Mij overkwam het meer dan regelmatig. Totdat Peter Vermazeren zijn artikel publiceerde.
Lang verhaal kort. Elke haak heeft ongeveer 500 gram nodig om volledig in te dringen. discussiëren over de methode kan in De Karper...

Toen we de krachten op de haak testten, deden we dat ook met een aanbeet. Onze strak afgestelde slip kwam nooit op 500 gram (pond Jeroen

Let op bij nylon he.
Sindsdien zet ik bij een aanbeet altijd de haak. Nee geen gat in de lucht. Maar ik zet beheerst een kort moment een volledige druk. Slack eruit draaien en hengeltje richting schouder.
Mijn uitscheurders in normale situaties zijn gereduceerd tot minder dan 5%.
Soms word ik slordig, soms 2 aanbeten gelijk, soms sta je te pissen en duurt het wat langer dat je bij je hengel bent. Allemaal momenten waarop de kans op losscheuren groter wordt.
Gevlochten spul. Minder rek dus haak zetten vereist enige ervaring. Meestal is de eerste spurt voldoende om de hengel te laten buigen.
Geloof je het niet? Prima. Ga consequent 1 hengel wel haak zetten en andere hengel zo rustig mogelijk de dril beginnen... of beter... doe maar niet