Stof tot nadenken..........


anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

06-10-2004 11:44

nee dat beweer ik niet, maar het zou mij niets verbazen dat de ogen van een dier/karper sterker reageren dan die van mensen, net zoals vele zintuigen beter ontwikkeld zijn bij dieren. En daarbij geloof ik dat als je verantwoord zakt er weinig aan de hand is. Misschien dat de (grote) vis zelfs tot rust komt, heb ik trouwens wel vaker ergens gelezen.
Ik zelf zak eigenlijk alleen na twaalven s nachts en ga er dan extra vroeg uit, verder zak ik alleen als het een bijzondere vis is, ofwel vrij groot of mooi getekent. Dus niet elke vis beland in een zak.

Mvg Anton
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-10-2004 12:35

Alle dieren worden rustig zodra ze opgesloten worden in een donkere ruimte. Maar zelf ben ik geen aanhanger van het zakken van karper. Hoewel ik ook weinig tegenargumenten heb zolang het zakken een doel heeft, goed gebeurt en niet onnodig lang is.

Niet ervaren karpervissers denken echter dat zakken erbij hoort en passen het toe zonder voorwaarden. We zullen er rekening mee moeten houden dat karpervissen populair is en er velen aangetrokken worden die niet van de hoed en de rand weten. Maar om daarom nu maar van alles te verbieden is geen verbetering maar een verarming van de karpervisserij.

Het bovenstaande volgend is het zakken van de vis om hem de extra stress van het flitslicht te besparen principieel niet onjuist. Echter, het moment van in de zak stoppen en weer uit de zak halen geeft ook extra stress. Mijn inziens zou je de stress van beide tegen elkaar weg mogen strepen. Van normaal van een afstandje fotograferen met flitslicht is de ervaring dat het geen schade veroorzaakt. Als je maar niet direct van dichtbij in de ogen flitst zodat er wel schade kan onstaan

Dat hele weeg en foto gedoe werkt stress verhogend op de karper. Persoonlijk hang ik het principe aan dat de tijd die een karper in gevangenschap doorbrengt zo kort mogelijk moet worden gehouden. Ook het wegen en fotograferen zelf zou zich tot het allernoodzakelijkste moeten beperken. Alle extra tijd die de karper in gevangenschap bevind verhoogt het risico dat er iets ongewenst gebeurt. Ook de tijd dat de karper kennelijk rustig in een zak zit. Alle handelingen veroorzaken in principe stress.

Trek zelf je conclusie.

Ikzelf heb ontelbare vissen niet gewogen noch gefotografeerd omdat de omstandigheden daarvoor niet ideaal of te belastend voor de karper waren.

Groet, Kees
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

06-10-2004 13:16

Daar kan ik niets tegen in brengen, en ben het daarom ook helemaal met Kees eens. Het is zeker waar dat het uit de zak halen van de vis zeker niet zonder stress bespaart gaat, ik ben me daar eerlijk gezegd te weinig van bewust geweest en zal daar zeker meer rekening mee houden.
Het blijft een moeilijke kwestie, eigen belang tegen dat van de gezondheid van de vis. Zullen er waarschijnlijk nooit echt uit komen.

mvg Anton