gevlochtenlijn


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2003 11:12

Ha, daar is tie weer.

http://www.karperwereld.nl/forum/viewto ... 34&start=0

Een 3lbs hengel trek je in een hoekvan 90 ° met 1.4 kg. Stel dat je in staat bent om met de hengel, door deze zwaar krom te trekken, eem kracht uit te oefen van 4 kg op 10 meter, dan is dat op 20 meter nog maar 2 kg met dezelfde inspanning. Hier kom je in de praktijk ongeveer op uit als je het nameet. Maar die paar kilo's zijn wel op een klein dun haakje. Uitscheuren zal dus afhangen van de verdeling van het gewicht over het ingehaakte deel van de haak. Dit wordt met name beinvloed door haaktype/inhaking. En veerkracht plus rek.

Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-12-10 11:16 ]</font>
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

10-12-2003 12:09

Kees,

Bedankt, dan heb ik uit Klaas posting toch een "juiste conclusie" getrokken, namelijk dat uitscheuren vooral wordt beïnvloed door de inhaking en inderdaad het haaktype in relatie tot de uitgeoefende kracht.

Tracht je met de verwijzing naar veerkracht en rek een link te leggen naar het ontbreken van deze eigenschappen bij het gebruik van gevlochten lijn en de daarom noodzakelijke voorzichtigere wijze van drillen door de visser?


Groet,
Ron
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2003 12:26

Yep, zolang de kracht constant blijft is er geen probleem. Maar een plotselinge ruk zal een moment van grotere kracht geven (overwinnen van wrijving, traagheid van de slip). Je kunt bedenken dat de rek in de lijn en de veerkracht van de hengel tijdens dit korte moment wat meer buffer geven. Zeker kort onder de hengel.

Kees
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-12-2003 13:05

Kees,
is die berekening gebaseerd op het vissen met nylon-hoofdlijnen of gevlochten lijn (waarover we het hier hebben). Ik kan toch moeilijk geloven dat bij gevlochten lijn de kracht zo snel afneemt.

Ik hou sowieso niet van dat soort berekeningen op basis van constante waarden. In de praktijk van het vissen gaat dit nauwelijks op.

"Je kunt bedenken dat de rek in de lijn en de veerkracht van de hengel tijdens dit korte moment wat meer buffer geven. Zeker kort onder de hengel": juist ja, zoals ik al zei betekent deze flexibiliteit in je materiaal minder risico op uitscheuren, en dus beschadigingen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-12-2003 13:08

Jurgen,

Men neme 1 hengel met lijn en een molen. 1 Unster. 2 personen. De ene houddt de unster vanst. De andere knoopt de lijn aan de hengel. Loop 15 meter naar achtern en trekken maar. 2 Kilo dus. Op de hengel trekken he. Wil ik er 10% naast ziiten. Meer dan 10 procent breekt je hengel.

Wrijving is nooit nihil, ander wordt je mult multi multi miljonair.


1 - De door de visser uitgeoefende kracht niet uitmaakt, daar deze nooit veel meer zal zijn dan 2 kilo.

2 - Het onderlijnmateriaal... ok weinig dan...geen verschil geeft voor wat betreft het insnijden in de mondhoeken.

3 - losschieters, i.e. uitscheurders, de grootste boosdoeners zijn.

Losschieten hoeft niet door grote kracht te gebeuren, kan ook door wrikken en wringen van de haak. Zeker in de hoek van een bek is het zachter, dus is het eerder mogelijk de haak los te trekken / scheuren.

BTW. De ondelijn kan alleen de hoek van de bek raken, als een vis recht van je afzwemt. Volgens mij dan. Dit gebeurt zelden en als het gebeurt, zeer kort. Ik probeer in elk geval de vis uit zijn evenwicht te trekken. Hierdoor gaat hij ahw scheren.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2003 13:36

Jurgen :smile:,

Het antwoord op de vraag of het type lijn uitmaakt voor wat betreft de krachten die je kunt uitoefenen is neen. Verder kun je er niet van houden, maar ook karpervissen voldoet aan simpele natuurkundige principes. Het erbij halen van variabelen die er nauwelijks of helemaal niets toe doen is meestal de oorzaak van vertroebeling. Wat betreft krachten is de ruk niet een kracht die wij uitoefenen, maar een kracht die de vis een kort moment uitoefent door een versnelling. Die kracht is echter nooit zo groot dat de karper de hengel uit onze handen trekt. Ook niet met gevlochten lijn en een bezemsteel. Maar voor houvast van de haak in de bek van de karper kan het net teveel zijn. En dan maakt het uit wat voor haak en waar gehaakt.

Groeten, Kees
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-12-2003 13:56

Kees,
maar met een nylonlijn met rek verlies je toch meer kracht richting de haak toe dan met een gevlochten lijn? Lijkt mij althans zo.

Misschien hou ik er ook niet zo van, omdat ik er geen kaas van gegeten heb :smile:

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-12-2003 13:58

Simpel gezegd: bij dezefde ruk zal de kracht op de haak bij een gevlochten lijn groter zijn dan bij een mono lijn daar deze meer rek bezit....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2003 14:29

De kracht is hetzelfde en kracht gaat nooit verloren. Een ruk is echter een impulsief uitgeoefende hogere kracht waarbij de rek zich even moet aanpassen bij die hogere kracht. De lijn rekt dus een kort tijd op om weer in balans te komen. Rek is een verlenging van de lijn die als buffer werkt. Bij minder rek is er dus minder verlenging of buffer.

Kees
Pieter de Jongh

10-12-2003 16:21

Ik verklap het nog niet, maar denk ook na, waarom je alleen maar hele papegaaienbek hebt, en geen halve.
Een hele papegaaienbek impliceert volgens jullie dat 1 vis links, zowel rechts hetzelfde heeft meegemaakt.

antwoord volgt.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-12-2003 00:25

Pieter,

Heb meerder halve gevangen en ook gezien. Betreft allemaal vissen, die vaak of vaker gevangen worden.

De vissen worden vaak in de hoek gehaakt. Op een gegeven ogenblik is 1 hoek weg. Tja blijft nog een hoek over.

Overigen: op wateren waar veel met drijvend aas gevist wordt is me op gevallen, dat de meeste zware bekbeschadigingen voorkomen.


Kees,

Zeg maar het volle vermogen van de uitgeoefende kracht is eerder op de haak. Nylon absorbeerd een deel van de kracht van, voornamelijk, de aanslag. Dacht ik zo.

Trouwens. Bij ongeveer 5 meter lijn uit, verdubbeld de kracht op de mijn gebruikte unster. Alle tests met nylon. Heb er al meer uitgedaagd de test uit te voeren. Op Carp maar eens een "wetenschappelijke" test doen Kees? Vorig jaar was de hoogst, vooraf gegeven trekkracht iets van 24 kilo!

BigGame!!

MVG

Klaas
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

11-12-2003 08:23

Die 'battle' tussen Kees en Klaas wil ik wel zien. Ik ben dan voornamelijk benieuwd naar wie de hengel beet heeft en wie de haak :smile:.

Nu serieus, interessante opmerking van Klaas dat volgens zijn constatering de meeste zware bekbeschadigingen voorkomen op water waar veel aan de oppervlakte wordt gevist. Het eerste dat mij hierbij te binnen schiet is dat er bij het oppervlaktevissen, zoals ik het ken, in relatie tot de andere takken van de karpervisserij veelal van grote(re) haken gebruik wordt gemaakt. Ik kan mij herinneren ooit ergens gelezen te hebben dat kleinere haken zich t.o.v. hun grotere broers beter vullen met vlees. Dit sluit vervolgens weer mooi aan op het verhaal van Kees over de krachtenverdeling.


Groet,

Ron
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-12-2003 08:34

Ron,

Ik denk dus, dat er minder weerstand van de lijn in het water is en daarom bij de aanslag de volle kracht op de haak uitgeoefend wordt.

MVG

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-12-2003 08:47

Klaas,

Precies. Het nylon rekt en de hengel buigt door. Beide absorberen de kracht. Stuggere hengel en gevlochten lijn absorberen minder. Speelt een rol bij de aanslag, maar ook als de karper een ruk met zijn kop geeft.

Kleiner haakje geeft in principe meer kracht op een kleiner oppervlak. Maar een kleiner haakje haakt beter in. En dat doet dit nadeel weer in een voordeel omslaan. Ergens moet er dus een optimum zijn. Maar hier speelt haakvorm ook mee. Je kunt met vrij "slappe" haken nog redelijk wegkomen als ze maar goed gevuld zijn. Als vorm en inhaking maar goed is dus. Haakbreuk is daarbij en verkeerde belasting van de haak door een verkeerde vorm of een slechte inhaking.

Ik zet veel minder hoog in, maar dat wist je al.

Groeten, Kees
Pieter de Jongh

11-12-2003 20:36

een maat van mij ving verleden jaar een karper met nog een extra onderlijn in zijn bek.
Er zat geen lood( meer) aan toen hij hem ving.
Wat ons beide opviel was dat die vis een beginnend papegaaienbekje had.Links en rechts was al een beginnende inkeping te zien en verder was het ontzettend rood, ontstoken dus.
Het lijkt me dat indien de karper zwemt of aast, de gestrekte onderlijn ervoor zorgt dat die inkeping begint.
Indien het begin er is en zich in het zachtere vlees voortzet, dan gaat het hard, met een papegaaibek als gevolg.
Ik heb er helaas geen foto van gemaakt, ter verduidelijking, was ook niet zo'n lekker gezicht.


pieter
jimmy de leeuw
Berichten: 1
Lid geworden op: 12-12-2003 01:00
Locatie: Ede

12-12-2003 22:19

GEBRUIK GEVLOCHTEN LIJN VOOR HET SNOEKVISSEN MAAR VINDT HET NIET ZO HANDIG VOOR HET KARPERVISSEN TE WEINIG REK.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

12-12-2003 22:31

Some do, some don't.

That say's it all.


RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-12-2003 15:27

Jimmy,
IK DENK DAT DE MEESTE MENSEN HET NIET ERG VINDEN ALS JE NIET ONNODIG CAPS LOCKS GEBRUIKT.
Overigens hangt dat te weinig rek van de situatie af. Zoals ik al eerder gezegd heb zijn er ook genoeg situaties waarbij die rek juist uit den boze is.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Koen de Been

28-12-2003 13:03

Vissers, :)

zoals al eerder is omschreven hier op dit board is dat gevlochten lijn pas veilig functioneerd met de juiste behendigheid en matriaal maar dat is in mijn ogen niet tussen de obstakels!!!!
omdat ten eerste de druk te hoog wordt waardoor je de bek vd karper uit z'n fatsoen trekt en ten tweede, wat gebeurt er als de gehaakt karper zich in het obstakel vastzwemt?????
de vis trekt die 20 ponds gevlochten lijn nooit kapot waardoor de karper zich eigen al verwondt en sterft.... :cry: :cry:
dus geen gevlochten lijn tussen obstakels!!!!!
en nylon bevat die rek die de karperbek niet molt (mits juist gehaakt ) en als de karper een obstakel bereikt is het nylon zo kapot getrokken.

gebruik je verstand dus!!!!

mvg koen

ps: verbeter mij als de niet juist is....