SLACHTEN..!


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-05-2013 09:52

Slachten!

Geaccepteerd populair woord binnen de kaperwereld en bijbehorende media of juist een foutief beeldvormend woord, zeker buiten de karpervisserij?

Ik heb zelf bij het woord slachten, zoals gebruikt in onze visserij, een soortgelijke nare beeldvorming als op onderstaande afbeelding..!

Afbeelding
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-05-2013 10:04

Nare beeldvorming? Waarschijnlijk gewoon een vismarkt in Frankrijk waar karper nog steeds een delicatesse is, big deal.

Wij leggen geslachte koeien in de etalage bij de slager, sommige culturen zijn ze heilig.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-05-2013 10:07

ik eerder bij wat er in London gebeurt was van de week enkel moest daar het woordje "halal" dan nog voor...

tja...

bij pieper denk ik aan een aardappel

bij baitrunner denk ik aan iemand die ervandoor gaat met je aas.

bij bivvy denk ik aan een worstje die je bij de pomp kan kopen als je honger hebt.

etc :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-05-2013 11:59

Nare beeldvorming? Waarschijnlijk gewoon een vismarkt in Frankrijk waar karper nog steeds een delicatesse is, big deal.

een soortgelijke nare beeldvorming als op onderstaande afbeelding..!

Het gaat me om de beeldvorming van de term slachten binnen de karpervisserij Jeroen, niet dit beeld an sich. Ik weet het, is lastig...

Net alsof een visser op oorlogspad gaat als stoere krijger in een camou outfit met glimmende spullen als vuurwapens in de wapenolie. Joh, vele gooien wat hengels uit, donderen er wat voer bij en slapen als een luie hond op een stretcher tot 11.00 uur in de ochtend in een gesloten tent en wachten op zaken die hopelijk komen gaan. Vaak is het niet veel meer en laat je er dan tussendoor een bergje vangen. Gut o gut, ik heb geslacht :-? .

Lekker 'gevist' en gevangen klinkt dan heel wat prettiger in m'n oren :wink: .

We maken het stoerder dan het is. Alfamannetjes taal dat slachten. Laten we onszelf niet belachelijk maken (oeps.., te laat :D )...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-05-2013 12:56

"ik weet het, het is latig"....., ik ga er maar niet eens op in.


Het plaatje geeft mij geen (soortgelijke) nare beeldvorming hoor. Eerder een heel gezellige vismarkt in een pittoresk Bourgondisch dorpje. Gezellig joh...!!!
Slachten associeer ik met heel andere zaken.
Laatst gewijzigd door Jeroen Visser op 24-05-2013 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

24-05-2013 13:16

Of mischien nogmaals de vraag goed doorlezen...
Wannie Wedduh?!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-05-2013 13:31

"ik weet het, het is latig"....., ik ga er maar niet eens op in.


Jij mag het plaatje wel met de term 'big deal' (maak je niet druk) afdoen en ik mag me vervolgens blijkbaar ook niet woordelijk druk maken over het feit dat in het door mijn zelf gestarte topic de beeldvorming niet goed begrepen werd!?

Het plaatje geeft mij geen (soortgelijke) nare beeldvorming hoor.

Nogmaals; Een soortgelijke beeldvorming c.q. plaatje is bij mij het gevolg van het woord slachten en is dus niet de basis voor die beeldvorming, maar juist het resultaat van. Ik weet het, 't is lastig :wink: ...

Bovendien was dit volgens mij het resultaat van illegale praktijken (nederlandse KV site), maar dat terzijde.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

24-05-2013 13:53

Het plaatje is wel een slachting ja ,maar dat komt omdat een stel overlaten grof geld wilden verdienen aan een aantal Franse karpers en die Engeland in wouden smokkelen.(wat dus niet gelukt is en de vissen vernietigd werden!)
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

24-05-2013 15:00

Ik ben het met de topic starter eens dat het eigenlijk een raar (en naar) woord is om aan te geven dat we lekker hebben zitten vangen, maar je hebt natuurlijk altijd de keus om dat woord al dan niet te gebruiken. Het is een stukje "karperslang" geworden.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-05-2013 15:28

Precies Wim, zoals er wel meer voorbeelden zijn. We gaan "knallen". Zitten we soms met een M4 aan het water om de karper eruit te schieten? We gaan "sleuren"... Zal best met wat meer beleid gaan.

Gewoon krachttermen om aan te geven dat we er zin in hebben en veel denken (hopen) te gaan vangen. Gebeurt bij elke hobby c.q sport dus lijkt me vrij onschuldig.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

24-05-2013 15:34

Idd een belachelijk woord in het karperwereldje, maar ja een beetje stoer doen hoort erbij geloof ik.......
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-05-2013 15:43

Is toch een kwestie van je taal een beetje aanpassen aan je publiek. Het maakt verschil hoe je onderling communiceert en hoe je dat naar buitenstaanders toe doet. Ik zie Sportvisserij Nederland of andere belangenbehartigers niet zo snel dit soort populair jargon gebruiken. Persoonlijk vind ik het ook geen sjieke uitdrukkingen en gebruik ze daarom nooit. Neemt niet weg dat karpervissers onderling zo hun eigen taaltje hebben.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
dave staal

24-05-2013 17:16

Nee laten we ons zelf vooral niet belachelijk maken :lol:
Beginnen we een discussie over een woord wat sommige gebruiken als ze goed hebben gevangen :-?
Al dan niet slapend ,wat dat er mee te maken heeft is me al helemaal een raadsel.
Afgunst 8) ? Moeten we allemaal met het pennetje gaan vissen omdat we anders niet emotioneel betrokken zijn?pff
Om zes uur thuis omdat vrouwtje met de kinderen met het eten zit te wachten en misschien dat je morgen nog 2 uurtjes mag na het boodschappen doen. :wink:
Ieder zijn visserij ieder zijn ding ,hoop dat iedereen goed vangt,slacht,sleurt,hakt of welke term er ook gebruikt mag worden en wat andere er voor beeldvorming bij hebben intereseert me geen reet :oops: niks.

Vang se. :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-05-2013 17:43

Dave,

Ik dacht dat taal en gebruiken aan de basis staan van elke beschaving, maar ik kan me vergissen hoor :wink:

Ik kan me nog herinneren dat een familielid van me, tijdens een familieweekend, een door mij meegenomen karpermagazine opensloeg en me na een minuutje bladeren me bevreemdend aankeek en zei;

Dacht dat die gevangen karpers terug 't water in gingen en jullie ze niet op aten..!?

Hij had het woord slachten gelezen.., beeldvorming heren! De een heeft het over schijten en de ander gaat naar de WC als je begrijpt wat ik bedoel.

En of iemand nu met een pennetje of een totale kit aan de waterkant zit / ligt, maakt mij niet uit. Ik vis zelf op alle manieren omdat de ene techniek soms wat voor heeft op de andere. Maar dat er ook materiaal geile alfamannetjes tussen zitten die dat aan de waterkant ook stoer zitten te zijn, mag toch gewoon geschreven worden. Dat stoer en materiaal geil zijn gaat voor mij zelf de essentie van vissen voorbij en is een bijverschijnsel waar anderen van mogen genieten. Heeft gelukkig niets met afgunst te maken, want die hele kermis attractie heb ik ook allemaal.

In diverse varianten, want voor alles een tijd en plaats 8) ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

24-05-2013 17:49

Ik ga vanavond effe hakken 8)
dave staal

24-05-2013 17:55

Marco je mag zeggen wat je wilt,maar de beeldvorming :D die ik erbij krijg.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

24-05-2013 18:50

Ipv slachten zullen we het voortaan fileren noemen, worden sommigen onder ons wat minder neer"slachtig" van.

Groet, Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-05-2013 18:58

Ik ga vanavond effe hakken 8)


Vergeet je trainingspak niet :D

Marco je mag zeggen wat je wilt,maar de beeldvorming :D die ik erbij krijg.


Zit de clue 'm in die smiley of is het gebrek aan beeldvorming onder je zin Dave, het is me niet helemaal duidelijk? Maar in beide ben je gelukkig vrij, en zeker in een discussie(hoek) :wink: ...

Ipv slachten zullen we het voortaan fileren noemen, worden sommigen onder ons wat minder neer"slachtig" van.


Peter, ik wordt hoogstens wat weemoedig wanneer ik door publiek wordt vergeleken met visvolk bij wie een schertsvertoning, inclusief taalgebruik, de boventoon voert.

..Eens heb ik geprobeerd een asociaal figuur op z'n asociale gedrag te wijzen. Was bij voorbaat een verloren zaak, maar ik kon mezelf gelukkig niet verwijten het niet geprobeerd te hebben 8) ...
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 24-05-2013 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

24-05-2013 19:02

michel Tja schreef:ik eerder bij wat er in London gebeurt was van de week enkel moest daar het woordje "halal" dan nog voor...

tja...

bij pieper denk ik aan een aardappel

bij baitrunner denk ik aan iemand die ervandoor gaat met je aas.

bij bivvy denk ik aan een worstje die je bij de pomp kan kopen als je honger hebt.

etc :wink:

en de Korda Kutter dan Michel? :D
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-05-2013 22:44

Kees Ouwehand schreef:Is toch een kwestie van je taal een beetje aanpassen aan je publiek. Het maakt verschil hoe je onderling communiceert en hoe je dat naar buitenstaanders toe doet. Ik zie Sportvisserij Nederland of andere belangenbehartigers niet zo snel dit soort populair jargon gebruiken. Persoonlijk vind ik het ook geen sjieke uitdrukkingen en gebruik ze daarom nooit. Neemt niet weg dat karpervissers onderling zo hun eigen taaltje hebben.

Groet, Kees


Dat zou de verklaring kunnen zijn, mijn gebrek aan aanpassingsvermogen.. :wink:

Marco, na enige voorvoerwerk wil komende zondagochtend eens proberen eenige karpervischen te vangen met den reelstok. 8) Het weer in ogenschouw nemende zal ik maar wat regenbestendig materiaal of paraplui meevoeren langs de waterkant. :wink: Slachten doen ze maar in Londen of een ander ver buitenland..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-05-2013 22:48

Klopt, je bent onbegrepen Henk. :lol: :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-05-2013 23:04

Ik heb het overwogen Kees, tatoo's, kratje bier en bbq mee, alles camou..kortom de hele stoere vetbende incl stoere en ruighen taal.
Maar heb er van afgezien, heb het niet nodig ook, ter lering en de vermaack.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-05-2013 23:14

Ach, gaat maar over communicatie met, Henk. Niet over erbij horen of erbij willen horen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-05-2013 23:27

Weet ik Kees, die vreemde associatie ermee zit tussen mijn oren en die word ik maar niet kwijt.
Het leven is geen wedstrijd.

Maar huidige termen doen vermoeden dat het leven ervan afhangt wie gaat winnen, het besef dat men enkel kan verliezen bestaat niet meer, er valt niks te slachten behalve zichzelf. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-05-2013 08:50

Slachten, het doden van dieren door verbloeding. De link of woordspeling met karpervissen kan ik niet ontdekken.


Groet,
Peter