Niet te bevissen ??


Plaats reactie
Robin Braam
Berichten: 11
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Thuis

08-09-2003 17:16

Hoi ! Ik ben Robin en ik ben nieuw op dit forum, dat is niet waar ik deze topic over wil beginnen, wel over het volgende:

Ik heb toen ik "nog klein" was meegemaakt dat het kanaal bij mijn huis in de buurt dichtgevroren was, nu gebeurt dit wel vaker maar ditkeer zaten er veel vissen in vast gevroren die ik goed heb bekeken en waarvan ik nu met die beelden in mijn hoofd(nu pas kennis van verschillende vissen) weet dat er (als niet alles in het ijs vast zat) ook mooie karpers en grote snoeken zitten(na een jaar of 6-7). Dat zal wel op meer wateren het geval zijn, maar op dit stuk water is het vissen alleen mogelijk op een van de 8 steigertjes die naar beneden lopen. Vervolgens hangen er over die stijgers aan de zijkanten vaak takken (alleen op de mooie plekken). Ook liggen er veel takken langs de kant in het water, is de bodem bezaaid met eikenbladeren en is het slechts 10/15 meter breed. Ik heb hier nog nooit iemand op karper zien vissen en het zal dan ook niet makkelijk zijn hier karper uit naar boven te halen, aangezien ik laatst ben begonnen met karpervissen (nog niet in dit water) en er een maand daarvoor nog een "grote" karper heb gesignaleerd wil ik het hier graag eens proberen, reden waarom is niet dat ik een grote vis heb zien zwemmen, maar dat de vissen waarschijnlijk niet(vaak) eerder zijn gevangen en daarom nog redelijk gaaf zullen zijn.

Wie kan mij tips en hulp geven bij het bevissen van dit water(op karper) ??......

Alvast bedankt ! Robin...
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

08-09-2003 17:45

met de pen lijkt mij een goed idee :smile:
joris Van der Trappen
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-07-2002 02:00

08-09-2003 18:51

niet echt iets voor in de winter maar je moet het eens aan de oppervlakte proberen (met brood ofzo)
niet gevangen karpers hebben nog geen argwaan bij dit soort aanbieding en je hebt geen last van rommel op de bodem
Robin Braam
Berichten: 11
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Thuis

08-09-2003 19:20

Ben nog niet zo ervaren(heb pas gisteren mijn 1e karper gevangen) en zou graag willen horen wat jullie "techniek" of "tip" is en of je er vertrouwen in hebt. De karpers laten zich niet vaak zien, maar ze zitten er toch echt, dus ik denk dat voeren misschien ook nog wel nodig kan zijn.

(nuttige)Reacties zijn welkom !
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

08-09-2003 20:01

Ik zou zeggen: probeer het eerst met de pen Robin! Ga veel kijken, probeer de karper te lokaliseren (had je al gedaan toen je die grotere karper zag), hou dus bij waar ze zich ophouden op welk tijdstip, en ga aan de hand daarvan een voerplekje aanmaken. Als het water daadwerkelijk niet zo groot is (10-15 meter breed, maar hoe lang is het dan?), begin dan met om de dag 1 of 2 blikjes mais te voeren, hou het lekker goedkoop met de blikkies van de Aldi of Lidl (C1000 is ook HEEL goed), maak dan 2 of 3 voerplekjes, wel een beetje uit elkaar. Zo kan je dezelfde avond (als ze er op reageren) misschien nog wel zien dat ze er daadwerkelijk op azen (kolken, bellensporen), en kan je na een paar dagen reeds met een hengel, pen en een blikje mais op pad gaan om ze te gaan besluipen. Tip nog: vis niet te lang op dezelfde stek, dit om de karper niet te veel te verstoren. Als er weinig witvis zit, kan je ook een wat steviger witvislokvoer aanmaken, wel met mais doorheen, dat je een lekker grof voer maakt. Eventueel ook particles, maar ik kan me voorstellen dat dat misschien iets te veel van het goede is.. eerst maar eens simpel beginnen, lijkt me.

Heel veel succes, enne hou ons op de hoogte!

Groetjes :smile:
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

08-09-2003 20:05

Hallo Robin,

ik weet niet of het een moeilijk water is. Maar als je gisteren pas je eerste karper hebt gevangen is het misschien slimmer als je een jaartje of 2 op een kleiner, makkelijk water aan de slag gaat. Dit om de basis van het karpervissen onder de knie te krijgen en zodat je ook de gevangen vis goed kunt behandelen.

MVG
Piotr
Robin Braam
Berichten: 11
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Thuis

08-09-2003 21:57

Hoi Toon,

Er zit wel veel witvis, dus ik denk dat ik het kwa voeren beter met mais zou kunnen proberen. Het water is +/- 1500/2000 meter lang en de enige manier voor de vis om in het volgende deel te kunnen komen is via een ondiep (dit ligt in de zomer vaak droog) stuk water door een kleine aansluiting onder de weg door over te steken. Voor karper dus eigenlijk onmogelijk.

En hoi Piotr,

Ik heb nu wel mijn 1e karper pas 1 dag terug gevangen, maar vis al wel langere tijd (meestal met succes) op snoek en grote (meeste rond de 45 cm) brasem en zeelt. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat ik al meteen meteen met alle "grote" vis goed kan omgaan, maar heb al wel enigzins ervaring hiermee denk ik.

Voordat ik ben gaan vissen heb ik dit forum ook goed doorgekeken om mijn eigen vragen op te lossen, heb ik alle visbladen (beet) die ik thuis had nog eens goed doorgelezen op de stukken over karper die ik vroeger liever snel doorbladerde en ben ik de eerste paar keren nog niet alleen gaan vissen maar samen met iemand die al wel ervaring had met het karpervissen.

Het "oefenen" op een makkelijk water daar ben ik al mee bezig eigenlijk, en misschien zal ik volgende week wel mijn 2e vangen.

Maar op een zandput vind ik de basis van het karper vissen niet zo bijzonder spannend eigenlijk, omdat je aan de vissen zelf vaak nog kunt zien dat ze een tijdje terug nog gevangen zijn. De vissers die daar vissen en vaak al wel meer dan 1 karper als ervaring hebben gaan hier niet erg voorzichtig mee om heb ik gezien. (bij een vis die op een onthaakmat ligt weglopen, een spartelende vis liever laten vallen dan je jas vies maken, wegen in een weegzak waar zand in zit) Kortom hier wil ik niet bij gaan horen...

Liever wat meer geduld en een gave vis dan een vis die maandelijks gevangen wordt...

Robin
Robin Braam
Berichten: 11
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Thuis

08-09-2003 21:59

Geef trouwens ook je mening over uitspraken die niet kloppen ! ik wil het vissen op karper leren !
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

08-09-2003 22:06

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/artikel/rlaros1.php" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/artikel/rlaros1.php</a><!-- BBCode auto-link end -->

Lees dit maar es, ideeen genoeg!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-09-2003 17:01

Robin,
Ten eerste vind ik het heel goed dat je niet, zoals veel nieuwelingen, dirct het water met naam en toenaam hier neerzet. Ik weet redelijk zeker over welk water het gaat en ik denk dat je het in het begin het beste met de pen kan proberen. Als je het water goed kent of de resultaten vallen tegen kan je het altijd nog statisch proberen, maar omdat het water zo smal is lijkt de pen me een uitstekend middel. Voor verdere aanwijzingen, zie het artikel wat Bas al aanhaald.
groeten,
Daaf
Plaats reactie