Oh en nog iets: Waarom zou je in godesnaam aan je slip moeten zitten te kloten met Karpervissen? De winkelier had gewoon gelijk. Met een nette hengel+lijn+molen hoef je niet te friemelen aan je slip. Maar al te vaak lees je idiotie als slip dichtdraaien bij obstakels.
Ik vis regelmatig met bijna dichte slip nabij obstakels. Ik zit op handbereik van de hengels en pak de hengel met de hand op de spoel. De initiële dril verloopt hard en het is die eerste 30 sec. vaak geven en nemen puur op de hengel, m'n armen en de bijkomende rek in de 30 meter nylon lijn die uitstaat.
Is de vis bij het obstakel weg en het eerste gevaar geweken, dan gaat de slip wat klikjes losser omdat de vis nu simpelweg dichterbij is en er minder rek over de meters lijn valt te halen.
Komt de vis in de buurt van m'n hengeltop, dan ga ik echt niet risico vol proberen om het beest te stoppen door alleen m'n hengel te laten buigen en deze met m'n arm mee te geven en de druk verder op de haak te laten komen. Dus slip nog iets verder open, want er is zwem ruimtegenoeg...
Het ging hier toch over hoe beschadigingen te voorkomen!?
Overigens gaat de slip nooit los en 2.5lb progressief buigende hengel die ik op die stek gebruik kromt tijdens de eindfase nog steeds aardig rond tot in het 1e hengeldeel (startoog gedeelte) of wordt bij noodzaak in lengte mee naar de vis gewezen. De vingerrem komt dan soms ook in actie.
Bij het penvissen sla ik aan met hand op de spoel omdat de vis moet kunnen vluchten op die paar meter lijn (indien mogelijk) en een redelijk licht ingestelde slip, waarbij de 1.5lb hengel alsnog rond gaat. Wederom de vingerrem, maar tegenovergesteld aan afstand vissen stel ik hier de slip naarmate vermoeidheid bij de vis toeslaat, juist in stapjes wat zwaarder af

Volgens mij staat alles wel vermeld in een eerder topic afgelopen jaar over het overbrengen van kracht met diverse type hengels, dus we vervallen hier aardig in herhaling...

.
.