verantwoord met karpers omgaan


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-01-2004 23:42

Ed: en (nogmaals) ook graag de datum en de naam van de plas.
Jappe Beekman
Berichten: 2
Lid geworden op: 02-02-2004 11:29

02-02-2004 16:16

De visserij waarover hier gesproken wordt lijkt mij te gaan over een visstandbemonstering van de Dobbeplas op 16 en 17 december j.l. Deze visstandbemonstering is uitgevoerd door een beroepsvisser in opdracht van de Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij. Bij de OVB ben ik projectleider voor dit project. Op 16 december was ik de hele dag aanwezig bij de bemonstering.

De OVB hecht zeer veel waarde aan het welzijn van de vis. Bij bemonsteringen moet er dan ook goed met de vis omgegaan worden. In mijn beleving is er tijdens de bemonstering op de Dobbeplas zo goed mogelijk met de vis omgegaan.

De gevangen vis is zo lang mogelijk in de zak van de zegen gehouden, en in grote teilen (van ongeveer 80 liter) naar de kant getransporteerd. Een deel van de vis is niet in teilen maar in de bun vervoerd, daar stroomt continu vers water in. Een aantal van de gevangen vissen was flink groot. Deze vissen lagen inderdaad met een stuk of zes in een teil, en soms in een bochtje. Het water in de teil ziet er dan al snel niet al te fris meer uit. De vis is zo kort mogelijk in een teil opgeslagen geweest en direct na meten en wegen teruggezet in het water. Van grote schade aan de vis is volgens mij geen sprake.

Jappe Beekman

Projectleider Advisering Visstandbeheer
Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

02-02-2004 19:39

Hey Jappe beekman! :o
Hoe gaat ie ermee? Ken je me nog? Helaas zijn de stages tot tweemaal toe niet door gegaan he? Errug jammer hé maar ja...... :-?
Hey hoe is dat nou afgelopen met de stage van peter? Er waren data verloren gegaan ofzo?
Ik hoorde iets vaags van peter vandaar....

Van de Dobbeplas weet ik dat er enkele jaren terug een massale sterfte onder de karperpopulatie heeft plaatsgevonden, maar wat zijn eigenlijk concreet de uitkomsten van jullie onderzoek door de OVB?
Met vriendelijke groet,
Robert.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-02-2004 23:27

Ed en Ruud, gezien jullie eerdere postings had ik op z'n minst enig commentaar of vragen verwacht op de posting van Jappe.
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

03-02-2004 11:12

Beste Jappe,
Het betreft inderdaad die plas en ja inderdaad was er twee(?) jaar geleden een enorme sterfte daar onder de karpers, waarbij denk ik de meeste grote vissen heen zijn gegaan helaas. ik heb toen nog met A Terlouw de OVB en het hoogheemraadschap gebeld om dit te melden.
Inderdaad werd de vis vanuit een bun in de boot in ronde (50ltr?) teilen gegooid, en ja zes op elkaar. Waarom ronde teilen? Bij de opvissingen waar ik bij ben geweest van de DHV in samenwerking met de OVB werden vnl. van die rechthoekige teilen gebruikt en daar hoefde de vis niet opelkaar in te leggen maar naastelkaar.
Verder is het niet mijn intentie de OVB in kwaad daglicht te zetten, maar er is mij enkel gemeld over de gang van zaken tijdens een opvissing en er werd een video afgespeeld waarop ik zaken zag die menig commentaar opleverde bij de mensen die het zagen, ook van mij. Er word in deze topic gepraat over te duur mbt het opvissen en voorzichtig met vissen omgaan. Maar waarom zes karpers in een teil en niet drie, dan loop je gewoon twee keer, en als ik moet helpen om kosten te besparen, en het is rond delft moet je me anders bijtijds bellen, ik kom wel helpen dan.
mvg. Ed van Peppen
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

03-02-2004 20:12

jthj
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
jan van kranenburg

04-02-2004 00:19

Ik vind 't heel knap dat Jappe reageert.
Het zal voor hem waarschijnlijk niet de eerste keer zijn geweest dat hij namens OVB een bevissing bijwoont cq. controleert.

En aan misstanden raak je gewend, danwel je beoordeelt de feiten anders.

Voor een rechtgeaard sportvisser ligt die zaak heel anders. Die beoordeelt een dergelijke manier van behandelen van "zijn" vis" als volstrekt ontoelaatbaar.
Wel, de desbetreffende beroepsvisser lijkt dus te zijn gelokaliseerd. Voor mij hoeft hij niet te worden afgeschoten, mits opdrachtgevers (Jappe c.s.?) in het vervolg wat scherper aangeven wat de normen zijn.
O.K., dan kost 't wat meer.....

Overigens waren de geschetste misstanden 40 jaar geleden ook al aanwezig. Veel geleerd is er dus niet.

mvg

Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2004 08:18

Jan,

In die 40 jaar zijn het vaak steeds dezelfde figuren die meehelpen bij de bemonstering.

Maar... er hebben er zich al een paar aangeboden om te helpen.

MVG

Klaas
Jappe Beekman
Berichten: 2
Lid geworden op: 02-02-2004 11:29

04-02-2004 10:51

Gezien de reacties blijkt mij dat er behoefte is aan meer informatie over de uitvoering van een visstandbemonstering. Eerst een paar dingen met betrekking tot de visserij op de Dobbeplas duidelijk stellen. Ik vind het onaanvaardbaar dat een vis (of het nu karper, brasem of voorn is maakt niet uit) staande in het water terug te gooien, waardoor deze met de kop in bagger terecht komt. De juiste wijze is de vis vanuit de teil in het water te laten glijden. Ik heb de beroepsvisser op dit voorval aangesproken. Hij melde mij dat deze vis uit zijn handen glipte, het is voor hem niet de gebruikelijke manier om vis terug te zetten. De betreffende vis zwom overigens wel snel weer weg. Dan de ronde teilen. Het was in dit geval roeien met de riemen die we hadden, wel ronde en geen rechthoekige.

Een onderwerp dat hier in de discussie een aantal keer terugkomt is het kostenverhaal. Het klinkt mij als muziek in de oren dat een visstandbemonstering van jullie meer mag kosten. De praktijk is echter anders. De markt voor visstandbemonsteringen is een open markt waar meerdere partijen zich op richten, offertes worden regelmatige in concurrentie uitgebracht. Naast kwaliteit is prijs vaak van doorslaggevend belang.

Rekening houden met de inzet van vrijwilligers om de prijs te drukken is nogal riskant. Vrijwilligers zijn er vrijwillig, je kan er dus niet altijd van op aan. Ondanks de goede wil zijn niet alle vrijwilligers even deskundig. De gevangen vis moet door sommigen aangeraakt, geaaid, opgetild en op de foto gezet worden. Sortering van de vangst blijkt niet mogelijk te zijn omdat de soortherkenning niet voldoende is. Daar komt tegenwoordig nog bij dat als wij een vrijwilliger inschakelen, wij verantwoordelijk voor hem zijn. Met de moderne arbo-eisen kunnen wij dat niet altijd doen. Bij de visserijen die we in Delfland laten uitvoeren zijn trouwens altijd vrijwilligers vanuit de sportvisserij aanwezig. Deze zijn afkomstig van de (mede)opdrachtgevers Delftsche HV, HB Vlaardingen en Federatie Zuidwest-Nederland.

Tot slot. Ik ben bij diverse visserijen van de OVB aanwezig geweest, aan misstanden raak ik nooit gewend.

Jappe Beekman
Projectleider Advisering Visstandbeheer

Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

04-02-2004 23:10

Beste Jappe,
bedankt voor de uitleg, ik begrijp alles wat je uitlgelegd hebt, maar ik hoop toch dat er in de toekomst nagedacht word over het aantal vis wat er in een teil gestopt wordt. En naar ik weet zijn er geen dode vissen aangetroffen na de opvissing van december.
mvgrt, Ed