Dode karpers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard Schigt
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: Roermond

09-05-2006 09:50

Menno,

De KSN is een officiele vereniging maar geen HSV of Federatie. De KSN beschikt ook niet over viswater of is ergens rechthebbende. Dus is de KSN ook geen instantie die vis uitzet. Dit moet en gaat officiel via de rechthebbende.

Aart,

Op elk water elk jaar sterven er vissen dit is normaal. Wat ik niet normaal vind is dat in een voorjaar bijna een hele populatie uitsterft. Het zijn ook niet zomaar een paar vissen. het zijn vissen met een topgewicht en daarom vrij bijzonder. dat is wat er scheelt.
dat HSV en en federaties bijna geen karper uitzet betekent niet dat wij het heft in eigen hand moeten nemen. gebruik liever je stemrecht tijdens de ledenvergaderingen.

Als het via een HSV of federatie fout gaat kan je als leden aktie ondernemen om dan nog meer uit te gaan zetten. Daar betalen we contributie voor.

Maar er is nu een superpopulatie kapot gegaan en dat is niet te vervangen.

Groet Richard
conjo "The Legend"
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-05-2006 12:26

Alles nu doorlezend en discuserend aan de waterkant met bepaalde vissers lijkt het mij tijd om als voorzichtige conclusie neer te leggen:
heren visstandbeheerders en toekomstige visstandbeheerders laat dit een waarschuwing zijn.

Ik kan mij namelijk niet aan de gedachte ontworstelen dat een dergelijke uitzet dermate veel stress aan de oudere bewoners KAN veroorzaken dat je het tegendeel bereikt.
Voordeel van stress is wel dat je niet hoeft te wachten met een vernieuwende uitzet.
Ik hoop dan ook dat de onderzoeken geen aanleiding geven om een vernieuwende uitzet te ontraden.

Eigenhandige uitzettingen ook al zijn die nog zo goed bedoeld zijn uiteraard uit de boze.
Vissen is een hobby, geen religie!
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

09-05-2006 12:51

Hans.

De vissterfte op de put v/d Ende in Nootdorp,heeft niets met uitzetting te maken.
Het probleem daar is zuurstof,deze plas heeft dat probleem al meerdere keren ondervonden.

En het zal misschien ook niet de laatste keer zijn,dat dat gebeurd.
Al hoop ik het voor de bewoners wel natuurlijk.

Franca.
Gebruikersavatar
Jeroen Verhagen
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-05-2006 16:29
Contacteer:

09-05-2006 13:01

Even over die steekproeven hoe gaat dat eigenlijk.

Ik zou me het volgende kunnen voorstellen:

In Valkenswaard worden 100 visjes broed geboren, deze worden naar Oost-Duitsenland gestuurd, daar komen ze in laten we zeggen 10 kweekvijvers, visje 1 t/m 10 in vijver 1 visje 11 t/m 20 in vijver 2 …………….. visje 91 t/m 100 in vijver 10. Na 3 jaar (K3) zijn ze groot genoeg en komen de vissen terug naar Valkenswaard, daar gaan ze in laten we zeggen 2 kweekvijvers in vijver A vis 1 t/m 50 en in vijver B vis 51 t/m 100. Zo en nu moet er gecontroleerd worden (dezelfde dag of een paar dagen nadat ze in Valkenswaard zijn aangekomen) uit beide vijvers worden 5 vissen gevangen (1 op 10) om te worden onderzocht.
Het zijn de visjes nr2, nr13, nr14, nr25 en nr30 uit vijver A, nr51, nr76, nr78, nr88 en nr92 uit vijver B. Goed de vissen zijn gecontroleerd en er is niets gevonden, dus de vissen mogen uitgezet worden. Maar de vissen uit de Oost-Duitse vijvers 4, 5 en 7 zijn dus helemaal niet gecontroleerd. Er zat namelijk geen vis uit deze vijvers bij de proefvissen.
Ik weet niet of de steekproefsgewijze controle op deze manier wordt uitgevoerd maar ik kan me er iets bij voorstellen. Of worden de vissen al in hun originele vijver in Oost-Duitsenland gecontroleerd en levend naar het CIDC in Lelystad gestuurd voordat de rest op transport gaat.

Goed ik laat me weer helemaal gaan en dwaal af van mijn missie

DE MISSIE IS ZET NIET OP EIGEN HOUTJE VIS UIT HET GAAT TE VAAK FOUT

mvg Jeroen

ps Hoe denkt de KSN eigenlijk over het op eigen houtje uitzetten van vis?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-05-2006 14:49

Richard e.a.,

Voor het uitzetten van vis zijn vanuit Sportvisserij Nederland (visstandbeheer, ga de cursus in Juni hopelijk voldoende afronden) en de KSN een aantal richtlijnen opgesteld. Er dient gekeken te worden naar het aanwezige bestand, de beschikbare hoeveelheid voedsel, de leeftijdsopbouw van een water, de vissen bij een erkende kweker te betrekken, etc. Naar al deze punten gekeken was in eerste instantie de uitzetting op het betreffende water volledig correct gedaan. Een officiele visstanbeheerder zou dit echt niet anders hebben gedaan. Dus in de manier van handelen is mijn inziens niets verkeerd gedaan.

Zoals ik al aangaf is de nu aanwezige sterfte, vooral onder de oude aanwezige topvissen, toch waarschijnlijk de oorzaak van de uitzetting. Het rare is dat de vissen geen ziekteverschijnselen vertonen zoals gebruikelijk is met de gevreesde karperziekte of een andere ziekte. Of het een ziekte is die verantwoordelijk is voor de sterfte is dus maar zeer de vraag.

Achteraf logisch beredenerend (met de informatie die mij nu bekend is) lijkt de oorzaak wel dus stress onder de aanwezige populatie te moeten zijn. Algemeen kijkend is de vraag waarom die sterftes dan voorkomen op afgesloten water en veel minder tot niet op grote watersystemen zoals de rivieren, kanalen en grote meren. Persoonlijk verwacht ik dat de vissen op een kleiner water een vaster levenspatroon hebben, meer gewoontedieren die met een inbreuk op deze gewoontes dus gewoon eerder stress ondervinden. Op grote watersystemen zijn de vissen meer gewend om zich aan te passen aan de heersende omstandigheden en hebben ook te maken met extremere omstandigheden, waarschijnlijk daardoor dus ook stressbestendiger dan vissen op afgesloten kleiner water. Aangezien de grotere vissen toch de zwakkere vissen zijn binnen een bestand en het meeste gewoontedieren zijn (ze hebben het langst die gewoontes kunnen opbouwen), zijn deze vissen dus stressgevoeliger en zullen door deze omstandigheden blijkbaar dus ook als eerste een bepaald kantelpunt bereiken en dus sterven.

Wat is met een dergelijk gegeven, niemand wil uiteindelijk de toppers van een water verliezen, de beste oplossing. Denk nu toch, dat wat Hans ook al eerder aangaf en ikzelf, dat uitzettingen op afgesloten kleinere wateren waar een oud bestand zit en waar al jaren geen uitzettingen meer zijn gedaan, het slimmer is om te wachten met uitzetten. Een water verliest dan 10 jaar zijn aantrekkingkracht op de vissers, maar denk dat elke karpervisser liever heeft dat ze sterven aan een "natuurlijke" dood ipv door toedoen van de mens zelf (al gaan ze gewoon eerder door bevissing, maar dat terzijde).

Wat we dus getracht hebben daar, aanwas van onderuit creeren zodat het water interessant blijft voor iedereen ook in de toekomst, is dus achteraf (helaas moet het zo) de verkeerde beslissing geweest. (Jan, wij vonden vorig jaar dat er iets moest gebeuren en niemand anders zou dat (kunnen) doen op dit specifieke water). Ondanks, wat Aart aangeeft, er op een gegeven moment iets gedaan moet worden. Lijkt het in dergelijke gevallen dus slimmer om de oude populatie uit te laten sterven en dan pas een nieuw bestand te poten.

Denk dat dus ook de uitzettingsstop die er is geweest in de jaren 90 juist de oorzaak is dat er nu op verschillende wateren na uitzetting vissen sterven. Wat mijn inziens dus in de toekomst dan ook beter kan gebeuren is op wateren elk jaar of om het jaar kleine onderhoudsuitzettingen te doen. Hierdoor zijn de aanwezige vissen gewend aan de stress die een uitzetting met zich meebrengt, ook als ze ouder zijn. Hierdoor blijft een water bewaard (ook voor de toekomst) en zal sterfte door uitzettingen (stress) veel minder of niet voorkomen op afgesloten water. Monitoring is hierbij dus wel een vereiste, om te voorkomen dat er overbezetting komt op een water.

In Nederland hebben we nu dus een 10 a 20 jaar te overbruggen, bovenstaande in ogenschouw nemende. Op de open wateren is uitzetting mijn inziens geen enkel probleem, op de gesloten wateren met de oude bestanden is uitzetting blijkt minder slim en zal er over 5 a 10 jaar (dan zijn de nu aanwezige topvissen in NL grotendeels uitgestorven) er voor deze wateren een ander uitzettingsbeleid moeten worden opgesteld, regelmatig maar met mate. Om die wateren dan weer goed te laten zijn in de toekomst (grote vis), daar gaat weer wat jaren overheen. Die tijd moeten we met z'n allen dan maar overbruggen op het open water (wat er toch genoeg is in NL).

Klaas,

Jij komt nu met een lijstje, allemaal open watersystemen of grotere wateren. Maar bijv:

De Zwaan
Maarheeze (onaantoonbare ziekte door uitzetting, Villedon)
Heusden (onaantoonbare ziekte door uitzetting, Villedon)
Hagestein
Water OP

en nog wat meer, kenden allemaal sterfte na uitzetting van jonge vis. Achteraf linkend allemaal afgesloten wateren waar eigenlijk al jaren geen visstandbeheer was gevoerd wat betreft het karperbestand en dus een oude enkelvoudige populatie aanwezig was.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Jeroen Verhagen
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-05-2006 16:29
Contacteer:

09-05-2006 14:53

Ik heb om te voorkomen dat gerugten en speculaties over het testen van de vis nog groter worden (heb er helaas ook zelf aan meegeholpen, die geruchten) Viskweekcentrum Valkenswaard gebeld. Met de vraag hoe de vissen getest worden. Dhr van Mechelen had het heel druk met het afvissen van vijvers(siervissen) maar wilde hier graag uitleg over geven via de KSN. Ik zal dus de KSN uitnodigen om contact over dit onderwerp met dhr van Mechelen op te nemen.

mvg Jeroen
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-05-2006 15:12

Bart,

Er komen bij mij gelijk enkele vragen naar aanleiding van jouw betoog:

- In hoeverre kan er werkelijk zoveel stress optreden dat ze er massaal door sterven? Qua voedselconcurrentie zie ik weinig verschil tussen een klein karpertje en een flinke brasem of zeelt.

- Veroorzaakt een vangst, en hengeldruk gedurende een groot deel van het jaar, niet veel meer stress dan een paar jonge hummels die zijn toegevoegd?

Niet dat ik het als mogelijke oorzaak wil kleineren, maar zie nog geen direct verband. Karper staat immers bekend als een van de sterkste zoetwatervissen.

Groeten,

Mark
Chris Gabriele

09-05-2006 15:15

Stress: hoe gaat zoiets dan bij koi karpers als er meerdere bijkomen?
Ook het aanslaan, de drill en de vis uit zijn element halen levert een dosis stress op.

Ik kan het op het moment niet plaatsen als het stress moet zijn.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Jeroen Verhagen
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-05-2006 16:29
Contacteer:

09-05-2006 15:23

Ik heb net een reactie van de KSN gehad in de persoon van Gerwin Gerlach (bestuurslid KSN en medewerker van sportvisserijnederland).
De KSN zal na haar bestuursvergadering van donderdag a.s. reargeren op dit forum m.b.t. vissterfte en het testen van vissen op ziektes

mvg Jeroen
Gebruikersavatar
Richard Schigt
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: Roermond

09-05-2006 15:32

bart,

Ondanks de cursus visstandbeheer twijfel ik niet aan je deskundigheid hoor.

ik denk zelf niet dat stress de oorzaak is geweest van de massale sterfte. Ik denk dat 10 visjes van een pondje of 6-8 geen stress veroorzaken op het OP water. daar is het water te groot voor.

Wat nu uiteindelijk wel de oorzaak is zal niemand ons kunnen vertellen denk ik. Persoonlijk denk ik wel dat de uitzetting er mee te maken heeft omdat dit domweg de enige verandering van patroon op het water is geweest.

Dus het voer of de hoeveelheid voer is het niet
De hengeldruk is het niet die is al enkele jaren het zelfde en een leuke gezellige club vissers die 100% hart voor de zaak hebben.

Mischien dat de maas nog eens heel hoog komt er er nieuwe toppers op zet.

Ik ga nu ff een rondeje lopen om het OP

Greets Richard
06-16430202
conjo "The Legend"
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-05-2006 15:44

Ook ik rij zo aan om wat bollen zwemles te geven op een water in Limland, kom dan ook wel een rondje maken, wellicht zien we elkaar...
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-05-2006 16:24

Chris,

Van stress worden vrouwtjes weer mannetjes. Erger kan niet toch?

congenitale bijnierhyperplasie

Daarnaast is aangetoond, dat de groei achter blijft. Zie eerder gemeld proefschrift. de laatste pagina's zijn een nederlandse samenvatting.

MVG

KlAas
Chris Gabriele

09-05-2006 16:57

Ik ben daar helaas van op de hoogte Klaas.

Hoe je het went of keerd, uitzetten, vissen..stresfactor.

Of ik stress door niet meer te vissen of de vis stress.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-05-2006 19:38

John Dobbe schreef:Hans.

De vissterfte op de put v/d Ende in Nootdorp,heeft niets met uitzetting te maken.
Het probleem daar is zuurstof,deze plas heeft dat probleem al meerdere keren ondervonden.

En het zal misschien ook niet de laatste keer zijn,dat dat gebeurd.
Al hoop ik het voor de bewoners wel natuurlijk.

Franca.

John,
Weet ik, het ging mij meer om het feit dat er geroepen wordt , dat als het om Valkenswaard spiegels zou gaan, dat het dan wel goed zit met de kwaliteit.
Wat er in Nootdorp is gebeurt bewijst in dit specifieke geval het tegendeel...hier waren de Belgen dus sterker.
Al bestaan er helemaal geen "Belgen" zoals Aart reeds aangaf.
John..valt er nu helemaal niks aan te doen aan die terugkerende sterftes?
Is daar al onderzoek naar gedaan wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Waarom telkens op de Nootdorpse en de omliggende plassen niet, terwijl ze erg identiek zijn.
Want om nu telkens weer opnieuw karpers uit te zetten (nieuwe uitzetting mei 2006), zonder de oorzaak te weten , komt op mij over als dweilen met de kraan open.
mvg
HB
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-05-2006 20:05

Hans,

Tot je dienst:

http://www.hhdelfland.nl/contents/pages ... rt2005.pdf

Wat jij nu suggereert is het immuniteitsysteem. Hier zijn niet alleen erfelijke factoren, maar ook de omstandigheden. Schubkarpers zijn trouwens vanuit erfelijkheidsoverwegingen sterker dan spiegels. Maar zo te lezen moet je daar helemaal niet uitzetten voordat je de waterkwaliteit aanpakt.

Groet, Kees

Trouwens, de controle houdt in dat de pootkarper voor het onderzoek wordt doodgemaakt. Je kunt dat alleen steekproefsgewijs doen. Als het maar op statistisch juiste wijze gebeurd.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 09-05-2006 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-05-2006 20:09

Persoonlijk denk ik dat we de factor stress juist niet moten onderschatten.

Zal wel eens uitgezocht willen hebben of er een relatie bestaat tussen de sterftes en het uitzetten van de karper diep in het najaar
en vroeg in het voorjaar.

Het is gewoon een hersenspinsel van me, maar uitzettingen gaan gepaard met monitoring (foto;s maken), de vissen worden dan met de handen opgepakt.
Slijmlaag raakt wellicht iets beschadigt hierbij, plus de hoeveelheid stress dat deze uitzetspiegels al enkele dagen ondervinden (opvissing, vervoer vanuit Oost Duitsland, uitzetting, monitoring)...dit alles tezamen is nog al wat. De vissen worden vrijgelaten en zoeken weliswaar de rust op van de overige karpers (het oude bestand) die al in hun winterkwartier verblijven.
Het oude bestand wordt ineens geconfronteerd met een invasie van nerveuse stresskippen op hun safe zone (winterkwartier)
1+1= ?
Komt verder nog bij..als er op zo'n populair water met grote vissen ook nog eens gedurende de winter gevist wordt op de karper en er wordt gevangen, levert dit wederom stress op voor de karper en hij zal moeten zien te herstellen gedurende de wintermaanden terwijl hij juist dan niet op z'n sterkst is
1+1+1=?
Vandaar, ben benieuwd of er een verschil is in sterftes als de vissen in het koude najaar of het vroege voorjaar wordt uitgezet.
Dat moet toch wel redelijk makkelijk te achterhalen zijn?

Mocht ik gelijk hebben (Want alles is tot nu toe een aanname he :wink: )..dan kun je wellicht beter enkel uitzettingen doen in het voorjaar.
OF
Verder zou je dan kunnen denken aan een visverbod gedurende DIE aanstaande winter op DAT water waar een visuitzetting plaatsvind mocht je toch in het najaar een uitzetting doen.

Verder...mijn vertrouwen in die Oost Europeanen is niet dermate groot. Ben nu al een aantal malen in (Voormalige) oostblok landen geweest, de armoe is daar nu eenmaal groter en karper is voor hun gewoon consumptievis en winst is winst...that simple.
Zomaar wat vraagjes
Waarom moeten de valkenswaard spiegels zo nodig verder opgekweekt worden in Oost Europa? Is dit enkel vanwege het aalscholverprobleem?
Hoeveel karpers worden er in totaliteit (alle projecten tezamen) per jaar uit gezet in Nederland? Kunnen we deze hoeveelheid echt niet zelf in eigen beheer verder opkweken in Nederland? (Er valt toch best wel ergens een grote vijver te overspannen met gaas zodat deze aalscholverproof is?)

dit schreef ik al eerder:
vissen gedurende de winter?
Vissen die zwak zijn vang je mischien, de slijmlaag raakt beschadigd, karper kan er gedurende de winter nauwelijks herstellen van de stress en zijn verwondingen (beschadigde slijmlaag) en besmet er wellicht de andere vissen ook mee die nu allemaal op een kluitje liggen te overwinteren. het e.e.a openbaart zich dan in het voorjaar
tja...ook dit is een aanname

p.s. Ook ik heb meegedaan aan een spiegelkarperproject ...so guilty
Gebruikersavatar
Richard Schigt
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: Roermond

09-05-2006 20:19

bah bah live die vissen zien liggen is nog erger dan de foto's

gelukkig lag er niets nieuws meer bij

Bart we hebben elkaar net gemist denk ik. Ik was er tot 17.30 uur
conjo "The Legend"
Gebruikersavatar
Richard Schigt
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: Roermond

09-05-2006 20:25

Hans,

met het eerste deel kan ik me wel in vinden maar weet niet of het zo gegaan is. ik geloof dat de vissen meteen na de afvangst in V'waard zijn uigezet dus heel veel stress kan dat niet opleveren.

Het deel dat er in het water 's winters gevist wordt moet ik tegenspreken en bart zal het daar mee eens zijn. Er is geen vis te haken na medio november daardoor wordt er 's winters niet gevist.

Mischien is voor de stress factor een landelijk gesloten seizoen voor kaper een heel goed idee van 1 november tot 31 maart ofzo

Groet richard
conjo "The Legend"
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-05-2006 20:30

Richard Schigt schreef:bah bah live die vissen zien liggen is nog erger dan de foto's

gelukkig lag er niets nieuws meer bij

Bart we hebben elkaar net gemist denk ik. Ik was er tot 17.30 uur


Wordt er niets met die kadavers gedaan dan?
onderzoek? begraven?

Bob
Gebruikersavatar
Richard Schigt
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: Roermond

09-05-2006 20:37

Bob,

De kadavers zijn van de meeste vissen al vergaan en alle dode vissen zijn uit het water gehaald

Richard
conjo "The Legend"
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-05-2006 21:05

Richard Schigt schreef:Hans,

met het eerste deel kan ik me wel in vinden maar weet niet of het zo gegaan is. ik geloof dat de vissen meteen na de afvangst in V'waard zijn uigezet dus heel veel stress kan dat niet opleveren.

Het deel dat er in het water 's winters gevist wordt moet ik tegenspreken en bart zal het daar mee eens zijn. Er is geen vis te haken na medio november daardoor wordt er 's winters niet gevist.

Mischien is voor de stress factor een landelijk gesloten seizoen voor kaper een heel goed idee van 1 november tot 31 maart ofzo

Groet richard

Richard, ook een enkele rit vanuit Valkenswaard levert een vis stress op, maar w.s wel flink wat minder als deze nog eens getransporteerd wordt vanuit Oost Europa
Vraag: worden ze rechtstreeks vanuit Oost europa richting uitzettingen gereden of komen ze eerst nog een tijdje bij in Valkenswaard?

Een gesloten seizoen heeft Aart al eens eerder aangegeven, kun je volgens mij wel vergeten.
Maar als het zinvol is? (Dat moet dus eerst uitgezocht worden) dan kun je dit wel met de hsv bespreekbaar maken met de komende wetswijzigingen :wink:
Lijkt me best wel zinvol om een gesloten visseizoen te hebben op wateren waar enige druk heerst, kan i.i.g. de karpers een korte periode "herstellen".
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-05-2006 21:54

Hans,

Wanneer het wintervissen karpersterfte in de hand werkt, dan zou ik in mijn eentje al een honderdtal vissen naar de eeuwige jachtvelden hebben geholpen.
Stress?

Wanneer door stress voorkomende uit overzetten en verplaatsen ook karpersterfte voortkomt, heb ik nog eens rond de vijftig vissen op mijn geweten.
Uit drooggevallen uiterwaarden, sloten en kleigaten heb ik vissen verplaatst naar levengevend water, ze zijn er nog steeds en gezond.

Voorjaarssterfte?
Bob gaf er al een antwoord op.
Veel voeren levert dikke en vette vissen op.
Wanneer de vis 's winters inteert op zijn vetbuffer komen ook foute in het vet opgeslagen stoffen in de bloedsomloop terecht, komt dubbelhard aan in een schrale voedsel periode.

Uitzettingen op kleinere wateren met dikke vissen bewerkstelligen ook een dunnere spoeling met hetzefde resultaat; intering op vetten.

Maar om zoiets nu als Stress omschrijven??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-05-2006 22:56

Kees, die uitzetting destijds in Meerkerk was wel erg dom..., niet vooraf op ziekten gecontroleerde spiegeltjes van een Belgische handelaar betrekken is immers vragen om problemen. Dezelfde visjes zijn toen ook op een water in de omgeving van Dordrecht en in Zeeland uitgezet, gevolg: ook massale sterfte, net als in Meerkerk. Vanuit Zeeland zijn er destijds vissen naar de Universitäts Klinik in München gestuurd die daar door 2 professoren zijn onderzocht. Ik heb hun rapport destijds gelezen, inderdaad geen SVC of KHV of een bepaalde bacterie aangetoont maar WEL symptomen van andere ziekteverschijnselen. En om exact daarvan de oorzaak te kunnen achterhalen kost ca. 700.000 dollar, geen doen dus.
Bovendien, als dan de werkelijke oorzaak gevonden is is daar op open water nog niets aan te doen...
Voor alle duidelijkheid wil ik er nogmaals op wijzen dat in de afgelopen jaren in veel meer wateren waar geen vissen waren uitgezet sterftes zijn voorgekomen dan in wateren waar wel vissen waren uitgezet.
Ook wordt vergeten dat SVC in vrijwel ieder water voorkomt en eens in de zoveel jaar ook daadwerkelijk vissterftes veroorzaakt, met name op behoorlijk tot overbezette wateren (en dat zijn vrijwel altijd afgesloten wateren).
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-05-2006 23:04

Kees, bedankt..lekker 84 pagina's om door te worstelen :o :roll: :wink:

Henk, daarom noem ik het ook een hersenspinsel van mij :D

Dat wintervissen van jou..speelt dit zich af op groot water (rivier :wink: ) of op een wat meer intieme afgesloten water met enkele winterkwartieren waar de vissen samenscholen?
Dat overzetten van vis door jou, neem aan dat zoiets niet met tientallen tegelijk is gebeurd maar incidenteel een keer.

Het verhaal van interen op de vetbuffer was mij wel bekend maar dat hiermee ook foute in het vet opgeslagen stoffen in de bloedsomloop terecht komt is iets wat ik voor het eerst lees...vind het wel plausibel!
(grote vissen eten immers ook meer dan de kleintjes)
Dus ligt het toch de kwaliteit van ons karpervoer?
HB
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-05-2006 23:23

Over leven en overleven,
aanpassen of verdwijnen
Adaptatiefysiologie bestudeerd aan vissen.
vind dit een interessant artikel wat ik met jullie wil delen.
http://www.ru.nl/contents/pages/11713/flik.pdf

waarschijnlijk bij een aantal mensen wel bekend.

m.v.g. Bob