jan van kranenburg schreef:
Zijn we sportvissers of dierenbeschermers?
Vraag: Is het niet zo dat indien je te bevissen wateren moeten voldoen aan de KSN-normen, je in feite alleen maar op, de grote rivienen en IJsselmeer , en Friese meren terecht kunt?
De meeste z.g. Cultuur wateren en/of andere putjes/plassen zijn toch al voorzien van vis door HSV's?
En wat is dan de herkomst van die vis?
Ter afsluiting: ik ben geen voorstander van en BTW met een onverantwoord visstand beheer.
Kan hiervan echter geen duidelijke definitie maken.
Desondanks, ben ik en blijf ik KSN lid
mvg
Jan
Beste Jan.
Of we sportvissers of dierenbeschermers zijn.
Het een heeft veel met het andere te maken of heb ik het mis? Alles in de natuur, voor zover we nog van natuur kunnen spreken moeten we koesteren. Als mens zie ik dat als een van de opdrachten, de link naar de visserij onze hobby is dan snel gelegd.
Wat je tweede vraag aangaat. Of je alleen nog maar grote waterlopen met goed fatsoen kan bevissen is van een heel andere orde. Elk beetje water bevat al jaren een natuurlijk bestand aan karper, er is genoeg bekend over het overbrengen van viseieren door watervogels van het ene water naar het andere. Als het gaat om overzetten neem aan dat jij daar opdoelt, heb je een spanningsveld. Standpunt hier in van de KSN is bekend, langzamerhand mede door veel publicaties nemen karpervissers het over dat het gewoon niet kan. Personen die zich nu nog met dit soort praktijken bezighouden moeten er zeker op gepaste wijze over aangesproken worden. Om nu te stellen er niet meer op te vissen gaat mij wat erg ver. Als het gaat om visrechthebbende die zich hier bewust aan zondige zal je andere maatregelen moeten kunnen nemen. Hoe dit in te vullen is een ander punt waar ik geen pasklare oplossing voor weet.
Om nu de vraag te stellen wel of niet op dat soort water te vissen is zeker een goede
Heb in het verleden ook wel op water gevist waar je achteraf van hoort dat er vissen zijn overgezet. Ga altijd een discussie aan met de visrechthebbende, vaak gebeurt dit overzetten uit onwetendheid. Door er op te wijzen wat er kan gebeuren bereik je veel dat is mijn ervaring. Daarom is een sterke KSN zo belangrijk, informatie door ons en organen als, OVB, en NVVS helpen daarbij. Personen en verenigingen wijze op hun verantwoording die we hebben ten opzichten van elkaar en de natuur is mijn uitgangspunt.
Met een vriendelijke groet,
Peter