Lossers!


Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

20-08-2004 16:23

Inderdaad, dat van die D-rig ben ik ook bang voor.

Maar nu zat ik te denken: Als je aan het ringetje nu eens een hair monteerd, en je zorgt er voor dat de tussenruimte tussen het aas en ringetje zo'n twee cm is, dan heb je dus echt de perfecte anti blow-out montage, kan de karper de haak niet meer kwijtspelen door het aas uit te blazen.

In de war gooien valt dan weer op te lossen met pva o.i.d.
Bovenstaande bedoel ik alleen voor bodemaas.

Nou, wat denken jullie ervan, of heb je het misschien al een keer geprobeerd? Ben benieuwd.

Erik
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

20-08-2004 18:58

ik heb het op die manier wel eens gebruikt maar ik zie het voordeel er niet meer van in. Met een gewone soepele lange hair bereik ik hetzelfde effect volgens mij
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

20-08-2004 20:09

Pim,

Het kan werkelijk van alles zijn. Ik heb zelf meerder malen meegemaakt dat ik met mijn standaard rig (die normaal gesproken zeer betrouwbaar is) op een dag 75% van de beten verspeelde. Slecht voor het vertrouwen, maar inmiddels ben ik er van overtuigd dat het in de meeste gevallen verstandig is om niet teveel te "kutten" aan je rig, zonder dat je weet wat er precies aan de hand is.

Het is dus zaak om de haakwond van een gevangen karper te bekijken: waar is de vis gehaakt, is de wond uitgescheurd, etc, etc...

Dan nog een opmerking met betrekking tot D-rigs. Een D-rig is een uitstekende montage, mits deze pop-up gevist wordt!!! Het drijfvermogen van de pop-up tilt de haak op, waardoor de haakpunt richting onderlip gekeerd wordt, in tegenstelling tot bodemaas. Met bodemaas vis je eigenlijk met een te korte hair (al is mijn ervaring met korte hairs helemaal niet zo slecht als de boeken ons willen doen geloven).
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-08-2004 20:34

Pim,

Wat stiff-rigs betreft, kijkeens hier op:
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... y=stiffrig

Tot slot: Had geen zin om het weer allemaal neer te typen. Kijk dus even
op de link, daar staat een berichtje van mij over lossers bij stiff-rigs en
hoe ik mijn stiff-rig maak. :)
Lange hair is bij BODEMAAS ten alletijde beter....! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-08-2004 21:44

Tim,

"vergeet niet dat het gewicht gehalveerd wordt onder water"

Is ongeveer 10 % lichter onder water.

Probeer eens met 60 gram lood los te komen door met je vinger te schudden. Vooral niet nadenken welke kant op, maar gewoon flink schudden om het weg te werpen.

Ik hoor het wel.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-08-2004 10:38

Tim,

je weet hoe ik denk over zwaar lood.......
Alleen als het strikt noodzakelijk is en anders niet......
ik denk dat het misschien ook te wijten is aan het aasgedrag....
Het gebeurt soms nou een maal dat de vis veel wantrouwiger aast en het aas telkens weer een stukje oppakt maar gelijk weer uitspuugt zoals je dat bij het korstvissen ook wel ziet..... je hebt gewoon domweg geen tijd om aan te slaan..... ik denk dan dat de haak ook geen tijd heeft om te draaien en mocht hij dat wel een beetje hebben dat de vis dan heel erg voorin of op een plek met zacht vlees zit....

Kleine haakje in combinatie met een lange hair zijn denk ik ook de oplossing..... gewoon even testen of je onderlijn goed draait (al zegt dat volgens mij ook niet altijd alles :roll: ) en vissen met die hap.....

Er komen weer betere tijden let op......
enne de aanhouder wint........ Blijf vertouwen op je materiaal en rigs dan komt het goed


Groeten Bart
bastiaan van woerkom
Berichten: 7
Lid geworden op: 13-06-2004 16:50

21-08-2004 12:03

hoi pim als ik jou was zou ik een langere hair nemen, bij een kortere hair zal de karper je haak sneller uitspuwen omdat hij hem voelt :wink: .
En ik zou in jou geval zwaarder lood nemen heb ik zelf ook problemen mee gehad had bij lichter lood veel lossers :cry: .
succes
bastiaan
You still got what it takes
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

21-08-2004 12:12

Nogmaals bedankt, en ik weet nu voorlopig wel genoeg!

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-08-2004 13:11

Denk je Pim?

Ikzelf zou er niet uitkomen als ik op bovenstaande reacties af zou moeten gaan.

Een heel essentieel onderdeel wil ik wel toevoegen, omdat dit altijd verschil maakt en het veel ellende kan schelen met door klompen veel te zwaar lood verpeste hengeltoppen.

Ga voor de scherpste haak die je kunt vinden... :wink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

21-08-2004 16:15

Scherpe haak, zeer scherpe haak, kleinere maat en een langere hair, dat kan ik wel onthouden hoor :p
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

21-08-2004 21:28

[quote="pieter sikkema"]ik heb het op die manier wel eens gebruikt maar ik zie het voordeel er niet meer van in. Met een gewone soepele lange hair bereik ik hetzelfde effect volgens mij[/quote]

Inderdaad, soepele lange hair zal ook al veel schelen, maar dan moet je deze al wel voor de haakpunt stoppen met wikkelen, van de haak loslaten, anders kan de massa van de boillie gebruikt worden om de haak weer uit de bek te blazen.

Bij mijn idee (?) ligt het drukpunt op het oog, en komt de druk op het oog bij het uitblazen v/h aas.

Klein detail, maar zo dacht ik erover. Iemand er nog ervaring mee?

Ik hoor het wel,

Erik
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

25-08-2004 22:58

in plaats van hard aanslaan gewoon je hengel pakken de baitrunner dicht doen en gewoon voor heel even de vis blokkeren.
heeft bij mij een goeie werking gehad.

mvg

dvd