boetes 3 hengels volgend jaar


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-11-2006 00:06

Jos je maakt een grote vergissing de vispas is een privaatrechtelijk document, een controleur die zich kan legitimeren mag een vispas innemen.
Het document wordt uitgegeven door de visrechthebbenden.

Een sportvisakte - publiekrechtelijk document - mocht je niet aankomen daar heb je gelijk in.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-11-2006 00:18

Helemaal juist Douwe.
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

15-11-2006 21:07

Douwe, Aart;

Vier vragen;
Hoe gaat die controleur zich legitimeren? Alle controleurs die zich legitimeerden zoals ik heb meegemaakt lopen met een kaart of pas welke zelf gefabriceerd is door een hsv en zodoende makkelijk na te maken. Deze kaarten/passen hebben net zo veel rechtsgeldigheid als een ansichtkaart van de Hema of de bonuspas van de AH. Iemand die kwaad wil kan met zo'n ansichtkaart of bonuspas veel vispassen verzamelen.
Een paar jaar terug zijn er hier in de omgeving een aantal mensen door nepcontroleurs hun vergunning en acte kwijt geraakt.
Bij mijn weten zijn HSV controleurs geen toezichthouders zo als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht.
Hoe is dit wettelijk afgedekt voor een controleur? Een HSV kan iedereen stante pede controleur maken zonder enige vorm van onderricht of bezoldiging.
Hoe kan een controleur een PV opmaken wat nodig is voor inname van een document?
Hoe weet de bezitter van de vispas dat de controleur de juiste legitimatie heeft?

Jos.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

15-11-2006 21:17

Da's een goeie, er zijn zelfs nep politieagenten met nep legitimaties.
Sterker nog, doe je maar eens voor als controleur en de meesten zullen nog niet eens naar je legitimatie vragen.
Het zou mooi zijn als er een landelijk ingevoerde standaard controleurspas zou komen, met pasfoto en logo. Helaas is er teveel wildgroei op dit gebied. Bekeuren kan trouwens alleen iemand die ervoor heeft geleerd en een BOA diploma heeft.

Nog even iets anders. Info bij het OM leerde dat men nog helemaal niet voorbereid is op de nieuwe Visserijwet en er nog geen nieuwe feitcodes en boetebedragen zijn ontwikkeld, althans niet bekend bij het OM.
Ik vrees voor totale chaos op controlegebied begin volgend jaar...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-11-2006 21:37

Jos, al die vragen snap ik wel. Een controleur kan geen PV opmaken. Is ook helemaal niet nodig. Iedere HSV kan via haar statuten of zelfs door een besluit, genomen in de ALV, verenigingscontroleurs machtigen de verenigingsvergunning, van leden die een grove overtreding begaan, in te nemen. Daar is verder niets voor nodig....

Standaardisatie, zoals Kees opmerkt zou wat dit betreft zeer wenselijk zijn, maar met ca. 1100 HSV-en, die allemaal een zelfstandige vereniging zijn (en dus door NIEMANd gedwongen kunnen worden behalve door de eigen leden) is dat voorlopig nog niet voor elkaar te krijgen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-11-2006 21:38

En Kees...zoals gewoonlijk loopt de 'ambtenarij' altijd achter de feiten aan.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-11-2006 22:16

Kees voor de controleurs die een cursus hebben gehad is er in januari en februari een opfriscursus dus ook voor de politie, BOA's in noem maar op.

Jos.
1. wij hebben standaard controlepassen van de federatie met een pasfoto er op, iedere Friese controleur heeft die.

2. de controleurs zijn inderdaad geen toezichthouders in de zin van de wet.

3.. een controleur heeft geen bevoegdheid om een PV op te maken, zou dat ook niet moeten willen doen overigens, inname document is simpel het document is eigendom van de visrechthebbende en kan zonder meer ingenomen worden.

4. Hoe weet de controleur dat hij de persoon voor zich heeft waarvan hij de pas in handen heeft? Vragen om legitimatie mag altijd, vragen staat vrij, het recht om de legitimatie te vragen heeft hij niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

15-11-2006 23:41

Wat voor extra status kan worden toegekend aan een controleurspas
vervaardigd door een federatie t.o.v. een controleurspas vervaardigd door een HSV? Beide zijn feitelijk niets meer dan een vereniging, dus rechtspersoon zoals U en ik. U en ik kunnen ook geen status verlenen aan een zelfgemaakte pas.

Met de volgende zin begint de tekst op de site http://www.vispas.nl/vispas/
Vanaf 1 januari 2007 vervangt de VISpas, in handig creditcardformaat, de welbekende Sportvisakte en Grote Vergunning.
Dit maakt meteen al duidelijk dat wat vele verenigingen in statuten opnemen onmogelijk wordt. Alleen vergunningen kunnen ingenomen worden. De Vispas kan nooit worden ingenomen door een controleur, een deel van de vispas is immers sportvisacte. Hierbij scoort de vispas slecht, een controleur wordt strafbaar als hij een vispas inneemt.

Nu kan dus iemand geroyeerd worden op voordracht van een controleur. Deze kan geen vispas innemen vanwege bovenstaande. Hierbij is het niet meer nodig om diegene die een overtreding maakt aan te spreken als de controleur hem bij naam kent. Simpel even melden bij het bestuur en weg is die vervelende man. Ik denk dat dit op veel ledenvergaderingen interessante discussies zal opleveren.

Bij mijn weten is een BOA gerechtigt om te controleren en bekeuren maar mag nooit zelfstandig overgaan tot in beslagname van de vispas.
Bijvoorbeeld; Een boswachter is ook een BOA, en deze mensen zijn niet gerechtigd om toegangskaarten (voor zover deze verstrekt worden) in te nemen van gebieden waar zij waken.
Ook ben je niet verplicht om je te legitimeren als een BOA je hiernaar vraagt. Voor beide zaken heeft hij hulp nodig van de sterke arm.

Zoals de zaken er nu voor staan is voor mij de vispas een document wat de kwaadwillende aardig in de kaart speelt en de verenigingen alleen administratief helpt.


Jos.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-11-2006 23:52

Niet juist Jos, de Sportvisakte kan geen onderdeel van de Vispas zijn daar het publieke document Sportvisakte niet meer bestaat per 1-1-2007.
Het privaatrechtelijk document (of dit nu in de vorm van een pasje of bergunning is doet niets ter zake) Vispas kan dus wel degelijk door een verenigingscontroleur worden ingenomen. En een vereniging kan wel degelijk een status verlenen aan een pas die aan haar leden wordt verstrekt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-11-2006 09:56

Jos je spreekt mij ook aan vandaar dat ik ook een reactie geef is wel zo netjes.
De sportvisakte is per volgend jaar als document komen te vervallen.

Daarvoor in de plaats komt de VISpas wat een privaatrechtelijk document is.
Dat document kan, omdat het eigendom is van de visrechthebbende(n) ingenomen worden door een controleur die aangesteld is door een HSV of zo het hier geregeld is door een Federatie.

Niemand kan geroyeerd worden op voordracht van een controleur, een bestuur kan iemand voordragen aan de ALV voor een royement, die besluit uiteindelijk tot royement.
Gelukkig is dat volgens het verenigingsrecht en via hoor en wederhoor zo geregeld.

Je hoeft niet meer te komen met de status die de sportvisakte HAD want die is komen te VERVALLEN.

En wat betreft de rechten en het verlenen van status aan een document door een RECHTPERSOON daar laat de Nederlandse wet zich ook over uit.

Je ziet nu apen en beren terwijl er niet eens een mug is waar je dan vervolgens weer een olifant van maakt. 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
jens van der struijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-09-2006 21:34
Locatie: esch

16-11-2006 16:58

ik zit altijd helemaal ergens achter op de esche stroom kan de politie van af de weg niet zien en zover kommen ze toch niet controleren ik zit daar soms op mijn gemak met 4 hengel en als de politie komt zie ik ze toch al aankomen voor ze bij mij zijn en kan daar dus rustig met 3 hengels gaan zitten
maar denk dat ik het op anderen wateren toch maar laat met die 3 hengels
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

16-11-2006 18:40

Zo komt er steeds meer duidelijkheid Aart.

Jos.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

16-11-2006 21:03

wat voor boete staat erop als je vispaas hebt voor 1 hengel, en je vist met 2 hengels??
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-11-2006 15:26

€ 50,00 dus een VISpas is goedkoper.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-11-2006 16:46

Ligt er nog aan waar je ze mee beaast hebt kan anders ook nog 100 euro zijn.

Peter
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

17-11-2006 17:00

Jos,
Een BOA kan een burger (dus ook een visser) wel degelijk vorderen om een i.d.-bewijs te tonen. Indien iemand dat niet doet op eerste vordering: boete! Helemaal geen i.d.-bewijs op zak: aanhouding door de BOA en afgevoerd worden naar een Politiebureau, politiecel in totdat de identiteit wel kan worden vastgesteld!
Groet, Omar.
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

17-11-2006 23:10

Omar, niet elke BOA heeft dezelfde bevoegdheden. Dit hangt er van af voor wat voor controle hij/zij aangesteld is.

Jos.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-11-2006 23:39

Jos je zit in dit topic wel vaker naast de werkelijke bevoegdheden, het zou mij niets verbazen dat je nu ook naast zit.
De bevoegdheden hebben meer te maken met de taken/opleiding, een BOA als treinconducteur heeft andere bevoegdheden dan iemand in het veld of op een boot.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

17-11-2006 23:50

Om aan te tonen dat de identiteit op de getoonde documenten ook daadwerkelijk de identiteit is van de toonder zal deze dat indien gevraagd ook daadwerkelijk moeten kunnen aantonen.
Een BOA die bevoegd is te controleren op het in bezit zijn van de betreffende documenten zal dus zeker ook mogen vragen identiteit aan te tonen.

Vermoed dat ook een gewone controleur dit mag. (Kan me hierin vergissen, zal ook wel in het land der regels..)
Een vergunning is tenslotte slechts geldig indien in het bezit van degene aan wie hij is verstrekt.
Uitsluitend een daadwerkelijke legitimatie kan daarover definitief uitsluitsel geven.


Een controleur kan een Vispas innemen, punt.
Mooi toch?
Politie heeft vaak andere prioriteiten en zo kunnen wangedragers dus makkelijker (met een cursus zelfverdediging..) aangepakt worden zonder tussenkomst.
Eindelijk reden genoeg om gewoon de plaatselijke regels te volgen, kwijt is tenslotte nergens meer vissen...

Vraag me af waar Jos zich druk over maakt.
Bang dat je em kwijt raakt :lol: ?


Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-11-2006 10:33

Rene een federatief of HSV controleur die geen aanstelling heeft als Bevoegd Opsporings Ambtenaar heeft geen recht om inzage in de ID kaart te sommeren, hij mag er wel om vragen. 8)

Het verschil tussen een BOA en een burger oa een controleur ligt in twee wezenlijke punten.
Een burger mag iemand staande houden maar niet aanhouden, een BOA mag iemand ook aanhouden.
Een burger mag geen PV opmaken of een sanctiebedrag aanbieden, een BOA mag dat wel.

In beide gevallen moet hij de indentiteit kunnen vaststellen hij heeft daarbij het recht om dat via de ID kaart te controleren.

Het lijkt dan ook voor de hand liggen dat Jos er wederom eens naast zit met de bevoegdheden.
Misschien is het zinvol om een cursus Controle Visdocumenten te doen, hij lijkt mij er wel geschikt voor.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

18-11-2006 11:13

BOA = Buitengewoon Opsporings Ambtenaar

Interessante discussie, ik ga eens informeren hoe dat in onze statuten is geregeld.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-11-2006 11:42

Klopt Jos, de rest is wel goed.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

18-11-2006 17:24

Nog een stapje moeilijker: Volgens de coordinator van de BOA`s in mijn provincie (die de opfriscursus bij Sportvisserij Nederland net heeft gedaan) hoeft een vereniging die niet bij een federatie is aangesloten geeneens een vispas te hebben! Als zo`n vereniging dan water uitwisselt met anderen die wel een vispas moeten tonen hoe gaat dat dan?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-11-2006 17:35

Heel; simpel dat kan dan niet, je mag dan alleen in water van die HSV vissen en nergens anders. Zodra die HSV het water inbrengt bij de federatie moeten zij ook een vispas hebben.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

18-11-2006 17:48

Nu ken ik zo een HSV die wel water uitwisselt (riviergedeelte) met andere HSV`s op dat water. De eigen leden hoeven dus geen vispas te hebben en de leden van gemachtigde verenigingen wel? Maar als ze op het stukkie van de buren zitten moeten ze weer wel een vispas hebben! lekker duidelijk voor de BOA`s!