Pamela van Ommeren schreef:Omdat ik tijdens het inlezen voor onze visvakantie veel lees over vissen met kapotte bekken en andere kwalen door het vissen/de vissers en ik gewoon nog 0 ervaring heb met Karper en voor de rest meestal niet verder kom dan "schat ik heb beet, onthaak jij ff"  

En ik absoluut geen enkel dier onnodig en bewust pijn of schade wil doen (ok, behalve de ongevraagde lippiercing....  

) wil ik graag van jullie weten wat de stappen zijn na het vangen, of eigenlijk ervoor al bij het kopen van de benodigdheden om zulke schade te voorkomen? 
En misschien uitleg hoe die schade veroorzaakt wordt zodat ik weet hoe het WEL moet 

Er is daar al heel veel over geschreven geloof ik in dit forum. Je kan ook de zoekfunctie die rechtsbovenin staat gebruiken. Maar om je op weg te helpen, hier alvast een lijstje wat ik iig vaak gebruik.
- groot schepnet (check of de vinnen van de vis plat tegen de vis aan liggen voordat je hem uit het water tilt)
- onthaakmat (dichtbij je plek waar je schept leggen zodat je niet onnodig ver hoeft te lopen met een karper in je net)
- emmer water (kan je de onthaakmat en de karper mee nat maken)
- kleine scherpe haken (maat 8,10 als het niet anders kan een 6 zodat ze niet onnodig veel vlees pakken wat tot allerlei ellende kan leiden)
- visveilige systemen (wilt zeggen dat er bij lijnbreuk je lood gelost wordt zodat de karper niet met een bonk lood aan een onderlijn rond zwemt) 
kan je wel genoeg over vinden op dit forum- licht (voor als je in het donker vist en toch wilt zien of je de vis netjes onthaakt)