Hebben wij nog een weerbericht nodig?


Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

13-04-2004 17:46

Wat zo'n mijmering niet teweeg brengt!
Zonder in te gaan op de zeer aangename en diepzinnige antwoorden durf ik te stellen dat in de eerste plaats het samenstel der dingen de grootste drive voor de naruur is.
Dus, sterren,maan,zon enzo. Ons bioritme komt ook daarvandaan, alleen houden we er ons niet aan, met alle gevolgen van dien ( winterdepressie!)
Daarna komen de extremiteiten in het weer, maar dan ook echt extreem, bijv. langdurige vorstperiode in maart ofzo.
Gaat er iets veranderen in temperatuur of omstandigheden op termijn, wordt dat sneller opgepikt dan welke weersvoorspelling dan ook.
De minste geringste wijziging in stroming in het water is al vaak voldoende om de vis te bewegen naar andere plaatsen te verkassen.
Allemaal puur uit instinct.
De aaltrek naar de Saragazzozee is nog steeds een misterie. De zalmen die de rivier optrekken, op echt het juiste moment, prachtig gewoon.

Het normale azen van vis is volgens mij ook weer terug te brengen naar de microbio groei in het water, die zullen eerder tot activiteit overgaan omdat hun levenscyclus nu eenmaal korter is. De vis ( karper) reageert daarop onmiddelijk. Zie ook de opmerking over het snoekenbroed. Straks gaat de familie karper achter het brasembroed aan.

Dat vaststellen en kunnen interpreteren is een kunst, maar het proberen en erover nadenken en filosoferen is minstens zo leuk.

Achteraf kunnen we ons gelijk of ongelijk toetsen aan het weerbericht, maar probeer het eens zonder en maak daarvan weer een nieuwe hobby.

Jan, voor jou een uitzondering:
Als googleman heb ik helemaal niet gezocht op I-net, maar de links die je gaf zijn waardevol, niet in de laatste plaats omdat het mij weer activeerde verder te gaan neuzen in deze amazing world! Dank!

Groetjes,

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-04-2004 19:22

Goh Henk,
zou het bij mij dan soms daarom beginnen te kriebelen om rap de penhengel uit het stof te kloppen wanneer ik paaiende brasems waarneem?

Ja die vissen kunnen soms aardig (het) weer voorspellen :wink:
Heel vroege ouders van Floris konden he ook nog 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

13-04-2004 20:14

Henk TM,
Dat is weer de andere kant van het verhaal, net als kijken naar XXXfilm, en daarna jeuk krijgen :lol:

En over Floris - mijn hond- tja aarbevingen en dergelijke hebben ze een goeie neus voor. Pompei enzo..
Leuk dat je de topic volgt.....

Groetjes,
Henk