Waar vissen in September?


Plaats reactie
Gideon van Bavel
Berichten: 21
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Contacteer:

17-08-2003 17:54

Ik wilde graag weten in welk gedeelte van het water jullie vissen in september.
Momenteel zie ik de karper veelvuldig in de kant zwemmen waar het ondiep is en er veel plantengroei aan de oever is.
Blijft dit ook zo tot in september of zoeken ze de dan de plateau's en de richels in het diepere gedeelte van het water op? De kant waar ik ze nu zie zwemmen is ook wel de ondiepste kant van het hele water, aan de overkant is het meteen diep onder de kant.
Graag zou ik jullie reactie zien want ik weet momenteel dus niet waar ik mijn voerplek aan moet gaan leggen.
Groeten Gideon.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

17-08-2003 18:01

Verschilt per water,op het ene water vang je ze op een meter.En op een ander water op 10meter.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

17-08-2003 18:46

September zit je nog het beste op ondiep water, maar je hebt verschillende soorten van dressuur en dit kan resulteren in ander ophoud en aas plaatsen
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

17-08-2003 21:29

Ferenc, zo weet ik ook nog wel een paar antwoorden te verzinnen...

Gideon

Tot nu toe wijzen al mijn vangstgegevens erop uit dat karpers zich -min of meer(!) met de onderste deel van de bovenste verdieping water (boven de spronglaag dus) lijken te bewegen. Dit moet je even best wel globaal zien, want als er zich twee meter boven de spronglaag een pernamente voedslebron bevindt, dan zal ie best bezocht worden. Dit bovenstaande wordt ook nog eens bevestigd door dhr. Midas Dekkers, die zegt in 1 van zijn boeken dat net boven de spronglaag de combinatie van warmte, zuurstof, en dus ook het natuurlijk voedsel het beste is, en dat geldt op ieder tijdstip van het jaar. GLOBAAL gezien is het ook wel een beetje na te trekken allemaal; In het voorjaar, op het moment dat er zich weer een spronglaag begint te vormen helemaal bovenin het water (na wat dagen zon!) komen de karpers massaal omhoog. In de zomer en later i nde zomer zakt de spronglaag naar gemiddeld in de zomer pakweg 1,5 m water. Daar heb ik middenin de zomer dan ook de allerbeste vangsten, en absoluut niet meer op een halve meter. Ook zie je later in de zomer minder karpers aan het oppervlak. Op "mijn wateren" tenminste. In het najaar zakt de spronglaag verder, en zo halverwege het najaar is het wat mij betreft ook dieper te doen, met uitzondering van de climax van het massale vreetfestijn in het najaar, want dan lijken ze overal vangbaar te zijn, al moet ik zeggen dat ik zelfs dan betere vangsten had op al wat dieper water. (4 tot 6 meter) In de winter hangt de spronglaag op het absolute dieptepunt: 6 a 7 meter. De reden waarom de meeste karpers in de winter op die diepten worden gevangen (op wateren waar dan nog wél een spronglaag zit natuurlijk!) heeft naar mijn overtuiging ook absoluut niet te maken met de constante temperatuur van 4 graden die je dan ONDER de spronglaag hebt, zoals menig boekenschrijver al heeft verkondigd, maar meer met het zuurstofgehalte net boven de spronglaag. Op die diepte van de constante temperatuur is trouwens toch al weinig te beleven, door het geringe zuurstofgehalte daar.

Als ik NU zou moeten kiezen tussen een voerstek aan de ondiepe kant waar je ze ziet zwemmen, of de diepe kant (helaas kan ik niet kiezen, want ik zit middenin een verbouwing) dan zou ik zonder meer gaan voor de ondiepe kant. Voor een klein deel omdat ik ze eerder ving op diepten tot twee meter deze tijd van het jaar (ik gok dat de spronglaag zich trouwens nu niet dieper dan 3 meter bevindt),, maar met name simpelweg omdat ik (jij) ze juist daar zie zwemmen.

Waar Lexus het ook over heeft, dressuur kan behoorlijk roet in vast patronen van karpers gooien. Zijn ze de afgelopen tijd daar op die ondiepe kant flink gevangen, dan wordt het gewoonweg lastiger daar.

Groeten ChrisN
Plaats reactie