Tot welke DIEPTE kan ik karper verwachten?


Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

23-08-2005 11:55

Op een mooi stuwmeer in zuid Frankrijk kon ik in een windstille, bloed hete week in september een paar vissen vangen tussen de 15 en 18 meter. Mijn vismaat pakte de grootste die week van de diepste voerplek op 22 meter. Dit zijn natuurlijk uitzonderingen. 90% vang ik van tussen de 4 en 7 meter diep op rivieren, stuwmeren en zandafgravingen. Er zijn periodes in het seizoen en water(tjes) waar ik niet dieper ga (kan) dan 70 cm!

Ron vroeg later;
Nu ben ik benieuwd of er wijzigingen in setup, rig, e.d. zijn voor het vissen op een diepte van 15-20 meter?

Ja-zeker!
1) Neem geen marker maar zo nodig dan flink langer dan de diepte. Denk aan 30 meter pvc voor 22 meter diep! Als de marker door wind/ stroming schuin komt te staan kan je duiken indien te kort genomen!
2) Ga bij elke vis in de boot en verhoog de druk pas naar maximaal (indien nodig) als je boven de vis drijft.
3) Gebruik pva zakjes o.i.d om er zeker van te zijn dat er ook wat voer deeltjes bij je haak komen te liggen. Wel pva dat niet te snel oplost. Het duurt best wel een paar seconden voordat het lood (steen) de bodem raakt.
4) Pas op voor blusvliegtuigen die komen scheppen tijdens het drillen! :wink:

Groet,
Rob