PB Filmpje, Mag ik even lachen?


Plaats reactie
K. van den Herik

30-08-2010 07:43

Zie je maar weer hoe slecht je geinformeerd bent....

1) ballotage cie is er niet en is er ook nooit geweest. Wel behoud het bestuur zich het recht voor.
2) je hoeft voor deze meeting geen lid te zijn

Klepel klok holle vaten
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

30-08-2010 18:03

Ik gun iedereen zijn verzetje maar ik ben van mening dat het wel eens afgelopen moet zijn met al die meetings van de ksn waar iedereen maar naar toe kan wat heeft het voor zin om lid te zijn als iedereen welkom is?
heeft dit met commercie te maken? Of is het pure radeloosheid !
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

30-08-2010 18:22

Commersie denk ik kees maar was het nu dan zo geweldig drukker dan voorheen. Commersie is niet meer weg te denken uit de Karpervisserij,Maar vaart niet iedereen zijn eigenweg. Is maar net wat je er wel en niet mee doet
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-08-2010 18:28

Tja Keer

De KSN is veranderd in een clubje zonderlinge misschien enigszins elitaire personen naar een vereniging voor en door karpervissers. Wil je de belangen van de karpervisserij in het algemeen behartigen/veiligstellen dan telt tegenwoordig toch de macht van het getal. Dat is ook dé reden dat onze grote vrienden van de dierenbescherming/groenen standaard gesprekspartner zijn in veel gevallen
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

31-08-2010 02:11

[quote="K. van den Herik"]

Klepel klok holle vaten

/quote]

Toet toet boing boing Kokkie en Peppie.

Boing boing toet toet Peppie en Kokkie.

Heb toch liever een vat waar nog wat in zit!

Verstand? Bier? Karper...

Klaas,

ook goedemorgen. :D
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

04-12-2010 01:02

Mannen voor wie die nog met vragen zit omtrent de Snow-Man. Een nieuwe thread en een nieuw filmpje.

Rigperikelen:

Wie vist er nog met een snowman?

groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

04-12-2010 23:26

Daniel,

allereerst, goed bezig met die beelden. Ziet er goed uit.

Maar in mijn optiek is het niet mogelijk conclusies te trekken aan beelden die zijn opgenomen op een beperkt aantal wateren. Zonder camera's hebben wij allen de meest uiteenlopende theorieen waarom iets wel of niet werkt op een bepaald water.

Nu we er beelden bij hebben gaan we direct concluderen dat het de aas combinatie is die niet goed werkt, of dat de vis ''te klein'' is.

Dat laatste zal wel deels waar zijn, maar dit heeft toch alles te maken met aas gewenning, natuurlijk aas gedrag van de karper op dat water, dressuur, natuurlijk voedselaanbod, wat voor aas men bij voert, enz?
Dus niet louter aan de combinatie. Ieder water heeft zijn eigen aasjes die gewoon beter werken en voor zover ik weet is een karper overal het zelfde en zijn het alleen factoren zoals genoemd die hem anders laten azen op ons haakaas?

Ik vis overigens nog wel met een snowman. 15 met daarop een 10mm Mainline. Ik heb deze combi zelf geprefereerd boven een bodem montage op enkele wateren waar ik vis. Op deze wateren aast de karper wel op zoetwater kreeft e.d. Een bewegelijk aasje, hoe zij ze vreten vraag ik mij af, ze zijn namelijk wel snel. Wellicht tussen stenen en wierbedden vandaan? Maar goed, de restanten poepen ze in ieder geval uit. Op wateren met kreeft werd mij getipt een snowman in te zetten. De karper zou iet opkijken van aas dat iets beweegt en van de bodem af staat. Tevens is het ook iets hoger, net als een snowman. Of dit ook werkelijk de reden was dat ik er beter op vang dan op andere wateren weet ik niet, maar hij viste de single bodemmontage er in ieder geval uit. (noot: op 2 van deze wateren is nagenoeg geen dressuur, omdat er bijna niet gevist wordt. Maar zonder camera en visuele bevestiging blijft dit net als zovelen oude en nieuwe theorien.....gewoon een vermoeden...

In ieder geval lekker doorgaan met die filmpjes maken! Wat ik graag zou willen zien.....een kleine 15mm pop up direct vanaf het lood met een heel korte onderlijn gevist. Mijn beste combi voor een single pop up. Heb dit nog niet eerder op onderwaterbeeld gezien :D
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

05-12-2010 00:31

Hoi Jordy,

Bedankt voor de opsteker!
We hebben de beelden onder andere op het forum nogal eens genuanceerd en een aantal van die nuances zijn terug te vinden in jou verhaal dus ik zou mijn eerste bijdrage nog eens terug lezen.

Overigens hebben we ook een filmpje van de chod rig die qua presentatie toch wel overeenkomt met de 15mm pop-up rechtstreeks van het lood. Zou even op mijn Youtube pagina kijken. 'Ichtus101'
Voor een verse discussie moet je trouwens bij 'rigperikelen' onder 'wie vist er nog met een snow-man' kijken

groet,

Daniël Jawadnya
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

05-12-2010 09:20

ik heb zelfs een brasem gevangen op een 26mm + 20mm, dus te groot? lijkt me niet

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-12-2010 09:57

hoeveel brasems hebben die combinatie opgepakt zonder zich te haken? :roll:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-12-2010 10:06

Uitzonderingen bevestigen de regel? Kwam eens Orka's tegen in de fjorden van Noorwegen en dat in juni. Was volgens de verhalen van Noren niet mogelijk daar de haring waar ze op jagen in die maanden zich buiten de fjorden ophoud. Noem het dus maar een toevalstreffer net als je brasem.

Blijven interessante opnamen die je in je visserij zeker verder kan helpen als je er open voor staat.

Groet,
Peter
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

05-12-2010 22:08

geen idee, maar het KAN dus wel....

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

05-12-2010 22:18

Martijn Nederpel schreef:hoeveel brasems hebben die combinatie opgepakt zonder zich te haken? :roll:



Hoeveel brammer hebben een normale presentatie opgepakt zonder zicht te haken?

Evenals karper.

Beetje rare vraag van je. Alsof een normale altijd maar prikt en vangt?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-12-2010 07:06

Daniel Jawadnya schreef:
Overigens hebben we ook een filmpje van de chod rig die qua presentatie toch wel overeenkomt met de 15mm pop-up rechtstreeks van het lood. Zou even op mijn Youtube pagina kijken. 'Ichtus101'

Daniël Jawadnya


Maar qua hakend vermogen verschilt het nogal behoorlijk.. ;) Bonk lood met weinig speling of stukje looddraad whatsoever met veeeeeel speling..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

06-12-2010 09:38

ja, die brasem zal wel toeval geweest zijn ja, maar toch wel grappig. Zolang ik hier in 't a'doorns kanaal maar geen Orka's tegenkom vindt ik het wel prima..

gr Kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

06-12-2010 10:43

Over brasems gesproken, in de lezing van Martin Post zat ook een mooi brasemfilmpje...

Brasem pakt het aas op, haakt zich, slingert het 140 grams lood drie keer heen en weer, is weer los en gaat er als de gesmeerde bliksem vandoor.

Resultaat: 1 piepje

Staat die ook al online?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

06-12-2010 14:18

@ Sven

Dat hakend vermogend daar ben ik over de jaren wel veel genuanceerder in geworden. Directe inhaking vs lichte opbouw, inline lood vs wartelood bijv.
Vrijwel alle vissen die ik heb gezien onderwater die zich haakten gingen als een gek met hun kop schudden en er vandoor na de lichtste waarneming van vastzitten aan iets. De toegeschreven voordelen van directe inhaking resteren nog uit een tijd waarvan we dachten dat de gedresseerde vissen bleven liggen op de stek en de haak ter plekke eruit probeerde te werken. Een mythe zoals later bleek.

groet,

Daniël Jawadnya
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

06-12-2010 17:32

Daniel ik weet niet of het een mythe is, Ik weet van diverse vissers dat ze 1piep gedurende de nacht hebben gehad en smorgens indraaide en er een karper aan zat die gewoon lag te wachten ( niet in een obstakel of groen )
Weet van een voorbeeld dat dit een dikke 50er was.
Ik heb zo veel geluk niet, ik heb dit met brasems en niet een keer.
Ook vang ik zeker 100 brasems in een seizoen met aas dat niet in een brasem bek kan, perfekt in de onderlip.
Ik denk dat dit dan geen toeval meer is, die etters blijven gewoon sabbelen aan het aas.
Gebruikersavatar
maikel v steensel
Berichten: 23
Lid geworden op: 26-08-2006 23:09
Locatie: valkenswaard

06-12-2010 17:35

De toegeschreven voordelen van directe inhaking resteren nog uit een tijd waarvan we dachten dat de gedresseerde vissen bleven liggen op de stek en de haak ter plekke eruit probeerde te werken. Een mythe zoals later bleek.


@Daniel: Ik kan je vertellen ik heb het dit jaar nog meegemaakt en ik ben niet de enige die dit meegemaakt (en gezien heeft)!
Geen mythe dus maar wel zeer zeldzaam als je het mij vraagt.

gr
Any fool can make money,
but show me someone who can make time.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

07-12-2010 02:48

Ik heb bij ALLE inhakingen die ik zelf heb gezien en alle inhakingen van gepubliceerd onderwater materiaal (denk bijvoorbeeld aan de hele reeks van Korda). Slechts twee keer gezien dat een vis die zich haakte niet direct ervandoor ging. Beidde gevallen leek het er sterk op dat de vissen niet eens door hadden dat ze lichtjes gehaakt waren. Je hebt het dus over iets van 1 op 100. Hooguit een procent, niet meer! Beidde gevallen overigens inline lood met direct maximale druk. Een vis is gewoon niet in staat om waarneming van gevaar te nuanceren. 'Als ik nu rustig blijf kan ik er nog mee weg komen'. Daar is simpelweg een behoorlijke hoeveelheid intelligentie voor nodig. Zeldzaam wil ik nog wel geloven, maar in de praktijk van enig belang (kun je er überhaupt iets aan doen wil ik hiermee zeggen) dat niet. Één het gebeurt bijna nooit en twee je kunt er niets aan doen, maar iedereen heeft het over directe inhaking. Zie je de discrepantie!

Overigens heb ik het zelf ook een keer gehad dat ik s 'ochtends mijn hengel binnen wilde halen en ik erachter kwam dat er gewoon een vis aan zat. Hij had zich 40 meter verplaatst maar was in een boog op gelijke afstand gebleven. De boosdoener: nylon i.c.m een backlead die ergens achter was blijven hangen. Vergeet niet dat er gemiddeld 15% rek zit in nylon. Het is net een grote elastiek waar je een goed gehaakte vis in theorie alleen al op de lijn mee kunt afdrillen en als jij dan als een otter ligt te slapen merk je er niets van. Gebeurt met regelmaat met nylon in combinatie met toplood, kleine bodem obstakels of wier!

groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-12-2010 06:26

Daniel Jawadnya schreef:nylon i.c.m een backlead die ergens achter was blijven hangen. Vergeet niet dat er gemiddeld 15% rek zit in nylon. Het is net een grote elastiek waar je een goed gehaakte vis in theorie alleen al op de lijn mee kunt afdrillen en als jij dan als een otter ligt te slapen merk je er niets van. Gebeurt met regelmaat met nylon in combinatie met toplood, kleine bodem obstakels of wier!

groet,

Daniël Jawadnya


Die 15% haal je alleen bij een maximale belasting, en dat gaat je in de verste verte niet lukken met een 12-15lb lijn en een beetje karperhengel.. Als je de waker een beetje goed hangt moet je toch wel kunnen vermijden dat je helemaal niks merkt. Dan zit er ergens een kink in de kabel, en dan hoef je in mijn ogen niet alleen een backlead dat ergens achter blijft hangen de schuld te geven. Lichte wakers brengt je al een heel stuk dichterbij, als je dan ook nog eens een knap toploodje gebruikt en je waker een aantal piepen onder de hengel hangt:

Mij is het nog nooit voorgekomen. En ik heb ook nog nooit m'n lijn uit een andere richting vandaan gehaald als waar ie naartoe gegaan was..

Nog eventjes terug te komem op dat chod/pop-up/inline verhaal:

Daniel Jawadnya schreef:Ik heb bij ALLE inhakingen die ik zelf heb gezien en alle inhakingen van gepubliceerd onderwater materiaal (denk bijvoorbeeld aan de hele reeks van Korda). Slechts twee keer gezien dat een vis die zich haakte niet direct ervandoor ging. Beidde gevallen leek het er sterk op dat de vissen niet eens door hadden dat ze lichtjes gehaakt waren. Je hebt het dus over iets van 1 op 100. Hooguit een procent, niet meer! Beidde gevallen overigens inline lood met direct maximale druk.


Ik geef direct toe dat ik niet al die meuk gezien heb. Maar ik heb ook nog nooit een 200grams loodje gezien bij de beelden die ik heb mogen aanschouwen. Als dat er is ben ik benieuwd.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
maikel v steensel
Berichten: 23
Lid geworden op: 26-08-2006 23:09
Locatie: valkenswaard

07-12-2010 16:04

Daniel Jawadnya schreef:Zeldzaam wil ik nog wel geloven, maar in de praktijk van enig belang (kun je er überhaupt iets aan doen wil ik hiermee zeggen) dat niet. Één het gebeurt bijna nooit en twee je kunt er niets aan doen, maar iedereen heeft het over directe inhaking. Zie je de discrepantie!

Overigens heb ik het zelf ook een keer gehad dat ik s 'ochtends mijn hengel binnen wilde halen en ik erachter kwam dat er gewoon een vis aan zat. Hij had zich 40 meter verplaatst maar was in een boog op gelijke afstand gebleven. De boosdoener: nylon i.c.m een backlead die ergens achter was blijven hangen. Vergeet niet dat er gemiddeld 15% rek zit in nylon. Het is net een grote elastiek waar je een goed gehaakte vis in theorie alleen al op de lijn mee kunt afdrillen en als jij dan als een otter ligt te slapen merk je er niets van. Gebeurt met regelmaat met nylon in combinatie met toplood, kleine bodem obstakels of wier!


Zelfs met een rekkerrig gebeurde het, dus of je er iets aan kan doen, ik ben ook bang van niet.
Het feit dat nylon veel rek heeft wanneer men op afstand vist ben ik me uiteraard van bewust. Maar wanneer je niet meer dan 4 meter (hooguit) uit de kant vist en je krijgt 1 piep en de lijn verplaatst niet naar links of rechts kun je niet bepaald spreken van een schrikreactie. Pas een tiental minuten later werd de hengel opgepakt om op te ruimen waarna bleek dat er een vis gehaakt was.

Ik had al eerder gehoord van dit soort verhalen en gelezen in de Dunne Lijn en ook ik had er sterk mijn bedenkingen bij. Daar ben ik nu toch mooi van terug gekomen nu ik het zelf heb meegemaakt (ik was overigens niet alleen op dat moment).
gr
Any fool can make money,
but show me someone who can make time.
Plaats reactie