Instant vissen steeds populairder...


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-02-2005 10:40

Mijn batterij telt doorgaans maar twee hengels.

Pennen doe ik maar weinig. Bij mij ondergewaardeerd. :(

Nou Mitsz, VIS ze...
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

05-02-2005 10:52

Inderdaad Kees, ik zal binnenkort eens leren te gaan vissen.

Nu gooi ik alleen maar een bonk lood plus onderlijn temidden van een zooi bollen. Toch vreemd dat ik hierin vrij succesvol ben. Ik zoek nog steeds naar een verklaring :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-02-2005 10:52

:D
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

05-02-2005 11:01

Ik ga ook zometeen nog ff vissen voor het eerst sinds drie weken, op een absolute klotestek :roll: Ook meteen wat foto'tjes maken van mijn nieuwe ultralight swingertjes met dubbele scharnierpunten :D

Met al dat voeren gaat het vissen wel erg veel op werken lijken vind ik. Zelf zou ik mijn visserij ermee doodvoeren. Ik ben dan ook stomverbaasd dat dit schijnbaar voor velen dé manier van vissen is. Misschien daardoor ook het grote verloop binnen deze visserij. Vis opzoeken en vervolgens op de omstandigheden inspelen is voor velen schijnbaar (nog) niet weggelegd. Dat vergt dan ook een lange leerschool. Je moet zelfs goed kunnen werpen om gericht je aas te plaatsen zonder de vis te verschrikken. Dat ook 'hoogopgeleide' vissers deze manier van vissen promoten stelt me behoorlijk teleur. Als het nu al zo is, dat op vele wateren het najaar een slechte vangperiode wordt omdat de vis dan verzadigd is, zijn we behoorlijk op weg elkaars visserij te verpesten. Ik vind het een absuluut dieptepunt in karpervisserij. 'Samen sterk' of zoiets is het thema van de beurs volgende week. Misschien iets om eens goed over na te denken.

Met instante doch goed vangende groet,

Bas
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-02-2005 11:03

Ik denk dat de voor voerder, toch wel een streepje voor heeft; maar dat wil
niet zeggen dat instant vissen niet lolend KAN zijn....
Of ik voor voer of instant vis, laat ik afhangen van het te bevissen water, en
de tijd die ik heb... Ik denk dat ik zo'n 60% voor voer en 40% instant vis, dat
schat ik zo ongeveer.... :-?

Waarom ik soms niet voor voer?
- Op druk beviste wateren de kans hebben, dat een ander van je aas profi-
teerd.
- De afstand naar het water toe (heb zelf geen rijbewijs).
- Of als ik spontaan zin krijg om te vissen.... :)
- Wanneer ik al lang op een water vis (en er dus eerst wel regelmatig is ge-
voerd!), en de vis dus al aan m'n aas samenstelling vertrouwd is, voer ik
hoogstens 1 a 2 dagen van te voren, of soms niet. Je krijgt dan de zaak weer
"makkelijk" aan het lopen.... Je moet dan wel de stek(ken) een paar rust da-
gen geven!!!

groetjes Benny
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

05-02-2005 11:03

Herwin Kwint schreef:Inderdaad Kees, ik zal binnenkort eens leren te gaan vissen.

Nu gooi ik alleen maar een bonk lood plus onderlijn temidden van een zooi bollen. Toch vreemd dat ik hierin vrij succesvol ben. Ik zoek nog steeds naar een verklaring :wink:


Ja Kwint, veel meer valt er over deze visserij ook niet te vertellen. (no offence)
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

05-02-2005 11:05

Was het voorgaande dat ik poste ook niet het doemscenario van Luc de Baets die het ruim 10 jaar geleden al voorspelde?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-02-2005 15:43

In de auto onderweg vroeg ik;
Evert,
Waarom voeren?
---------------
Antwoord van Evert;
Waarvoor dient een voerstek? Toch om uren uit te sparen en effectief te vissen! Je gebruikt toch juist een voerplek om structuur in chaos aan te brengen?
----------------
Simpel toch, dat vissen!?

http://www.karpervoer.cjb.net / Publicaties / Voerplekken.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-02-2005 15:49

Als ik Evert was zou dat ook mijn antwoord zijn, Henk. :cry:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-02-2005 15:50

Bas, dat was het thema van vorig jaar :roll:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-02-2005 16:00

Aah Kees,
Wat was jou antwoord geweest dan?
Let wel, je zit dan bij mij in de auto en 120 km van huis!? :lol: 8)


Ja Bas,
en ondaks het 10 jaar ouwe doemdenken van Luc vissen wij nog steeds.. :wink: Wij wel.!
Groet'n Henk..

still growing Old.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

05-02-2005 16:12

Iedereen heeft het hier maar over het instantvissen vergeleken met het voeren. Was dat de bedoeling van deze topic?

Maar die zoveel betere vangsten na al die uren boilies draaien, kilometers rijden en voeren in weer en wind.De moeite waard?Vind je het leuker dan instant vissen?De ergernis als er misschien wel iemand op je stek noem ik dan maar even hierbij.Ik ben eerlijk.Instantvissen vind ik zelf veel en veel leuker.Maar wil ik vangen, dan voer ik meestal voor.Maar als je die uurtjes die je bezig bent met boilies draaien en voeren nou eens omzet in gewoon een paar uurtjes extra instantvissen, loont het voeren dan wel?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-02-2005 16:40

Als ik ze gemakkelijk wil vangen ga ik naar een vaart waar veel karpers zitten. Zonder te voeren heb ik daar op een goeie dag instant nog meerdere karpers in een ochtendje op de kant. Op sommige wateren lukt dat zelfs met voeren niet. Er is niet overal een makkelijk.

Wat ik probeer is om het instant karpervissen niet onder of boven maar gewoon naast de andere tactieken te plaatsen. Dit in tegenstelling tot een paar Nederlandstalige auteurs met aanhang, die steevast instant als minder afschilderden. Met dat in het achterhoofd komt van het één het ander.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de lol. En dat zou ook mijn antwoord aan jou zijn 120 km van huis, Henk. Eén van de boeken van mijn favoriete en ook instant vissende auteur heeft als titel Carp Sense. Dit heeft meerdere betekenissen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-02-2005 18:01

Kevin,
die paar uurtjes draaien lonen zeker wel, draai 15 kg/uur.
Voeren is tevens observeren en leren, hoort ook bij het vissen. :wink:

Mag ook graag instant vissen, maar dan zonder voorvoeren en met of zonder pen op 'zicht' vissen, het betere instantwerk dus..of dit soms te maken heeft met het Carp Sense van Kees??

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... highlight=
Groet'n Henk..

still growing Old.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

05-02-2005 20:49

Waar al te gemakkelijk aan voorbij wordt gegaan, is dat zomaar ff hier en daar een paar kilo's erin plempen zeker geen garantie is om goed te gaan vangen.
Juist de succesvolle vissers weten precies wanneer, waar, hoeveel en met wat voor samenstelling ze op een bepaald water gaan voeren. Dat is ook wat ik een beetje mis in de succesverhalen in de bladen. De ervaren vissers (dat ben je zeker niet na 5 seizoenen karpervissen) weten precies wat ze doen nog voordat ze aan het draaien gaan en zelfs dan mislukt het nog weleens.
Voordat er maximaal uitgehaald wordt met en voercampgne zijn er dus heel wat instantuurtjes aan vooraf gegaan, wat alle noodzakelijke kennis van een water heeft opgeleverd.

Door veel aan een water aanwezig te zijn ga je zekere verbanden zien: Na het springen van een scharelschuppie komen een half uurtje later de dikke spiegels op die stek azen. Als er ééntje in die baai springt dan azen ze een half uurtje later op het snijpunt van de kerktoren en het derde struikje vanaf de zijsloot. Staat de wind één dag op dat kantje, dan is het daar raak. Staat de wind enkele dagen op die kant te blazen dan wordt de vloeibare verotte blubberlaag daar naartoe gestuwd en moet je weer aan de andere kant van het water zijn. En zo kan ik nog een half uurtje doorgaan
Dát zijn (vind ik) interessante inzichten om tot goede vangsten te komen. Met dit op zak is een uitgebreide voercampagne niet eens meer nodig. Tijdrovend? De eerste jaren wel ja, daarna zie je op ieder nieuw water dat je bevist steeds sneller deze verbanden en gaat het allemaal steeds gemakkelijker. Zoveel verschillende soorten wateren zijn er niet. Als je op ieder type water dat je wilt bevissen eens de zaken goed hebt doorgrond kun je ze overal (instant) vangen.

Ook op deze manier van vissen wordt het verassingselement met de jaren wat minder. Met voorvoeren én deze kennis op zak weet je iig zeker dat er geen verassing meer voor je in zit.

Durf eens wat te doen en doorbreek de vicieuze voercirkel. Er zijn meer wegen naar (zeer) goede vangsten.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-02-2005 21:42

Ach Bas,

alles wat je goed wil (blijven) doen is moeilijk toch?

Gelukkig komt het voorjaar eraan. Kunnen we gewoon ZIEN waar we moeten vissen :D
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

05-02-2005 21:47

Mitz,

Wat mij stoort is dat het vissen zonder voorvoeren als afwijkend wordt gezien hier en wordt afgedaan als minderwaardig.

Blij dat het snel weer voorjaar wordt idd. Vanmiddag was geen (instant) succes:

Vanmiddag heb ik op de plas gevist om ook wat foto'tjes te maken van de onderlijnen en mijn nieuwe, zelf in elkaar gekluste, ultra lichte swingers. De hele middag niks gezien totdat het ging schemeren, één klein tikje op de swinger. Onderlijn wat aangepast en nog eens twee uur blijven zitten in die kou. Nog steeds niks, dus alvast een beetje opruimen. Wat verwacht je immers nog? Ik bracht alvast de zware spullen naar de auto die nog geen 15 meter verderop stond, terwijl ik de hengels in had laten liggen.................Moet ik nog meer vertellen?

Gr,

Bas

P.s. Stof tot nadenken: Had ik die terugloper (want dat was het) ook gekregen als ik niet eventjes bij mijn hengels vandaan had gelopen? Zie ook de hoofdstukken pissen, shaggie draaien, enz, enz.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-02-2005 22:57

Ja Bas zo ken ik er ook nog wel een paar.

Natuurlijk had je die aanbeet niet gehad :D

Vroeger, als ik met mijn vader zat te vissen en ik werd ongeduldig (nog steeds last van), zei mijn vader mij dat ik m'n pet om moest draaien, zodat de vissen dachten dat ik achterom keek.

Wat denk je wat er de eerste keer gebeurde?

Wel eens wezen pissen aan de waterkant?

etcetera etcetera

Wel lullig van je aanbeet trouwens. Ik voel met je mee :D
Martin Kamp
Berichten: 84
Lid geworden op: 04-02-2005 12:48
Locatie: Overijssel

06-02-2005 00:35

Instant vissen doe ik ook vaak door tijdgebrek maar dat zijn dan wel waters die ik goed ken. Daar is dan ook vaak een karper te vangen.

Maar met voorvoeren geef mij toch meer de voorkeur zijn dan ook vaak de moeilijkere waters en vang hier bijna altijd dan wel meerdere karpers per sessie.

Martin