Wat is een goed filmpje?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

12-05-2014 16:42

Vaak zie ik een filmpje waarvan ik denk van wow die is mooi en ook veel filmpjes vind ik minder leuk.
ik heb een beetje zitten denken waar dat nu door komt en ik denk dat dit vooral komt door het gebruik van sfeerbeelden in goede verhouding met visgerelateerde beelden. maar wat is die verhouding?
ook moet je sfeerbeelden altijd filmen denk ik in plaats van fotograferen. dan is het geheel wat levendiger door de miniscule bewegingen van water, bladeren, wolken, enz. nou aan jullie de vraag wanneer iets een goed filmpje is en waar dit dan aan ligt. eventueel met voorbeelden zolang de maker van het filmpje maar niet helemaal zwart gemaakt wordt.
groetjess!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

12-05-2014 17:33

Er bestaat denk ik niet echt een recept voor een goed filmpje. Mogelijk wel voor een origineel filmpje.
Met het technische aspect even buiten beschouwing gelaten, zijn er een aantal onderdelen van onze hobby die men in zo’n filmpje kan verwerken.
Als ik naar de nieuwe Engelstalige filmpjes heb zitten kijken en daarna schakel ik over naar Nederlandstalige dan valt het mij op dat de eerste vaak veel origineler overkomen. Engelse vissers hebben meestal minder moeite met het presenteren van het geheel. Daarvoor bezitten ze ongetwijfeld veel meer talent dan wij.
Je ziet dan ook steeds meer blogs waarin de visser in beeld vertelt over de bewuste sessie. Dit is iets wat bij de Engelse visser veel natuurlijker overkomt dan bij de Nederlandse (de blog vorm is hier denk ik nog niet zo ingeburgerd)
De gebruikte systemen en het aas worden in beeld gebracht en door de visser uitgelegd. Daarnaast is er vaak ruimte voor de nodige humor. Mogelijk besteedt de Engelse visser doorgaans minder aandacht aan sfeerbeelden omdat er misschien minder in de ongerepte natuur wordt gevist als bij ons het geval is.
De filmpjes waar ik eigenlijk niets aan vind zijn die waarbij het voornamelijk om het resultaat gaat. Op de achtgrond een vreselijke house deun en dan beelden van mannen met dikke karpers. Deze zet ik meestal direct weer af, want er valt nauwelijks iets te leren en van genieten is al helemaal geen sprake.
Dan heb ik liever gewoon een eerlijk verslag van een sessie, afgewisseld met sfeerbeelden. Ook al wordt er dan niets gevangen. Deze filmpjes hebben naar mijn smaak meer waarde dan de duizenden waarin steeds alleen het resultaat getoond wordt. Voor mij ook liever geen achtergrondmuziek. Gewoon natuurgeluiden dus van autosnelwegen, jumbojets, treinen en vogels.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

12-05-2014 19:32

Ik ga mee met jan , echter een zacht achtergrond muziekje is hiero wel welkom.
voor mij ook geen filmpje waarbij je alleen maar vissen ziet , interesseert me geen zak of iemand nou een 50 of een 20 er gevangen heeft.
Tackle info is een pluspunt , rig en aas presentatie enz.
ook een "foto" filmpje gaat direct af .

mvg
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

13-05-2014 08:31

Een achtergrond muziekje is hier ook wel welkom. Dit moet alleen wel echt op de achtergrond zijn. Verders denk ik dat de kwaliteit van het geluid ook erg belangrijk is. Ik vind het vreselijk als ik de pratende persoon niet kan verstaan omdat de wind door de microfoon raast. Ook moet het geluid niet te hard/zacht zijn.

Beelden moeten ook netjes aan elkaar geplakt worden. Ook vind ik het erg belangrijk dat beeld en geluid gelijk lopen.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

13-05-2014 09:26

Een voice over? Dan nog geluid in het filmpje of liever niet
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

13-05-2014 10:40

Ik heb niets gezegd over voice over. Ik vind alleen de ruis van de wind vervelend in een video. Er zijn relatief simpele manieren om dit tot een minimum beperken zonder een voice over.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

13-05-2014 11:56

@nick
ik bedoelde niet of je een voice over bedoelde maar wat mensen van een voice over vinden en of ze willen dat er dan nog voor de camera gepraat wordt.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-05-2014 12:33

Scherpe beelden, geen 'onrustig' en 'bibberig'gefilm. Sfeerbeelden zijn vaak bepalend voor de stijl/opzet van de film, en veel info over hoe en met wat er gevist gaat worden maakt de film vele malen interessanter.
Ik vind het vaak jammer dat ik menig clipje afzet bij te bombastische muziek, en helemaal bij 'house' gebonk...terwijl het gefilmde vaak interessant is.
Persoonlijk vind ik de films/clips interessant waarbij je een penvisser bezig ziet en helemaal als er een 'weglopende pen' mooi in beeld wordt gebracht!
Ik geniet dan helemaal mee en kan haast de euforie en adrenaline 'voelen'...Als dat mooi, scherp en zonder geschok is gefilmt, dan is dat puur genieten voor mij. Dat vind ik dan een 'goed filmpje'.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

13-05-2014 14:15

@Merijn: Oh sorry. In die zin vind ik dat een voice over wel mooi kan zijn. Sommige mensen kennen het verschil tussen voice-over en nasynchronisatie alleen niet.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

13-05-2014 15:26

Een goed filmpje bevat voor mij veel sfeerbeelden met liefst zo weinig mogelijk muziek of toch alleszins zo zacht mogelijk waardoor bv. het tikken van de slip, de laatste uitvallen van de vis onder de top, het fluiten van de vogels, ... niet wegvallen. Gefilmde runs zijn natuurlijk ook altijd welkom! :D
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-05-2014 15:41



:roll: :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

13-05-2014 19:42

ze hadden in ieder geval lol zullen we maar zeggen :lol:
Plaats reactie