Betaalwater Nederland


Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

05-05-2005 12:23

Maar ik hoor ook verhalen van wateren in Frankrijk waar je 110 euro moet betalen voor een vergunning... Dan mag je er wel langer vissen, maar doe je dat ook? 110 Euro voor een weekje vissen vind ik ook wel betaalwater achtig...

Ik ken ook wel een water waar je betaalt om te mogen vissen.. De kosten die je betaald zijn voor het 'gebruik maken van de gelegenheden'... Nou, geen karpervisser die er echt gebruik van maakt, want het lgt allemaal helemaal aan de andere kant... Is dit nu ook een betaalwater dan?

Natuurlijk vinden mensen het lelijk om op een water te vissen waar bewust veertigers in zijn gezet en waarvoor je dan moet betalen om daar te vissen... Maar wie wil die veertiger nu eigenlijk niet een x-tje vangen? Het mag dan misschien wel overgezette vis zijn, maar ik vind het wel mooi om eens te vangen... Uiteraard is het mooier om ergens zo'n vis uit een kanaal te vissen, maar toch is het een dikke (waarschijnlijk) mooie vis...

En wat nu als ze een put dicht gaan gooien waar een mooi bestand op zit? Misschien is het dan wel beter om die vissen in een betaalwater te zitten waar alles goed wordt onderhouden dan in een of ander putje waar 's avonds hardcore wordt gedraaid en de bierblikken ronddrijven...

Maar hoe zit het nu met die betaalwateren waar het niet zeker is dat er vis in is uitgezet...

Wat nu als er rond bussloo een dik hek wordt gezet, mooie kantine er naast en iedereen moet betalen om er te mogen vissen (en iedereen er dan ook weer KAN vissen)? Is het dan ook een betaalwater? Of geld dit ineens niet omdat er geen vis in is uitgezet... Ik vind dit maar een beetje een maffe discussie.. Iedereen is er tegen, maar zou toch wel graag een mooie vis vangen
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

05-05-2005 13:18

Ja Joris, ik ben het helemaal met je eens.
Bijna iedereen die betaalwater hoort legt de link met vissenjatterij.
De meningen over betaalwaters blijken heel erg te verschillen, maar iedereen zou wel de vissen willen vangen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2005 15:49

Zeker Richard,

De Franse karpervissers hebben er inmiddels schoon genoeg van dat ze steeds meer wateren kwijtraken omdat deze omgetoverd worden tot privé wateren. Ook schoon genoeg van het feit dat er telkens grote karpers uit hun viswateren richting privé wateren verdwijnen. De UNCM begint zich hier inderdaad heel druk over te maken. En terecht.

Het is nog steeds mogelijk die karpers te vangen op openbaar water. Ze daarvan afhalen en concentreren op betaalwater zodat je tegen betaling een kans van een week krijgt om er ook eentje te vangen. Beetje dubbel, niet? Nog afgezien van de vraag of dat watertje wel de voorwaarden biedt om al die karpers groot en gezond te houden.

Groet, kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

05-05-2005 19:05

Kees en Marc,
veel van de wateren waar je over spreekt zijn al prive eigendom en staan vaak ook al in de verkoop. Op het moment als men dit koopt ongeacht de bestemming zal dit consequenties hebben voor de locale vissers omdat de mogelijkheid er in zit dat men er niet meer mag vissen.

Ieder zijn eigen mening maar dit is voor mij geen punt om tegen een btw te zijn, dan zou ik ook tegen campings etc moeten zijn. Punt 2 het overzetten is een ander verhaal waar ik me redelijk in kan vinden.

Mensen zullen voor zichzelf moeten bepalen wat ze willen en waar en hoe ze willen vissen. De markt is er zal er ook blijven voor een langere termijn daar ben ik van overtuigd in ieder geval. Mits het vissstandbeheer goed gereguleerd is heb ik er ook geen problemen mee namelijk.

En qua kosten tsja wat kost een reguliere week vakantie in een huisje met familie aan een viswater in la france ? zal je vertellen dat dit niet veel scheelt met de prijs van een btw. Reis binnenkort af naar orient alleen de vergunning komt al uit op ca €120,- :)
Al met al een overloze discussie waar je niet uitkomt en waarin de voor- en tegenstanders tot op lengte van dagen verdeelt zullen blijven.

rest my case.
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

05-05-2005 20:05

Betaalwateren zullen er volgens mij alleen maar meer komen aangezien de karperscene alleen nog maar groeit. Met een BTW heb ik in 1e instantie niet een heel groot probleem (mits aantoonbaar goed beheer, visstand, afkomst vissen etc etc.)
De prijzen van de BTW zijn we als karpervisser allemaal toch verantwoordelijk voor (degene die er heen gaat tenminste). Er worden grote bedragen op tafel gelegd om grote vissen te vangen en dat spreekt de eigenaren van de wateren natuurlijk aan, logisch gevolg is dat iemand die het alleen om de centen te doen is een manier gaat zoeken om nog meer grote vissen in een zo'n kort mogelijk tijdbestek te verwerven. Voor dit soort excessen moeten we waken.

Syndicaat wateren, tja niet iedereen heeft een gelijke kans. Wachtlijsten voor mensen die bv in de buurt wonen terwijl er mensen een plek hebben en die maar even een jaartje overslaan omdat de grootste vis van het water net gevangen is. Maar de plek doorgeven voor dat jaar dat doen ze niet omdat ze volgend jaar de grootste vis van het water alsnog willen bemachtigen. Hierdoor krijgen andere mensen geen kans (ik denk ook dat herwin dit ook een beetje bedoeld met bek afvegen). Wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor elk syndicaat geld. Overal zijn er uitzonderingen op de regel natuurlijk.

Aan mij is het niet besteed, laat mij maar lekker op het open water zwoegen voor mijn visjes zoals herwin ook al schetst, dan maar geen 20, 25 of 30 kilo vissen bij wijze van spreken. Maar ja das natuurlijk voor een ieder zelf om te bepalen hoe hij zijn voldoening uit zijn visserij haalt. Maar zorg wel dat je jezelf aan kunt kijken in de spiegel zonder wroeging ( het ene moment dit roepen en het andere moment dat doen).

Iemand die naar een betaalwater wil gaan, prima maar ik zou me er persoonlijk van willen proberen overtuigen dat de eigenaar van het water eerlijk en oprecht is over zijn bestand en herkomst van vissen.

Voor de rest succes.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2005 20:30

Peter,

Op zich heb ik niks tegen betaalwateren, hoewel ze zich wel moeten blijven beperken tot de echte privé-wateren. Wat eigendomsrechten betreft, de meeste HSV’en bezitten geen water maar huren visrechten. Het is niet ondenkelijk dat een HSV wordt toegelaten onder bepaalde beperkende voorwaarden en het water verder wordt uitgebaat als betaalwater.

Niet lang geleden was het bijzonder om een grote karper te vangen. Er is een zeker mate van toeval, maar doorgaans moest de karpervisser heel wat uren maken en karpers vangen voordat hij toe was aan het ultieme. Een karper van recordafmetingen. Dit bereiken was de bevrediging voor alle doorstane ontberingen en maakte in één keer dat alle eerdere teleurstellingen vergeten waren. Dit is heel reëel en zoals het leven eigenlijk in elkaar zit.

De huidige trend lijkt steeds meer dat het ultieme in de karpervisserij om de hoek te koop is. Men verzamelt grote karpers in een put, creëert voedselnijd door overbezetting en zet een flink aantal recordkarpers erbij. Laat nu zichzelf karpervisser noemende debutanten maar tegen grove vergoeding hun dromen verwezenlijken.

Bovenstaande trend gaat ten koste van het welzijn van de karper. Iets wat mijn inziens nooit mag. Tevens schept het een irreëel beeld van de karpervisserij, dat om teleurstellingen vraagt. Hier ben ik niet voor.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

05-05-2005 23:16

Beste Kees,
prima verwoording en uitleg betreffende jou mening en kan me hier best in inleven. Ik ben wel van mening dat niet iedere visser om deze redenen naar een betaalwater gaat, er zijn namelijk ook wateren met een mindere bezetting aan vis en waar ook niet de zogenamde "klasbakken" rondzwemmen. Toch zijn deze locaties ook volgeboekt, er zijn ook andere beweegredenen voor mensen maar hier zijn al voldoende discussies in het verleden over gevoerd :wink:

Dat er excessen zijn en dat er uitbaters zijn die er een potje van maken ben ik volkomen met je eens alleen zal dit zeer moeilijk worden om het te stoppen. Houdt niet in dat je niet moet proberen trouwens.

Nu kan ik me verder prima vinden in je visie over nog niet zo "lang geleden" alleen zal niet iedereen zijn visserij op deze wijze willen beleven. Voor mij zijn grote wateren of rivieren een schitterende uitdaging waar ik veel voldoening uit kan halen, de grote van vissen is voor mij dan irrelevant ook al zou ik het niet erg vinden als er een aantal binnen de spreidblokken komen. voor iemand anders zal dit weer verschillen.

Qua hsv verhaal:
mijn oom heeft een camping cq domein in frankrijk met een eigen meertje. Daar dit toch een commercieel bedrijf is en je richting je klanten ook een stuk veiligheid wilt uitstralen heeft hij de keuze te maken het te sluiten en er alleen campinggasten te laten recreeeren. Ik kan mij hier wel iets bij voorstellen.

groet,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 06-05-2005 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
laurens v emmerik

06-05-2005 09:49

karpervissen is voor mij mijn eigenwereld,veel moeite doen om dan die ene dikke te vangen...dat geeft een kick!

ik kan doen en laten wat ik wil,hou rekening met andere,maak geen zooi,zuinig op de vis..etc.....dat zullen jullie tog ook zeker wel doen.
net 5 n88 gezeten,en overdag gewoon werken,4 n88 niks,toen een vet mooie punt gave schub van 32 pond...het was afzien,elke dag in het donker alles opzetten in de zijk regen,en dan lekker zijknat elke nacht in je tentje liggen te rotten!geeft niks,die 32 maakte alles goed...

hopelijk kan ik zo nog jaren doorvissen,als ze teminste de vissen niet in n betaalput flikkeren..

k snap het egt niet hoor,vissen op een betaal water,je door zo'n blije uitbater de les laten lezen wat wel en niet mag,waar je mag zitten etc..
je stek weken van tevoren al reserveren omdat het platgevist word!

dit is voor mij geen egt karpervissen,alles is geregeld,wc,vaak n kantine nog..nou,ik schijt liever in de struiken hoor,geef mij maar avontuur en vissen op égt'wild!

de betaalwater vissers zijn degene die zorgen voor het gesleep met vis van openbare wateren naar de 'hoerenputten'',als er niemand naar een betaal water zou gaan dan zouden die wateren er ook niet zijn want dan is er niks op te verdienen!

moet je eens kijken hoeveel procent van de vissers afhaakt....

dus zo'n uitbater kan me rug op..

en zo denk ik erover..
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

06-05-2005 10:48

Ik sluit me geheel aan bij Laurens' mening!
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

06-05-2005 10:52

Trouwens, de naam "hoerenput"... Hi, hi, hi... :D
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-05-2005 11:20

Heren,
Mensen en zaken over 1 kam scheren is wel heel gemakkelijk niet waar, open staan voor discussie en gebasseerd op waargenomen feiten een mening vormen is blijkbaar een ander verhaal.

rest my case,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

06-05-2005 15:23

en schijten doe ik liever op een wc.... daarom heb ik er 2 in huis.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

06-05-2005 16:16

Ik heb er ook 2 in huis, maar ik heb er ook geen problemen mee om het in de bosjes te doen hoor.
Maar dit gaat een beetje off-topic.
Het ging over de betaalwateren, niet over plees en hoerenputten.
hans denekamp
Berichten: 19
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: apeldoorn

06-05-2005 16:38

denk dat we over tien jaar graag naar de betaalwateren gaan,dan heeft een ieder in dit land een vispas voor zijn thuiswater.en voor de andere wateren sta je dan toch op een oneindige wachtlijst,met vr gr hans
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

06-05-2005 16:40

Nou, dat denk ik net.
Tegen die tijd hebben we er al weer andere maatregelen tegen genomen, als niet iedereen er al mee gestopt is.
Als het binnen een paar jaar zo wordt, heeft het hele karpervissen geen zin meer.
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

06-05-2005 17:42

Laurens

vind het allemaal wel erg mooi klinken en erg theatraal maar ben het met Peter eens dat het wel heel erg over 1 kam scheren.

Er zijn ook mensen die geen zin hebben om 5 doordeweekse nachten te vissen tussen hun werk door, laat staan of dit uberhaubt mogelijkis (voor mij als vader van 3 kids met een druk eigen bedrijf dus niet). Je spreekt over niet egt karpervissen, bepaal jij wat egt karpervissen is?

Ik denk dat het hele btw gebeuren persoonlijk is, als iemand zo z,n vissie wil vangen en er is een goed beleid so what. Zelfs als iemand gaat pronken met een vette betaalput veertiger so what? Ik vis voor mezelf en thats it, en als iemand een goede (wat ik me betwijfel) boterham kan vissen met een btw, so what het zij ,m gegund.

Helaas is niemand in gegaan op mijn eerdere posting betreft watertjes als de bosbaan en de vele doodgevistte kleine putjes met de papegaaienvissen. Blijkbaar heeft men hier op het board toch wat gewetensproblemen. Mensen zijn er soms zelfs trots op als er een keiharde dressuur heerst op een water omdat er zoveel gevist wordt....
Nogmaals sommige btw,s hebben het beter voor elkaar.
Hoe dan ook, rede temeer voor mij om steeds meer op singels, kanalen en grote wateren te vissen.

Richard
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-05-2005 18:11

Richard,

Hou jij je oogkleppen maar lekker voor, spek die gasten maar en ga maar fijn pronken met je veertiger.

Wel een beetje sneu dat iemand anders deze veertiger als target op zijn lijstje had staan toen ie nog lekker op dat openbaar water zwom.

Of bedoel je dat met betaalwateren hebben het beter voor elkaar?

Naar betaalwateren gaan is de toekomst van het karpervissen op openbaar water verzieken.
Uitzonderingen zijn de wateren die gestocked zijn met jonge karpers van de kwekerij.

Maar wie wil daar heden ten dage waarin een 25 plussers nog nauwelijks als grote vis kan worden aangemerkt nog vissen?

Ik niet...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

06-05-2005 18:34

Eus,

Blijkbaar is lezen je sterkste vak niet want jij concludeert dat ik op btw, s vis terwijl ik toch duidelijk spreek over een hele andere visserij die ik beoefen. Betreft het pronken met dikke vissen, ik gaf aan dat als mensen dat doen het mij een zorg zal zijn, ik vis voor mezelf en als zij daar plezier in hebben so be it.
En dat btw,s alleen maar vette vissen stelen is simpelweg onzin, is gewoon doen wat iedereen doet, elkaar hard na roepen.
Je gaat net zoals velen uiteraard alleen in op dat wat populair is om te roepen, nl dat je tegen btw,s ben bevooroordeeld of niet. Betreft de vele crisusputten in Nederland daar hoor ik je niet over......

Voortaan iets minder snel van de toren blazen vriend.

Richard
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-05-2005 18:42

Richard,
je geeft een zeer goed punt aan betreffende de circuitwateren die zo zwaar worden bevist en waar men ook toch veelvuldig overzet praktijken ziet van groet vis.

Verder wordt er op dit boeard veel geroepen over anti-btw daar dit hier een tendens blijkt te zijn. Ben blij dat ik iets verder kijk en ook andere factoren probeer mee te wegen voor ik een oordeel geef.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

06-05-2005 18:42

Oké, ik geef het toe. Ik vind het leuk om af en toe een beetje te prikkelen. Maar ik laat in ieder geval wel een ander altijd in zijn waarde (toch??). Sommige moraalridders hier kunnen daar nog wat van leren.

Wat is nou eigenlijk een betaalwater? Om te beginnen een afgesloten plas neem ik aan? Want anders zwemmen die (gestolen??!!) 40ers gewoon weg. Als ik 2 euro moet betalen, is het dan een betaalwater of niet? Of geldt dat vanaf 100 euro.

Ik betaal 14 euro per jaar om in Almere te mogen vissen (wat een lachertje). Betaalwater of niet??

De meeste afgesloten wateren die ik ken zijn alleen toegankelijk voor leden van de beherende vereniging. Betaalwater of niet?

Het is populair om te gaan schreeuwen bij de kreet betaalwater, maar je kan ze naar mijn idee echt niet over 1 kam scheren. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar binnenkort ga ik (voor de 6e keer) naar Weddermeer. Niks bivy, lekker in een bungalow (met WC). :lol:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-05-2005 18:43

Ik denk er iets simpeler over, hoe noem je iets verkopen wat niet van jou is?
Dat maakt een BTW geen dief maar wel een heler, en wat is erger?
Hoelang houdt een BTW het uit zonder aansprekende gewichten?
Als iemand op een BTW wil vissen moet hij zelf weten, het heeft mijn voorkeur niet.
Crisisputten noem je het, het zijn meer circusputten waar de artiesten niet meer lijken op de foto,s in de vitrine,s.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

06-05-2005 18:49

Ik citeer Douwe

Als iemand op een BTW wil vissen moet hij zelf weten, het heeft mijn voorkeur niet.


Kijk dat is een iets genuaceerdere en volwassenere uitspraak.
Echter er wordt soms op dit board gedaan alsof we het over criminelen hebben ofzo. En by the way als we echt alleen maar het beste voor hebben met de vis, dan moeten we er gewoon mee kappen. Voorjezelf een conclusie maken vind ik o.k, maar laat andere mensen een beetje in hun waarde enmaak je niet te sappel


Richard
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

06-05-2005 18:59

Richard, ik snap wat je bedoeld. Ik ben het ook met je eens.
Iedereen vist voor zichzelf en wat de rest det, zal mij een worst wezen. Als ze op 'betaalwateren' willen visen, doen ze dat maar, maar verwacht geen respekt van mijn kant (mits je weet dat je op gestolen vis vist).
Niet alle betaalwateren zijn zo, maar dat is een ander punt.

Lijkt me (zoals al eerder gezegd) wel klote dat er vissen van jouw water gejat worden, dan zou ik er ook tegenin gaan.

Denny
laurens v emmerik

06-05-2005 19:47

richard..

er staat ook bij: 'zo denk ik erover'

dat van die 5 n88 doordeweeks snap ik ook wel dat niet iedereen dat lukt wegens omstandig heden,het was alleen om aan te geven dat ik er 100% voor ga bij het zoeken en vissen op karper..en dat ik 100%tegen een betaalwater ben..

kan het gewoon niet aanzien dat er uitbaters zijn die veel geld verdienen aan '''karpervissers'''',tenslotte draait het alleen maar om geld verdienen,en zo'n uitbater kan het welzijn van een karper egt niet intereseren,als er maar geld in het laadje komt.

te bizar dat zo'n gast in onze karperwereld is binnengedrongen...gewoon om geld te verdienen,ten koste van de vis!en de vissers die wachtten op iets dat niet meer komt omdat t elders zwemt..
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

06-05-2005 19:57

Ja, dat is wel waar.
Vrijwel altijd worden de vissen 's nachts opgehaald en weggevoerd naar hun 'nieuwe' water.
Sommige vissers die de desetreffende vis op het targetlijstje hebben staan, zitten kweet niet hoe land voor de kat z'n kut te vissen.
Stelletje klootzakken.
Bij mij in de buurt 1,5 jaar geleden ook. Mooie volschub van 34 pond, schub en spiegel van respectievelijk 29 en 30 pond stonden ook op de lijst van stropers.
Helaas hadden 2 vissers het gezien en de rest gewaarschuwd.
Twee nachten later stonden we ze met een groepje op te wachten. Waren 3 buitenlanders die er veel geld voor zouden krijgen. Hebben een paar tikken gehad en sindsdien nooit meer gezien.
Ik vind dat dit de juiste optreding is tegen deze mensen, alleen is de pest dat je het meestal niet in de gaten hebt.

Denny