Vissessie plannen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-12-2003 14:32

De oostzijde hmm, ik weet niet hoe gedetailleerd de kaart is, maar ik zou absoluut zoeken naar plaatsen waar in het (recente) verleden kleine lawines zijn geweest. Ik denk dat het water daaronder dan een aantal mooie natuurlijke plateaus bevat.
Verder is de heersende windrichting van belang liefst natuurlijk zuid tot noordwest, staat ie altijd mooi op die kant.

Ik denk verder
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

01-12-2003 14:44

Mijn "probleem" is dat ik vooralsnog beperkt ben in vervoer. Laten we er even vanuit gaan dat ik een auto heb.

Midden Frankrijk is nog te doen vanuit Maastricht, dus dan zou ik gewoon een weekend erheen gaan om eens wat rond te rijden, kijken waar de vergunningen te koop zijn, eventueel een nachtje/dag vissen en zoveel mogelijk van het water proberen te zien. Digitale camera mee en foto's maken. Overdags zoveel mogelijk peilen, 'snachts slapen of vissen.

Welke info zoek je:
* Geschiedenis van het water, is er de laatste jaren vissterfte geweest, is er een vidange geweest enz.
* Kijken wat er in de buurt ligt aan campings, vooral als het een water is waar je niet mag nachtvissen. Ook achterhalen waar bijv. een viswinkel, supermarkt etc. in de buurt ligt, ook dat scheelt vistijd en benzine tijdens de sessie.
* Toch proberen te achterhalen wat die topvissen zijn en of de info betrouwbaar is, natuurlijk is iedere vis mooi, maar mocht ik naar Frankrijk gaan dan moeten "ze" er op z'n minst wel zwemmen.
* Mail/belletje naar de plaatselijke VVV en vragen of ze wat meer over de omgeving kunnen vertellen. Ga niet vragen of er grote karper zit want dan zeggen ze toch ja, voor hun is een karper van zeg 8kg al heel groot.
* http://www.google.nl
* Aart bellen :wink:

Ik denk dat ik in eerste instantie gewoon een paar keer een lang weekend zou pakken, en me in het voorjaar vooral richten op ondiepere stukken en plaatsen/inhammen waar de vis zal gaan paaien. Dan zou ik in het najaar nog eens terug gaan en de wat diepere stukken bevissen, maar de ondiepe plaatsen zeker nog een kans geven.

Wat dat betreft heb ik het er rustig voor over om meerdere malen naar hetzelfde Franse water terug te keren, zodoende mijn gezicht wat meer te laten zien bij de locals, en een beetje proberen aan te pappen. Zo krijg je in mijn ogen ook vrij snel wat meer informatie over het water zelf. Verwacht niet dat je daar even alle info krijgt, maar een duw in de goede richting kan altijd.

Je zegt dat de oostzijde steile oevers heeft, in mijn ogen betekend het dus dat er niet zoveel gevist zal worden, dus zeker iets om in gedachten te houden. Maar aangezien het water nog niet bekend is , lijkt me dat iets voor wat later.

Uiteindelijk komt het toch maar op 1 ding neer, gewoon zo vaak mogelijk gaan, dan leer je het water het snelst kennen, en niet vergeten dat een blank geen verloren tijd is maar ook iets waar je lering uit moet trekken. En er geen half werk van maken, of je moet vol ervoor gaan of je moet het gewoon laten. In principe moet je de tijd ervoor nemen, je kan natuurlijk niks afdwingen, maar hoe vaker je gaat, hoe meer je het water leert kennen, hoe groter de kans gewoon word op dikkere vissen.

mvg
stefan
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

01-12-2003 15:05

'k Weet 't Klaas, was mijn bericht aan't typen en zag het jouwe pas toen ik gepost had...

Goed,
ik wil ook wel mee.
Gaat het om een stuwmeer of een 'étang', wat is de gemiddelde diepte? Natuurlijk voedsel (niet veel vissers + mooie vis = veel natuurlijk voesel?)? Toerisme/watersport?
Eventueel bodemtype?
Al enkele dingen die het vraagstuk wanneer kunnen helpen oplossen.

Henk,
Wat betreft klimaat. Midden Frankrijk is gematigd, natte winters, warme zomers. Ondiep water zal dus vrij vlug opgewarmd zijn. Mogelijk voor de paai al te bevissen. Natuurlijk voedsel staat nog op een laag pitje en de karpers komen de winter uit, ze moeten zich voor de paai nog vlug wat bijtanken. Bijkomende voordelen van vissen in het voorjaar: weinig/geen wier of (water)toerisme. Nadeel: Slecht weer kan roet in het eten gooien. Een hagelbui kan het azen een tijdje stil leggen.
Diep water zal pas laat opgewarmd zijn, dus pas echt bevisbaar tegen het paaien aan of erna pas? Maar dan komt ook weer het toerisme om de hoek en het aanbod van natuurlijk voedsel begint nu ook goed te draaien. In dit geval zou ik opteren voor het najaar. Door de grotere dieptes blijft het water ook wat langer op temperatuur.

Volgende?

Mvg, Rob.
PS: dit is interessant, erg interessant.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Buteneers Rob op 2003-12-01 15:09 ]</font>
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

01-12-2003 15:13

Beste Klaas,

Mijn persoonlijke voorkeur is het toch alles niet in ene te willen. Als ik naar een nieuw water ga dan ga ik met de gedachte dat ik dat jaar daarop meer zal gaan vangen i.v.m. de opgedane kennis die ik dit jaar heb gedaan. Ik zal het proberen uit te leggen.

laten we zeggen, september 2004. Ik ga naar een voor mij nieuw meer. Ik plan de reis, doe wat uitzoek werk voor vergunningen enz. zorg dat me materiaal in orde is en maak voer. In ieder geval genoeg voer. De instelling die ik mee neem naar dit water is dan ook echt om het e.e.a uit te zoeken. Ik ga een week visen en probeer in die week zoveel mogelijk info te vergaren. De kans bestaat natuurlijk dat dit geheel verkeerd uit pakt en slecht vis wet te vangen. Echter met alle ingewonnen info keer in het daarop volgende jaar terug en probeer dan te behalen wat ik wilde behalen. Lukt het dan zal ik in 2006 naar een nieuw water gaan lukt het niet dan ga ik in 2006 weer terug naar het water.

Als je dus geen tijd heb om een paar weekeinde per jaar naar frankrijk toe te gaan. (zoals ik) Dan is dit misschien een idee. Ik heb toch het gevoel dat ik er lekker uit ben en ben hoogst waarschijnlijk in staat om het jaar daarop te verbeteren.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-12-2003 15:25

Ok Rene,

Maar wat voor info ga je vooraf inzamelen en waarom ga je in september? 1e, 2e 3e week?

Natuurlijk kan je later altijd terug. Maar nu gaan we / ga je daar heen.

MVG

Klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

01-12-2003 15:37

Beste Klaas,

Van September, Dat was een beetje onduidelijk. September komt mij werk technisch beter uit. Daarnaast wil ik het voorjaar en de zomer volledig benutten voor het vissen in Nederland.

Info die ik vooraf zou inwinnen zou erg weinig zijn dat houdt echt op met wat uitzoeken op het internet. Eventuele campings in de buurt en misschien wat mond op mond reclame.

Maar goed zoals jij het stelt. "we/ik ga(an) nu daarheen". Dan zou ik persoonlijk als nog gaan met de meest voor de hand liggende info. Ik zou kijken waar de wind richtingen vandaan komen. Uitzoeken of er een camping in de buurt is. En indien mogelijk van te voren uitzoeken waar ik vergunning kan halen. Waarschijnlijk niet meer. Betekent niet dat ik helemaal niets uitzoek maar er zeker niet teveel moeite voor zou doen. Het ontbreekt me dan toch echt aan de tijd en aan de zin. Bovendien hou ik wel van een uitdaging.(niet dat als je het uitzoekt geen uitdaging is....)

Hopelijk is dit wat duidelijker.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-12-2003 17:07

:lol:

[ Rob schreef]
Henk,
Wat betreft klimaat. Midden Frankrijk is gematigd, natte winters, warme zomers. Ondiep water zal dus vrij vlug opgewarmd zijn. Mogelijk voor de paai al te bevissen. Natuurlijk voedsel staat nog op een laag pitje en de karpers komen de winter uit, ze moeten zich voor de paai nog vlug wat bijtanken. Bijkomende voordelen van vissen in het voorjaar: weinig/geen wier of (water)toerisme. Nadeel: Slecht weer kan roet in het eten gooien. Een hagelbui kan het azen een tijdje stil leggen.
Diep water zal pas laat opgewarmd zijn, dus pas echt bevisbaar tegen het paaien aan of erna pas? Maar dan komt ook weer het toerisme om de hoek en het aanbod van natuurlijk voedsel begint nu ook goed te draaien. In dit geval zou ik opteren voor het najaar. Door de grotere dieptes blijft het water ook wat langer op temperatuur.
[ einde]

Rob, ik ben echt een rookie wbt buitenland, maar zo'n Oostelijke oever, geen heerlijk vroeg zonnetje erop,dus als de zon op zijn hoogst en sterk is het een mooie plek die pittig opwarmt?
Zou dat daar ook zo werken?

Klaas:
Wat voor soort begroeiing kan ik daar verwachten? Loofbos,dennen?

En verder, de plaatselijke verordeningen weten vooraf, maar dat lijkt me duidelijk.

_________________
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <:)(((>>>< KSN

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-12-01 17:14 ]</font>
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

01-12-2003 17:41

Hoi,

Bij de voorbereiding hoort ook dat je je hele uitrusting nog eens naloopt. Dit moet je niet te kort van te voren doen, want er kan blijken uit de informatie die je gevonden hebt dat je materiaal moet aanschaffen of vervangen. Bijvoorbeeld; je kunt daar geen boot huren, dan moet je er mischien een aanschaffen of lenen.

Je hebt een hele mooie buitenboordmotor om hier in Nederland op het Ijsselmeer te vissen, maar ter plekke is alleen een electromoter toegestaan.

Aan lieslaarzen heb je mischien net te weinig, tijd voor een waadpak.

Ondanks dat je op alles voorbereid moet zijn probeer je op basis van vergaarde info alvast zaken uit te sluiten die je niet mee hoeft te nemen. Uiteindelijk neem je altijd te veel mee!

Jeroen
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

01-12-2003 18:03

Zoals al eerder gezegd is. Vantevoren proberen een keer alles uit te zoeken. Dan in kaart brengen.
Mooi ogende stekken op die kaart markeren. Kijken waarmee de collega fransen vissers mee vissen. En die vissen toch meestal waarmee ze vissen, maar dan in een grote , heeele grote hoeveelheid :smile:

Je zou inderdaad het boekje van aart er op na kunnen bladeren voor verdere alternatieven, mocht het daar "niet lopen".

Verder een hele leerzame topic!

Go!

Frank
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-12-2003 18:11

Klaas, spelregels! :wink:

niet googelen enzo ?

Maakt het wel leuker denk ik, putten uit je eigen ervaring, maar de bedoeling was toch om het wiel opnieuw uit te vinden?

Frank en Stefan, je mag niet spelbreken! :wink:Vantevoren is er niet bij.
Ennuh Aart gaat niet mee vooralsnog.

Stefan, vervoer is geen probleem, ik heb een Hercules ter beschikking gekregen....

Wordt goed Klaas!
Groetjes
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

01-12-2003 18:23

Henk,
Begrijp dat men niet vantevoren mag voorbereiden aan het water. Dus je komt aan, en dan beginnen die 2 weken.
Dus vantevoren mag je niks doen helaas:S
Dan gewoon goed contact zoeken met locale Franse vissers oid?

En gewoon je eigen fantasie de vrije loop laten gaan zoals Jeroen zei. Vis gewoon zoals je in Holland ook gewoon vist.

mvg Frank
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-12-2003 18:41

Frank, wel van tevoren voorbereiden, maar de info uit je hoofd halen. Als het ware proberen een beeld te vormen aan de hand van Klaas'zijn aanwijzingen, zeg maar samen tot een eindaanpak komen.
Alle info van hier op dit specifieke topic gebruiken,zeg maar.
Of ik moet Klaas verkeerd begrijpen :wink:
Verder erg leuk topic..

In tegenstelling tot dat andere topic over die sterfte, als ik er aan denk.......


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-12-01 18:41 ]</font>
Jeroen van de Ven
Berichten: 26
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

01-12-2003 18:54

he klaas

er zijn al een aantal aanpakken de revu gepasseerd. mijn tip is, voor als je twee weken gaat zorg dat je de bodem goed verkend. dit kan met een dieptemeter(ben ik geen fan van, want iemand die goed met een peilhengel overweg kan, vind ook de goede stekken, maar dit is ieder voor zich.) zorg ervoor dat je harde stukken of mosselbanken vindt. dit is heel erg cruciaal, voor zowel in frankrijk als nederland. ga de eerst paar dagen bij een mogelijke goede stek instant vissen. een enkele bolie erbij. krijg je beet dan kun je gaan voeren, zelf ben ik een voorstander van niet te veel voeren maar wel constant. dit is natuurlijk ook weer afhankelijk voor de grote van het water en de populatie karper. bij bijvoorbeeld 1 a 2 geen beet te hebben gehad, kun je het beste verhuizen.

wat de voorbereiding betreft:
zorg voor dezelfde voorbereiding als in nederland. deze zijn ook al meerdere malen behandeld.

succes ermee.

gr. jeroen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-12-2003 19:45

Op 2003-12-01 18:11, schreef Henk de Jonge:
Klaas, spelregels! :wink:

niet googelen enzo ?

Maakt het wel leuker denk ik, putten uit je eigen ervaring, maar de bedoeling was toch om het wiel opnieuw uit te vinden?

Frank en Stefan, je mag niet spelbreken! :wink:Vantevoren is er niet bij.
Ennuh Aart gaat niet mee vooralsnog.

Stefan, vervoer is geen probleem, ik heb een Hercules ter beschikking gekregen....

Wordt goed Klaas!
Groetjes
Henk




Of je nou een tip krijgt van een local ter plekke, of een local die het op zijn website heeft gezet, maakt feitelijk niks uit.

Meestal kijk ik op google om erachter te komen of er gelukkig nog géén websites over een water bestaan (maar dat zal wel iets van mij zijn)
In dit geval is elke tip welkom, en als érgens veel informatie tegelijk vandaan kan komen dan is het wel internet. Deze discussie heeft eigenlijk ook een soortgelijke functie.

Maar ik ben het met je eens dat we niet met z'n allen hoeven te gaan roepen dat we op google moeten kijken (hoewel ik het toch zou doen :smile: ) We kunnen altijd nog aannemen dat op google nog geen site serover te vinden zijn :smile:

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-12-2003 20:02

Tuurlijk Sjoerd,
Ik zou er ook naar zoeken, ik heb vorig jaar nog meegedaan met Googelen met de Volkskrant.
Wat je met Google al niet vind, amazing!
Maar idd deze stek heeft geen site, geen online info.
We zullen het moeten doen met de regisseur toch Klaas? Klaahaaaas.....

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

01-12-2003 20:18

Henk schreef:

Rob, ik ben echt een rookie wbt buitenland, maar zo'n Oostelijke oever, geen heerlijk vroeg zonnetje erop,dus als de zon op zijn hoogst en sterk is het een mooie plek die pittig opwarmt?
Zou dat daar ook zo werken?

Uiteraard Henk, en of ik meer weet dan jij is twijfelachtig. En een karper is een karper, hier, bij jullie, in Frankrijk...

Maar in jouw scenario moet het zonnetje wel schijnen. Is het dan niet beter om het water te bevissen als het volledige water al enigzins is opgewarmd? Afhankelijk van het weer ben je zowiezo, maar een beetje 'reserve' kan nooit kwaad, toch?

De begroeiing die je in regel kan verwachten in die streek is loofbos dacht ik, maar welke invloed heeft dit eigenlijk?

Jeroen,
onderschat de handigheid van een dieptemeter niet. Je hebt het immers over een meer van 500ha. Het bespaart je erg veel tijd.

Mvg, Rob.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-12-2003 20:22

Frank,

Je zit nu met je neus in de atlas. Je hebt net een betrouwbare tip gekregen. Van mij part moet je volgende week je vakantie aan de baas door geven.

Dus de eerste vragen zijn: Wanneer ga je en wat wil je trachten vast uit te vinden.

googelen is geen probleem.

Jeroen,

Je loopt een beetje vooruit. Maar op zich prima.


Nogmaals mannen het is geen wedstrijd, wie weet, kan je van elkaar leren.

MVG

Klaas
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

01-12-2003 20:36

Kan er zeker van leren. Beetje kennis bij kan nooit kwaad mannen!

Maar over wanneer?

Ik zou denk ik voorjaar doen. Voornamelijk na de paai lijkt mij het beste. Maar dan loop je het risico dat ze nog niet afgepaaid zijn. Maar als de vissen in een warmer land (frankrijk) zullen ze daar denk ik sneller aan dit ritueel toe komen.

Dus halverwege mei?
De kans is groot dat de paaitijd al voorbij is. Maar de kans is er nog wel. Hmm.. dan maar op begin Juni zetten! Op safe spelen :smile:


Zoals Sjoerd zei over evt een website? Zou ik ook wel even een middagje voor uittrekken om het web goed te doorzoeken. Verder het gidsje van Aart eens goed doorspitten. Evt hier op het forum aan een betrouwbare!! bron een emailtje sturen? Niet zo maar lukraak het posten over een water, is zonde en heeft geen nut. Lijkt mij.
De kaart van Frankrijk erbij pakken en de route uitstippelen hoe ik er met mijn fiets :razz: (volgend jaar een auto:D) moet komen.

mvg Frank
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

01-12-2003 21:37

Stel ik kan maar 1x per jaar erheen, dan zou ik kiezen voor eind september of begin oktober. Als ik beperkt ben in mijn tijd dan kan ik gewoon niet het risico lopen dat de vis volop aan het paaien is en dat ik zodoende voor jan met de korte achternaam zit te vissen. Waarom september/oktober ? Ik hoop (heb niet voldoende kennis van het franse klimaat om precies te weten wanneer het wel ongeveer zo warm/koud zal zijn) dat het dan tegen die tijd qua temperatuur aan het zakken is, regen en wind zijn meer dan welkom, het is niet een pretje maar vooral op groot water kan een lekker windje en wat regen toch voor actieve vis zorgen.

Ik weet nu dus wanneer ik wil gaan, ik heb vrij gekregen van mijn baas. Ik heb geen internet, dus ik pak de atlas er eens bij en bekijk het water zorgvuldig. In de bibliotheek zoek ik naar een boek over de omgeving aldaar, hopend op wat foto's van het te bevissen water. Tevens zoek ik in de bieb alle karpermagazines door die ik tot mijn beschikking heb, om te kijken of er wat bekend is over het water of een water daar in de buurt.

Ik pak 2 weken vrij, neem naast de uitrusting een goede boot met electromotor mee, tevens zal de visvinder/dieptemeter ook mee gaan. Van die gele electrobuizen, die plastic buizen heb ik een mooie 5-delige steekstok weten maken, met 2 reserve stukken erbij. Zo kan ik tot 7 meter (en een armlengte) diep de bodem aftasten met mijn stok. Omdat ik op het onderste stukje buis nog een klein uitsteeksel en een dregje heb, kan ik precies zien hoe de bodem er uit ziet, of er mosseltjes liggen of dat het zand, modder, bladeren, wier enz. is. Daarvoor zit het dregje er ook aan, dan neem je heel gemakkelijk wat wier mee. Omdat ik vrij beperkt ben in mijn tijd zoek ik gewoon een inham/punt/stek die in mijn ogen vanuit een strategisch oogpunt goed te bevissen is, en waar ik vanuit 1 of 2 plekken verschillende diepte's/features kan bevissen. Het liefst heb ik een mooi ondiep stuk waar hengel 1 kan liggen, een wat dieper stuk waar hengel 2 ligt, en hengel 3 gaat diep.
Dag 1 peil ik optionele stek nr. 1 uit, op dag 2 voer ik op stek nr. 1 en peil ik stek nummer 2 uit. Op dag 3 voer ik op stek nummer 1 en stek nummer 2, en peil ik stek nummer 3 uit. Let wel, stek nummer 2 en 3 zijn puur om te proberen. Anderhalve week op 1 stek is ook niet alles, niet mijn visserij in ieder geval. Stek 2 en 3 word ook een kans gegeven. Ook al loopt het op stek 1, die vis kan ik proberen vast te houden door er door te voeren, terwijl ik de andere stekken een kans geef. Misschien is stek 1 wel een stek waar ik veel vang, maar niks boven de 30 pond, en is stek 2 waardeloos, en blijkt stek 3 weinig, maar grote vis op te leveren. Wel afwisselen met stekken, je hebt jezelf er alleen maar mee als je anderhalve week als een domme koe gaat wachten tot de vis langs jouw hengeltjes komt. De weersomstandigheden spelen ook een grote rol bij de keuze van stekken, vooral op groot water lijkt me de richting van de wind een goede keuze, ik ga er van uit dat de wind nog niet al te koud is eind september, dus ook dat kan geen kwaad.

De hengel onder de kant word met tijgernoten beaasd, puur en vooral omdat ik dan vanaf de kant de hengel opnieuw makkelijk kan ingooien en bijvoeren zonder snachts uit te hoeven roeien. Tijgernoten krijg ik niet met de schep bijgevoerd op meer dan 50 meter uit de kant. Hengel 2 mais, daar voer ik gewoon veel, maar slechts weinig (pva zakje) bij na vangst. De morgen erna word er weer genoeg gevoerd. En hengel 3 boillies, ik geef al het aas een kans, maar als ik denk dat 1 aas het beter doet dan gaat er op een 2e hengel ook dat aas. 1 hengel blijf ik mee experimenteren. Voeren doe ik verspreid maar met mate, wat je erin gooit krijg je er niet meer uit namelijk, en je wil dus niet teveel voeren. Bijvoeren kan altijd.


Zo jongens .. gaan jullie maar verder, ik heb al genoeg voorbereid voor nu :wink:

mvg
stefan

_________________
..sweet dreams are made of these..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stefan Slechten op 2003-12-01 21:41 ]</font>
Pieter de Jongh

01-12-2003 21:39

Haha die klaas,

je kan ook gerust vragen aan mij hoe je er moet vissen hoor, en vangen.
Maar leuker is het zelf te proberen, als dat in jou geval nog geld.

Even ervan uit gaan dat je het virtueel wilt aanpakken, en daar gaan we.

Er zijn veel overeenkomsten met mijn water.
Dus ik zal je wat vertellen wat succes brengt. :cool:

Ten eerste de beschikbare info van mensen die vangen.
Logisch...

Ten tweede nachtviszones, zijn die er??
blijf aan de kanten ervan en vis ervandaan, heel ver vandaan.

Maar het belangrijkste blijft, kijk waar de wind opstaat.

Je zegt redelijk maagdelijk, de vis is in zijn natuurlijke gedrag nog niet verpest.
Op de ondieptes vissen, vooral een zandbank tot 0.5 diepte is ideaal.
Verder doen een in/uitstroom goede zaken en evt zwemplaatsen.

Aas, hennep/mais als grondvoer.
Als haakaas, om het even wat.
Kijk verder goed naar aanwezigheid van watervogels, overdag verblijven die alleen op plaatsen waar voedsel is, onze vriend doet dat ook.

Voor verdere sessies: schrijf alles op, ook wat andere vangen, weersveranderingen, witvisgedrag, het kan niet uitgebreid genoeg zijn.
gebruik ook je video/foto apparaat om het een en ander visueel, evt van commentaar voorzien vast te leggen.
Eenmaal thuis word alles sneller vager en lijken de dingen anders dan de werkelijkheid.

Succes

Wil je nog meer tips, laat het weten. :roll:
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

01-12-2003 21:50

Hmm steef, en dan nog blanken?

Zou zelf de stekken anders onderhouden.

Bij aankomst wat rond roeien. Kijken, zoeken.
Als je er met 3 stokken mag vissen, dan een keuze maken voor 6 stekken.
En het afwisselen. Dus stek 1,2,3 bevoeren een aantal dagen. ondertussen die andere 3 ook. Dan langszaam afwisselen. Zodat je al wel kan zien wat wel en wat niet werkt.
En geef zo nu en dan een stek eens wat rust. Laat het gewoon eens een aantal dagen zonder een haak er te planten rusten. Wel met voer natuurlijk.
Dit zelf ben ik dit jaar 2 keer gewoon domweg niet "aan toe gekomen". Ik weet het, het is geen excuus. Maar als je daar zit ben je zo gemotiveerd. Je wil en je zal.
Niet dus :smile:

As voorjaar ga ik overigens weer. Nu echt met een andere aanpak. zo nu en dan een stek een aantal dagen de tijd geven. Ondertussen een andere stek bevissen.

Volgens mij noemt men dit "productief" vissen?

mvg Frank
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-12-2003 22:36

Met betrekking tot vertrekdatum en paai e.d

op sites zoals http://www.meteo.fr en na even zoeken met goo...... :wink: zijn er zeker sites te vinden die gemiddelde temperaturen in jaargetijden e.d aangeven. Die zouden mee kunnen spelen in het bepalen van welke periode....

Verder was ik niet van plan een hele aanpak neer te pennen,ook al zou ik het wel kunnen. Veel basisdingen zijn al beschreven, veel details mbt voeren en stekken zoeken en verkassen ook.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

01-12-2003 22:46

A:
Bij een directe trip zonder kans tot: michelin erbij uitzoeken waar en hoe qua regelegeving en vergunningen, na aankomst minimaal 2 tot 3 dagen de tijd nemen om het water te observeren cq uit te peilen om tot een juiste stekkeuze te komen, men kan er voor kiezen om tot die tijd op een voor de hand liggende plek te gaan vissen alleen voor het gevoel. materiaal aanpassen aan de grote van het meer.

B: bij een trip met iets meer tijd:
er eerst eens heen rijden zonder hengels en er een normale vakantie houden, boot mee en zien observeren en kijken om tot zoveel mogelijk info te komen (vastleggen zoals al werd vermeldt.

de voertaktieken etc laat ik eerst maar eens buiten beschouwing.

mvg,
Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-12-2003 23:29

Mannen,

Is het mogelijk om het stuk voor stuk te houden? We zijn er nog niet he.

Voorlopig

Stuwmeer 500 ha. Hoogte 400 meter. Midden frankrijk. Oostelijke oever steil.
Noordelijk stroomt er een rivier in het stuwmeer in. Zuid oostelijk is de barrage. Dieptes tot 50 meter. De info is betrouwbaar. Op de kaart zijn 5 of 6 op het oog, bevisbare plekken te onderscheiden. Zowel op na verwachting diepere als ondiepere gedeeltes van het meer.


Vooraf willen we weten:

• Geschiedenis van het water, is er de laatste jaren vissterfte geweest, is er een vidange geweest enz.
• Kijken wat er in de buurt ligt aan campings, vooral als het een water is waar je niet mag nachtvissen.
• Ook achterhalen waar bijv. een viswinkel, supermarkt etc. in de buurt ligt, ook dat scheelt vistijd en benzine tijdens de sessie.
• Toch proberen te achterhalen wat die topvissen zijn en of de info betrouwbaar is, natuurlijk is iedere vis mooi, maar mocht ik naar Frankrijk gaan dan moeten "ze" er op z'n minst wel zwemmen.
• Mail/belletje naar de plaatselijke VVV en vragen of ze wat meer over de omgeving kunnen vertellen.
• Gaat het om een stuwmeer of een 'étang', wat is de gemiddelde diepte?
• Natuurlijk voedsel (niet veel vissers + mooie vis = veel natuurlijk voesel?)?
• Toerisme/watersport?
• Eventueel bodemtype?
• Ik plan de reis,

Ik neem aan via een route planner?

• uitzoek werk voor vergunningen enz.
• materiaal in orde is en maak voer.
• In ieder geval genoeg voer.
• Wat voor soort begroeiing kan ik daar verwachten? Loofbos,dennen?
• de plaatselijke verordeningen
• kunt daar geen boot huren, dan moet je er mischien een aanschaffen of lenen.
• buitenboordmotor om hier in Nederland op het Ijsselmeer te vissen, maar ter plekke is alleen een electromoter toegestaan.
• Mooi ogende stekken op die kaart markeren
• alternatieven, mocht het daar "niet lopen".

Liefst een rivier ivm ander water type in de buurt. Welke afwijkende meningen zijn er?

• Meestal kijk ik op google om erachter te komen of er gelukkig nog géén websites over een water bestaan (maar dat zal wel iets van mij zijn)

Zijn we er zo? Missen we nog iets?


MVG

Klaas
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

01-12-2003 23:32

Ik wil wel, maar laat de anderen eerst even hun zegje doen. We zijn in ieder geval goed op weg in mijn ogen.

mvg
stefan