´Voerzak´


jan van kranenburg

24-06-2004 14:10

Zou 't ook een zak die voert kunnen zijn? :D

mvg

Jan
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-06-2004 14:13

Een aantal Jaren terug veel met een voerzak gevist op een rivier, mooi op de kop van een dammetje.
Trok zeker veel vis aan, helaas niet alleen mijn lievelings soort :-?
Lag waarschijnlijk aan de overmaat aan trouvit en bix waarmee we de zak vulden.

Wij gebruikte overigens een grote bewaarzak waar we nog wat extra gaten in maakten. Vooral het idee dat er altijd, ook na 17 diepladers, nog een voerspoor naar jouw haakaas leidt heeft ons ertoe bewogen voor de zak te keizen......

Als ik volgend jaar of het jaar erna weer eens een jaartje ga rivieren gaat de zak zeker weer mee.... al is het maar voor dat beetje extra vertouwen :wink: :roll:

Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-06-2004 14:26

Wil

Ik had laatst een goed gesprek met Aard over riviervissen.
We hadden het ook over voeren wel of niet, toen pakte we de vergelijking dat jij graag voerd op de rivier die je bevist.
Zodoende dacht ik dat je geen zakken gebruikte, toch wel dus.

Zelf had ik al eens geprobeerd om allerlei lekkere dingen in een panty te doen om deze dan een aantal dagen te laten liggen.
Succes, welnee ze verliezen interesse als er niks te halen valt.

Wat zijn jou ervaringen op de rivier met de voerzak Wil, ik wil hem ook gaan inzetten.
Hou je de vissen een beetje vast?
Komen ze terug?
Blijven ze in de buurt?
Sommige situaties zeg je, welke Wil?

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

24-06-2004 15:34

kan er nu eens even iemand DUIDELIJK uitleggen hoe je zoiets maakt en bevestigt aan de oever ( of in het water ) en wat je er in stopt ?!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

24-06-2004 15:43

Jannick,

lees de reacties eens rustig door, laat je fantasie zijn werk doen en voilia, je hebt je eigen voerzak!

Ik heb ook van het idee gehoord, maar de term voerzak zei mij (tot zijuist) niks, maar het is zeker interessant! Vooral op stromend water zal het voordeel leveren, maar RC, waarom niet bij de panty wat bijvoeren... Om de vis toch zijn aandacht te houden.

Door ze lekker te maken met een dode mus lijkt me inderdaad niet dat dat gaat werken, ja, misschien op de dag dat je gaat vissen en de zak/panty erbij gooit....
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

24-06-2004 15:47

ja ik snap het wel maar een panty , daar kan toch geen pellet of particle door ?!
maak je er dan extra gaten in of is het gewoon de bedoeling om die visse zodanig (hongerig) driftig te maken dat ze gek worden :lol:
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-06-2004 16:05

Marijn

Ik hoopte ze langgenoeg in de buurt te kunnen houden tot de visdag zelf.
Zo hoefde ik niet elke dag naar de plas toe te rijden om te voeren, tenminste dat was het idee.

Op deze manier bijvoeren had wel gelukt maar dan had ik ze net zo goed gewoon kunnen voeren.
Een beetje voerzak gaat ook 20kilo voer in zitten.

Dat ideetje heb ik toen maar laten rusten, tot Aard mij deze versie uitlegde.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

24-06-2004 16:31

Robert,

Hoe ga je dit aanpakken met een voerzak?
Gebruik je een voerzak waarbij je het voer eruit laat gaan, of gebruik je een voerzak om puur alleen een geurspoor te maken, en er zelf met wat licht bijvoeren op gaat vissen?

Je kan natuurlijk een bewaarzak gebruiken, met grote gaten erin, +/- 5 mm per gat, dan zal de geur er wel uitgaan, maar de boilies en partikels niet.
Maak je de gaten groter, dan kan het aas er wel uit en al de vis zich massal op de zak storten i.p.v. je haakaas, alhoewel de vis jouw haakaas ook tegenkomt....

Wat is jouw gedachte hierover?
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-06-2004 16:36

de extra gaten in de zak heren!! er moet wel iets uit kunnen, maar niet alles tegelijk.......
Vergelijk het met de wijze hoe een wedstrijdvisser de brasem (als voorbeeld) op de voerstek tracht te houden, juistem; door continue kleine beetje bij te voeren.....

Mischien dus ook wel een idee om voor het plaatsen van de zak een tapijtje aan te leggen om ze aan het azen te krijgen, daarna houdt de zak ze verder bezig.....

Oh ja, de wolhandkrabben schijn je te kunnen verkopen........ :wink:

Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-06-2004 16:43

Kheb jeuk aan m'n voerzak
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-06-2004 17:48

Marijn

Ik heb vaak 3 visdagen achtereen tot mijn beschikking.
Ik zit tussen 2 kribben in.
Aan beide uiteinden van de kribben wil ik een voerzak weghangen verzwaard met stenen zodat deze op de bodem blijft liggen.
Ik wil dat de voerzak de inhoud in 3 dagen kwijt raakt, dat moet ik dus nog een beetje uitpuzzelen.
1 hengel gaat op de kop van de kribben, tussen beide in (midden dus).
De ander gaat zo ver mogelijk richting vaargeul, "zo ver mogelijk" omdat ik met een aardig gewicht moet vissen ivm de stroming.
Hier wil ik nog eens een aantal kilo boilies verspreiden, vanaf de verste hengen tot tussen de kribben in.
De zakken wil ik 3 dagen laten hangen en als ik de dag daarop terug kom voer ik weer enkele kilo's boilies bij op dezelfde manier.
Mocht ik nou op de dichtbijzijnde hengel een run krijgen kan ik mijn verste hengel altijd nog iets terug halen.
Zo ben ik wel een groot gedeelte van de rivier aan het benutten voor wanneer ze langs komen zwemmen.
Jij weet ook wel dat riviervissen voornamelijk blijven trekken, zo kan ik ze goed opvangen.

Naar mijn idee een strak plan.
Je hebt je voerzakken die constant een voerspoor blijven trekken en je hebt elke dag vers aas liggen voor ze.
Als dit ze niet lokt cq opvangt dan weet ik het ook niet meer :-?

Ik heb dit nog niet uitgevoerd maar zo wil ik het gaan aanpakken.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-06-2004 20:19

Ik neem aan dat je de diepte al uitgepeilt hebt. Had je op de koppen van de kribben geen ietwat uitgesleten geultje lopen? Naar mijn ervaring topstekken.

groetjes Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-06-2004 21:00

Yep, you got it :wink:

Het draaid mij er helemaal om dat ik ze kan onderscheppen wanneer ze langs komen.
Als bonus, zou ik mischien een kleine groep vast kunnen houden tussen de kribben met deze voertaktiek.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-06-2004 21:16

Zowel Bertil als Wil wisten wat er bedoeld werd. Maar het geldt niet alleen voor partikels of aardappelen etc.
Ook voorballen of boiliemixballen kunnen zo gebruikt worden en het hoeft heus niet te stromen om een 'voer- of geurspoor' te krijgen.
En het is niet de bedoeling dat het spul in de zak blijft maar geleidelijk aan door de mazen uit de zak verdwijnt. Voor boiliemixballen of voerballen kun je b.v. een aardappelzak (geen jute, maar van 'kunstvezels', dus met redelijk grote mazen) gebruiken.
Op stromend water zal het eerder door de mazen uit de zak verdwijnen als op vrijwel of geheel stilstaand water. Maar heeft ook weer te maken met de hardheid van je voerballen of boiliemixballen (langere droogtijd), dus per water aanpassen.
Dat het werkt daar heb ik enkele frappante voorbeelden van gezien (en gehoord uit een betrouwbare Franse bron).
Met partikels etc. kan het ook, maar dan moet de maaswijdte hierop aangepast zijn.
Zoals Bertil en Wil al opmerkten is het eigenlijk niets nieuws maar wel opmerkelijk dat veel vissers dit niet (meer) kennen...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-06-2004 22:06

Ha die Aart,

ik vis nu een tiental jaren met geperforeerde fotodoosjes welke ik vul met geweekte Trouvit, deze zet ik op een tubelood en vis ermee op stromend water.
Zo'n doosje met gaatjes is natuurlijk nog lang geen zak, maar werkt wel volgens hetzelfde principe.
Bovendien zit het vast op de montage en een vis op de stroming zal het spoor volgend eerst de boilie tegenkomen..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-06-2004 00:03

Het verschil is wel Henk, dat wat jij bedoelt instant is. Dat meen ik tenminste uit jouw posting te lezen...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-06-2004 11:10

Robert,

De trekkende vis op de rivier zal je ongetwijfeld weten aan te trekken met 2 zakken, daar ben ik wel van overtuigd! De zakken goed vullen met vooral goed stinkende knikkers, trouvit, noem maar op...

Het verhaal klinkt in ieder geval erg goed, helaas hebben wij hier geen rivieren om te bevissen! Het noorzeekanaal zal je op deze manier ook goed kunnen aaanpakken, maar ja... wij hebben hier een krabbenplaag op open water, dus de kans dat je een school krabben op je stek krijgt is erg groot aanwezig!
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

28-06-2004 00:26

Aart en Anderen

Ik heb in mijn vijvervistijdperk nog wel geexperimenteerd met zelf pellets maken door middel van boilies te maken, maar niet te koken maar enkel te drogen. Des te langer je de pellet laat drogen, des te langer het oplossen duurt.

Volgens mij is deze methode ook wel effectief voor het "voerzak" idee, maak een paar grote "pellets" met daarin gewone boilies of particels verwerkt en deze doe je dan in de zak met groot genoege mazen om de boilies/particles door te laten. Langzaam aan vallen de boilies en de kruimels van de gigantische pellet eruit. Lijkt me op deze methode een erg goede voermethode om constant vis op je plek te houden. Eigenlijk een gigantische method dus....

Nog geen ervaring mee, maar het idee prikkelt me wel. Vooral als het stroomt of je niet elke dag kan voeren.

Wie weet ga ik het wel een keer proberen in de toekomst.

Niels
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

28-06-2004 13:16

aan welke maat moet ik denken als ik aan zzon zak denk?
dus met andere woorden hoeveel kg gooien jullie in zulke zakken?

mvg TOM
knollenvanger 1ste klas
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

28-06-2004 13:38

Hier in Den Haag werd door enkele oude knarren zo'n ding wel eens ingezet o.a. bij de Haringkoning op het Rijswijkseplein. Het ding werd dan gevuld met haringafval. Die lui melden wel eens vangsten van vissen van over de 40 pond. Wel jammer dat geen van hen in het bezit was van een unster. Maar ze vingen ze wel zo nu en dan.
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

28-06-2004 14:16

bestaan er geen pva-zakken die pas na enkele uren tot zelfs dagen oplossen in het water !? dan zou je het hierin kunnen stoppen...?? :lol:

of slaat dat helemaal nergens op !?? :roll:

hehe.. :lol:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-06-2004 17:18

manne,

zullen we het maar gewoon houden bij los voer?!
Wat is nu het grote voordeel van zo'n voerzak????

Mitsz
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

28-06-2004 18:15

Misschien is het wel een oplossing voor mijn "probleem" .

Ik vis normaliter de zaterdag of zondagmorgen vanaf 's ochtends de schemering tot eind vd ochtend. Ik voer meestal 's middags, de redenen ;
- M'n visplek is een half uur omrijden
- Als ik 's ochtends eerst wil voeren voor ik naar m'n werk ga, moet ik
dus minimaal een half uur eerder mijn bed uit, dat houd in om 3 uur !
- Ik voer nu meestal Dinsdag en Donderdag ofwel eind vd middag ofwel
begin van de avond. Je kan nu eennmaal niet om 12 uur erin en om 3
uur eruit, dat hou je niet vol op langere termijn.

Dit is dus niet de meest ideale manier van voorvoeren, maar voor mij bijna de enige manier.
Ik kan wel bv één keer in de week 's ochtends vroeg voeren, bij voorkeur de donderdagochtend.
Maar, als ik met een voerzak over een langere periode vis op m'n stek kan houden/krijgen, dan graag !

Maar, ik wil geen zakken het water in smijten die ik er daarna niet uit kan halen. Waar ik vis is behoorlijk wat (plezier)scheepvaart, ik kan dus niet een zak aan een touw binden, dan word het touw + zak ongetwijfeld op sleeptouw genomen door een boot. :(

Wie heeft in dit geval ervaring of oplossingen of andere tips ??
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-06-2004 22:30

Foos,

niet in trappen. Als je voer 3 dagen goed blijft in die zak, dan blijft het dat ook zonder zak.

Als je de tijd die je hier spendeert, gaat voeren.........

:D Mitsz
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

28-06-2004 22:45

Foos,


Ik weet niet hoe ver je uit de kant die zak wilt plaatsen en waar de meeste boten varen maar anders kan je eventueel het touw van die voerzak verzwaren met iets waardoor je het touw wel kan terugvinden maar niet door de boten wordt meegenomen! :wink: Uit einde van de touw wel vastmaken aan de kant ofzow........Wel zodanig dat de boten er geen vat op krijgen! 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been