Het succes van lange onderlijnen


Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

24-02-2004 13:15

Ben ik met je eens Hugo,

Maar toch zul je dan met een lange onderlijn goed wegkomen. Dit heeft te maken met de verspreidheid van het voer. Dit geldt ook met uitvaren. Het voer komt eigenlijk nooit compact op de stek terecht.

Afgelopen zomer heb ik Spanje een test gedaan op heel helder water. Je kon er op 2,5 meter nog de bodem zien. Heb daar een aantal keren een hand boilies laten vallen vanuit een bootje. De boilies kwamen echter nooit dicht bij elkaar terecht, het scheelde altijd een aardig eindje.

Wel moet ik zeggen dat dit met gebruik van PVA niet opgaat.

Gr. Raymon
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-02-2004 14:44

Nog verschil tussen aassoort en lengte cq type onderlijn?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

24-02-2004 15:22

Raymon,
Je hebt gelijk, zoals ik het beschreef kun je dat er inderdaad uit concluderen. :oops:
Dit zal misschien alleen anders zijn bij een sterke stroming waarbij de onderlijn zich volledig zal strekken.

Hugo,
Ik denk nu ook beter te begrijpen wat jij bedoelde in je eerdere topic:
De karper pakt het haakaas aan een onderlijn van 40 cm, wanneer hij dan 5 cm verderop zijn volgende aasje moet halen zal hij zich niet prikken. Maar bij verspreider voeren moet hij de onderlijn wel strakzwemmen toch?

Goh, wat is dit forum toch leerzaam. :D
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-02-2004 18:47

[quote="Raymon Schra"]Stefan,



Benny, kun je iets vertellen over jouw gebruikte loodsystemen bij zowel lange als korte onderlijnen, en waarom je deze gebruikt. Ben zelf nog al een van van zwaar lood, 120 gram en meer.



Gr. Raymon[/quote]

Raymon,

Het liefst vis ik met een zwaar inline lood, tenminste als de bodem hard
is! Wel moet je bij inline lood rekening houden met het bungy effect van
het zware lood, daarom kun je beter bij een inline lood ook niet voor een
TE korte onderlijn kiezen (minder dan 20cm!). Zou je wel graag voor een
korte onderlijn gaan met een zwaar inline lood, gebruik dan te alle tijden
een zeer dikke kleine kortstelige haak, om ook weer dat effect van dat
"bungelend lood" op te vangen!
Met een safety clip daarin tegen, maakt het niet zoveel uit hoelang je on-
derlijn is, omdat het bungy effect van het lood hier veel minder van is!

Zelf vis ik dus het liefste met zwaar inline lood, vanwege de directere prik
van de haak (de volle tegen druk van het lood komt gelijk op de haak-
punt!). Alleen op zeer modderige bodems gebruik ik een safety clip of bij
een voorslag en op rivieren vanwege de vele keien!

Dus zwaar inline is zeer goed, maar houd wel rekening mee met het bungy effect, en pas hier je onderlijn op aan! Zou je dan nog lossers krij-
gen, dan zou ik WEL overschakelen op een safety clip + een zwaar wartel-
lood!

groetjes Benny
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

25-02-2004 17:16

Thanx Benny,


Dat was wat ik wilde weten,

Gr. Raymon
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

25-02-2004 19:20

Hallo Benny

De term "bungy-effect" komt mij niet bekend voor, maar ik neem aan dat daarmee het probleem wordt bedoeld wanneer je met al te zwaar lood vist, dat de haak gaat liggen wrikken, en losschiet? De vraag is, hoe pas jij er je onderlijn op aan?

m.v.g. ChrisN
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-02-2004 08:51

Chris,

Zou het kunnen zijn, dat hoe langer de onderlijn is de : "uitslag"van het lood groter kan worden en dus de haak meer wrikt?



MVG

Klaas
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-02-2004 09:49

Klaas,

Dat is dus niet zo. Op een schommel van 2 meter hoog ga je eerder over de kop dan met een schommel van 10 meter hoog (beter voorbeeld schoot me niet te binnen).

Dan nu even over de gezondheid van "onze" vissen. Ik snap, nu ik de reacties hier lees eindelijk waarom ik zoveel beschadigde vissen vang. Bij het missen van aanbeten wordt er duidelijk naar zwaarder lood en korte onderlijnen en kleine haakjes gegrepen. Wat alleen nog maar meer lossers veroorzaakt. Dus dan maar als overtreffende trap kleine dikdradige klauwhaakjes gebruiken.
Ten eerste bonkt dat zware lood tijdens de dril tegen de vis aan bij elke zwembeweging die ie maakt.
Ten tweede kun je nooit meer de lijn behoorlijk onder de vis door drillen. Dat laatste is een nieuwe voor velen. Hou je tijdens de dril je hengel omhoog dan sta je dus je best te doen om die haak recht uit de onderlip te trekken. Dat samen met het heen en weer slingeren van dat zware lood geeft behoorlijk wat schade. Naar beneden dus die top en hengel zo veel mogelijk parallel aan het water houden met drillen. Dan zul je ook merken dat je de vis eindelijk echt aan het sturen bent. Je lijn schuurt nu niet meer over de rug(vin) van de vis heen en weer. Gevochten lijn meneertje?! Spiegels met grote schubben vinden dit helemaal niet fijn. Sta je met die hengel recht omhoog te drillen dan is een stevig klauwhaakje helemaal desastreus want ze geven niet mee en gaan snijden en wrikken in de bocht. Rechte punten icm met een iets zachtere haak buigen iets mee en gaan in dat geval dus niet snijden. Dat is schrikken zeker, een haak die buigt? Toch ga je daarmee minder vissen verspelen. Prik maar eens een wat zachtere haak in een zeemleren lap en ga uit alle macht met je drieponder staan trekken. Wedden dat ie niet uitbuigt of los schiet? Ja maar een klein haakje raakt toch beter gevuld? Leuk mischien als die vissen knoertharde bekken hebben zoals op de rivieren maar in 95% van alle viswateren is dat dus niet zo.
Dan heb je ook nog van die haken met een naar binnen gerichte punt. Fijn als het jouw favoriet is maar het mag een wonder heten als je er een vis goed mee haakt. Heeft geen toelichting nodig lijkt me.

Hier spreekt dus de ervaring en jaren testwerk omwille van het niet verspelen en vooral niet beschadigen van de vissen. Daar kan het hypocriete onthaakmatje op de kant dus niet tegenop.

Het onderwerp staat in de discussiehoek vandaar dat ik graag even mee discusieer.

Mensen die dit zelf nooit getest hebben en uitsluitend regeltjes citeren uit het boek van mijnheer de Baets hoeven hier van mij niet op te reageren.

O ja, sinds ik bovenstaande toepas vang er veel, heel veel die ik voorheen verspeelde (lees beschadigde)

Nog eentje dan: met scheppen ontkom je niet aan het heffen van de hengel. Vandaar dat juist in deze fase van de dril de meeste vissen worden verspeeld. Kortere hengel nemen mischien of had jij die 12 of 13 voeters nu echt nodig? Verkeerd gekopieerd uit Engeland destijds waar men al snel ver moest werpen om nog een fatsoenlijk visje te vangen. Kortere hengel, kun je ook eens gecontroleerd tegen dat kantje aan werpen of onder dat struikje.
Laatst gewijzigd door Bas B. op 26-02-2004 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-02-2004 10:57

poehh...dat moet ik ff rustig op me laten inwerken, je bent wel erg zeker van je zaak
Met name wat je schrijft over die klauwhaken verbaast mij nogal
Gr
Hans Brinkel
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-02-2004 11:06

[quote="Chris Noorlander"]Hallo Benny

De term "bungy-effect" komt mij niet bekend voor, maar ik neem aan dat daarmee het probleem wordt bedoeld wanneer je met al te zwaar lood vist, dat de haak gaat liggen wrikken, en losschiet? De vraag is, hoe pas jij er je onderlijn op aan?

m.v.g. ChrisN[/quote]

Chris,

Opzich pas ik m'n standaard onderlijn niet aan, ik zal hem alleen wat lang-
er maken bij een zwaar inline lood. Of als je het wenst toch een korte on-
derlijn te gebruiken bij een zwaar inline lood, dan schakel ik over op een
kleine dikdradige klauwhaak! Ben het in dat opzicht dan ook niet eens met
Bas!
Eventueel zou je ook nog eens op het onderlijn materiaal kunnen letten.
Een wat langere nylon onderlijn (20cm+) van Maxima Chameleon kan ook
al een boel lossers voorkomen, dit door de iets meer rek.
Zou je met dit alles nog vissen verspelen, dan zou ik toch overschakelen
op een safety clip + een zwaar wartellood. Hierbij is het bungy effect veel
minder bij, het lood kan namelijk meer onafhankelijk zijn ten opzichte van
de hoofdlijn en onderlijn.

Bas,

Jij stelt dat een "zachtere" haak + een rechte punt minder lossers brengt?
Dat ben ik niet met je eens, vergelijk het maar met een zeer dun fileer
mes, deze snijd overal en dwars doorheen zonder moeite. Een dik mes
daarin tegen, gaat veel minder makkelijk snijden ook al is ie goed scherp!
Ik weet ook wel dat dit een beetje een "rare" vergelijking is, maar mijn
ervaring met haken in de loop van de jaren, is toch dat je het in bepaalde
opzichten kunt vergelijken met een mes! Met dunne zachtere haken +
rechte punt, had ik namelijk altijd een serie lossschieters bij zachte tot
medium bekken, en de karpers die ik wel lande, hadden allemaal scheu-
ren in de bek. Pas toen ik overstapte naar kleine kortstelige dikdradige
klauwhaakjes + een line-aligner, verdween dit snijden van de haak ab-
rubt!

groetjes Benny
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-02-2004 11:29

Benny,

Uiteraard ben ik met je eens dat dun draad sneller snijd dan dik draad. Een wat "zachtere" haak hoeft dan ook niet altijd dundradig te zijn (Ashima C310 b.v.) Ook klauwhaken zijn uiteraard in sommige omstandigheden buitengewoon geschikt. Dan wel als die vissen zo'n harde rand om hun bek (in de meeste wateren die ik ken, is dit niet zo en zie je enorme schade aanrichten, tot mij verdriet) hebben en je ze daar weet te haken, wat dan met een klauwhaak meestal wel het geval is. Door de hoek die een klauwhaak maakt bij het indringen, dringt ie vrij loodrecht in, helemaal ok natuurlijk. Ga je nu hard naar boven aan die hengel trekken, dan kun je je een denkbeeldige snede boven de bocht al voorstellen, die in geval van niet al te hard weefsel gewoon open snijdt, die haak draait nl ook weer terug als je met je hengel naar boven staat te trekken.
Wat de vergelijking betreft: Als dat fileermes van jou bot zou zijn en zou meebuigen, maar dan wel zo dat ie nog houdt, dan kom je dichter in de buurt van de ideale situatie.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-02-2004 12:16

Bas,

Maar wie drilt dan ook steeds met de hengel recht de lucht in, ik tenminste
niet. En wanneer de karper klaar is voor de landing en dus ook de hengel
recht staat, dan is de karper al wel zo verzwakt dat een losser bij rustige
handelingen haast niet voorkomt!
Dat een klauwhaak vrij loodrecht indringt, ben ik met je eens! Maar ik zie
dat alleen maar als eeb voordeel! Waarom? Omdat de binnenbocht van de
haak zo ook meer vlees tot zijn bezitting krijgt. En wat houd dat in? Nou
dat de haak (kleine haak) beter gevuld is, en de haak praktisch geen rui-
mte krijgt tot uitscheuren!
Wel is het zo dat een klauwhaak later prikt, dan een haak met rechte punt.
Bas misschien land jij meer vissen met een rechte punt, omdat je met een haak met rechte punt meer vissen zult prikken. Dus dat kan ook tot
verkeerde inzichten leiden.
Het is dan ook een keuze die je maakt; wil ik zoveel mogelijk vissen prik-
ken, of ga je voor die paar aanbeten maar naar mijn mening wel met een
zekere landings score (dit dan met een klauwpunt!).
En ja ook de dril techniek is van invloed op het uitscheuren!

groetjes Benny
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-02-2004 12:42

Benny,

Je hebt het echt verkeerd gelezen. Doelstelling van mijn betoog is minder beschadigingen toebrengen aan de vis, dat staat er duidelijk. Er staat genoeg stof tot nadenken en heb daar niks meer aan toe te voegen.

Toch nog iets: dit topic staat in de discussiehoek. Jij trekt voorbarige foute conclusies zonder discussie te voeren en daar had ik nu juist toe uitgenodigd. Jammer, zeker voor een moderator die een discussie juist zou moeten aanmoedigen.

Bas
Laatst gewijzigd door Bas B. op 26-02-2004 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-02-2004 13:03

Bas,

Laten we het er ophouden, dat ieder z'n persoonlijke ervaring anders is!
Zolang iedereen er alles aan doet om de karpers zo min mogelijk te be-
schadigen, dan vind ik het prima. Op welke manier dan ook.
Maar zoals gezegd, de invloed van het goed drillen is ook van groot be-
lang! :wink:

groetjes Benny
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-02-2004 13:08

bas ik wil je graag geloven ware het niet dat ik dus vaak met 15 cm langer onderlijnenen vis in combinatie met zwaar lood en klauwhaken. Juist deze combi heeft er bij mij voor gezorgd dat het aantal losschieters is verminderd! In jouw betoog vergeet je dat er zoveel verschillende situaties zijn, met net zoveel verschillende oplossingen
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

26-02-2004 13:12

Ik weet niet meer in welk Engelstalig blad ik het heb gezien, maar het op karper vissen met ankerlood is voor mij, gezien de kans op beschadiging, helemaal uit den boze!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

26-02-2004 14:32

Bas,

Wil je in een discussie niet iemand overtuigen van je gelijk?
Zijn jullie beiden mee bezig dacht ik zo.

Is het niet zo dat als je drild met redelijk zwaar lood, dat het punt niet precies van boven komt, maar dat de hoek kleiner wordt doordat het lood naar beneden bungelt? De hoek die jij maakt op de vis, staat niet rechtop de haak.

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Hugo Bovenmars

26-02-2004 15:03

Ik denk dat we wat betreft rigs eerst eens moeten worden over een aantal feiten. Even los van de keuze voor een klauw-, naar binnenstaande, of klauwpunt moeten we het allereerst (volgens mij) kunnen vinden in de volgende beweringen:

Door een kortere onderlijn zal de haak meer wrikken: Dit doordat het lood korter op de haak zit. Door de kortere onderlijn is de hoek tussen onderlijn en haak groter. Elke keer dat de karper van richting of snelheid verandert zal dit invloed hebben. Om dit te 'bewijzen' kun je je het beste 2 extreme gevallen voorstellen, dus het lood op enkele centimeters van de haak (wanneer de karper stilvalt schiet het lood voorbij zn kop zodat de hoek tussen onderlijn en haak wel heel extreem dus ongunstig wordt) en een geval waarbij het lood op een tiental meters van de haak zou zijn bevestigd. Geen reeele situatie natuurlijk, maar waarhet om gaat dat het lood in dit geval enkel het directe contact met de vis zal verminderen, het lood zal hier absoluut geen invloed uitoefenen op de houvast van de haak.

Conclusie: Bij een kortere onderlijn zal de haak altijd meer wrikken (natuurlijk afhankelijk van het loodgewicht) dus gemiddeld meer lossers veroorzaken.


Haakdikte is evengoed belangrijk als haakgrootte en TOTAAL afhankelijk van de situatie: Het draait namelijk allemaal om raakoppervlak, de krachtsverdeling dus. We moeten dus in elk geval een zo groot mogelijk raakoppervlak creeren maar geen raakoppervlak verlangen in situaties waar het simpelweg niet mogelijk is, bijvoorbeeld bij riviervissen wat Bas naar voren bracht. In die situatie valt er door de harde bekken niet meer te vullen dan een klein haakje. Maaaar......als dat haakje 6 of 8 in een rivierbek goed gevuld is dan mogen we in de meeste situaties (eigenlijk bijna alle andere!) rustig naar een wat grotere haak grijpen. Ik ken genoeg wateren waar ik met een haakmaatje 4 het best weg kom, de haak zit dan muurvast en volledig gevuld in de onderlip. Waarom zou ik dan in vredesnaam een kleinere haak moeten pakken? Eerder gevuld? Die maat 4 is toch volledig gevuld, wat wil je nog meer? Met een kleiner haakje verminder je het raakoppervlak wat de kans op snijden vergroot.

Conclusie: Kies een zo groot mogelijke haak, ZOLANG HIJ MAAR VOLLEDIG GEVULD WORDT. Natuurlijk kun je een klein haakje pakken maar wees er dan wel zeker van dat een wat grotere haak niet volledig gevuld zou zijn. Anders had je dus beter een slag groter kunnen nemen en had je daarmee MEER houvat gecreeerd. Begin dus ook niet met: "Ik gebruik altijd een haak van merk/type X in de maat X", aanpassen aan de situatie dus.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is het loodrechte indringen van een klauwhaak waar jullie over praten. Naar mijn idee zal een kortsteligehaak 'loodrechter' indringen dan een langstelige maar wat heeft dat met de punt te maken? Ik denk dat een klauwpunt juist doordat de punt naar de steel wijst wat kleinere indringingshoek heeft, vandaar dat deze vaak pas voor in de bek grip krijgt.

groeten, Hugo
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

26-02-2004 15:12

Een kortere onderlijn wrikt dus meer?

Bungelt een langere onderlijn niet langer dan? Hoe korter de onderlijn, hoe eerder het lood stil hangt volgens mij. Dat korte touwtje trek je ook eerder goed strak dan een langere, makkelijk uit te proberen. 1 lang touwtje hang je slap en probeer ´m dan maar eens 1 een keer goed strak te trekken zonder dat die na trild. Gaat veel makkelijker met een kortere onderlijn.

Maar hier heb je ook nog de variabele : Rek.

Gewoon een paar vraagjes en opmerkingen.

Ik kan het hardstikke fout hebben, convince me!

Ik ben geen statisch visser, dus uit ervaring spreek ik niet. Ik probeer een beetje te beredeneren :d


mvg

Koen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-02-2004 16:28

Bas,


Ik had wat vragen en opmerkingen.

“Dat is dus niet zo. Op een schommel van 2 meter hoog ga je eerder over de kop dan met een schommel van 10 meter hoog (beter voorbeeld schoot me niet te binnen). “

Als ik 2 keer een meter lijn pak en in de midden een 100 grammer doe iemand de ene kant pakt en iemand de andere kant en de boel beweegt komt er in elk geval voor mijn gevoel, meer kracht op de punten dan als ik 1 kan 1150 cm en de ander kant 50 cm lijn knoop. Word ook niet door de druk tussen haak en de hengel het bungel effect voor een deel opgeheven?


“Ten eerste bonkt dat zware lood tijdens de dril tegen de vis aan bij elke zwembeweging die ie maakt. “


Dan een onderlijn van bijna 75 cm of meer?


“Ten tweede kun je nooit meer de lijn behoorlijk onder de vis door drillen. Dat laatste is een nieuwe voor velen. Hou je tijdens de dril je hengel omhoog dan sta je dus je best te doen om die haak recht uit de onderlip te trekken. Dat samen met het heen en weer slingeren van dat zware lood geeft behoorlijk wat schade. Naar beneden dus die top en hengel zo veel mogelijk parallel aan het water houden met drillen. Dan zul je ook merken dat je de vis eindelijk echt aan het sturen bent. Je lijn schuurt nu niet meer over de rug(vin) van de vis heen en weer. “


Is leuk, maar ook door de beweging van de vis ontstaat frictie in de haakwond. Zie niet dat het lood zo heel veel uit maakt.


“Gevochten lijn meneertje?! Spiegels met grote schubben vinden dit helemaal niet fijn. Sta je met die hengel recht omhoog te drillen dan is een stevig klauwhaakje helemaal desastreus want “

Door recht te drillen, is het raakvlak met de vis m.i. het kleinst. Dit pleit dus voor zo kort mogelijke onderlijnen en tubes.

“ ze geven niet mee en gaan snijden en wrikken in de bocht. Rechte punten icm met een iets zachtere haak buigen iets mee en gaan in dat geval dus niet snijden. Dat is schrikken zeker,
een haak die buigt? Toch ga je daarmee minder vissen verspelen. Prik maar eens een wat zachtere haak in een zeemleren lap en ga uit alle macht met je drieponder staan trekken. Wedden dat ie niet uitbuigt of los schiet? Ja maar een klein haakje raakt toch beter gevuld? Leuk mischien als die vissen knoertharde bekken hebben zoals op de rivieren maar in 95% van alle viswateren is dat dus niet zo.
Dan heb je ook nog van die haken met een naar binnen gerichte punt. Fijn als het jouw favoriet is maar het mag een wonder heten als je er een vis goed mee haakt. Heeft geen toelichting nodig lijkt me. “


Eigelijk wel…


”Hier spreekt dus de ervaring en jaren testwerk omwille van het niet verspelen en vooral niet beschadigen van de vissen. Daar kan het hypocriete onthaakmatje op de kant dus niet tegenop.

Het onderwerp staat in de discussiehoek vandaar dat ik graag even mee discusieer.

Mensen die dit zelf nooit getest hebben en uitsluitend regeltjes citeren uit het boek van mijnheer de Baets hoeven hier van mij niet op te reageren.


O

”Nog eentje dan: met scheppen ontkom je niet aan het heffen van de hengel. Vandaar dat juist in deze fase van de dril de meeste vissen worden verspeeld. Kortere hengel nemen mischien of had jij die 12 of 13 voeters nu echt nodig? Verkeerd gekopieerd uit Engeland destijds waar men al snel ver moest werpen om nog een fatsoenlijk visje te vangen. Kortere hengel, kun je ook eens gecontroleerd tegen dat kantje aan werpen of onder dat struikje.”

Foutje: hoe korter de hengen hoe grote de druk op de haak. Indien dezelfde kracht door arm / hand wordt uitgeoefend.


MVG

Klaas
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

26-02-2004 16:42

Heb ondertussen redelijk wat haken uitgeprobeerd op een water waar de karpers zeer zachte bekken hebben.
Qwa losschieters zag ik zeer groot verschil tussen bijvoorbeeld fox series 1 en gamakatsu specialist. Fox serie's 1 is een haak met middellange steel licht naar binnen gebogen oogje en vrij smalle haakbocht en een rechte punt. Gamakatsu is een echt klauwhaakje korte steel, wijde bocht en naar binnen staande haakpunt.
Verschil in losschieters fox serie's 1...... 1 op 3 was een losschieter
Gamakatsu specialist zo rond de 1 op 10 en dat verspelen kwam dan ook nog door het licht uitbuigen van de haak.
Klauwhaakje heeft dus bij mij zeker bewezen dat die veel meer houvast heeft. Korte haaksteel wrikt ook minder.

En ik heb juist de ervaring dat je met korte onderlijnen minder losschieters krijgt. Korte onderlijnen haken eerder voor in de bek in het harde gedeelte van de bek. (10-15cm onderlijnen)
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-02-2004 17:24

Hallo Klaas,

Ik doe het maar even zo, ik heb jouw opmerking ook weer tussen aanhalingstekens gezet en daar vervolgens op gereageerd. De discussie komt goed op gang.


“Dat is dus niet zo. Op een schommel van 2 meter hoog ga je eerder over de kop dan met een schommel van 10 meter hoog (beter voorbeeld schoot me niet te binnen). “

"Als ik 2 keer een meter lijn pak en in de midden een 100 grammer doe iemand de ene kant pakt en iemand de andere kant en de boel beweegt komt er in elk geval voor mijn gevoel, meer kracht op de punten dan als ik 1 kan 1150 cm en de ander kant 50 cm lijn knoop. Word ook niet door de druk tussen haak en de hengel het bungel effect voor een deel opgeheven?"

Klopt wat je zegt. De hoekverdraaing is echter groter en de kracht wordt minder gedempt door hengel en (nylon) onderlijn. Ik ben ook geen voorstander van (onnodig) zwaar lood.


“Ten eerste bonkt dat zware lood tijdens de dril tegen de vis aan bij elke zwembeweging die ie maakt. “


"Dan een onderlijn van bijna 75 cm of meer?"

Lees: zwaar lood ten opzichte van licht lood


“Ten tweede kun je nooit meer de lijn behoorlijk onder de vis door drillen. Dat laatste is een nieuwe voor velen. Hou je tijdens de dril je hengel omhoog dan sta je dus je best te doen om die haak recht uit de onderlip te trekken. Dat samen met het heen en weer slingeren van dat zware lood geeft behoorlijk wat schade. Naar beneden dus die top en hengel zo veel mogelijk parallel aan het water houden met drillen. Dan zul je ook merken dat je de vis eindelijk echt aan het sturen bent. Je lijn schuurt nu niet meer over de rug(vin) van de vis heen en weer. “


"Is leuk, maar ook door de beweging van de vis ontstaat frictie in de haakwond. Zie niet dat het lood zo heel veel uit maakt."

Uiteraard, zie ook de opmerking boven van die hoekverdraaing. Wat ik hiermee wil voorkomen is dat lijn en het lood bij het keren van de vis (wat vaak gebeurd tijdens de dril) elke keer weer langs de vis schuurt. Bovendien krijg je op die manier een veel rustigere dril. Bij obstakels voorkom je dit ook nooit helemaal natuurlijk.


“Gevochten lijn meneertje?! Spiegels met grote schubben vinden dit helemaal niet fijn. Sta je met die hengel recht omhoog te drillen dan is een stevig klauwhaakje helemaal desastreus want “

"Door recht te drillen, is het raakvlak met de vis m.i. het kleinst. Dit pleit dus voor zo kort mogelijke onderlijnen en tubes."

Dat denk ik niet als die vis keert (ook van links naar rechts en vv) Ook sta je die haak verder te verdraaien weer richting naar buiten toe, waardoor de hoeveelheid vlees achter je haak weer afneemt.

“ ze geven niet mee en gaan snijden en wrikken in de bocht. Rechte punten icm met een iets zachtere haak buigen iets mee en gaan in dat geval dus niet snijden. Dat is schrikken zeker,
een haak die buigt? Toch ga je daarmee minder vissen verspelen. Prik maar eens een wat zachtere haak in een zeemleren lap en ga uit alle macht met je drieponder staan trekken. Wedden dat ie niet uitbuigt of los schiet? Ja maar een klein haakje raakt toch beter gevuld? Leuk mischien als die vissen knoertharde bekken hebben zoals op de rivieren maar in 95% van alle viswateren is dat dus niet zo.
Dan heb je ook nog van die haken met een naar binnen gerichte punt. Fijn als het jouw favoriet is maar het mag een wonder heten als je er een vis goed mee haakt. Heeft geen toelichting nodig lijkt me. “


"Eigelijk wel…"

Hoe meer er met deze haken gevist wordt hoe minder vis er zal beschadigen...........


”Hier spreekt dus de ervaring en jaren testwerk omwille van het niet verspelen en vooral niet beschadigen van de vissen. Daar kan het hypocriete onthaakmatje op de kant dus niet tegenop.

Het onderwerp staat in de discussiehoek vandaar dat ik graag even mee discusieer.

Mensen die dit zelf nooit getest hebben en uitsluitend regeltjes citeren uit het boek van mijnheer de Baets hoeven hier van mij niet op te reageren.
“

"O"

Ik heb hem al gelezen.

”Nog eentje dan: met scheppen ontkom je niet aan het heffen van de hengel. Vandaar dat juist in deze fase van de dril de meeste vissen worden verspeeld. Kortere hengel nemen mischien of had jij die 12 of 13 voeters nu echt nodig? Verkeerd gekopieerd uit Engeland destijds waar men al snel ver moest werpen om nog een fatsoenlijk visje te vangen. Kortere hengel, kun je ook eens gecontroleerd tegen dat kantje aan werpen of onder dat struikje.”

"Foutje: hoe korter de hengen hoe grote de druk op de haak. Indien dezelfde kracht door arm / hand wordt uitgeoefend."

Doseren die kracht?

Nogmaals, waar het mij om ging met het betoog is het welzijn van de vis. Ik vis op een water dat slechts matig wordt bevist en waar ik veels te veel beschadigde vissen vang hetgeen duidelijk het gevolg is van onkunde en gebruik van de verkeerde haken/onderlijn/driltechniek van slechts een handjevol vissers. Als ik een vis vang en onthaak is nauwelijks te zien waar die haak gezeten heeft. Dan is het toch niet verkeerd om mijn zienswijze hier in een betoog te posten? Ik hoop bij deze een bijdrage te leveren aan een blijvend gezond en mooi karperbestand voor iedereen.


Met vriendelijke groet,
Bas
Hugo Bovenmars

26-02-2004 18:22

En wanneer krijg ik antwoord op mn vraag? :-? Laatste alinea van mn laatste posting.

groeten Hugo
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-02-2004 18:31

[quote="Hugo Bovenmars"]En wanneer krijg ik antwoord op mn vraag? :-? Laatste alinea van mn laatste posting.

groeten Hugo[/quote]

De typische klauwhaak waar het over ging heeft over het algemeen een (erg) korte steel. Vandaar die grote indringhoek.

Groeten,
Bas
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

26-02-2004 18:47

Mensen,

Als je op een stek vist waar de vis altijd nadat hij is geprikt naar je toe komt zwemmen (zakker) kan je dan beter een lange (vanaf 35cm) of een korte(15cm en korter) nemen als je met bv inlinelood vist van 120gram????

In mijn opzicht een korte onderlijn van 10cm omdat als er geenspanning op de hoofdlijn staat zodat de onderlijn strak staat tegenover de haak in de bek.
Zodat de vis eerst op z'n gemak de onderlijn moet ontspannen (dus dichter dan 10cm met z'n bek naar het lood om de spanning eraf te krijgen) om dan de haak te lossen........

Repeat me if i'm wrong!

MVG Koen