Helder water en visstand


Plaats reactie
Willem Backer
Berichten: 47
Lid geworden op: 17-03-2003 01:00
Locatie: Den Haag

03-07-2014 13:05

Beste Forumleden,

Ik vis al jaren op de kagerplassen.
De laatste drie jaar is het water een heel stuk helderder geworden.
Men vermoedt dat dit komt door de opmars van de Quaggamossel..
De mossel zuivert het water. Het ziet er mooi uit; helder water en meer waterplanten, maar wat zijn de gevolgen voor de visstand? Voor jonge vis is er evt te weinig voeding in het water.
Wat zijn jullie gedachten hierover? Merken jullie al gevolgen op andere wateren voor de karper of zal het zo'n vaart niet lopen?

http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... orgen.html

gr
Willem
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

04-07-2014 15:55

Tja je zegt het zelf al... jonge vissen krijgen niet genoeg. Ik dacht dat karpers wel mosselen aten, maar blijkbaar niwt genoeg of niet dat soort. Tegen planten enzo moet er gewoon graskarper worden uitgezet. In engeland en frankrijk is het karpervissen op afgesloten betaalwater het grootste deel van de karpervisserij; en de meeste meertjes zijn kraakhelder. Doordat er het hele jaar door boilies in worden gegooid, hebben ze te eten. Wat er gebeurt als je het een jaar of twee dicht gooit...

ik ben zelf geen liefhebber van helder water. Ik vang liever niets als ik de vissen ook niet zou kunnen zien, dan niets en wel vissen zie zwemmen. Plus in helder water wordt mij voer steeds weggejat door meerkoeten en aalsgolvers.
Die aarsgolvers mogen van mij ook uitgeroeid worden.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

04-07-2014 16:42

over de mossel weet ik niks van maar in ons thuis water komt er een andere mossel voor en die heet aziatische korfmossel ook deze filtert het water en heb je die eenmaal op je plas dan kom je er niet meer vanaf, deze krijgen per mossel 1.000.000 jongelingen per seizoen.
over het helderder worden van het water vind ik beter,er komen meer planten in het water mede omdat de zon nu tot de bodem kan komen.
meer planten meer voedsel voor de vissen,larven kreeftjes enz.
Plaats reactie