Alles voor de foto...


Plaats reactie
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

16-08-2012 20:54

Ik snap er niets meer van...
Het ene onderzoek zegt: Stress is meetbaar en heeft gevolgen.
Ander onderzoek zegt: Stress is meetbaar maar de gevolgen vallen op den duur mee.

Stress is onderschat in de karperwereld, dat roep ik al de hele tijd. De gevolgen van stress kun je niet meten aan de hand van een onderzoek. Die gevolgen zijn pas na een hele poos merkbaar. Daar is in het genoemde onderzoek geen rekening mee gehouden.

Jammer dat er dan nog steeds mensen zijn die wanneer er een onderzoek een resultaat geeft waar zij iets mee kunnen, uitmelken tot ze er bij neervallen en er dan ook gelijk vanuit gaan dat dat de enige waarheid is en dat de rest niet klopt.
Al bewijst de wetenschap het tegendeel, toch blijven volhouden. Waar heb ik dat eerder gezien ;)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-08-2012 21:25

Ronald,

Een karper ondervindt bij de vangst altijd stress. Zoveel is helder. Meer van het vangen dan van het zakken. Hoe weeg je jouw mening, dat de karper daar op termijn gevolgen van heeft, dan af tegen de vangst van een karper? Met jouw mening ben je automatisch schuldig aan een afname van het welzijn van een karper op lange termijn.

In dit verhaal gaat het niet zozeer om vangen, stress en lange termijn effecten, maar om een dombo die een karper zakt en die zak niet goed zeker stelt. Gevolg is een karper die uiteindelijk (meest waarschijnlijk) door verstikking dood is gegaan. Dit kun je voor nagenoeg 100% voorkomen. Vergelijkbaar met een dombo die een karper of watervogel laat sterven aan meters gebroken vislijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

16-08-2012 21:38

Ja, stiekem is dat inderdaad zo. Alleen hoe korter de strijd en hoe korter de vis boven water en/of in gevangenschap, hoe eerder de vis weer hersteld is.
Ik heb al eerder aangehaald dat een minuut in de draagzak net zo zwaar voor de vis is als een minuut boven water. Niet qua zuurstof maar puur stresservaring. Het aanmaken van cortisol, daar draait het in dit geval om. En wat ik al aanhaalde, het rondzwemmen in zijn eigen uitgescheiden hormonen is van belang. Enerzijds zal je de vis het liefst zo donker weg willen zetten, maar dat houdt anderzijds in dat de "ventilatie" in de zak ook minimaal is. Daar ligt nu het grote knelpunt.
Wel ben ik van mening dat na een minuut of 20 de vis minder cortisol zal aanmaken, maar zodra de vis weer op de kant komt, begint de ellende weer van voor af aan.
Bij Koi kun je de stress heel eenvoudig aflezen. Bij karpers kun je dit ook zien, maar in mindere mate. Gesprongen adertjes en versnelde zuurstofopname. En bij Koi is dit zelfs al na het netten merkbaar, uiteraard niet vergelijkbaar met karpervissen, maar wel kenmerkend voor een dier. Vangen is altijd stressverhogend. Onnodig stress toebrengen voor een foto vind ik persoonlijk doodzonde en ik ben er tegen. Eigenlijk is dat inderdaad best schijnheilig, maar als je dan toch vist, dan maar "schade beperken".
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

16-08-2012 23:15

Ik begin me terdege af te vragen of enkelen hier onder ons er wel verstandig aan doen om door te gaan met deze geweldige liefhebberij die karpervissen heet.
Het welzijn van de vis is belangrijk, dat voorop gesteld, maar ergens ligt een grens, die grens is helder, haalbaar en bovenal humaan en hoeft niet nog verder te worden gelegt, anders eindigt het hier, dat is mijn mening.
Ik stop overigens niet, nu niet en nooit niet.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

16-08-2012 23:23

Kweet niet of humaan nu wel zo'n waardevolle maatstaaf is... Als er één soort inhumaan is zijn het de mensen wel ;)
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

16-08-2012 23:30

Geloof dat een vis meer stress ondervind van een haak in zijn bek raggen en de kant op sleuren dan even in een zak bewaren... Misschien moeten we dan allemaal maar stoppen met vissen!

Ik zak zelf nooit en als ik dat om wat voor een reden zou moeten doen heb ik een veilige retainer van Piet.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

16-08-2012 23:33

Herman, ik snap je punt volledig!
Alleen is het zo dat ik de grens iets teruggelegd heb voor mezelf en daar ook 100% voor sta. En volgens mij mag je op een forum je mening geven en discussiëren over je standpunten. Als de feiten aangeven dat stress op lange termijn schadelijk is voor vissen, waarom dan voor een lullig klotefotootje de vis onnodig stressen? Het is de bedoeling karpers te VANGEN, als je ze graag op de foto zet, wordt fotograaf...
Het heet toch karpervisserij of is het karperfotografie?
En begrijp me niet verkeerd he, ik ben fotograaf en kan een goede foto zeer waarderen maar ensceneren van de foto met het besef dat je de gezondheid van de vis schaadt, dat gaat me dan net iets te ver. Je wilt die vis jaren later nog een keer vangen en hopen dat deze nóg zwaarder/groter geworden is. Waarom dan voor een kiekje die kans verkleinen?
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

16-08-2012 23:36

Zijn er trouwens ook gegevens bekend over het effect van schepnetten en bewaarzakken op de huid (slijmlaag) van de vis? In de vliegvisserij zie je van die fraaie niet gevlochten "netten", meer een soort van schepzakje. Ook rubberen varianten zie ik wel eens voorbij komen...

Het valt me namelijk op dat de vissen die ik op een gesloten water (shame on me) bij mij in de buurt vang haast in hoogglans lak gegoten lijken te zijn. Ook de vissen op onze plas glanzen soms als spiegels, dit lijkt minder te worden naarmate ze vaker het net zien...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

17-08-2012 06:03

Zie ook link Michel poosje terug.

Dan nu literatuur studie, uit onze eigen De Karper:

Karpers die enige tijd gezakt zijn geweest zijn moeilijker hervangbaar. Ik denk artikel rond 1996.

En verder: het pistool is niet de moordenaar, de vent die de trekker overhaalt kan dat zijn

Anders:

mijn aversie tegen zakken was in de periode van de zakken van 1 meter breed en 2 meter diep. FF schudden en de vis zat onderin het zakkie...

Ik heb er nu 2 die zijn 150 bij 100 cm diep meen ik. FF een heet andere tak zeker als je op 2 punten de boel bevestigd.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2012 09:07

Wordt verder een technisch verhaal met aannames. Wat mij verwondert is dat we allemaal mensen zijn die karpervissen. Mensen die allemaal fouten maken. Al stop ik geen karper in een zak, fouten maak ik toch. Soms zal dat niet in het voordeel zijn van de karper. Maar met dit soort topics lijkt het erop of er alleen mensen reageren die geen fouten maken. De praktijk aan de waterkant doet toch iets anders vermoeden. Als het goed is leer je van de fouten die je maakt. Zolang je open blijft voor je eigen fouten tenminste. Vraag is of we onze eigen fouten wel willen zien? Sommige heftig beschuldigende reacties, zuiver gericht naar afstraffen van de fout van een ander, doet vaak wat anders vermoeden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-08-2012 09:42

Nee hoor Kees, ik durf best toe te geven dat ik fouten maak, mijn grootste fout ooit was te gaan karpervissen, dat bleek gisterenavond wel weer toen ik thuis kwam en vanmorgen, toen ik constateerde dat ik onder de muggenbulten zat/zit, en nu dus op de meest onhandige plekken jeuk heb, en niemand bij de hand om te krabben op die plekken......... :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2012 10:23

Stomme muggen. Die moeten ze verbieden. Alle muggen het land uit. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
dave staal

17-08-2012 10:37

HEY!!!!!!!!!!!!!!, wel on Topic blijven he Jan (geintje :lol: :lol: :lol: )

[quote' Herman']Ik begin me terdege af te vragen of enkelen hier onder ons er wel verstandig aan doen om door te gaan met deze geweldige liefhebberij die karpervissen heet.

[quote " Ronald"]Herman, ik snap je punt volledig!

Zie dat je het nu wel snapt paar pagina's geleden toen ik hetzelde punt maakte,reageerde je nog als door een mug gestoken 8)

Iedereen kan zijn eigen beslissingen maken(grenzen stellen) binnen onze visserij , nogmaals op beperkingen opgelgd door wie dan ook zit ik niet te wachten.

Gr Dave
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-08-2012 10:41

dave staal schreef:Iedereen kan zijn eigen beslissingen maken(grenzen stellen) binnen onze visserij , nogmaals op beperkingen opgelgd door wie dan ook zit ik niet te wachten.

Gr Dave


hoeft toch ook niet ? als ze die dingen gewoon uit de schappen halen ,kan je ze ook niet kopen :P
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-08-2012 10:43

dave staal schreef:HEY!!!!!!!!!!!!!!, wel on Topic blijven he Jan (geintje :lol: :lol: :lol: )


Dave jij bent samen met Sjoerd één van de weinige 010ers van wie ik dat wel kan hebben :wink: :lol: 8)

O ja Dave, mensen bewijzen al eeuwen dat ze zelf geen verantwoording kunnen nemen.

@ Kees,

Als ik statisch ga vissen heb ik geen last van muggen vanwege die spiraaltjes tegen muggen, maar bij het penvissen wordt het lastig meenemen zo'n brandend ding. :cry:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
dave staal

17-08-2012 10:54

michel Tja schreef:hoeft toch ook niet ? als ze die dingen gewoon uit de schappen halen ,kan je ze ook niet kopen



Kees Ouwehand schreef:Vind je dit niet acceptabel, dan is de enige keus om het vissen te verbieden. Als je keuze door blijven vissen is, dan is de enige weg voorlichting hoe je beschadigingen kunt voorkomen. Met meer regeltjes bereik je uiteindelijk een verbod op vissen als de meest ideale oplossing.



Maar het wordt een beetje herhalen van wat al eerder is gezegd.

Gr dave
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-08-2012 11:09

michel Tja schreef:hoeft toch ook niet ? als ze die dingen gewoon uit de schappen halen ,kan je ze ook niet kopen :P


Michel, jij dacht toch zeker niet dat zonder een verbod, een detaillist, groothandel, Nash, Korda, Fox enz enz dit uit zijn assortiment gaat halen, helaas is dat een illusie. Want er moet brood op de plank, en het zal ze een zorg zijn op wat voor manier dat er komt, als het er maar komt.

We mogen al jaren geen katapult verkopen, en waar vindt je de zwaardere pult juist ja onder de toonbank. En dat is maar één voorbeeld kan er nog wel meer.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-08-2012 11:14

Jan Witter schreef:
Michel, jij dacht toch zeker niet dat zonder een verbod, een detaillist, groothandel, Nash, Korda, Fox enz enz dit uit zijn assortiment gaat halen, helaas is dat een illusie. Want er moet brood op de plank, en het zal ze een zorg zijn op wat voor manier dat er komt, als het er maar komt.


ze kunnen het product toch omruilen voor een mooi fox / korda / nash "veilig en verstandig karpervissen" instructie boekje a 14,95 of zo :P

persoonlijk zou ik dingen waar ik niet achter sta niet willen verkopen.. zelfde reden waarom ik niet bij de politie wil werken of voor ons leger zou willen vechten..

nee, ik weet het.. maar toch.. :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-08-2012 11:22

Zo'n boekje zou vanuit de overheid in combinatie SVN, KSN, VBK en andere verenigingen al lang moeten zijn, maar nee die lossen het liever op de geitenwollensokken manier op, door erover te praten los je het wel op. Nou nee hoor zo los je dat soort zaken niet op.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
dave staal

17-08-2012 11:39

Als iedereen zich aan deze code zou houden zijn we al een heel eind m.i.

Voor het Topic : punt 9 +toelichting.
Gedragscode karpervissers:

1. Toon respect voor een ieder en zijn eigendom.

2. Veroorzaak geen overlast.

3. Toon respect voor de natuur.

4. Meld calamiteiten en onregelmatigheden bij de gemeente, politie of

hengelsportvereniging.

5. Zorg dat je beschikt over alle benodigde vergunningen.

6. Vis alleen met visveilige systemen.

7. Gebruik bij het onthaken en fotograferen altijd een onthaakmat.

8. Houd de vis nat bij het onthaken en fotograferen.

9. Ga verantwoord om met het gebruik van de bewaarzak.

10. Zet de karper terug in het water waarin je hem hebt gevangen.

Artikelsgewijze Toelichting



1. Hiermee wordt primair bedoeld dat men zich aan de ‘normale’ fatsoensnormen dient te houden zoals die

gebruikelijk zijn in onze samenleving. gebruikelijk zijn in onze samenleving. Zo dienen karpervissers

bijvoorbeeld geen onrechtmatig gebruik te maken van andermans eigendom (bijv. zonder toestemming vissen op privé terrein). Bovendien zijn karpervissers niet de enige recreanten die aan de waterkant vertoeven. Houd dus ook rekening met andere vissers, watersporters, dagrecreanten, wandelaars etc. Claim geen stekken en profiteer niet – zonder te overleggen – willens en wetens van de inspanningen van collega karpervissers (‘stekkenpezen’).

2. In met name woongebieden wordt snel overlast ondervonden, vooral tijdens de nachtelijke uren. Vooral te hard afgestelde beetverklikkers zijn hier debet aan. Dergelijke overlastsituaties kunnen worden voorkomen door de beetverklikkers zachter af te stellen in Hiermee wordt primair bedoeld dat men zich aan de ‘normale’ fatsoensnormen dient te houden zoals die combinatie met het gebruik van een sounderbox. In de nacht draagt het geluid veel verder dan overdag. Ook kleine stemverheffingen kunnen ’s nachts al heel snel als hinderlijk worden ervaren. Voorkom dat andere mensen aanstoot kunnen nemen aan je gedrag.

3. Houd zoveel mogelijk rekening met de flora en fauna. Er is al zoveel verdwenen. Creëer bijvoorbeeld geen visstek door het snoeien van bomen en planten en verstoor geen broedende vogels. Behandel ook andere vissoorten dan karper met liefde en respect. Laat ook geen afval achter op je visstek. Ruim ook afval op dat door anderen is achtergelaten. Als karpervisser val je op in je omgeving en wordt je snel verantwoordelijk gehouden voor afval dat op de stek is achtergebleven na je vertrek.

4. Instanties zoals de gemeente, de politie, het waterschap of de hengelsportvereniging hebben tegenwoordig een milieu/calamiteiten telefoon. Door melding te maken van calamiteiten en onregelmatigheden zoals vernieling, overlast, vervuiling, vissterfte en stroperij werk je actief mee aan een beter (leef) milieu.

5. Onder de benodigde vergunningen (niet alleen visvergunning maar ook bijv. gebruikersvergunning of

toegangsbewijs) ben je in overtreding.

6. Vis alleen met systemen waarbij de karper zich bij lijnbreuk te allen tijde kan bevrijden van lood en lijn. Gebruik geen rigs die de karperbek onnodig schade toebrengen (bijvoorbeeld de bent-hook-rig bij karpers met zachte bekken). Beperk het gebruik van een voorslag tot die specifieke situaties waarin geen andere alternatieven aanwezig zijn.

7. Door het gebruik van een goede onthaakmat zal de karper geen onnodig letsel oplopen bij het meten, wegen en fotograferen.

8. De slijmlaag van de karper is zijn grootste bescherming tegen bacteriën, virussen en parasieten. Bij uitdroging en/of beschadiging kan de karper bezwijken. Voorkom dit dus.

9. Bewaar slechts één karper per bewaarzak. Door meerdere karpers in een bewaarzak te bewaren is er grote kans dat de karpers elkaar letsel toebrengen. Een bewaarzak moet goed ‘verankerd’ zijn. Tevens dient de bewaarzak op een zuurstofrijke plaats te worden weggehangen. Hang een bewaarzak nimmer tussen de waterplanten. Waterplanten onttrekken na het invallen van de duisternis namelijk zuurstof aan het water. Ook op zeer modderige bodems kunnen zeer zuurstofarme situaties ontstaan. Hang een bewaarzak , in verband met golfslag en stroming, nooit in de buurt van harde puntige materialen (zoals bijv. basaltblokken). Ga nooit varen met je boot indien er een bewaarzak met daarin een karper aan bevestigd is.

10. Een karper is niet voor niets groot geworden in het water waarin hij rondzwemt. Door verandering van zijn biotoop kan er een levensbedreigende situatie ontstaan voor de karper. Vaak zijn de bekende grote exemplaren ook nog eens ‘target’ vissen voor veel karpervissers. Door hen een vis te ontnemen, ontneem je collega vissers ook een stuk plezier in de visserij.

NB: deze gedragscode is opgesteld door de Karperstudiegroep Nederland (KSN)
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

17-08-2012 11:49

Beetje offtopic, maar bij vele endtekkelprodukten een duidelijke gebruiksaanwijzig bijvoegen zou ook geen overbodige luxe zijn.
Iets met waarschuwingen enzo.

Aangezien die flashy verpakkingen van tegenwoordig vaak toch al een hogere kostprijs hebben dan de produkten zelf, moet dat er ook nog wel vanaf kunnen denk ik. Gewoon een printje in zwartwit met wat plaatjes erbij.

Staat heel soms wel bij hoe je het moet gebruiken, maar wat je er in bepaalde situaties ab-so-luut niet mee moet doen en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn staat er dan weer niet niet bij vermeld.

Kwalijk.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-08-2012 11:55

De tien geboden zijn al meer dan twee eeuwen oud, en wie houdt zich er aan. Ook dat lijstje kan wel enige aanpassing gebruiken net als het KSN lijstje.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
dave staal

17-08-2012 12:06

@Jan ga je gang denk dat als jij er een aantal nuttige aanvullingen toevoegd ze misschien wel overgenomen gaan worden, iemand zei laatst hier: de KSN zijn de leden dus......

GR Dave
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-08-2012 12:08

Nee Dave, ik ben zo'n giller aan de kant die over al kritiek op heeft en nooit wat doet, ik voel mij dus totaal niet geroepen.........!!!!!
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
dave staal

17-08-2012 12:11

:lol: ook goed wat mij betreft .