Bewaarzakken waarom??????


marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

03-08-2002 17:38

Beste Roy,

Wat doe je dan als je een karper om 12 uur s'middags vangt en het regent de hele dag. Dan kan je overdag geen fotos maken omdat je toestel kapot gaat en sávonds niet omdat het donker is!!??! Dat de foto van een karper op mat minder mooi is ben ik het mee eens, maar bij mij gaat de karper vóór de foto! En ook al zou een karper 4 dagen in zo'n zak overleven, het lijkt me gewoon heel erg voor zo'n beest om op die manier gevangen te zitten. Fysiek kan het dan misschien geen kwaad , maar psychisch lijkt het me verschrikkelijk voor zon beest.

Groetjes,

Marcel
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

03-08-2002 17:41

Inderdaad Martijn,

Als 80% tegen het vissen is dan zie ik geen toekomst meer voor ons karpervissers. Het is een democratie en als dan 80% zich tegen het vissen uitspreekt dan zal het toch snel voor ons gedaan zijn.
Hans-Peter van Ee

03-08-2002 19:10

Martijn

Ik spreek over sportvissen, ongeveer 80% van de mensen is tegen het vangen van vis voor de sport.

Mensen die vis eten vinden het akkoord dat de vissen een verstikkingsdood sterven op een vissersboot.
Beroepsvissers behandelen hun vissen gewoon als handelswaar.

Terugkerend op het onderwerp is het wel zo dat als ik twijfel over de gezondheid van een vis, deze niet zal zakken noch op de foto zal zetten.

met boiliedraaiende groet

HPE
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

04-08-2002 00:05

Martijn,
'Elke 5 minuten kijken of-ie nog leeft, je kent dat wel'.
Gelukkig ken ik dat niet, want wat voor voorstelling moet ik mij daarvan maken? Zak het water uit, wellicht openmaken, 'Verrek hij leeft nog!", zak het water in, na 5 minuten zak weer het water uit 'Verdomd, hij leeft nog steeds!', zak het water in etc. Ook weleens 'Shit, hij is dood!'?
Alleen al vanwege dat nerveuze gecontroleer zou een ieder zich af moeten vragen of een bewaarzak wel ethisch is. En dan heb ik het nog niet eens over het in zuurstofarm ondiep water zakken, in een klotsende rivier, of, het allerergste, vis en bewaarzak weg.
Net zo min als een dier in een kooi hoort, hoort een vis in een zak, ook al is dit maar voor 'even'.

Met zakloze groet,
(en geen flauwe geintjes, he?!)

Peter
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-08-2002 08:52

Marcel ,

In dat geval verzin ik dus wel iets anders.Foto`s vanonder de paraplu uit geschoten bijvoorbeeld.Het punt voor is gewoon dat ik meestal alleen vis.Als ik een foto wil hebben wordt het dus zakken.Simpel.
Als je een gezonde karper op de juiste manier zakt is er in mijn ogen niets mis mee.
Jij schrijft dat het je psychisch verschrikkelijk lijkt voor zo`n vis?Nu kan ik hier nog een boompje opzetten of een vis wel een psyche heeft uberhaupt.Laat ik nu even achterwege.Hoe denk jij dat die vis het 'psychisch' zal vinden als jij een haak in zijn bek trekt en hem daaraan de kant optrekt.Als je zo gaat denken kun je volgens mij beter stoppen.

Peter , om te controleren of een vis nog leeft hoef je hem echt niet elke keer weer uit de zak te halen.Je kan gewoon door de zak zien of de kieuwen regelmatig op en neer gaan.Door oorzaken die jij daarna noemt kunnen er inderdaad voor zorgen dat een vis overlijdt.Als jij echter een klein beetje verstand van de zaak hebt dan zak je een vis in die omstandigheden dus NIET.Alleen als de omstandigheden het toelaten.

HPE , inderdaad als er twijfels bestaan over de gezondheid van een vis dan mag je hem niet zakken.Alhoewel ik dus ook een keer meegemaakt heb dat de bewaarzak redding bracht.Echter wel een uitzonderlijk geval.



_________________
MVG ROY

Some days you have the hobby ,
Some days the hobby has you....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roy Spoelstra op 2002-08-04 08:53 ]</font>
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

04-08-2002 11:33

HPE,

Jij beweert dat 8 van de 10 mensen die ik tegen kom mijn hobby willen afschaffen?? Ik geloof daar echt geen snars van. Waar haal je die cijfers vandaan, want daar ben ik heel nieuwsgierig naar.

Marcel,

Ik zak zelf een vis zéér zelden. En als ik er dan één zak, dan is het maar voor even, bijvoorbeeld om op een fotograaf te wachten.
JE kan trouwens ook zien of het beest nog leeft zonder de zak ook maar aan te raken.

Je zegt zelf het volgende : "En dan heb ik het nog niet eens over het in zuurstofarm ondiep water zakken, in een klotsende rivier, of, het allerergste, vis en bewaarzak weg."

Dit zijn duidelijk voorbeelden van situaties waarbij een bewaarzak absoluut NIET gebruikt mogen worden!!

Groet,

MArtijn
Hans-Peter van Ee

04-08-2002 13:08

Martijn/Ronnie

Ik heb even moeten zoeken maar hier is het bericht waar ik het tegen kwam.

De telegraaf(17/6)

Nederlanders niet dol op hengelsport

AMSTERDAM - Nederlanders zijn niet dol op de hengelsport. Driekwart van de Nederlandse bevolking ziet deze sport niet als een sympathieke, educatieve en verantwoorde bezigheid en noemt deze vorm van vrijetijdsbesteding 'dieronvriendelijk'. Vrouwen stellen zich hierbij nog kritischer op dan mannen.

Dit blijkt maandag uit een onderzoek van het Nipo dat is gehouden in opdracht van de Stichting Vissenbescherming. Uit de enquête, onder ruim duizend Nederlanders, blijkt dat dat ruim 60 procent van de ondervraagden meent dat de vissen tijdens de vangst pijn, stress en angst ervaren. Bijna driekwart vindt het onaanvaardbaar dat een vis gewond raakt, terwijl ruim 80 procent ervan overtuigd is dat het dier daadwerkelijk verwondingen oploopt.
(ANP)

met visvriendelijke groet

HPE
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-08-2002 13:14

En als die mannen zijn vroeger zeker geen jochies geweest die graag wat witjes o.i.d vingen? dat kan toch niet. 80% Lijkt mij gewoon te hoog

trouwens, ze eten waarschijnlijk wel elke zaterdag hun haringkje op de markt. Over vissenleed gesproken en pijn en stress...

Als je ertegn bent moet je ook 100% tegen zijn of anders niet vind ik in dit geval.

Groetjes, Sjoerd
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

04-08-2002 13:17

Het is bij zo'n onderzoek maar net hoe de vragen gesteld worden, en in opdracht van wie.
Als de Ovb of NVVS een dergelijke enquete laat uitvoeren is de uitslag andersom.
Persoonlijk zegt het me niks al die enquetes, ook voor het Nipo geldt; Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Jos
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-08-2002 13:19

Een van de criteria van een enquete (steekproef0 is: hij moet voldoende groot.
En op een bevolking van 16 miljoen mensen is 1000 personen dus niet genoeg!
Dennis Ruijs

04-08-2002 13:47

Marcel en Peter zijn gelukkig echte karpervissers de rest die vissen zakt zijn eikels. Zijn eigenlijk nepkarpervissers. Zo zijn er puristen die niet wegen, maar schrijven ze zelf doodleuk dat ze wel wegen als ze iets bijzonders vangen. Vermelden bij het zeggen van de grootste vis van het water wel dat het een 30+ is? Wat een vuile huichelarij vind ik dat. Wel een haak in de bek van een arm dier rammen, hem naar de kant heensleuren, hem notabene op de kant halen, als jij een ECHTE visser zou zijn zou je de vis als het even kon in het net onthaken, en dan nog zegggen, ohhh ik had een lekker gevoel want ik heb hem niet gezakt. Flinke vent hoor ga zo door Echte karpervisser.

Roy ik ben het verder helemaal 200% met jouw eens.

Groeten
Dennis R.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis Ruijs op 2002-08-04 13:48 ]</font>
Hans-Peter van Ee

04-08-2002 13:56

Jos/Sjoerd

Dit zijn cijfers die de meest gelezen krant van Nederland onlangs presenteerde.
Zelf geloof ik er ook geen snars van, maar wat geloven de lezers die niets met vissen op hebben??
Deze enquete is uitgevoerd in opdracht van de stichting Vissenleed.
Ga dan maar gerust uit van manipulatie.

Feit is wel, dat men de publieke opinie beïnvloed door dit soort berichten te plaatsen.

Volgens mij wordt het eens tijd dat er een goede promotie-campagne op touw wordt gezet om het vissen in een positiever daglicht te stellen.
En ik vermoed dat het zakken van karpers dan geen item is....

met hakende groet

HPE
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-08-2002 14:44

In deze tijd moeten we als karpervissers sterk in onze schoenen staan. Dierenleed (en dierenactivisme!) is op dit moment een hot item.
Denk maar aan volkert vd G en al die documentaires op TV over het DBF enzo(dierenbevrijdingsfront). De sportvisserij krijgt hier ook een klap van mee. Denk maar aan de Beet schoolviscompetitie die vanwege talloze dreigementen is afgezegd! Er zijn dus organisaties die als woordvoerder optreden tegen de sportvisserij. Daarom is het denk ik belangrijk dat we de organisaties steunen die als woordvoerder optreden VOOR de sportvisserij (KSN,VBK,KGT enz enz)

Want omdat in dit land een democratie bestaat, en de landelijk opinie kennelijk steeds negatiever wordt t.o.v sportvisserij, moeten we donders goed op blijven letten en de stand van zaken goed in de gaten houden.

Het verwoorden van mijn ideeen ging dit keer niet zo goed als dat ik het in mijn hoofd had, maarja, ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel. :roll:

groeten Sjoerd
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

04-08-2002 14:45

Op 2002-08-04 13:47, schreef Dennis Ruijs:
Marcel en Peter zijn gelukkig echte karpervissers de rest die vissen zakt zijn eikels. Zijn eigenlijk nepkarpervissers. Zo zijn er puristen die niet wegen, maar schrijven ze zelf doodleuk dat ze wel wegen als ze iets bijzonders vangen. Vermelden bij het zeggen van de grootste vis van het water wel dat het een 30+ is? Wat een vuile huichelarij vind ik dat. Wel een haak in de bek van een arm dier rammen, hem naar de kant heensleuren, hem notabene op de kant halen, als jij een ECHTE visser zou zijn zou je de vis als het even kon in het net onthaken, en dan nog zegggen, ohhh ik had een lekker gevoel want ik heb hem niet gezakt. Flinke vent hoor ga zo door Echte karpervisser.


Beste Dennis,

Om eerlijk te zijn snap ik niet wat je allemaal schrijft. Of op z'n minst begrijp jij niet wat ik schrijf! Ik heb niet gezegd dat ik nooit mijn karpers weeg. Ik heb niet voor niets een weegschaal, maar zoals ik zei ik weeg alleen de vissen die echt speciaal zijn. Daar is toch weinig mis mee zo dacht ik?? Wat ik wilde zeggen is dat het voor mij geen meerwaarde heeft om te zien of een karper 19 of 20 pond weegt. Maar ik kan het (nog) niet laten om een karper te wegen die de 30 ponds grens overschrijdt. Wat berteft het verhaal van de grootste vis uit het water moet je denk ik nog even terug lezen. Ik vermeld die 30+ erbij om mijn kant van het verhaal te versterken. Ik heb die karper nooit gewogen, het gewicht weet ik natuurlijk omdat het een bekende vis is, maar als ik een weegschaal bij me had gehad dan had ik dat wel gedaan (zeg ik heel eerlijk)! Wat ik wilde zeggen was dat ik een karper daarvoor niet eerst zou zakken om dan iemand mijn weegschaal en fototoestel te laten halen. Ik ben de discussie begonnen om juist te zien wat anderen ervan vonden en misschien een paar mensen tot inkeer te brengen, maar absoluut niet om mijn wil op te leggen. We hebben (nogmaals) hier allemaal besloten om de karper te gaan vangen, ondanks de stress voor de vis. Maar waar het mij omgaat is dat ik verdere stress voor de vis vermijd. Ik ben heel erg blij dat ( de meeste van) jullie zeer verstandig met zo'n zak omgaan, maar voor mij is zo'n ding onnodig! En het laatste deel van je betoog snap ik al helemaal geen snars van, aangezien ik dat meer een verweer vind van een niet-visser.

Met vriendelijke groet,

Marcel
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-08-2002 15:21

Waarom ik een karper in de bewaarzak doe. Inderdaad, voor de foto. Ik wil een mooie foto, iets om over jaren nog naar terug te kunnen kijken. Een goeie foto om een populatie van een water in kaart te brengen, de gedubbelde kunnen herkennen. De karper net zo vaak te kunnen bewonderen als ik wil. En trouwens als je een karper op de juiste manier zakt is er niets aan de hand.
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-08-2002 15:25

Kijk , dat probeer ik nu dus duidelijk te maken.Blij dat er mensen zijn die het snappen.Ben ik niet de enige "vismishandelaar" die een vis zakt voor een foto.

Trouwens Bart , met de FM mixen wordt goed gevangen hoor ik hier links en rechts.Koop je ze rechtstreeks of in de shop?

_________________
MVG ROY

Some days you have the hobby ,
Some days the hobby has you....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roy Spoelstra op 2002-08-04 15:26 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-08-2002 15:31

Roy ik heb je een prive bericht gestuurd.

Bart.
Arnold Haandrik

04-08-2002 21:25

Op 2002-08-04 15:21, schreef Bart Janssen:
Waarom ik een karper in de bewaarzak doe. Inderdaad, voor de foto. Ik wil een mooie foto, iets om over jaren nog naar terug te kunnen kijken. Een goeie foto om een populatie van een water in kaart te brengen, de gedubbelde kunnen herkennen. De karper net zo vaak te kunnen bewonderen als ik wil. En trouwens als je een karper op de juiste manier zakt is er niets aan de hand.


....dit heeft in mijn ogen dus niks meer te maken met karpervissen,maar met het vullen van je foto-album.ik heb er lang over nagedacht om op dit bericht te reageren maar ik doe het toch en kritiek zal je wel krijgen want iedereen denkt toch anders.al zou ik een 25+kilo vis vangen zou ik m nog niet zakken om een andere weger te regelen.de mooiste foto's zitten tussen mn oren en daar tippen honderden foto's niet tegen.hetzelfde als een vis zakken in het donker.waarom wachten tot het licht word?voor een mooiere foto.er zijn ook fototoestellen te koop die een flitser hebben.maarja,ieder heeft hier zn mening over,dit is de mijne en vele andere hebben weer een andere mening,maar ik vind het zakken van en vis voor een foto niks meer met karpervissen te maken hebben.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

04-08-2002 21:39

Karpervissen heeft meerdere vormen.
en voor iedereen een ander uitlatings punt.
De een doet het meer professioneel dan de andere.
en daarbij, vist de een ook op een andere mannier dan de andere.
bij deze voorgaande zin, komt dan ook kijken, wat men er bij de vangsten doet.
voor iedereen is dit dus anders.
oftewel de een vind foto's belangrijk, de ander totaal niet. voor de gene die foto's wel belangrijk vinden, en deze in perfectie gedaan willen hebben.
dan heb ik geen problemen met het gebruik (*lees: Juiste gebruik) van een bewaarzak.

voor mij zijn foto's ook belangrijk.
maar niet in die aard, dat ik wacht tot de volgende ochtend.
het aantal foto's dat geschoten word, hangt natuurlijk van de vis af.
het maakt mij niet uit of de foto 's nachts, of overdag geschoten is.
natuurlijk is het mooier als hij overdag geschoten is. je ziet dan ook meer.
maar ik heb het er (*tot nu toe) nog niet voor over gehad, om een vis, voor een foto te zakken.)
voor de gene die dat wel doen, totaal geen problemen mee, zolang het met een goeie wil en gedachte gebeurd, en met een reden.
en wat ik al zei, zolang er perfect gezakt word, en niet te lang, zal ik er geen problemen mee hebben.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-08-2002 21:47

Harald

Wat is in jou ogen dan karpervissen? Noem eens 1 reden waarom een karper niet gezakt zou moeten worden. Ik weet zeker dat ik op elk punt wat jij aangeeft wel een tegenstrijdig antwoord kan geven. Dus, overtuig me zou ik zeggen!

Bart.
Arnold Haandrik

04-08-2002 21:58

ik zei al dat niet iedereen het met mijn standpunt eens is,en ik ben er ook niet tegen dat jij ze wel zakt voor een foto of weet ik veel wat,ik zeg alleen dat zn dingen in mijn optiek niks meer met vissen te maken heeft en wel omdat zn vis enorme stress krijgt,na een nacht in zn ding weer redelijk fit is dus behoorlijk spartelt smorgens als je m wilt fotograferen meer kans om m te laten vallen dus,je zak kan losraken en ga zo maar door.maar ik schrijf dit niet om jou van het zakken af te houden,maar om mn eigen mening te geven over hoe ik er tegen aan kijk!
in een andere topic zei ik ook al,iedereen heeft zn eigen mening wat betreft vissen, de een blowt zn eigen helemaal klem,de ander zuipt zich een delirium,en iemand anders vind het spekken van een fotoalbum weer leuk,prima allemaal zolang ik het maar niet zie en of geen last van heb!

vriendelijke groet
Harald
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-08-2002 22:02

Heren anti-zakkers,

Let op, ik zal een karper slechts in het uiterste geval zakken en aan een foto hecht ik niet genoeg waarde om een karper er voor te laten lijden. Ben in ieder geval niet van plan een boek te schrijven gevuld met grote karper foto's (Alijn, Luc etc.). Maar, een goed gezakte karper lijkt er minder problemen mee te hebben dan jullie. Wat is jullie probleem er precies mee?

Met vragende groet, Kees
Arnold Haandrik

04-08-2002 22:06

Op 2002-08-04 21:58, schreef Harald Hendriks:

en wel omdat zn vis enorme stress krijgt,na een nacht in zn ding weer redelijk fit is dus behoorlijk spartelt smorgens als je m wilt fotograferen meer kans om m te laten vallen dus,je zak kan losraken en ga zo maar door.

mede daarom Kees
:wink:
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-08-2002 22:07

Niks mis mee een eigen mening. Maar als er iemand is die mij een feit kan geven dat het zakken van een karper echt slecht is dan zou ik er zonder pardon mee stoppen. Vandaar mijn antwoord. Tot dusver heeft niemand nog zo'n feit genoemd dus.

Stres, daar heeft de karper bijna tot geen last van in de bewaarzak, de eerste 10 tot 20 minuten misschien, maar dat is een nawee van de dril. Een karper is zelfs vrij relaxt in de bewaarzak. Puur om het feit dat het donker is in de zak. Zodra de karper wild wordt op de onthaakmat dan leg je toch ook even de weegzak over z'n kop en wordt ze rustig. Zelfde effect geld voor de bewaarzak.

Als je de karper s 'ochtends uit de zak haal zorg je er gewoon voor dat je onthaakmat op het water er naast drijft. Waadpakkie aan en laat de vis maar even druk doen.

En zo ken ik er nog veel meer om te zorgen dat vriend karper niets overkomt met de zakprocedure.

Bart
Nick van duuren
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: Rotterdam-Zuid

04-08-2002 22:21

huh.. Dan spartelt tie zo weer het water in..
hebbie helemaal geen foto.

Trouwens knap dat er mannen zijn (zie boven) Die schijnbaar alle vissen die ze vangen onthouden. Ik vind het nu erug leuk om vissen terug te zien die ik 7 of 8 jaar terug heb gevangen.

wees gegroet