Het begind op te vallen!!!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

31-07-2013 19:44

Het valt mij erg op (zal je wel weer denken daar heb je Bas weer)

Afgelopen jaren komt de zomer steeds later winters blijven steeds langer kwakkelen en het najaar kan soms tot eind oktober begin november gaan. Dit jaar was de water temperatuur in vergelijking met voor gaande jaren nog veel later zelfs 3 week later dan vorig jaar voor hij boven de 10 graden was. Vorig jaar was dat 2 week in vergelijking met het jaar daar voor.

En wat mij ook op valt is dat in de morgen het erg lang koud aan voelt tot een uur of 1 tot de echte warmte pas door komt. En tegen 3 uur het warmste deel komt tot een uur of 7/8. Dit was vroeger echt anders, dan kwam de warmte al tegen een uur of 11.

Now to the point!!!

Ik persoonlijk vis niet meer s'nachts sinds 15 jaar niet meer. Ik sta op tegen een uur of 4 maak me klaar en race naar mn stek.
Nu komt het. Als ik dan op mijn stek kwam begon de activiteit kon ik echt van genieten 1 zijn en spotten als ik met mijn pennetje was. Of statisch met mijn voer stekken. Ik kom nu aan en het lijkt wel of alles nog in winterslaap is. Tegen een uur of 7 begint de activiteit.

Sommige putten ken ik op mn duimpje hoe de trek is en hoe laat ik activiteit kan verwachten en ik zit er nooit ver naast. Alleen word het steeds later aangezien ik toch alles bij hou qua temperatuur en tijden. En wat ik nog raarder vind is dat er in de na middag de vangst soms beter is dan wanneer de mist van het water komt, wat voorheen absoluut niet zo was.

Ik ben benieuwd wat jullie bevinding hiervan is. Ik ben benieuwd.

Je mag ook eerlijk zijn en mij een dikke domme koe vinden :lol:


Groet Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

31-07-2013 20:31

Je waarneming is niet zo gek.

Ik werk in een jachthaven en het weer is dus een hot item voor onze klanten.


Toch zit je er een klein beetje naast.

De koudste periode snachts is over het algemeen tussen 6 en 7 smorgens.
De warmste periode is over het algemeen tussen 1 en 4 s'middags.

Dat is al jaren hetzelfde.

Wel valt op dat de seizoenen verschuiven.
De laatste 7 jaar hadden we 2 maal een erg mooi voorjaar maar over het algemeen valt de winter steeds later.
Ons winterstalling seizoen begint steeds later en eindigd ook steeds later.

Nig even terug naar de temperatuur per dag.
Zeker de laatste tijd hebben we veel noorde wind.
Wind over zee die ook de temperatuur van het water mee voeren.
Hierdoor heeft de zon meer kracht nodig om de zooi op te warmen dan dat we warme wind over het land mee krijgen.
Mischien dat je waarnemingen energsinds worden beinvloed hierdoor
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

31-07-2013 20:58

Valt mij ook op dat ik nu gedurende de dag geregeld runs krijg terwijl dit 20 jaar geleden bijna niet gebeurde.Toen was het echt s'morgens en s'avonds te doen.Vis ook nooit nachten en ben zelf bij dag en dauw aan het water om een mooie stek te kunnen kiezen.Zelden het eerste uur een aanbeet gehad(nog maar 1 keer)wat later begint het meestal.S'avonds hetzelfde,runs tot ongeveer 9h30 en hoppa gedaan.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

31-07-2013 21:58

Peter Matheesen schreef:Valt mij ook op dat ik nu gedurende de dag geregeld runs krijg terwijl dit 20 jaar geleden bijna niet gebeurde.Toen was het echt s'morgens en s'avonds te doen.Vis ook nooit nachten en ben zelf bij dag en dauw aan het water om een mooie stek te kunnen kiezen.Zelden het eerste uur een aanbeet gehad(nog maar 1 keer)wat later begint het meestal.S'avonds hetzelfde,runs tot ongeveer 9h30 en hoppa gedaan.


Kijk pressies dat bedoel ik!

En Camiel let eens op dit jaar... normaal moet het hoogste punt dus het brandpunt tegen 1uur boven ons staan. Bekijk de temperatuur eens en dan om 3 uur. Het is een feit, althans een broeierig gevoel.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

02-08-2013 14:35

Bas Timmermans schreef:
normaal moet het hoogste punt dus het brandpunt tegen 1uur boven ons staan. Bekijk de temperatuur eens en dan om 3 uur. Het is een feit, althans een broeierig gevoel.


De hoogste temperatuur op een dag ligt na het tijdstip wanneer de zon zijn hoogste punt heeft bereikt , dit komt omdat de zon tot die tijd nog altijd warmer is dan de warmte die de aarde uitstraalt .
In de tijd dat de warmte waar de zon voor zorgt groter is dan die warmte die de aarde uitstraalt zal de atmosfeer op blijven warmen.
Ergens in deze periode zal dus ook de hoogste temperatuur worden bereikt.
Daarnaast spelen luchtstromen , zeestromingen enz ook nog een rol maar hopelijk snappen de meeste mensen het zo ongeveer. :oops:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

02-08-2013 15:51

Trouwens je staart waarschijnlijk naar uitschieters maar als je kijk naar de etmaalgemiddelde per maand en jaar van de laatste 25 jaar en de lijn van de normale temperatuur ligt deze gewoon min of meer hetzelfde.

Kijk maar eens op http://weerverleden.nl/2012 en dan steeds << klikken dan kom je op 2011 , 2010 enz . ;) .

Ik merk zelf op sommige wateren ook wel verschuivingen van de tijden dat de vis bijt maar dat is volgens mij volstrekte willekeur ook al kan ik je op veel wateren je horloge bijna gelijk zetten op je aanbeten.

Het meest extreme ooit heb ik gehad op een klein water hier in de buurt daar sprong om kwart voor 8 in de late lente , zomer en vroege hefst een vis elke dag precies op dezelfde plek met een afwijking van max 15 minuten ( dit wil niet zeggen dat dit dezelfde vis was ) maar wel heel opvallend.

Verder op het water waar ik meestal vis verschuiven de tijden ook per jaar wanneer je de meeste aanbeten krijgt maar er is ook geen vast patroon in de verandering van de tijden.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Plaats reactie