Ruwweg ziet de rivier er zo uit: 200 tot 300 meter breed. Grote stenen aan de kant. 5 meter van de kant af is het 3 meter diep aflopend naar de vaargeul is het 10 meter diep. Het stroomt erg hard en er komt continu scheepvaart voorbij (tot zeeschepen toe) op een paar havens na zijn er weinig onderbrekingen in dit stuk rivier.
Nu vraag ik mij af wat jullie denken over de karper in dit soort water. Ik heb het gevoel dat de karper langs de kanten zwemt maar met het feederen vingen we de grootste en meeste brasem in de vaargeul. Heeft een karper moeite of een hekel aan harde stroming en zullen ze de kanten opzoeken of maakt het ze niets uit en zullen ze op een rivier de diepte en sterke stroming onder de scheepvaart ook opzoeken?
Als een karper honger heeft zal hij er geen moeite mee hebben denk ik om op de stroming te zwemmen maar als hij niet aast wat zal de karper dan doen op de rivier? Blijft hij zwemmen op de stroming of gaat hij op zoek naar een rustiger stromend plekje zoals die havens of gaat hij misschien zelfs plat op de bodem (of in geulen) liggen?
Zoals ik zei zijn er ook een paar havens. In deze havens stroomt het (bijna) niet maar de scheepvaart komt daar wel. Zeker als ze aanleggen of vertrekken kunnen ze flink tekeer gaan in een haven. Wat denken jullie? Zal een karper wegvluchten voor het kabaal en de gevaarlijke schroeven? Zo ja zal een karper nadat de boot vertrokken is weer snel terugkeren? Het water is wel een paar minuten troebel maar dat zakt best snel weer weg.
Ik hoor graag jullie meningen