Gekleurde pop-up mixen Ritchworth kanker verwekkend???


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-10-2004 19:34

Gerrit,

De zogenaamde ADI: de acceptable daily intake, of in het Nederlands: de geaccepteerde dagelijkse inname. De ADI wordt vastgesteld per kilo lichaamsgewicht. De toegestane hoeveelheid is voor lichte mensen en kinderen dus automatisch lager dan voor zwaardere mensen.

((Flavours die bij het vissen toegepast worden zijn ook geschikt voor menselijke consumptie omdat je er maar heel weinig van binnen krijgt.
maar hoe zit dat nu bij karpers die binnen een paar uur jou sterk overgeFlavourde boilies opeten.))

Gerrit, het is niet te controleren hoeveel keer de A.D.I. door verschillende vissen genuttigd wordt.

En wanneer iets al niet geschikt is voor menselijke (80 kilo) consumptie, hoe zal het de (8 kilo) karper dan vergaan.
Onbekend, niet onderzocht..Nix voor mij om het dan toch te gebruiken!

Joel, hopelijk spreek je niet uit eigen ervaring? :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2004 20:31

Niet zo bescheiden, Henk.

E 161a is Flavoxanthine en een natuurlijke gele kleurstof.

We gaan boilies geel kleuren.

Acceptabele dagelijkse inname (ADI): tot 5 mg/kg lichaamsgewicht

Nu hebben we een aanname nodig. Wat eet een karper dagelijks? Uit de kwekerij blijkt ongeveer 3% van zijn lichaamsgewicht voor jonge karper. De oudere wat minder. Een jonge karper van 5 kg eet dus ongeveer 150 gram boilies. Daar mag dan 25 mg E161a inzitten of te wel ongeveer 165 mg per kg mix.

Zo zou het kunnen, maar dan wel met een weger geschikt voor microgrammen!

ADI is overigens de acceptabele dagelijkse inname gedurende het gehele leven van de karper. Een niet onessentieel detail. Nou heb ik toch zo een donkerbruin vermoeden dat je met die instant boilies geen dagelijkse voercampagnes gaat houden.

Niettemin zijn dit wel de factoren waaraan je rekenschap moet geven als je overweegt kleurstof te gebruiken. Maar dat geldt niet alleen voor kleurstof, maar voor alle ingrediënten waarvan je overweegt om die als karpervoedsel in te zetten. Hoe meer je daar de karper van afhankelijk denkt te moeten maken, hoe meer je dit soort factoren in moet brengen.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-10-2004 21:48

Nogmaals: het ligt in de lijn der verwachtingen dat in het kader van de EU kaderrichtlijn water alle kleurstoffen in visvoeders verboden zullen gaan worden.
Alle waterschappen en hoogheemraadschappen zijn verantwoordelijk voor de waterkwaliteit in hun wateren en worden (op termijn) daar ook op afgerekend met boetes als de beoogde waterkwaliteit niet wordt gehaald.
Ook zijn/worden de waterbeheerders verantwoordelijk voor een gezonde visstand (in samenwerking met de visrechthebbenden) in hun wateren, dus niet meer, zoals tot nu toe alleen maar de visrechthebbenden.
Niet voor niets is de NVVS al zeer terughoudend geworden als het over voeren of artikelen over het voeren gaat...
Veel voeren kan de waterkwaliteit nadelig beinvloeden, sommige watereigenaren/beheerders gaan nu 'hun stekels' al opzetten als het voeren van vissen ter sprake komt. Dit is niet uit de lucht gegrepen maar ik spreek uit eigen ervaring hiermee.
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

09-10-2004 23:15

dan gaat robin red ook verboden worden??????????
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

09-10-2004 23:55

henkie man ik lees net dat je intresse hebt in men geoff flavourtjes
of wou je me gewoon een beetje afzeiken op dit topic
jammer hoor dat je zo oud moet zijn om zo kinderachtig te moeten doen
Laatst gewijzigd door joel merken op 10-10-2004 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
op het randje
gerrit koop

10-10-2004 00:41

Beste Joel ik denk dat je niet helemaal doorhebt wat er hier gebeurt misschien kun je beter ergens anders wat ervaring opdoen en het dan nog eens proberen met vr gr gerrit
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-10-2004 01:16

Aart,

Met witvis wedstrijden zijn toch meestal kleurstoffen in het voer, toch al
verboden?

Tot slot: Joel Merken, of Mc Joel of alias Ken Jacobs. Kun je het 1 en ander
niet via een pb doen....? Lijkt me een kleine moeite, dan hier de topic te
verpesten! :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-10-2004 12:16

Nou, dan wordt E 161a gewoon saffraan of kerriepoeder. Toch... :wink: