08-11-2003 20:52
Ho kees, peter eddy, en de rest ook natuurlijk.
Ik ben nu eenmaal een vervent voorstander van gevlochten.
Soms zie ik postings, waar veel nadelen worden beschreven van gevlochten.
Die niet waar zijn, het ligt niet aan de lijn, maar hoe men er mee omgaat.
Ik vis ( helaas) te ver, maar het zijn wel de plekken waar de vis zit.
Het grote voordeel is dan de dat er geen rek is.
Je krijgt gewoon de goede beetindicatie.
Verleden maand kreeg mijn maat een piep met nylon, na een goede 10 sec een aantal piepen.
Hij sloeg aan en na een halve minuut riep hij dat hij dacht dat er een karper aan zat, kon ook zeelt zijn. Nou, dat is leuk vissen zo.
In de tussentijd van de eerste en de daaropvolgende piepen, zwemt de vis de rek eruit, met alle gevolgen van die indien er obstakels zijn in de nabijheid.Of het gaan liggen van de vis, en vervolgens wegwerken van de haak.
In het slechtste geval, zwemt de vis in een boog, met de lijn onder druk, en zwemt hij zich vast, met maar 1 piep.Of een zeelt, voorn of brasem eraan en dit pas merken bij het verversen van je aas, mooi heel de nacht voor jan L gezeten.
Helaas zelf te vaak gebeurt bij mij.
En dan is er de dril, ook alleen maar takelen tot hij wat dichterbij is.Dan wil hij pas door de slip gaan.
Bij gevlochten is het bijna altijd een bloedrun, en van begin af aan heb je wat te zeggen over de vis.
Maar men moet wel leren goed in te spelen op een "gevecht"met de vis.
Je voelt op tijd dat de spanning oploopt en dat de vis dan even niet gestopt moet worden.
Zet hem op de runner en laat maar gaan.
Is hij klaar, gelijk weer op "gevechtstand" en doorgaan maar.
Het valt mij ook vaak op dat waar ik vis, ik regelmatig nylon vislijn optakel, terwijl gevlochten, die echter heb ik echter nog nooit binnengedraaid.Nylon lijn vanaf de kant proberen los te trekken levert bijna altijd breuk op, waar de spanning het grootst is, dicht bij de hengel dus.
Het argument van Kees: de prijs slaat echter kant nog wal.
Ik heb op sommige spoelen al 8 jaar dezelfde gevlochten lijn. Hoezo een zich terugverdienende investering.
En dan heb ik het nog niet gehad over kinken van nylon, en de dikkere diameter, bij een zelfde trekkracht, enne...
ach, je zou gewoon eens met mij moeten gaan vissen.
Dan zie je de voordelen zelf.
Maar ik heb niets tegen nylon, dat is soms beter in andere situaties, onder het kantje, met de pen etc.
Maar veel nadelen van gevlochten, zijn echt niet terecht.
Dat wilde ik alleen maar laten weten.
Ik ben er van overtuigd dat iedereen het goed voor heeft.
Ik heb een jaar of 10 gevist met nylon, en een jaar of 8 met gevlochten nu.
Mijn keuze is gemaakt.
Pieter