wat te doen als je vast komt te zitten tijdens een run


Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-11-2003 18:22

Kees,

Ik laat een voorslag meestal ook weg, maar
soms kun je niet anders! Als je veel op mos-
selbanken en ander scherp grut vist, dan kan
ie nodig zijn!
Ik zie een voorslag dan ook als een stuk
schuurvastere lijn! Maar vaak zie ik hem ook
verkeerd gebruik, vaak gaat men ervan uit,
obstakels en men grijpt naar een voorslag!
Bij de meeste obstakels vis ik zonder voor-
slag. Ook bij plompen vind ik een voorslag
overbodig, en wat brugpijlers betreft gebruik
je naar mijn mening beter ook geen voorslag!
Dus ik gebruik het alleen op mosselbanken en
dergelijke! En liever te lang dan te kort! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

08-11-2003 20:32

Op 2003-11-07 16:42, schreef Pieter de Jongh:
zonder voorslag vissen!/

het is maar hoe je het bekijkt, denk je dat een karper sie eenmaal vast zit wel 0.25/0.30 nylon kapottrekt!, probeer het zelf eens.
Lukt de vis niet hoor. Maar met voorslag is de kans wel groter dat je de vis eruit krijgt.
Maar probeer het eens zelf, voordat je roept dat het niet gaat.

pieter


Peter,

Ik heb enige tijd gevist met gevlochten lijn op een water met behoorlijke obstakels.
Ik ben daar toch maar weer vanaf gestapt omdat ik het idee had dat als een vis vast komt te zitten en je krijgt tenslotte een lijnbreek dat de vis zich ook niet altijd loskomt. (overdens een vis trekt indd ook geen 30/00 kapot) Maar ik ben bang dat als er enkele meters gevlochten lijn rond de lelies hangt, waar de vis daan ook met zijn bek aan hangt, dat ie zich daar flink mee kan verwonden.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Pieter de Jongh

08-11-2003 20:52

Ho kees, peter eddy, en de rest ook natuurlijk.

Ik ben nu eenmaal een vervent voorstander van gevlochten.
Soms zie ik postings, waar veel nadelen worden beschreven van gevlochten.
Die niet waar zijn, het ligt niet aan de lijn, maar hoe men er mee omgaat.
Ik vis ( helaas) te ver, maar het zijn wel de plekken waar de vis zit.
Het grote voordeel is dan de dat er geen rek is.
Je krijgt gewoon de goede beetindicatie.
Verleden maand kreeg mijn maat een piep met nylon, na een goede 10 sec een aantal piepen.
Hij sloeg aan en na een halve minuut riep hij dat hij dacht dat er een karper aan zat, kon ook zeelt zijn. Nou, dat is leuk vissen zo.
In de tussentijd van de eerste en de daaropvolgende piepen, zwemt de vis de rek eruit, met alle gevolgen van die indien er obstakels zijn in de nabijheid.Of het gaan liggen van de vis, en vervolgens wegwerken van de haak.
In het slechtste geval, zwemt de vis in een boog, met de lijn onder druk, en zwemt hij zich vast, met maar 1 piep.Of een zeelt, voorn of brasem eraan en dit pas merken bij het verversen van je aas, mooi heel de nacht voor jan L gezeten.
Helaas zelf te vaak gebeurt bij mij.
En dan is er de dril, ook alleen maar takelen tot hij wat dichterbij is.Dan wil hij pas door de slip gaan.
Bij gevlochten is het bijna altijd een bloedrun, en van begin af aan heb je wat te zeggen over de vis.
Maar men moet wel leren goed in te spelen op een "gevecht"met de vis.
Je voelt op tijd dat de spanning oploopt en dat de vis dan even niet gestopt moet worden.
Zet hem op de runner en laat maar gaan.
Is hij klaar, gelijk weer op "gevechtstand" en doorgaan maar.

Het valt mij ook vaak op dat waar ik vis, ik regelmatig nylon vislijn optakel, terwijl gevlochten, die echter heb ik echter nog nooit binnengedraaid.Nylon lijn vanaf de kant proberen los te trekken levert bijna altijd breuk op, waar de spanning het grootst is, dicht bij de hengel dus.

Het argument van Kees: de prijs slaat echter kant nog wal.
Ik heb op sommige spoelen al 8 jaar dezelfde gevlochten lijn. Hoezo een zich terugverdienende investering.
En dan heb ik het nog niet gehad over kinken van nylon, en de dikkere diameter, bij een zelfde trekkracht, enne...
ach, je zou gewoon eens met mij moeten gaan vissen.
Dan zie je de voordelen zelf.
Maar ik heb niets tegen nylon, dat is soms beter in andere situaties, onder het kantje, met de pen etc.
Maar veel nadelen van gevlochten, zijn echt niet terecht.
Dat wilde ik alleen maar laten weten.
Ik ben er van overtuigd dat iedereen het goed voor heeft.
Ik heb een jaar of 10 gevist met nylon, en een jaar of 8 met gevlochten nu.
Mijn keuze is gemaakt.

Pieter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-11-2003 21:46

Pieter,

Gevlochten lijn is niet spectaculair schuurvast. Het omgekeerde eigenlijk. Het is zelfs minder schuurvast dan nylon. Als je gevlochten lijn over een ruw oppervlak heen en weer haalt beschadig je een aantal van de vezeltjes en heb je een zwakke plek. Hij gaat dus zeker niet eeuwig mee. Dat jij je gevlochten lijn 8 jaar op je spoelen hebt zitten zegt meer iets over waar je vist. Ik vis veel over stenen en moet regelmatig de eerste meters verwijderen.

De visserij waar gevlochten lijn tot zijn recht komt is inderdaad op extreme afstand. Het verhaal over rek in nylon wordt daarentegen aardig overdreven. Daar klopt weinig van. Maar daar ga ik niet opnieuw over uitweiden. Probeer maar eens de relatie tussen de rek en de daarbij uitgeoefende kracht te achterhalen. Als je dan iets van de krachten weet die er uitgeoefend worden bij beetindicatie en dril, dan kom je er wel uit.

Dat nylon dicht bij de hengel breekt is niet mijn ervaring. Als nylon breekt is dat doorgaans op de knoop. Dat is toch echt de zwakste schakel. Eigenlijk kan ik mij niet eens herinneren ooit een breuk dicht bij de hengel gehad te hebben, zodat er een hele lijn in het water achterblijft. Dat kan normaal gesproken alleen bij een beschadiging van de lijn vlak bij de hengel.

Voor de rest maakt het mij niet zoveel uit. Maar er zijn minder voordelen aan gevlochten lijn dan sommigen ons willen doen geloven. En de nadelen die over nylon genoemd worden zijn sterk overdreven. Beide zijn in bepaalde omstandigheden heel geschikt.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-11-2003 11:37

Hoi,
Ik vind opstakel vissen heel leuk en vaak is het zo dat de vangsten ook heel erg goed zijn! maar ik vind wel dat het "leuk" moet blijven als je nou te vaak een karper verspild zou ik er niet meer gaan zitten omdat dat dan alleen maar problemen op levert en zo de karper in gevaar brengt of ernstig verwond met het harde drillen om zo de karper van de opstakels af te houden en dat moet je verkomen door gewoon weg een andere goede stek te zoeken waar je geen vis in gevaar brengt door het verspelen.

groetjes Kevin :smile:
Pieter de Jongh

09-11-2003 19:05

hoi kees,

ik denk dat we het niet eens met elkaar zullen worden.
Zeker is wel dat gevlochten niet schuurvast is, of het nu eerder breekt of later dan nylon, dat zal ik eens moeten testen, dat weet ik niet.
Dat jij mijn verhaal overdreven vind over de rek van nylon, tja, dat heb ik toch echt uit de praktijk, dat hoef je niet te geloven, maar het is wel waar.

Nog 1 vb dan, en dan stop ik er mee.
Wij varen alles met een boot uit.
Als mijn maat in zijn boot zat, en hij wilde zijn lood wegleggen, wilde hij graag dat ik de rek eruit trok.
Dat kreeg ik niet voor elkaar.
Hoe hard ik ook trok, en mijn maat maar schelden, dat ik moest trekken, hij voelde het niet aan de andere kant dat ik als een beest stond te sleuren.
Maar liet hij zijn lood los, dan schoot het als een raket terug naar mij.
Hoezo een relatie tussen krachten en rek?
Knappe jongen trouwens, degene die op 100 mtr zijn knoop met de onderlijn kapot getrokken krijgt. En zoals gezegd, ik maak regelmatig mee dat er zo'n 50 meter nylon binnengedraaid word.
Misschien is er de laatste jaren veel veranderd met nylon, dat zal best kunnen.
Maar bijna rekloze nylon, is zover ik weet ook bijna niet te betalen.

Ik zal het er dus verder bij laten, ik hoop wel dat degene die overschakeld op gevlochten, er voor zorgt dat hij er goed mee vist, en niet er voor zorgt dat er ook maar 1 vis onder hoeft te lijden, door onkundig gebruik.

met vr groet, pieter




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pieter de Jongh op 2003-11-09 19:07 ]</font>
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-11-2003 20:36

Hoi,
ik vis voornamelijk op karper en dan wel de pen of drijvend ! en ik heb afgelopen jaar op een stuk gezeten waar het echt barst in de zomer van planten en kleine lely's nu viste ik vrij in het begin met mijn 2,5 hengel en 35/00 sufix senergy en dat ging goed moet ik zeggen ik verspilde geen vis ook al boorde de karper zich in waterplanten wier en lely's daar wordt je akelig van echt! en toch kreeg ik ze met nylon eruit getrokken. maandje later in de zomer viste ik met 12 ponds fireline op mijn carpfloat 1.1/4 1.1/2 hengeltje ook hier kreeg ik de karpers eruit getrokken gewoon lekker rustig drillen en geduld houden. Maar 1 ding viel me op tussen Nylon en fireline en dat is dat fireline als een gek snijd tussen de planten het ging echt waar als een scheermes door de planten als eerste zat je vast en kreeg je de karper niet omhoog maar als je de spanning een beetje opvoerde sneed het er gewoon doorheen. Dit heb ik ook met nylon geprobeerd maar dit sneed niet door de planten lukte gewoon niet dus moest je flink in je hengel hangen om de karper tussen de planten eruit te trekken.

Wat ik hierboven heb verteld zullen jullie wel herkennen maar ik heb hier wel een mening over want er zijn voor en nadelen van nylon en fireline of wat er op lijkt kijk of je vist met fireline en je snijd de planten gewoon door en je drild de karper gewoon zonder problemen naar je netje of je doet het met nylon en je begint omdat het niet snijd te sleuren om de karper met planten en al naar je netje te krijgen ik vind in zo situatie dat je voor fireline moet gaan omdat je niet zo moet sleuren want zo krijg je dus uitgescheurde bekken!!! ook met nylon ho'r. Wat dyneema of fireline als een GROOT nadeel heeft is het snijd als de tering door planten maar ook door bekken,vinnen,schubben dus dat is ook niet wat je wild wat ik dan zou doen is gewoon als hoofdlijn met dyneema vissen om zo door de planten en lely's heen te komen een een voorslag van 0.5 a 1 meter nylon zo kom je toch door de planten en de nylon zorgt voor de welzijn van de karper.

Wat ik hier boven heb gezegd is wel voor een situatie wat ik hierboven heb gezegd kijk als je tegen grote opstakels vist zoals pijlers grote takkenbossen en dergelijken dan zou ik voor nylon kiezen omdat nylon gewoon niet zo schuurbestendig is als nylon (als je goede hebt :grin:.

Maar als je op open water vist gewoon een normale afstand zou ik persoonlijk kiezen voor NYLON!

groetjes kevin :grin:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kevin van Etten op 2003-11-09 20:37 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-11-2003 20:49

OK, nog een keer dan maar. Maar dat is ook mijn laatste keer Pieter.

Neem een hengel met een testcurve van 2,5 lbs. Deze trek je in een bocht van 90° met iets meer dan 1 kilo. Als je doortrekt blijkt dat je niet zoveel extra kracht kunt ontwikkelen als je zou denken. Op gemiddeld lange afstand is een paar kilo al heel wat. Op 100 meter zal dat minder zijn, maar neem in dit voorbeeld voor het gemak maar 2 kilo aan. Dat geldt zowel voor mono als voor gevlochten lijn. Laten we een 12 lbs mono lijn nemen. Deze lijn heeft dus een breeksterkte van 5,5 kilo. Als het een moderne geharde lijn is, dan is de rek rond de 10 %. Maar die 10% haal je alleen maar als je de lijn belast op de volle breeksterkte. De rek in de lijn verhoudt zich tot de uitgeoefende kracht bij benadering als een logaritme. Dat wil zeggen dat de rek sneller toeneemt dan de toename in de kracht. De 10 % rek bij belasting van 5,5 kg is dus maar iets van 1 % bij die 2 kilo die je maximaal uit kan oefenen bij 100 meter uitstaande lijn. Dat is dus ongeveer 1 meter rek die zich tijdens de dril op 100 meter afstand ontwikkeld. Daar praten we over. Niet niks, maar nou ook geen 10 meter of zo. De gevlochten lijn rekt overigens ook iets, maar aanzienlijk minder.

Bij de beetregistratie heb je alleen rekening te houden met het gewicht van de swinger. Hooguit een grammetje of 100. Daarbij valt de rek te verwaarlozen. Dus mindere beetregistratie door de rek in mono is echt onzin. Wat je bij mono parten speelt is het feit dat de lijn ietsje zwaarder is dan water. De neerhangende bocht in de lijn maakt de registratie minder nauwkeurig. Niet de rek. Het is dus zaak om bij mono op afstand veel tegendruk te geven om de lijn minder te laten doorhangen. Met een normale swinger lukt dat nog maar matig. Een springer is al beter. Het voordeel van gevlochten lijn zit hem in het feit dat de lijn lichter is en daardoor minder doorhangt. Daarentegen gaat een lichte lijn weer makkelijker drijven, wat ook geen voordeel is. Gelukkig zijn er nu ook gevlochten lijnen die wat minder drijven. Op grote afstand willen ze echter nog steeds wel eens in het oppervlak blijven hangen.

Wat je zegt over breuk klopt echt niet. De krachten die op de lijn uitgeoefend worden zijn in elk punt gelijk. Hij breekt dus altijd op het zwakste punt. Meestal de knoop, ook op 100 meter. Of je moet een zwak punt ergens anders in de lijn hebben.

Om geen misverstand te krijgen, vanaf 150 meter zou ik voor een gevlochten lijn kiezen. Ik heb niets tegen gevlochten lijnen. Maar op een metertje of 100 kom ik nog best uit de voeten met gewoon mono.

En nou hou ik erover op. Het ging tenslotte over voorslagen. En eens worden we het toch niet schat ik zo in. :wink:

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-11-2003 21:03

Hoi kees,
Je hebt helemaal gelijk :wink:

groetjes kevin
Pieter de Jongh

09-11-2003 21:32

Hoi kevin,

ik zal nog even wat rechtzetten over jou posting.
Met gevlochten lijn snij je echt geen vinnen of schubben eraf.
Ik heb in die laatste 8 jaar al honderden vissen gevangen, en nog niet eentje beschadigt.
Zijn dan misschien mijn klasse zijn :cool:

Heb jij wel eens nylon in je hand vast gehouden, en dan onder druk er over heen getrokken.
Snij/brandplekken gegarandeerd.

Kees, nog wel een vraagje,met welke nylon vis jij.
Verder reageer ik niet meer.
Ik zal het nog wel eens uittesten en dan laten weten op het db.

pieter
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-11-2003 21:45

Pieter wat is scherper nylon of gevlochte lijn probeer maar eens over je hand!

mmm doe mij maar de nylon ho'r :grin:
doe maar eens een klos gevlochte lijn opspoelen tijdens het opspoelen de lijn goed strak opspoelen en tussen je vingers houden nou dan voel je wel hoe scherp gevlochte lijn is.

groetjes kevin
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-11-2003 21:50

Pieter,

Sufix Synergy en Nash Bullet XT.

Kees