op het taludje (aflopende kant) aan mijn kant van het water terecht komt zodat ik zeker weet dat mijn lijn vlak over de bodem gaat.

Dan draaien aan mijn slinger zodat mijn lijn weer strak komt, baitrunner open, hengel op mijn rodpod, swinger monteren, aan mijn lijn trekken zodat ie weer goed strak komt, alle overbodige lijn ophalen door mijn spoel te draaien, pieper aanzetten en voila.
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

16-07-2005 12:11

Tja, ik heb afgelopen week toch nog eens op de kromme rijn gevist, dit keer was er wat meer van het bodemprofiel zichtbaar waardoor ik kon zien of er obstakels lagen, maar het is een zandbodem met waterplanten. De bodem loopt vanaf de kant af naar het middel en loopt dan naar de andere kant weer omhoog. Ik had mijn lijn dus niet strak over de bodem liggen maar over de geul heen, toch lijnbreuk.......waarschijnlijk van alle stenen die daar liggen.