Baitrunners of niet?


Gebruikersavatar
Peter Sebel
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-01-2003 12:24

Hey Nick,

heb zelf eerst baitrunners gehad maar nu heb ik (gelukkig) gewone molens met de slip voorop. Die baitrunners heb ik weggedaan want de slip ging minder functioneren.

Nog een vraag: Wat vinden jullie makkelijker vissen Baitrunner of "gewone" molen en waarom?? :roll:


Groeten
Jeroen Leuven

08-01-2003 14:28

Nick,

Ik vind persoonlijk vissen met baitrunner makkelijker.
Voor dat je gaat vissen stel je de runslip en de drilslip af en je hoeft tijdens de dril (indien nodig) alleen nog maar je slip bij te stellen.
Met een gewone molen moet je na de aanslag zoeken naar de juiste slip afstelling. (indien je de slip vrijwel open hebt staan).

Gr.
Martijn Schild

08-01-2003 14:30

Gaan we nu allemaal opeens op Nick reageren het was mijn topic hoor :razz:
Jeroen Leuven

08-01-2003 14:36

Oke dan, voor de gene die zich aangesproken voelt....
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

08-01-2003 15:09

Hey Peter, wat dat eerder kapot gaan door de meerdere onderdelen betreft....doe het zoals ik: Gewone molens (Emblems) met baitrunnerkoppen! haha...vangse.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

08-01-2003 15:11

Een baitrunner is bedacht voor de lijnafgifte na een aasopname. Over het algemeen betekend dit een belasting van de baitrunner die niet langer dan 30 seconden duurt. Op het moment dat je gaat uitvaren op de baitrunner slijten de slipschijven erg hard want die zijn niet berekend op langdurige belasting. Het duurt al gauw vijf minuten om 200 meter te varen...

Het beste kun je dus de beugel openzetten en een vismaat laten assisteren. Ben je alleen gebruik dan de hoofdslip van je molen, dan loop je ook geen risico als de knop omslaat!!

Ik heb nu molens met de slip voorop en geen vrijloopsysteem. Als je het geld dat je wilt besteden aan een baitrunner, uitgeeft aan een molen zonder baitrunner heb je een kwalitatief veel betere molen voor hetzelfde geld.

Maar het is natuurlijk net wat je gewend bent en smaken verschillen nu eenmaal.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

08-01-2003 15:46

Ik vind een baitrunner absoluut makkelijker dan een 'gewone' molen: uitgooien, vechtslip instellen, baitrunner instellen, en laat die vis maar 'runnen'.
mvg Rob
Martijn Schild

08-01-2003 15:52

Ik laat die vis liever niet runnen, daarom zit sta ik ook gelijk na 1 piepje naast mijn hengels. Voor mijn laatste vis van 2002 waren 2 piepjes genoeg om aan te slaan. Ik moet zeggen dat mijn "gewone" molens goed werken. Ik ben blij dat ik geen baitrunners heb genomen. Aan baitrunners kan naar mijn inziens veel meer kapot gaan.
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

08-01-2003 20:25

Met baitrunners vissen is makkelijker.

Zelf vis ik de bulk van me tijd met molens met de slip voorop (Shimano Spheros 5000)om de simpele reden dat toen ik deze molens kocht er voor mijn gevoel teveel nadelen waren aan baitrunners zoals het slecht opspoelen van de lijn, levensduur e.d.

Voor de baitrunners die ik heb (USA 3500) maakt het grote nadeel van slecht opspoelen niks uit want voor afstandsvissen gebruik ik deze molens toch niet!

Ik denk trouwens wel dat deze nadelen vandaag de dag (bijna)allemaal weg zijn (behalve bij de USA reeks natuurlijk maar ja die hebben een super slip dus dan mag het!) dus dan blijft het gewoon een persoonlijke keuze.

Groeten,
Sjoerd
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

10-01-2003 11:21

Ik ben ook voorstander voor molens zonder baitrunner.
Waarom is een baitrunner noodzakelijk???
Op open water kun je hem opzetten maar in een water met obstakels????
Ook "denk"ik dat je met een gewone molen vist,dat je beter gehaakte vissen hebt ?Raar he, hier mijn theorie; Een afgestelde slip zal meer spanning op de lijn geven dan een baitrunner,dus meer weerstand op de lip van de karper,dat volgens mij een stevigere "doorprik" geeft na het prikeffect door bv vast lood.De karper zal hierdoor nog beter gehaakt zijn DENK IK HE.
Jeroen Leuven

10-01-2003 11:50

Ben ik het niet helemaal mee eens.
je kan je runslip net zo strak afstellen als je hoofdslip.
Oke, dan komt de volgende vraag waarom dan een baitrunner...het is zo handig om met een halve slag (van je slinger) over te schakelen naar je hoofdslip en je hoeft je vinger of duim niet te gebruiken bij het aanslaan.

En wat die doorprik betreft zou ik nog iets zwaarder lood gebruiken anders is het effect van een vastlood montage weg.


Gr.
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

10-01-2003 12:10

de overgang van baitrunner naar gevechtslip (die normaal straffer is ingesteld) gebeurt dan toch met een "schok" kan deze schok niet leiden tot onthaking,uitscheuring???
Ik weet het niet he,kan natuurlijk ook de "doorprikking" geven zoals ik eerder zei.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-01-2003 13:40

Lijkt allemaal af te hangen van hoe strak je de baitrunner slip instelt ten opzichte van de vechtslip. Toegegeven, het bereik van de baitrunner slip van sommige oudere types is beperkt. Tegenwoordig heb ik echter baitrunners met een veel ruimer bereik. Maar of het er toe doet? Ik vis met beide types en sla aan op een run waarbij meestal op dat moment lijn wordt afgenomen door de slip. Bij molens zonder baitrunner, blokkeer ik de slip bij aanvang van de aanslag en bij de molens met baitrunner schakel ik de baitrunner op dat moment uit. Onthaking of uitscheuring zou dan in beide gevallen ongeveer even erg zijn. Klinkt me trouwens wat vreemd in de oren omdat ik maar heel weinig vissen verspeel bij het aanslaan.

Een baitrunner is redelijk handig omdat je daarbij niet in het begin van de strijd over de instelling van de slip hoeft na te denken. Die staat dan al goed ingesteld (mag ik hopen). Dit is een voordeel. Maar de handeling om de slip bij te stellen op een molens zonder baitrunner is nou ook weer niet zo lastig dat je niet zonder kan.

Groeten, Kees
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

11-01-2003 15:15

Ik denk dat de schok i.c.m. een baitrunner juist beter gecontroleerd is dan bij een gewone molen. Ik heb de vechtslip vrij los staan ( vast genoeg voor een goede aanslag, en niet te vast waardoor de vis als ie wil nog een paar meters kan nemen), waardoor de schok vrij klein is. Als je een gewone molen hebt en je slaat aan, dan moet je dus je vingers of je hand op de spoel houden. Dan is de kans vrij groot dat je te sterk afremt, en dan is de schok juist groter.
Vooral als je een terugzwemmer hebt dan ben je in het voordeel met een baitrunner: je begint te draaien totdat je contact hebt met de vis en je kan aanslaan. Bij een molen moet je eerst de slip bijstellen, contact maken met de vis en dan weer aanslaan. Hierbij heb je de kans dat de slip te los of te vast staat waardoor de schok juist te groot is of de vis er nog amper wat van merkt...

mvg Rob
Fred Vrijhoeven
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Apeldoorn

16-09-2003 22:22

ik vis met baitrunners (shimano aoro ???? )
zijn goede molens ik vind het fijner omdat je lijn altijd op spanning blijft
en met een runclip lijkt mij sneller beschadigen en je moet je terug doen tewil de lijn met volle snelheid afloopt tewijl de baitrunner al spanning heeft en alleen over gaat op de gevechtsslip lijkt mij de baitrunner veiliger voor de lijn