Wat gebeurt er onder water?


Michiel Stijntjes
Berichten: 55
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

23-09-2003 10:52

Iedereen heeft zo zijn eigen gedachten tijdens het vissen, maar mij houdt het meest toch bezig: "Wat gebeurt er onder water?"
Ik vraag me dus af als je instant vist, of je met dat ene handje boilies dat je voert daadwerkelijk karper op je stek krijgt.
Hoevaak gaan we niet naar huis zonder vangst, maar hebben er verschillenden karpers op je stek gezeten zonder dat je ze tot een aanbeet hebt verleid? Mij fascineert het echt, want misschien is je aas wel verschillende keren opgepakt en weer uitgespuugd, terwijl je zelf zit te peinzen waarom je toch geen karper op je stek ziet.
Of is het juist totale onzin, en is er als je blankt gewoon geen vis op de stek...
Want als er karper op de stek zit, zou dan die ene kortere rig, of die ene langere hair, of juist een stiff-rig de vangst in de weg zitten?
Wat denken jullie dat er zich afspeelt?
Persoonlijk denk ik dat er zich meer karper rond het aas bevindt dan we durven denken, maar wat nou juist dat ene zetje geeft tussen vangen en niet vangen durf ik niet te zeggen.
Ik ben wel benieuwd naar jullie meningen.

Met benieuwde groet
Michiel
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

23-09-2003 11:14

Ik ben wel met je eens dat er veel meer vis over je aas heen komt dan de meesten denken.
Wat onder water gebeurd kwa manier van azen is volgens mij per water en zelfs per vis verschillend. Je kan denk ik niet zeggen dat een karper standaard aasgedrag heeft dat voor iedere karper in ieder water in nl geldt, behalve dan dat in veel gevallen meer verticaal dan horizontaal wordt geaasd.
Ik denk dat er veel factoren zijn die tesamen als geheel perfect in orde moeten zijn en als een dingetje in de schakel niet klopt, dat je kansen gelijk drastisch verminderd zijn, met name op dressuurwateren.
Mij valt op dat de meeste vissers vaak maar 1 ding als oorzaak geven voor goede of slechte vangsten, maar ik denk dat je veel meer naar het gehele plaatje moet kijken, waarbinnen alles perfect moet zijn.

Met vriendelijke groet,
Robert
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

23-09-2003 12:02

Het is maar goed dat we (nog?)niet onder water kunnen kijken tijdens het vissen.
Je zou je de haren uit je kop trekken als op voorhand al zou blijken dat je zorgvuldig op gebouwde voerstek welliswaar leeggevreten is maar dat de karper nu aan de andere kant van het water zit.
Of je zou zien dat je rig al tig keer is opgepakt zonder dat er boven water ook maar een aanduiding is van een aasopname.

Het is denk ik ook een van de charmes van het vissen,je kunt gewoon niet alles zien en dat is maar goed ook,het laat wat over aan je verbeelding en inlevings vermogen over het leven onder water.

Wil.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-09-2003 12:37

Als je onder water kan kijken en kan zien wat er met je aas gebeurd, dan stop je direct met vissen zo frustrerend zal het zijn!

Ik ben van mening dat de vis je aas soms meerdere malen pakt alvorens je een run krijgt!
Op een voerstek gebeurd het meer dan eens dat al het omliggende voer van de stek is weggevreten en dat er nog 1 bolletje ligt...
Op elk water is dit natuurlijk weer verschillend, als de vis met vertrouwen aast zal dit minder snel het geval zijn, maar heerst er een angst bij de vis of is er enige mate van dressuur dan zal dit vaker gebeuren dan ons lief is!

Experimenteren met onderlijnen en hairlengtes zou dan juist de aanpassing kunnen zijn waardoor de vis toch op de kant komt! Vissen me een licht schuifloodje is ook zo´n optie die in mijn ogen te weinig wordt gebruikt!

Wat ook vaak gebeurd, is dat de vis zichzelf heeft geprikt, maar zich los weet te krijgen van de haak en je geen run of terugzakker krijgt! Een trillende top zou de enige indicatie kunnen zijn, maar is zo lastig te zien als je op je stretcher ligt te slapen.

Maar al deze dingen maakt het allemaal toch zo verschrikkelijk mooi! Je blijft nadeken over je aaspresentatie, je onderlijnmontage en noem allemaal maar op. Zou je met 1 rig een gedeelte van deze missers toch verzilveren, dan is het geweldig, maar ook weer van korte duur, want komt er weer een dressuur op betreffende rig en dien je weer wat nieuws te verzinnen...
Lekker toch...

met nadenkende groet,

Marijn
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-09-2003 12:54

ik heb op een helder water met de nodige dressuur gevist. ik viste hier op een vrij eenvoudige manier. boilietje 20 mm, haakje 6 aan een standaard onderlijn. ik legde 1 hengel onder de eigen kant, een meter of 4 van me af, 1 onder de overkant.
ik voerde wat handen boilies bij en dan was het wachten maar. vaak was er binnen een kwartier wel een karper op mijn stek te zien.
vaak als ik dan een karper waarnam onder mijn eiegn kant, dan sloop ik ernaar toe om het aasgedrag van de vis te bekijken. elke boilie werd zonder schroom opgezogen, ook de haakboilie. deze werd echter een fractie van een seconde later alweer teruggelegd. ik zag nix op mijn hengeltop, zelfs de onderlijn werd niet gestrekt.

ik voerde opnieuw wat boilies, en legde de hengel opnieuw voorzichtig in. ditmaal kwam er een groepje karpers op mijn plek. wederom werden alle boilies vlot genomen, echter wel met meer zenuwen, met meer haast. soms werd het een wedstrijdje welke vis een boilie pakte. dit resulteerde uiteindelijk in een kleine tik op de top, geen piepjes en geen mogelijkheid tot haken. een seconde of 2 later lag de haak weer op de bodem.

ik besloot toen om de onderlijn korter te maken, zo'n 12 cm.

wederom slechts 1 vis op de plek, en wederom werd de haak weer keurig teruggelegd op de bodem. toen een half uur later een greopje vissen aan het azen ging was het resultaat 3 piepen en jawel, een vis op de kant.

toch zat de eenzame vis me ook niet lekker, ook deze moest te vangen zijn, heb toen geexperimenteerd met wat we nu rekker rig noemen. (ik praat over 1997) dat gaf meer problemen bij de eenzame vis, maar ook hier nog geen mogelijkheid tot haken. dus dat principe ging er ook uit. pas toen ik koos voor een beduidend langere hair ivm een redelijk korte onderlijn kreeg de vis er zoveel problemen mee dat ie haakbaar was.

hieruit blijkt maar dat er waarschijnlijk ontzettend veel vissen zijn die het aas zo weer uitblazen, zonder ook maar een teken van leven te geven.
in dit geval kon ik veel met de waarnemingen van dichtbij, op vele wateren zal het puur guesswork blijven om tot een vangende onderlijn te komen
groetjes Da Fox
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-09-2003 13:14

Ik denk er eigenlijk dagelijks wel over na.

Het beste voorbeeld zijn de kleine dresuurwatertjes nog wel. Als wij een perfect systeem hadden, zouden we ons daar scheel moeten vangen.

Zal een voorbeeld geven:

Viste vorige zomer vaker op een klein afgesloten watertje , met een leuk bestand, toch een mooie reeks twintigers, daarom ook de moeite waard dus. Daar zit echt meer dan genoeg vis op, maar het meeste aantal runs wat wij daar hadden was 6 runs voor mij en 4 voor mijn vismaat , op 1 nacht.

Dan zul jij zeggen, dat is een goed resultaat, maar als je er eens goed over nadenkt hoeveel vis daar zit, dan kan je niet anders concluderen dan dat er waarschijnlijk meerdere , zoniet tientallen vissen over of in de buurt van jouw haakaas aan het zwemmen waren.

In het begin hadden we daar 2 runs per man, toen we overschakelden op ander aas en korte rigs, liep dat dus op naar 6 runs.
Nu zit ik op een water, daar vang ik ook mijn vissen, maar in mijn ogen kan het altijd beter, je moet nooit tevreden zijn met jouw resultaat , het kan altijd beter.

Wees eerlijk, 2 vissen per nacht is netjes, maar het hadden er ook 3 of 4 kunnen zijn. Dat is voor mij de grootste uitdaging binnen de karpervisserij, zo efficient mogelijk vissen, proberen het maximale uit de vistijd halen. Niet terugschrikken om zelfs van een stek waar je vangt weg te gaan om andere stukken te proberen. Denk eraan, het kan ergens zijn dat je goed vangt, maar misschien vang je een paar honderd meter verder nog beter.. Ken er meer als genoeg die gewoon domweg op een stek blijven zitten omdat ze er 2 visjes per nacht vangen.

Zal een voorbeeld van mijzelf geven. Zit nu op een water waar ik in het voorjaar flink wat tijd had gestoken, en waar ik vorig jaar ook al vaker had gezeten, overigens altijd zonder resultaat!! Nu ben ik zo iemand, die als hij er niet vangt gewoon terug blijft komen totdat ik er achter ben wat ik fout doe en hoe ik het goed kan doen.

Na al die blanks dit najaar een nieuwe stek gepakt, 3 dagen gevoerd. Die nacht vang ik 3 vissen. Nu zullen de meesten zeggen, je vangt na al die blanks eindelijk 3 vissen, zitten blijven dus.

Nu had ik midden in de nacht een stuk verderop 2x een zware klap op het water gehoord, dikke vis dus !!

Ik besloot, ondanks dat ik die 3 vissen had, toch te verkassen. Het resultaat, de eerste beste run die ik daar krijg verbeter ik meteen mijn pb mee. Als ik die nacht die klappen niet had gehoord was ik niet verkast, maar door ook 's nachts wakker te blijven, ben ik de vissen op het spoor gekomen, en als je ze gevonden hebt, is het niet al te moeilijk meer om ze ook te vangen.

Hier leef ik voor !!!

mvg
stefan
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

23-09-2003 13:27

Ik wil een onderwatercameraatje!!!
Een klein ding, waarbij ik vanaf de kant kan meekijken met een draadloos cameraatje, lijkt me geweldig, als je tenminste een beetje licht op je stek hebt...
Ik denk dat je schrikt van hoe 'brutaal'en nieuwsgierig karpers zijn, maar dat ze eerder relatief snel over voerplekken heen zwemmen en wellicht regelmatig terugkeren, dan dat ze lange tijd constant boven het voer liggen. Met name op dressurwateren lijkt het mij onwaarschijnlijk dat een of enkele karpers in een keer een hele voerplek leegvreten. Er is immers een groot voedselaanbod, weliswaar is er concurrentie maar het gaat toch vaak om vissen die al vaak gevangen zijn...

mvg,
Robert
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

23-09-2003 14:34

Ik weet (BIJNA) zeker dat er veel karper op onze stekken ronddwalen/azen maar het haakaas of ontwijken of uitspugen.

Voorbeeld:

Ik zit lekker op me stoeltje achter mijn hengels, zie ik op eens een schub van ongeveer 10 pond langszwemmen na 10 minuten nog één alleen een spiegel van ook ongeveer 10 pond, het water is daar helder dus maar even een potje mais opentrekken en 2 handjes erin komt er een groepje brasems aanzwemmen (2 of 3), die beginnen gulzig te azen op de mais dan schieten ze tegelijkertijd weg en komt er een donkere schim aan zwemmen, karper!
De karper, een spiegel van rond de 8 pond, aast op zijn gemak de stek leeg en verdwijnt uit zicht, snel 1 hengel binnenhalen en 2 mais korrels op de haak (ja je leest het goed!,op de haak.), hengel ingooien op de zelfde stek handje mais erom heen, en jahoor de zelfde spiegel is weer terug, en begint weer rustig te azen zonder argwaan zo lijkt het, maar hij presteerd het toch om alleen mijn haakaas te laten liggen zonder dat ik heb gezien dat hij/zij het heeft opgepakt, nog maar een handje eromheen.
Na een kwartier komt er een brasem aanzwemmen en pakt gelijk mijn haakaas zonder ook maar een andere gepakt te hebben en maakt een run waarbij hij zelfs uit het water springt. (ze noemen mij niet voor niets de brasemkoning :grin:)
Andere hengel ook ingedraaid en 4 meter verder dan mijn andere hengel ingegooid in het donkerdere gedeelte, wat mais erbij en wachten maar weer.
Nu zie ik een groepje van 3 karpers aankomen die beginnen zeer nerveus te azen (lees, vechten om elke maiskorrel) maar toch pakken ze mijn haakaas niet, dan een run op mijn hengel 4 meter verder, dit keer geen brasem maar karper!
Het was die spiegel van 8 pond ongeveer die na 3 keer naarmijn stek terug gekomen te zijn toch mijn haakaas heeft gepakt.

Mijn conclusie is dat karpers of de onderlijn zien, of dat het opvalt dat er 2 maiskorrels wel erg dicht bij elkaar liggen en het gewoon niet pakken.
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

23-09-2003 14:56

Hallo allemaal.
Er is een tijdje een webcam geweest,en daar was dus erg goed te zien hoe en wat de karpers deden onderwater.
Maar door veel gezeur en commentaar van allerlei personen,is de cam nu bijna nooit meer online.
Het was een schitterend en ook zeer leerzaam gezicht,er staat nog wel een klein filmpje op,die laat zien hoe een karper het aas opneemt en geprikt wordt.
Ook hebben we vele malen gekeken naar een beeld dat je zag dat de vis het aas op neemt,schrikt,en dan tijdens de vlucht het aas weer uitspuwt.
De reden dat de vis het zo snel merkte was,omdat het lood achter een stokje bleef hangen.
Alles was te zien op de site http://www.karpersite.nl
Ik vind het nog steeds jammer dat het niet meer online te zien is.
Franca.
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

23-09-2003 17:18

Ik denk ook dat er als maar meer uit te halen valt als dat we daadwerkelijk vangen.

Zo heb ik een stek waar ik geregeld vis. Zowel instant als met voorvoederen. Daar zit meer als genoeg vis, het is een stek waar de karper over MOET gaan als ze in de buurt komen. Na regen zie ik ze soms van ver rollend en springend afkomen, en plots zitten ze dan boven mij stek. Daar stopt het springen en is niks meer te zien. Na max 5 minuten krijg ik normaal een run dan. Terwijl dat ik tijdens de sessie zelf alleen met een stringer of max 10 boilies voer. En zeg nu zelf, 5 minuten en minimaal 10 karpers en max 10 boilies. Is dat dan niet erg lang voor dat je haakboilie wordt genomen??? In mijn ogen "testen" ze dan ook eerst de boilies, en wordt mijn haakboilie geregeld uitgepuwt.

Verder ga ik ook met Stefan mee.
Hetzelfde water, dezelfde stek. Ik weet er de laatste sessie's gemiddeld 2 te vangen op een avond. Maar ik ben half augustus er een nachtje geweest, en 's nachts kwam maar één vis op de kant. Een 100-200 meter verder hoorden we geregeld slagen op het water, afkomstig van karper dachten we natuurlijk. Met een maat besluit ik de volgende dag daar 3 kg te gaan voeren. Dit wordt 3 dagen herhaald en vervolgens trekken we er een nachtje op uit. 3 hengels worden op de aangevoerde stek gevist maar 1 hengel besluiten we toch uit te varen naar de andere stek waar gemiddeld 2 vissen worden gevangen. Deze stek wordt nu vanuit een andere hoek bevist, en ipv 's avonds of 's morgens worden hier nu midden in de nacht 3 karpers versierd!!!
Op de aangevoerde stek krijgen we nu pas tegen de morgen de eerte aanbeet, terwijl er enkele dagen ervoor duidelijk 's nachts activiteit was hier in de buurt. Van 6h00 tot 12h00 krijgen we maar liefst 8 runs hier!!

Zo zie je maar, dat het enkele honderden meter zoals Stefan zegt, idd beter kan zijn. Verder speelt op sommige stekken de hoek waaronder gevist word misschien ook een grotere rol als men denkt. Er werd namelijk nooit eerder onder deze hoek gevist op de eerste stek!

MVG
Piotr
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

23-09-2003 17:54

Nog een voorbeeld dat er soms veel meer karper op de stek zit als de karpers die wij op het droge krijgen.

Een heel mooi aangelegde voerstek, er zwemmen zeker een 10-tal karpers op de stek. Maar de ganse nacht blijven de optonics roerloos stil!

Dit heb ik enkele malen meegemaakt. En niet altijd op hetzelfde water. Zo heb ik eens een nacht gehad dat je gewoon niet de tijd had om in te slapen, zoveel karpers sprongen er bovenop de stek! En ook die nacht kwam geen vis op de kant....

MVG
Piotr
Michiel Stijntjes
Berichten: 55
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

23-09-2003 20:47

Leuk dat er zo meegedacht wordt, ik zal nog wat input geven.
Ik merk ook op mijn thuiswater, dat er een aantal stekken zijn waar je constant kolken, bellen en stofwolken veroorzaakt door karper, maar het karper bestand kan toch nooit op 15 vierkante meter zitten??
Ik ben natuurlijk eigenwijs, wil lekker de stek bevissen die ik zelf bepaal, ook al lijkt het qua kolken minder, maar is er voldoende potentie, en ik kies dus een stek uit waar ik s middags een paar karpers zag zonnen, en die avond om 21.00 en om 22.15 dus uren later krijg ik 2 runs.
Maximaal rendement zou je denken, maar in een water met misschien 50 karpers (klein water) zitten ze toch zo erg verspreid dat elke plek waar je ingooit en een beetje voert al in de buurt van een paar karpers is en dus onze geliefde vrienden aan moet trekken?
Ik heb wel al meerdere keren bij het voorvoeren karpers zien zwemmen die direct na het voeren van mijn boilies gingen eten zonder enige aarzeling! gewone standaard tutti frutti, die qua dressuur toch bekend bij de karpers moeten zijn.

Met stof tot nadenken en discussieren
Michiel
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

23-09-2003 21:03

Michiel,

je denkt maximaal rendement. Dat dacht ik ook een tijd geleden, maar de laatste tijd vis ik bijna altijd heel alleen. En vanaf toen ben ik ook nog meer het water zelf in de gaten gaan houden. Daar heb ik veel van geleerd, oa. ook die stek met 8 runs!

En denk eraan, het water waar ik van spreek heeft helemaal niet zo een goed bestand als waar jij van spreekt. Eerder een laag bestand! En toch merk ik nadat ik dacht "de stek" gevonden te hebben nog een andere(betere) stek op.

Dus wie weet als jij op de stek gaat vissen, wat ik zeker zou doen, waar je activiteit van karpers ziet je misschien ook meer eruit kan halen als wat je nu vangt.

Weet je zeker dat de karpers verspreid zitten over het hele water?? Ik kan in elk geval zeggen dat dat op het water waar ik het over heb niet zo is. Dat ik daar echt moet zoeken, en ik heb er door moeten zetten in het begin! Maar nu heb ik vermoedelijk één van de meest productiefste stekken gevonden. Alhoewel, wie weet.... Ik ga op zoek! :wink:

MVG
Piotr
Michiel Stijntjes
Berichten: 55
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

23-09-2003 21:18

Je weet natuurlijk nooit of de karper het hele water over zwemt, en slechts een klein percentage laat zich zien.
Ik vind het te simpel om op een stek te vissen waar iedereen vist, en dan meegaan in alle vissers die een enkel karpertje vangen. Ik heb nu 2 stekken "bedacht" op het water waar ik denk dat de karper graag komt, ik zat ook zo te denken: ik staarde eens voor me uit en ontdekte bomen met trossen rode besjes, nou ik naar de viswinkel rode kleine boilies gehaald, ik ga het komende week proberen, het kan niet anders dan dat ze uit die boom vallen en als natuurlijk vertrouwd aas worden beschouwd, mss mijn rode boilies ook.
Ik heb weliswaar nu 7x geblankt op mijn stekjes maar toch ben ik ervan overtuigd dat er vis zit, en ik vermoed dat als de puzzelstukjes goed vallen er nog veel meer plezier valt te beleven dan de ge-eikte plekken. Maar ik blijf uitpluizen wat er onder water gebeurt, als mijn "besjes-verhaal" niet opgaat, zal ik toch weer terugvallen op particles omdat die het dichtst tegen het natuurlijke voedsel aanzitten.

Met uitpluizende groet :grin:
Michiel
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

23-09-2003 21:43

Dit het mooiste van het vissen. Alles zelf uitpluizen en dan hopelijk beloont worden.

Michiel,
Jij praat over besjes, ik ga eenzelfde uitproberen alleen dan met eikels, dus wie weet
Ik vis over het hele water, dit komt omdat de karper op mijn water bijna elke dag op een ander gedeelte zit.

Dus ik moet elke dag uitpluizen waar de karper zich nu weer bevind.
De ene dag laten de karpers zich makkelijk traceren door grote aasplakaten, andere dagen wordt het echt zoeken geblazen.

Dit is juist het mooie van het water, en last van stekkenpezers heb ik niet, omdat die vissers bijvoorbeeld een keer zien dat ik op een bepaalde stek goed vang, de karpers de volgende dag weer ergens anders zitten.

Gewoon perfect.

Dit is ook heel goed voor je observatie vermogen.
Je moet het voluit gebruiken.

vriendelijke groet,
Koen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

23-09-2003 21:44

Ok, dus we weten nu min of meer waar een van de problemen zou kunnen zitten, buiten het feit dat gewoon niet elke karper van jouw (haak)aas zal proeven.
Karper spuugt het aas vaak uit, of pakt het niet eens. Vooral dat laatste houdt mij bezig.

Afhankelijk van waar je vist, lijkt het me toch vrij sterk dat een karper in staat is een fluorocarbon, of goed gekleurde soepele onderlijn op te merken op de bodem, helemaal als aan deze onderlijn maar een kleinhaakje zit, zeg een maatje 8.
Denk bijvoorbeeld aan een bodem met zwarte prut. Daar kan je m.i rustig een zwarte (eigenlijk blauw voor de wijsneuzen :grin:) amnesia rig op gooien, of denk aan snakebite of Dynafil midden tussen het wier...

De onderlijn mag natuurlijk niet drijven, alhoewel ik ook daar niet geheel bang voor ben. Als ik op een rommelige bodem bezaaid met obstakels, takjes, kleine plantenworteltjes e.d vis, weet ik niet of de vis zich aan een sliertje van dezelfde kleur stoort...

Wat ik 'live' gezien heb, en zoals ook pen-visser Sielhorst proefondervindelijk heeft uitgevonden, is dat het haakaas vaak te zwaar is. Wanneer je met maiskorrels voert en vist, en je prikt er 4 aan de haak of hair, dan is jouw haakaas dus 4x zo zwaar + het gewicht van de haak en eventuele weerstand van de onderlijn. Wanneer een karper nu boven een voerplek gaat hangen en met een constante zuigkracht, of met een opbouwende zuigkracht aast, dan gaan alle losse korreltjes zo naar binnen en is het haakaas net te zwaar om opgezogen te worden.

Even over die zuigkracht:

Soms zwemt een karper op voedsel af en pakt hij het in een keer ( denk aan een broodkorst, die moet zo snel mogelijk van het oppervlak verdwijnen, of denk aan voedselnijd ). Het aas wordt dan gewoon op full power opgezogen en rommel die dan mee gaat wordt later wel weer weggewerkt.

Wanneer de vis echter op zijn hoede is, of in rustige doen, net een nieuwe voedselbron ontdekt, (vooral als het veel aasdeeltjes zijn is me opgevallen) dan wil hij er wel eens boven gaan hangen en dan net zoalng zuigen totdat de eerste deeltjes opgezogen worden, dit gebeurt vaker dan ik dacht, en in dit geval vis je dus achter het spreekwoordelijke net. De oplossing zit hem in dit geval dan ook in een klein stukje drijvend materiaal te monteren of kleiner aas aan je haak te vissen.

Dit is voor velen zeker geen geheim, ik heb dit ook 'onderzocht' door zeer nauwlettend op het aasgedrag van enkele aquariumkarpers te letten. Ook blijkt de ene karper vaker horizontaal en de andere vaker verticaal te azen, welk effect (zwaartekracht? ) kan dit hebben op de inhaking?

Genoeg balletjes opgegooid dacht ik zo... Iemand anders ervaringen,bevindingen, experimenten en tests, oplossingen voor bovengenoemde dingen, of misschien met over andere dingen die ermee te maken hebben?

vr gr

Sjoerd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Groot op 2003-09-23 22:10 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-09-2003 22:48

Michiel,

inderdaad een erg interessante discussie, heb zelf even gewacht met reageren omdat ik de discussie in wou rollen.

Zoals al veel mensen voor me gezegt hebben, gebeurd er meer onder water, dan dat we eigenlijk durven te denken. Het verhaal van Kees V. geeft dat zeer zeker goed weer. Alleen heeft niet iedereen de beschikking tot een heldere put om z'n boillies te bekijken de volgende ochtend. Oftewel voor de rest is het gissen, en dan komt dus na even blanken de vraag boven, bijvoeren of niet ? Dat is dus 1 van de bijkomstigheden.

Het wel of niet haken heeft meer betrekking tot je rig die je gebruikt, dan met het aas gedrag van de karpers. Ik wil niet zeggen dat het aasgedrag er niets mee te maken heeft (integendeel! maar daar kom ik later op terug). Een rig die niet draait (en dus niet haakt op het goeie punt) zal dus onder geen enkele omstandigheid haken.

Het aasgedrag (even op Sjoerd inhaken, en waarschijnlijk voortborduren) van een karper is heel interessant. Zoals Sjoerd zelf al aangeeft, zijn z'n Koi een goeie inspiratie bron. Voordat ik Koi had, had ik altijd zoiets van "Blaaa, wat kan je nou uitlezen van die beesten?" Blijkt dus dat ze je een heleboel leren. Als ze zich namelijk op hun gemak voelen, en er geen voedselnijd heerst, doen ze alles in gehele kalmte. Er is totaal geen zicht van "zuig kracht", maar ze komen gewoon geheel boven met hun bek, en zwemen als het waren over de pellet heen.

Daarnaast heb je de optie dat er voedselnijd heerst (in hoeverre kan je dat hebben in een vijver? Die beesten denken mischien op dat moment van wel!) of dat ze gespannen zijn. Zodra dit het geval is, blijven bepaalde Koi onder het water oppervlakte hangen, en zuigen het dan (met wat dus een aardige zuigkracht moet wezen) omlaag, en in hun bek. Ik heb ook een paar Koi die als een gek aan komen zwemen, en haast uit het water springen voor een pellet. Wat eigenlijk vaker resulteerd in geen pellet, dan wel.

De mannier van voedsel opnamen in de verschillende situaties is ook compleet anders, soms asen ze verticaal omhoog/omlaag, soms onder een hoek van 45graden omhoog/omlaag, maar het komt dus ook voor dat ze zonder een hoek (dus 180graden) aan het asen zijn, en dus precies onder het water oppervlak (of op de bodem) hun aasopname doen. Meestal zijn het wel precies dezelfde Koi die de bepaalde handelingen doen, en precies op dezelfde mannier asen onder de verschillende omstandigheden.

Stefan,

je verhaal spreekt zichzelf eigenlijk tegen (zoals ik het lees dan). Je heb het over rendement, wat soms zeer zeker beter kan wezen. Maar wat is beter ? Als je zelf in gedachten heb dat je een topstek te pakken heb, ga je niet verkassen. Ok hierin denken we dan verschillend. Maar dan komt het onderdeel blanken. Als je blankt blijf je zitten om te testen waar het aan ligt, maar dan ga je niet naar een andere stek om het rendement te verbeteren. Tuurlijk kan het aan je systeem liggen, maar blijf je net zolang vissen totdat je wel wat vangt? Dan komt bij mij de vraag boven, weet je op dat moment wél dat je systeem veranderd is, of is het gewoon een 'lucky strike' ?

Is volgens mij een aardige lap text... Hopelijk weer wat discussie-stof :wink:

Met vriendelijke groet,

Christiaan.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-09-2003 22:53

Dan even wat tussendoor;

wat is voor jullie maximale rendement ? En hoe weet je dat je dat behaald heb ? Ik kan namelijk niet zeggen, dat als ik op een bepaalde stek een 'tijdbestek' gevoerd heb, met 'dat' aas, en 'deze' hoeveelheid, dat ik 'zoveel' vissen moet gaan vangen met 'dit' gewicht.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-09-2003 22:56

In principe zou je moeten terug gaan naar de manier zoals ze vroeger visten. Dan heb ik het niet over een aardappel en een pauwenpen, neen dan heb ik het over het achter de hengels zitten, alu wakertje erbij, en puur letten op de top en beweging van de lijn en waker. In mijn ogen zou het een gouden combinatie zijn om de techniek van de groten van vroeger, te combineren met de kennis van nu.

Durf te wedden dat je zo veel meer zult zien dan dat je in je tent/plu/oval/bivvy/shelter/dome noem het maar op ligt te meuren (betrapt!). Vooral in de winter, als de aasopname sowieso langzamer, rustiger en beheerster plaats vind. Afgelopen winter 3 vissen gevangen, puur door op de top te letten. Geen enkel piepje gehad, en na beweging in de top voorzichtig aanslaan, en hebben die rakkers!

Een rig die bij iedere aasopname voor inhaking zorgt zal je in mijn ogen nooit vinden, aangezien karpers toch ook de mogelijkheid hebben gekregen om te leren van hun fouten, is het niet na 1 keer, het komt uiteindelijk wel. Wat je wel kan nastreven is een onderlijn te vinden die bij zoveel mogelijk aasopname's resulteert in het daadwerkelijk haken van de vis. Hier komt ook weer die alu waker van pas, aangezien dit alles heel gevoelig is, vooral in combinatie met licht loodje, dat helpt uiteindelijk echt wel mee met het meer vangen van karper.

Als ik op niet gedresseerd water vis, wil ik rustig ook met zwart amnesia vissen op een lichte (zand/grind) ondergrond, alsof die vis het verschil weet tussen een dun takje, een grasspriet en mijn rig ?

Ga ik op gedresseerd water vissen dan is zoals sjoerd zegt een fluorcarbon onderlijn met een maatje 8 in mijn ogen al een goede stap in de juiste richting.

Een onderwatercamera kan handig zijn, maar ik denk dat je alleen maar depressief zult worden als je ziet hoeveel karpers je haakaas gewoon negeren.
De 1e keer zullen ze het misschien pakken, de 2e keer ook ,maar de derde keer weten ze wel beter hoor. Zo dom zijn ze uiteindelijk niet hoor! Hoeveel verhalen, en observatie's zijn er niet waar een vis gewoonweg na 2x gehaakt te zijn die boillies eerst eens 24 uur of langer laat liggen, voor hij ze 1 voor 1 voorzichtig in de mond pakt..

Té interessant voor woorden, dat zeker,

mvg
stefan
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-09-2003 23:01

Christiaan,

je kan geen eisen stellen, je moet blij zijn met wat je vangt. Maar ieder resultaat, wanneer dan ook behaald, kan altijd beter.
Stel je vangt 5-6 twintigers op een nacht .. waarom waren het er dan geen 7 of 8 of 10, daar moet je over nadenken.

Ik denk dat de visser zelf degene is die zich beperkt in zijn vangsten. Jij doet de dingen volgens jouw opvattingen en jouw denkbeelden, en daarmee vang je vis ... of niet. Maar wie weet, als je het iets anders had gedaan, dat het dan nog beter zou zijn geweest.

Ik zeg niet dat je altijd beter moet vissen, maar ikzelf denk, je kan altijd beter, en je moet ook niet tevreden zijn als je een leuke nacht achter de rug hebt. Je maakt me gewoonweg niet wijs dat er dan maar bijv. 2 karpers langskomen, er zullen er bijv. ook 5 gewoon langszwemmen. En misschien, als je verspreider of langer had gevoerd, had je die ook op je aas gekregen, en had je die ook kunnen vangen.

Natuurlijk zijn er grenzen, maar die maak je zelf, en die worden voor jezelf gemaakt. Je kan maar beperkt voorvoeren, tot het geld op is, je kan maar beperkt vissen, tot je vrije dagen opzijn, je kan maar beperkt nachten, tot je vriendin je voor vermist opgeeft, en ga zo maar door.

Niemand heeft het over moeten vangen, het maximale rendement, is wat je zelf bepaald denk ik. Als jij met 5 vissen op een nacht heel tevreden bent, dan is dat jouw maximale rendement, dan denk je voor jezelf ; dit heb ik goed gedaan, ik heb 5 vissen gevangen, ik kan niet beter. Dan ben jij het die de grens tussen maximaal en minimaal stelt.

mvg
stefan
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-09-2003 23:33

Stefan,

teruggaan naar 'de roots' is voor velen iets teveel van het goede, en vind het eerlijk gezegt ook een beetje te ver gaan. Mischien omdat ik nog niet het iedee heb gehad dat m'n technieken niet werkte, zodra dat mischien het geval zou zijn, dat 'de roots' terug kunnen komen, eerder dan dat denk ik 't niet.

Tuurlijk kan je jezelf afvragen of het er niet meer hadden kunnen wezen. In princiepe kan het áltijd beter. Maar tot wanneer? Inderdaad zoals je aangeeft tot hoever jij je limiet stelt. Maar ik heb het iedee dat als je steeds blijft nadenken "hadden het er niet meer kunnen wezen", dat je bezig blíjft. Wanneer stopt het ? Kan je nog wel genieten van de behaalde vangsten ? Je zal er wel van kunnen genieten, maar zal het net zo voeldoenend wezen als wanneer je niet meteen gaat denken of het beter kan ?

Over hetgeen van hoeveel karpers er langs zijn gekomen, tuurlijk denk ik daar over na, en ook mij frustreerd het soms dat ik niet weet hoe het precies gegaan is. Maar je heb me wel aan het denken gezet. Voorheen dacht ik meer over m'n voerstrategiën die verkeerd konden wezen.

Tevens denk ik dat iedereen z'n rendement aanwijst aan de voorgaande sessies. Als je een goede reeks sessies achterelkaar gehad hebt, en de volgende is minder, dan heb je het iedee (en het bewijs) dat het beter kant.

Gr,

Christiaan.
jan van kranenburg

24-09-2003 00:16

Kan me helemaal vinden in de waarnemingen van Kees Vaags.

In mijn pen-periode heb ik veel van dergelijke ervaringen meegekregen via het gedrag van mijn pen.
In volkomen stilstaand water veel beweging in de pen; beetje links, beetje rechts, soms om zijn as draaiend. Zonder echte aanbeten (runs). Resultaat was echter dat de forse aardappel gereduceerd was tot een minuscuul restje op de haak
Kon absoluut geen brasem zijn, want die gingen zelfs met de aardappel wat forser om.

Heb meerdere malen opgeslagen bij die vreemde pen-bewegingen. In enkele gevallen soms met succes, d.w.z. gehaakte karper!

Dergelijke subtiele "proef of uitprobeer" aktiviteiten met het gepresenteerde aas door een karper, zijn m.i. nauwelijks waarneembaar bij het vissen met vastlood-systemen.

mvg

Jan (nog steeds duizelend)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan van kranenburg op 2003-09-24 00:17 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

24-09-2003 10:45

jan,
je hebt hier dus even niet goed gelezen. ik beschreef dat mijn aas vlak onder de kant lag. het water is op de betreffende plek slechts 50 cm diep. het water is zo helder dat je de vissen op dieptes tot 2 meter goed kon waarnemen. indien je een krant op een halve meter diepte neer zou leggen, zou je deze nog kunnen lezen.

indien ik nu dus vlak bij mijn haakaas lig te loeren naar het aasgedrag, kan ik dus echt wel heel goed zien hoe de opname geschied, en of de onderlijn strekt of niet, of de vis prikt of niet. indien de vis prikt is dit (op dit water) vaak ook wel waarneembaar aan de top. het gaat vaak om tikjes, de top die 1 of 2 centimeter uitslaat. dat ik met een wartellood viste gaf wellicht nog iets meer ruimte dan een inlinelood voor het trillen van de top
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-09-2003 11:07

gek he? dat we eigenlijk in de 24 uur dat we vissen niet meer bijvoeren terwijl we eigenlijk zeker wetn dat al je voer aas op is! ik denk dar da tactiek van wedstrijd vissers best succesvol is nl..regelmatig kleine beetjes bijvoeren zo hou je de vis opde stek en verhoog je de kans dat een vis zich per ongeluk prikt. Voorvoeren maakt de vissen ook minder schuw ten opzichte van je aas
Michiel Stijntjes
Berichten: 55
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

24-09-2003 11:36

Ik vind het interessant wat Stefan zegt over rendement.
Ik denk dat de meeste van ons erg blij zijn met 5 karpers op de kant na een nacht.
Maar hoeveel karpers hebben er op onze stek rondgehangen? En zou 1 of 2 azende karpers misschien meerdere karpers aantrekken, zonder dat deze van plan waren te azen?
Ik geloof niet dat er op bepaalde vijvers 10 karpers op mijn stek zwemmen, maar wel dat er in die 8 uurtjes dat je zit te vissen er bijv. 10 voorbij komen, in groepjes op apart.
Dan komt de vraag weer boven: "Schrikt een reeds op de voerstek azende karper dusdanig van een dril, dat ie zelf ook niet meer verder aast?" Maar iedereen kent toch de voorbeelden van het vangen van een karper, ingooien en direct weer een karper vangen.
Nu over het rendement. Is 5 karpers vangen terwijl er 10 op je stek hebben gezeten geen fantastisch resultaat? 1 op de 2 karpers die jouw stek passeert komt op het droge. In dat geval zou je als je terugkeert van een sessie met 1 vangst, er misschien maar 2 of 3 op je stek gehad hebben, dat zou best kunnen natuurlijk.
Misschien hebben wij wel zoveel vertrouwen in onze rigs en montages en voercampagnes en stek keuze, dat we ons wanen dat er talloze karpers op onze stek zitten.
"Zijn we wel zo goed als we denken dat we zijn?" (Nee het gaat niet over Oranje...)
Persoonlijk weet ik ook echt niet of mijn boilies die ik voer zijn opgegeten, geen flauw idee, als ik vang zullen ze wel weg zijn, maar als ik 4 dagen voer, en 1 karper vang of ik blank, ligt er dan nog 4 kg boilies op de bodem ongeschonden? Hoe controleer je dat eigenlijk?