Het BOVER systeem
-
- Contacteer:
Mannen dit gaat boven mijn pet. Ik houd mij vast aan de praktijk ervaringen die ik afgelopen jaren heb opgedaan. Alleen al afgelopen sessie op.de Lot 10 runs zonder systeem 6 verspeeld. 42 runs met systeem 0 verspeeld. Dit zegt mij heel veel meer dan theorie. Probeer het systeem eens dan weet je hoe goed bet kan werken. Ik ga na de beurs in Utrecht een filpmje erover maken hoe ik het maak en gebruik.
-
Nee hoor Bert, hier een heldere sterrenhemel. En anders ga jij hier ook flink de mist in, want er is sowieso helemaal geen katrol bij aanwezig, als ik dan ook even magEchter, hier ga je de mist in;

Een glijring op de lijn is evenmin een katrol als een hengeltopoog een katrol is. Nu werkt een katrol , bijv. een lijnrol op molen, lijn geleiders op big game hengels, ook eens gezien bij 'n thuisvlijt planeerbord (oid) voor het slepend vissen etc., beter dan een glijring en is zeker erg goed toepasbaar op dit systeem omdat er wrijving vermeden moet worden (niet erg dat je de toepasbaarheid niet inzag, dat doe ik dan wel graag voor je). Maar topoog en glijring werken beide volgens het zelfde principe; Lijn glijdt er doorheen

Bovendien word er maar aan een kant lijn opgehaald en daarom is die boei een 'vast' gegeven. Schrijf ik ook nu weer tussen haakjes, want die twee liter volume dobbert wel aan de oppervlakte, maar blijft gewoon twee liter volume aan de oppervlakte en dirigeert de lijndruk van de visser (blijft erboven). De variabele is de visser die druk kan vermeerderen of verminderen. Aan dat spelletje doet het flesje amper mee als ik het filmpje bekijk!
Maar je begreep wat ik betreffende werking probeerde duidelijk probeerde te maken (van V tot geen V) of niet, want simpeler kan ik het niet maken, ga ik ook niet meer proberen, want beide zien we de voordelen...
Groeten, Marco.
..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid
.

Ok ok, men geeft dus serieus extra rek met het bover systeem (slappe lijn vanaf de hengel naar boei/ fles tegen pleziervaart/ binnenvaart, plus de nodige meters onder/ voorslag, eerste beet registratie niet zoals het hoort?), bij de eerste piep na het lossen van de steen/ lood(eerst de rek er uit zwemmen door de karper) zal de karper dus ""hopelijk"" van het onderwater obstakel (omgevallen/ afgezonken boom met takken uitlopers) afzwemmen of er alsnog er naar toe knallen!!! Dus de bover het beste inzetbaar bij mosselbanken/ steile talud s???
Groet.
Groet.
-
Nee, geen rek
, aardig strakke lijn en zware slip!!! Weinig geven, er wordt toch al genomen is in het filmpje te zien! Zit wel een hoek in de lijn, da´s al...
Verder idd bij taluds en scherpe keien, zoals je een boei normaal zou gebruiken. Maar dan nog beter functionerend aan de resultaten te zien en makkelijker inzetbaar.
Gaat bij mij iiig m´n hoge hengeltoppen oplossen wanneer ik kortbij met weedeffect op taluds vis...

Verder idd bij taluds en scherpe keien, zoals je een boei normaal zou gebruiken. Maar dan nog beter functionerend aan de resultaten te zien en makkelijker inzetbaar.
Gaat bij mij iiig m´n hoge hengeltoppen oplossen wanneer ik kortbij met weedeffect op taluds vis...
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 25-11-2014 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.
.

-
- Contacteer:
Tjonge ik moet echt snel gaan filmen. Ik begrijp gewoon niet dat dit allemaal nog zo onduidelijk is. Kijk een naar het filmpje soul of the lot deel 2 dan zie je bijna alles en combineer dat met een aantal aanwijzingen hier in deze topic. Vis krijgt bijna geen speling en gaat omhoog. Meeste winst zit hem in het feit dat de lijn vanaf de molen de obstakels tussen de visser en de stek niet kan bereiken.
Nu stoo ik ermee en maak snel een folmpje
Nu stoo ik ermee en maak snel een folmpje
-
Relaxed filmen dat folmpje he
. Bedankt voor de info!

Groeten, Marco.
.

-
Voor wie het nog niet geheel kon visualiseren staat er een duidelijk stuk tekst van Piets hand met afbeeldingen in het KSN magazine nr. 90. Netjes.., ook de algemene dank aan Peter Bos en Gerrit Verschoor.
Groeten, Marco.
.

- Simon Dekker
Prima gedaan door Piet!
- Michel Hollaar
- † in memoriam †
Voor iedereen die geen lid van De KSN is, is dit artikel online gezet.
http://www.deksn.nl/actueel/7213/het-bo ... g.comments
En als je dan toch op onze nieuwe website bent, kan je meteen lid worden
http://www.deksn.nl/de-webshop/de-ksn-lidmaatschap/
b.v.d. en m.vr.gr.
http://www.deksn.nl/actueel/7213/het-bo ... g.comments
En als je dan toch op onze nieuwe website bent, kan je meteen lid worden

http://www.deksn.nl/de-webshop/de-ksn-lidmaatschap/
b.v.d. en m.vr.gr.
-
En via welke link kan ik het KSN lidmaatschap stopzetten Michel?
Ik was er afgelopen seizoen te laks mee, dus dan lijkt januari 2015 me wel aardig op tijd voor het jaar 2016
.
31-07-2012 lid geworden van de Karper STUDIEGROEP Nederland.., in december van dat zelfde jaar werd dit Karper SPORTVISSERIJ Nederland. Een keertje Goes bezocht in 2013, en daar bleef een rigtechnische vraag van mijn kant, na 5 minuten gehieperdepieper, onbeantwoord. En in 2014 een keertje Tilburg, wat gezellig was.
Maar ja, het wegvallen van STUDIE...
Ik was er afgelopen seizoen te laks mee, dus dan lijkt januari 2015 me wel aardig op tijd voor het jaar 2016

31-07-2012 lid geworden van de Karper STUDIEGROEP Nederland.., in december van dat zelfde jaar werd dit Karper SPORTVISSERIJ Nederland. Een keertje Goes bezocht in 2013, en daar bleef een rigtechnische vraag van mijn kant, na 5 minuten gehieperdepieper, onbeantwoord. En in 2014 een keertje Tilburg, wat gezellig was.
Maar ja, het wegvallen van STUDIE...
Groeten, Marco.
.

Kijk eens op http://www.karperbeheer.nl
-
Bedankt Peter!
Groeten, Marco.
.

-
Doet me meteen hieraan denken, met een kleine aanpassing de volgende stap? Of vissen er al mensen op deze manier en loop ik hopeloos achter?

En nog een hele effectieve visserij, voor de diehards onder ons.
http://visserijservicenederland.nl/technieken-en-materialen/zegenvisserij/

En nog een hele effectieve visserij, voor de diehards onder ons.
http://visserijservicenederland.nl/technieken-en-materialen/zegenvisserij/
- Mart Honen
Haha, da's toch wel heel wat anders hoor Harold. Alleen al de intentie is totaal niet te vergelijken.
Ik ben nooit zo'n voorstander van het zogenaamd bevisbaar maken van onbevisbare stekken, maar met het BOVER systeem zou ik zonder gewetensbezwaren toch wel een hoop extra stekken kunnen bevissen.
Ik ben nooit zo'n voorstander van het zogenaamd bevisbaar maken van onbevisbare stekken, maar met het BOVER systeem zou ik zonder gewetensbezwaren toch wel een hoop extra stekken kunnen bevissen.
Ik weet het ook allemaal niet...
- dennis gerits
Hoe zit het met de (vis)veiligheid van dit systeem...
want als je een vis verspeeld zwemt hij dus rond met een stuk onderslag van x meter met daaraan een ring/oog/dikke wartel bevestigd, waar de loodclip nooit overheen komt..
of zie ik iets over het hoofd ??
want als je een vis verspeeld zwemt hij dus rond met een stuk onderslag van x meter met daaraan een ring/oog/dikke wartel bevestigd, waar de loodclip nooit overheen komt..
of zie ik iets over het hoofd ??
Bij een BOVER systeem lijnbreuk is X maximaal 3, bij normale lijnbreuk is X maximaal de afstand waarop je vist. Het enige extra nadeel is dus het glij-ringetje, maar dat zal in de praktijk wel meevallen, terwijl het voordeel is dat het altijd maar een relatief kort stuk lijn is. Een karper is een haak vaak vrij snel weer kwijt, helemaal als je weerhaakloos of met micro-barb vist.
-
Uiteraard gevist met een steen die vrijkomt van de clip bij een aanbeet
- dennis gerits
Martijn Nederpel schreef:Uiteraard gevist met een steen die vrijkomt van de clip bij een aanbeet
ja de steen komt natuurlijk vrij, dat snap ik ook nog wel...
maar stel je krijgt lijnbreuk op de hoofdlijn (kans is klein natuurlijk)...dan zwemt de vis dus rond met een stuk lijn met een ring en een leadclip eraan toch ?
- dennis gerits
bert kamp schreef:@ Martijn
Of een drop-off lead![]()
@ Dennis
Ja, net als bij een normale lijnbreuk blijft er een stuk lijn aan de karper vast zitten.
met als verschil dat bij een ''normale'' lijnbreuk niks aan de lijn zit verder waardoor de vis zich eigenlijk zeer moeilijk vast kan zwemmen...
als er nog een ring en loodclip aanzit veranderd dat natuurlijk !!...in het slechtste geval kan zelfs de boei en alles vast aan de vis blijven zitten...als je lijnbreuk krijgt en daarna slaat de lijn om de ring heen.. kans is klein natuurlijk maar niet ondenkbaar (wier)...... het zal maar net de topvis van het water zijn

bert kamp schreef:Bij een BOVER systeem lijnbreuk is X maximaal 3, bij normale lijnbreuk is X maximaal de afstand waarop je vist.
ik heb het over hoofdlijn breuk...niet als het stuk onderslag doormidden gaat..dat is volledig safe natuurlijk... en hoofdlijn breuk gebeurd idd niet vaak (kan me de laatste keer niet meer herrinneren bij mijzelf)... maar het kan wel gebeuren natuurlijk als is het door actie van de visser zelf (struikelen bijvoorbeeld met de hengel vast, of met de lijn achter een tak blijven hangen)... dus x is niet maximaal 3 tenzij je met staaldraad vist !!

ohja..en drop-off leads (van echt lood) mogen ze wat mij betreft per direct verbieden

Laatst gewijzigd door dennis gerits op 05-02-2015 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dennis
Goed punt, nu denk ik niet dat die lege clip een probleem zal gaan vormen. De ring lijkt me ook niet echt een groot probleem opleveren. Elk systeem is zo veilig als de gebruiker die het inzet. Als dit systeem lijnbreuk voorkomt is het veikiger dan welk ander systeem dan ook natuurlijk. Bij lijnbreuk zal de vis met alleen de bovenslag rondzwemmen. Niet zo ideaal als alleen een onderlijn maar wel weer beter dan 10meter nylon. Als je er dan voor kiest weerhaakloos of met microbarbs te vissen, ben je in mijn ogen toch behoorlijk veilig bezig
Goed punt, nu denk ik niet dat die lege clip een probleem zal gaan vormen. De ring lijkt me ook niet echt een groot probleem opleveren. Elk systeem is zo veilig als de gebruiker die het inzet. Als dit systeem lijnbreuk voorkomt is het veikiger dan welk ander systeem dan ook natuurlijk. Bij lijnbreuk zal de vis met alleen de bovenslag rondzwemmen. Niet zo ideaal als alleen een onderlijn maar wel weer beter dan 10meter nylon. Als je er dan voor kiest weerhaakloos of met microbarbs te vissen, ben je in mijn ogen toch behoorlijk veilig bezig
- dennis gerits
Martijn Nederpel schreef:Dennis
Goed punt, nu denk ik niet dat die lege clip een probleem zal gaan vormen. De ring lijkt me ook niet echt een groot probleem opleveren
Als je er dan voor kiest weerhaakloos of met microbarbs te vissen, ben je in mijn ogen toch behoorlijk veilig bezig.
ik denk dat je een ring en loodclip bijna net zo makkelijk vasttrekt in een wierveld dan als er nog lood aanzit... dat zou dan eens getest moeten worden
ik vis altijd met platgeknepen weerhaak...waar en onder welke omstandigheden dan ook
maar het is moeilijk...wat is nou beter...5 vissen verspelen boven een boomstronk bijvoorbeeld, maar wel met een veilig systeem (kale lijn) waarbij de vis vrijwel zeker nergens achter kan blijven hangen....
of 5 vissen vangen, met de kleine kans dat je er eentje verpeeld, waarvan een nog kleinere kans dat ook nog eens de hoofdlijn breekt.. maar de kans blijft aanwezig ?!
maar het is in feite niet zo safe dan een ''normaal'' systeem met loodclip ..hoe je het ook wend of keert.....
met een normale lijnbreuk maakt het niet uit hoeveel meter lijn er achter de vis blijft hangen (al is de kans nog aanwezig natuurlijk dat 40, 100 of 300 meter lijn ergens in verstrikt raakt)... tenzij de hele hengel het water ingaat

dus het normale systeem is ook niet 100% safe natuurlijk, maar wel veiliger dan het bover systeem
-
Heb de afgelopen week meerdere filmpjes bekeken over het vissen op Rainbow Lake.
Zeg maar, het summum van de kiloknallers (A.H. is er niks bij).
Daarnaast een hele linke visserij, dode bomen in het water en gigantisch veel obstakels onder water.
Heb niks van het Bover systeem gezien en de boei komt dus rechtstreeks op de hoofdlijn (vastgezet). Met de dieptemeter de positie van de boei bepalen en vastzetten. Moeilijke visserij natuurlijk, voor je de vis kunt landen, moet je de boei er n.l. afhalen of losmaken.
Wordt met heel zwaar materiaal gevist, dus een vast gezwommen vis is denk ik vaak een ten dode opgeschreven vis.
Eén visser zei letterlijk drie op de vier vissen vangen is ongeveer standaard op Rainbow, dus één op de vier zwemt zich dus waarschijnlijk vast.
Het Bover systeem, is natuurlijk ook lang niet in alle gevallen heilig, tenzij je een aqualong hebt.
Oftewel, hoever wil je gaan.
De magie van Rainbow, snap ik overigens sowieso niet, ik vind het maar een deprimerende omgeving.
Het ondergelopen land van ….
Het ultieme doel is natuurlijk, waar tegenwoordig alles om draait.
Say cheese please!
Als ik heel eerlijk ben, vind ik het hedendaagse karpervissen een totaal verziekte en hypocriete bende.
Vind zelf vissen nog steeds heel leuk (de uitdaging) en ik vis dan ook al meer dan veertig jaar.
Laat mij maar lekker pielen in de lokale vijver, als ik een week op mijn krent wil zitten, dan doe ik dat liever thuis!
Zeg maar, het summum van de kiloknallers (A.H. is er niks bij).
Daarnaast een hele linke visserij, dode bomen in het water en gigantisch veel obstakels onder water.
Heb niks van het Bover systeem gezien en de boei komt dus rechtstreeks op de hoofdlijn (vastgezet). Met de dieptemeter de positie van de boei bepalen en vastzetten. Moeilijke visserij natuurlijk, voor je de vis kunt landen, moet je de boei er n.l. afhalen of losmaken.
Wordt met heel zwaar materiaal gevist, dus een vast gezwommen vis is denk ik vaak een ten dode opgeschreven vis.
Eén visser zei letterlijk drie op de vier vissen vangen is ongeveer standaard op Rainbow, dus één op de vier zwemt zich dus waarschijnlijk vast.
Het Bover systeem, is natuurlijk ook lang niet in alle gevallen heilig, tenzij je een aqualong hebt.
Oftewel, hoever wil je gaan.
De magie van Rainbow, snap ik overigens sowieso niet, ik vind het maar een deprimerende omgeving.
Het ondergelopen land van ….
Het ultieme doel is natuurlijk, waar tegenwoordig alles om draait.
Say cheese please!
Als ik heel eerlijk ben, vind ik het hedendaagse karpervissen een totaal verziekte en hypocriete bende.
Vind zelf vissen nog steeds heel leuk (de uitdaging) en ik vis dan ook al meer dan veertig jaar.
Laat mij maar lekker pielen in de lokale vijver, als ik een week op mijn krent wil zitten, dan doe ik dat liever thuis!
Maar toch wel humor
, die Kevin Ellis en Arjan Uitbeijerse (Hanekam)! Of de heren het bover systeem gebruikten is nergens te zien in de filmpjes, wel een drijver die op ze naar wens aan de oppervlakte/ onder water/ op de hoofdlijn schuivend! Een geven moment besloot Arjan Uitbeijerse een van de beoogde stekken zonder de drijver te vissen omdat door de harde geloof oostenwind de drijver wel eens tegen kon werken om de vis aan het azen te krijgen.
Groet.

Groet.