koude karpers


Plaats reactie
julian ducro
Berichten: 2
Lid geworden op: 10-02-2014 22:51

13-02-2014 18:38

hallo allemaal

het is weer zoveer, we gaan weer massaal karpervisen (tenminste ik). met deze koude temperaturen is er toch wel verschil als onze vriend de zomer. wat zijn jullie aanpakken of wat doen jullie zoal rond dit jaargetij. lekker door vissen of toch achter de kachel zitten. eventueel nog tips en tricks in de periode? veel voeren of weinig. lange of korte sessies?
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

14-02-2014 08:57

julian ducro schreef:hallo allemaal

het is weer zoveer, we gaan weer massaal karpervisen (tenminste ik). met deze koude temperaturen is er toch wel verschil als onze vriend de zomer. wat zijn jullie aanpakken of wat doen jullie zoal rond dit jaargetij. lekker door vissen of toch achter de kachel zitten. eventueel nog tips en tricks in de periode? veel voeren of weinig. lange of korte sessies?

Minder koude plekken zoeken (dieper, uit de wind etc), kortere onderlijnen (minder actieve karper), weinig voeren (karper eet 's winters een stuk minder), scherpe haak (altijd vlijmscherpe haken), warme kleding (heel veel warme kleding om het vol te kunnen houden als het koud is).
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Jeroen op 't Hof
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-02-2014 09:50
Locatie: Zuid Holland

14-02-2014 10:52

Julian,

Aas
Ik adviseer je om voorjaarsvriendelijk aas te gebruiken, je kunt hierbij denken aan voer dat voor karpers makkelijk verteerbaar. De kunst is om de karpers in het voorjaar niet te snel te verzadigen. Om je een beetje op weg te helpen kun je denken aan maden, mais (een killer), vermalen tonijn in water met een stickmix van zaden en gecrushte boilies. Klein voer werkt aanstekelijk, neem bijvoorbeeld een snowman 15/10mm. Een klein handje voer per stek is voor de meeste karpers al voldoende. Ook het gebruik van flavours is zeer handig, gebruik dan wel deze die op alcohol basis zijn geproduceerd, deze lekken in het koude water beter uit.

Spots
Zeker vroeg in het voorjaar zoeken karpers plekken op waar het ondiep is en waar de zon voor een bepaalde tijd van de dag op staat. Karpers zoeken in de winter ook vaak plekken op waar bijvoorbeeld takken en bosjes over de waterkant hellen, het is een veilige spot voor ze en er is meestal altijd wel voedsel in de buurt. Ook brugpeilers, bruggen en natuurlijk niet te vergeten de talloze jachthavens. Karpers komen daar bijéén en dus the place to be.

Statisch of actief

Ik geef de voorkeur aan een mix hiervan. Ik bevoer een drietal stekken zo'n drie dagen met weinig voer om ze vervolgens één voor één af te lopen/vissen. Deze aanpak zal je naar mijn ervaring meer karper doen opleveren dan simpelweg gokken op één stek. Het is een beetje zoeken op welke tijdstippen van de dag de karpers azen.

Aas aanbieding

In de winter is de karper traag, hij aast dus ook traag. Mijn voorkeur gaat uit naar korte onderlijnen (tussen de 10 en 15cm max). De haak moet zoals vanzelf sprekend zeer scherp zijn en meteen vlees pakken bij opname (maatje 6 is meer dan voldoende).

Comfortabel

Gemak dient de mens, zorg voor warme kleding. Ik heb voor deze koude dagen duurzame warme laarzen aangeschaft en draag thermosokken. Ook zijn er een aantal bivvy warmers op de markt welke je verblijf enorm vergemakkelijken.

Hoe je het went of keer, de winter is niet de beste periode voor onze vriend. Maar de aanhouder wint.....
A Reel expert can Tackle anything....
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

14-02-2014 23:37

Ik heb het vorige week(de 1e keer dit jaar) een paar uurtjes gewaagd om onze vriend karper te vangen.Ben naar een verenigingswater geweest(+/- 5m diep) en heb daar single pop-up zitten vissen.
Ik heb tot mijn grote genoegen een schubje in de cradle mogen leggen, dus een geslaagd middagje
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Briann Alma
Berichten: 72
Lid geworden op: 18-02-2014 18:41

21-02-2014 11:52

Ik kies in de winter voor attractief voeren.. Maar weinig.
Ik voer elke dag 10/12 bollen. (Het water heeft een bestand van 12 vissen.) Ik kies dan wel voor winterboilies. Zoals Fiber Ice van TTB.
Ik vis korte sessie's 2/3 uur en vaak met 1 hengel omdat de karper als ze op de stek zitten daar lang stil liggen, of traag rond zwemmen. En met 3 hengels erop vissen verstoort de karpers. En bestaat de kans dat ze niet meer terugkomen op de stek deze dag.
Ik vis dus met een Pva met stickmicks (zoete) met allerlei liquids erin, aminol en GOO. En meestal 2 gekruimde boilies. En als haakaas een highvisuel bait.


Gr
Plaats reactie