Juist zware vis blijkt na proefvissingen nog nooit gevangen?


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-02-2005 22:34

Beste Wibo, karpers worden meer dan eens op dezelfde dag (of nacht) of binnen een nog kortere termijn teruggevangen :roll:
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

08-02-2005 12:38

er was een meertje in frankrijk,waar ze veel zware vissen van aftrokken.

maar wat doet het geval,het meertje moest leeggepomt worden om een of andere reden.
toe kwamen er nog eens zeven vissen te voorschijn die ze nog nooit eerder hadden gezien of hadden gevangen.

nou denk ik dat je op testsessies evenveel bot vangt als op gewone sessies.waardoor blijkt dat als je met nieuw aas vist niet altijd de grote karpers naar boven worden gehaald.

dus,ik denk dat een karper dan toch selectief is met voedsel.zoals op druk beviste wateren,waardoor deze zeven vissen nooit zijn gevangen want die hebben gewoon natuurlijk voedsel verkozen boven de boelie
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

08-02-2005 17:42

heey ulco

jij vist zeker ook wel eens in leeuwarden???
noem maar geen naam van het water
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2005 19:01

Shit weer een reactie weg, of mag ik het woord Kleine Wielen niet in de pen nemen?

8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Joost Koelen
Berichten: 11
Lid geworden op: 20-01-2005 22:57
Locatie: Delden

09-02-2005 17:11

Ik denk inderdaad zoals al eerder aangehaald is dat het niet alleen de grote vissen zijn die niet gevangen worden. Het valt wel meer op dan de kleine vissen. Ik denk dat zeker bij de grote vissen de reden dat ze weinig of niet gevangen worden ligt aan de manier van azen. Deze vissen azen vaak veel rustiger dan hun kleinere soortgenoten. Neem als voorbeeld maar de houdini-vis van door de ogen van de karper deel 2. Deze vis is praktisch onvangbaar omdat deze vis niet zwemt tijdens het azen.
Dat het dus niet alleen ligt aan de onbekendheid van het aas wordt hiermee wel duidelijk. Grote vis moet trouwens ook een breed scala van voedselacceptatie hebben anders is er niet genoeg om zo groot te worden. Deze vissen zullen dus ook vaak wel het aas accepteren. Bij kleinere wildere karpers zoals al aangehaald door Herwin speelt inderdaad ook de herkenning van een aas als voedsel mee. Deze vissen hebben waarschijnlijk een smaller scala van voedsel dat ze herkennen.
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

09-02-2005 17:34

Zouden bepaalde rassen/typen karper misschien niet "slimmer " zijn dan de andere? Ik herinner me een mooi voorbeeld uit "de dunne lijn" . Luc spot op het Kempisch Kanaal ineens een niet geringe hoeveelheid koi/goudkarpers, zonnebadend aan de oppervlakte. Terwijl daar op dat stuk nog nooit een koi/goudkarper op de kant gekomen is volgens de schrijver.... Het Kempisch wordt toch op zijn zachtst gezegd "Redelijk zwaar bevist"

Ik denk dat als we een paar jaar verder zijn, en Korda Underwater carpfishing deel 10 is verschenen.....dat we misschien een stuk meer weten over dit soort verschijnselen!!!

Groeten allemaal,

Martijn
er zwemt een karper in mijn hoofd
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-02-2005 21:22

Wat Luuk ook niet wist is of die Koi of goudkarpers er wellicht kort daarvoor uit een vijver ingeflikkerd waren :lol:
Dat 'slimmer' zal waarschijnlijk nooit bewezen kunnen worden daar raszuivere karpers niet meer bestaan, de huidige karpers zijn vrijwel allemaal onderlinge kruisingen van ... met...met...etc.