Verschil: baitrunner of slip


Plaats reactie
Mark Arenders
Berichten: 40
Lid geworden op: 04-05-2013 19:31

19-07-2013 00:10

Ik ben nog steeds bezig met het vinden van een goedkoop karpermolentje.

Ik heb al die tijd gezocht naar een molen mét baitrunner, maar hoorde laatst dat je ook gewoon met een ander molentje met de slip open kunt vissen en als je beet hebt hem strakker draait.

Is dat waar, wat zijn jullie ervaringen en hoe doen jullie het?
Mvgr, ;)
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

19-07-2013 00:26

vroeger....toen er nog geen baitrunners bestonden........ ))


is ook maar net wat je jezelf aanwent....gelijk een draai aan de slinger geven...of meteen de hand op de spoel/slip vaster draaien....

is dan wel handig om een molen te hebben waar je de slip in 1 draai vaster zet, en niet meerdere keren moet draaien...

als het goedkoop moet zou ik niet voor een baitrunner gaan....dan kun je beter naar een molen met een goeie slip voorop kijken

wat is het budget max ?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-07-2013 08:37

Mark,

Is dat waar, wat zijn jullie ervaringen en hoe doen jullie het?


Heb je wel eens een vis gedrild aan een werphengel? Want dan weet je waarschijnlijk hoe een slip werkt. En dus dat je inderdaad je slip wat losser kunt zetten tijdens het wachten en wat vaster als je eenmaal beet hebt. En als je een beetje in de buurt van je hengels blijft, hoeft je slip nog niet eens zo heel los hoor.
Ik weet het ook allemaal niet...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

19-07-2013 08:53

Mark,

Ik gebruik ze allebei. Het is een keuze die ik maak.
* baitrunners : ik heb er verschillende, (bijna) allemaal van Shimano, en dan vis ik nog met o.a. de klassieke
3500B USA en 4500B USA versies. Deze voldoen voor voor mij meer dan genoeg in binnenwateren: sloten,
watergangen, plassen, meren, kleine rivieren/kanalen en afstanden tot 80 meter.
Deze baitrunners doen het uitstekend, en probleemloos. Ook de diverse andere series van Shimanio voldoen
voor het lichte tot middelzware werk.
* molens met slip voorop: gebruik ik voor meren en rivieren. Hierbij gebruik ik de zwaardere molens: Daiwa Emblems. Ik gebruik ze
meer voor het grotere/zwaardere werk (obstakels, stroming).
Andere molens met slip voorop: Shakespeare sigma 2200 molens 035/040/050 maar dan wel de zwarte serie
(zwarte spoel). Dit zijn ook oudjes, voldoen nog steeds. Let wel goed op of de beugel nog goed dicht
gaat (veer moet dan vervangen worden).
Deze gebruik ik voor het "lichtere - middelzware werk"

Ik heb ook enkele goedkope beetrunners, maar daar vis ik niet mee. Ik heb ze gekocht op marktplaats als ik een
setje overnam of zo, het ging mij om de henegls of het setje. Ze voldoen in mijn ogen niet of niet goed genoeg.
Ze komen tzt wel op marktplaats te staan.

Waarom geen goedkope beetrunners: goedkoop is duurkoop. Wil je ze toch goedkoop, dan marktplaats
afzeoeken, zo simpel is het. Goeie merken voor weinig/minder, maar wel kwaliteit.

Waarom slip voorop: ze werken gewoon goed. Moet ik wel zeggen: ik gebruik duurdere molens met slip voorop. `
Bij een beet pak ik de lijn op en druk die tegen de hengel aan en sla aan. Ik vis met de beugel dicht, slip losser
gedraaid. Lijn blijft op spanning als je de slip enkele slagen open draait. De emblems draai ik drie halve slagen
losser. Dit ben ik zo gewend, ik weet niet beter. Terwijl ik aansla draai ik de slip weer drie slagen dichter.
Dit is een automatisme.

Met een slip voorop kun je ook met de beugel open vissen, maar dat heb ik mezelf wel gauw afgeleerd, dat vind
ik gewoon niet fijn. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

Mijn adviezen: koop een goed merk. Test de molens ter plekke, met name de slip. Neem altijd een hengel mee, want niet
elke (grote) molen past in de reelhouder van je hengel heb ik ervaren. Test de baitrunner als je een beetrunner koopt.
Bij tweedehands: test de beugel, veren kunnen slijten. Extra spoeltjes zijn ook altid welkom! Krasjes op het huis
zegt niets over de werking.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

19-07-2013 14:39

mark,

Het is persoonlijk of je een baitrunner of geen baitrunner wil. Voorbeeld : mijn vismaat zweert echt bij het gebruik van een baitrunner terwijl ik daarentegen tegenwoordig altijd een molen zonder baitrunner gebruik. waarom ? Tja lastig aan te geven. Baitrunner heb ik nooit als negatief ervaren maar ik vind het gebruik van een molen zonder baitrunner gewoon fijner.

Nu snap ik best dat je denkt : wat moet ik met het verhaal van Hugo. Mijn advies is daarom : probeer of je wellicht een tijdje een molen met baitrunner en eentje zonder baitrunner van iemand mag lenen zodat je beide opties kunt proberen. Zo kom je er goed achter wat je nu precies wilt. Scheelt je namelijk weer flink wat zoekwerk.

Stel dat je denkt ik wil zonder baitrunner, ik heb de cormoran black master een tijd geleden aangeschaft en ze werken echt heel erg fijn. Natuurlijk zijn er ook negatieve reviews over deze molens maar ik denk dat je dat altijd houdt. Het is namelijk zo dat iedereen een eigen mening heeft en iedereen ook een ander merk gebruikt / fijn vindt.

Ik zou zeggen : probeer veel uit zodoende kom je er achter wat je nu precies fijn vindt!

Succes met je zoektocht
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Plaats reactie