snag ears ja of nee?


Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

14-02-2013 11:13

Bas Timmermans schreef:En zo is het! En daar zijn ze voor, obstakel vissen waarbij de slip erg zwaar staat of helemaal dicht. Ik heb ze ook en zweer er bij. :wink:


Quatsch,
Bij obstakelvissen moet je je hengel al vast hebben voordat de kans er ueberhaupt is geweest dat je hengel uit je steunen getrokken wordt. Goed klemmende achterkopjes en startoog achter de pieperT.

Snagears hebben mi enkel nut als je onder een hoek naar links of rechts vist en dan ook nog met je top omlaag. Dit om te voorkomen dat je hengel uit je pieperT gelift wordt. Zie de duidelijke foto van Jeffrey een pagina terug!!

Vis je met je toppen omhoog, dan wordt je hengel bij een aanbeet toch al hard naar beneden (tegen de pieprT) getrokken en lijken mij deze dingen juist onnodig.

Bij een stuiterende hengel even naar je slip cq molen kijken. Een kut(afgestelde)slip schokt waardoor je hengel zou kunnen gaan stuiteren in de pieperT. Een goede slip geeft gelijkmatig lijn af en schokt niet, waardoor - hoe zwaar je je slip ook afstelt - je hengel stabiel in je steun blijft liggen.

Ik snap werkelijk geen ene jota van veel van bovenstaande veronderstellingen..
Mvg,
Sjoerd
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

14-02-2013 11:19

Sjoerd Bonenkamp schreef:Ik snap werkelijk geen ene jota van veel van bovenstaande veronderstellingen..
Mvg,
Sjoerd


Er zijn nog veel meer dingen die ik niet snap.... :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

14-02-2013 11:40

Dat was al langer bekend.................... prutserT! :wink:
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

14-02-2013 11:48

Vis je met je toppen omhoog, dan wordt je hengel bij een aanbeet toch al hard naar beneden (tegen de pieprT) getrokken en lijken mij deze dingen juist onnodig.

Bij een stuiterende hengel even naar je slip cq molen kijken. Een kut(afgestelde)slip schokt waardoor je hengel zou kunnen gaan stuiteren in de pieperT. Een goede slip geeft gelijkmatig lijn af en schokt niet, waardoor - hoe zwaar je je slip ook afstelt - je hengel stabiel in je steun blijft liggen.


Da's allemaal mooie theorie :wink: , maar één keer tussendoor terugveren en je hengel komt los van je pieper. Echt waar. En als dan je lijn wel achter het oortje van je pieper blijft hangen... Da's nie fijn. (Eigen ervaring.)

Nu heb ik dat slechts één keer meegemaakt, maar toch.
Ik weet het ook allemaal niet...
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

14-02-2013 12:07

OK duidelijk Mart.
Heb ook vaak met de zgn raketopstelling gevist (zoals op jouw avatarT), maar dat nog nooit gehad. Kan me wel voorstellen dat indien het gebeurt, dat je de volgende keer het zekere voor het onzekere neemt.

Wel ooit een keer gehad dat mn hengel zijwaarts uit mn pieperT werd getrokken (was een dronken Jules de Corte in een bootje...)en mn lijn achter mn pieper bleef hangen (top omlaag). Mooie snee in mn goodold foxies. Lang geleden, voordat die snagears "mode"werden.

Blijf wel van mening dat wanneer je hengel snel terugveert en dus stuitert, je iets aan je slip/molen kunt doen. Echt knalharde aanbeten gehad met de toppen omhoog en nooit een hengel gehad die begont te stuiteren in de pieper. Was altijd op open water, want als ik bij obstakels vis krijgt de hengel van mij geen kans om te gaan stuiteren.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

14-02-2013 12:08

Vanuit een boot met hoge golven zijn ze ook onmisbaar!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

14-02-2013 13:20

Sjoerd ik snap JOU 'jota?' wel.
Bij obstakel visserij hoor je scherp te vissen en zoals ik al had gemeld letterlijk bovenop je hengels Te zitten.
Echter kan het iedereen gebeuren en jou ook dat je even afgeleid bent of een shaggie aan het draaien bent of een slokje drinken neemt en dan zal je zien dat juist op dat moment de karper jouw snoepje pakt.
Ik hoef jou niet te vertellen hoe hard dit kan gaan toch?
Leve de snagears
Vis is vis
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

14-02-2013 14:00

Hi Ben,
Begrijp wat je bedoelt en ben het er deels mee eens.

Echter, wanneer ik bij obstakels vis probeer ik mijn hengel recht naar de stek te positioneren. Dus geen (of een zo groot mogelijke hoek) tussen lijn en hengeltop. Top een beetje omhoog en alles strak opgespannen. Welke kant die vis ook opzwemt, mijn top wordt dan sowieso omlaag getrokken (tenzij zakkerT). Wat heeft een snagear dan voor een nut? Het is mi veel nuttiger om een bankstick voor je molenslinger in de grond te prikken, startoog voor de pieperT te houden en gebruik te maken van klemmende achterkopjes. Kun je alles potdicht zetten en de dril is al begonnen zodra jij de hengel vast hebt.

Nog iets. Ik krijg trouwens altijd de felste aanbeten als ik met een volledig slappe lijn onder de top naar links of rechts vis. Vis neemt een spurt, trekt de lijn strak en zo krijg je een giga klap op je hengel. In die gevallen schuif ik 1 snagear op de Delkim. Hoeven ook geen obstakels voor in de buurt te zijn verder.

Daarom vind ik de naam "snagear" ook helemaal verkeerd eigenlijk.
luuk heesters
Berichten: 676
Lid geworden op: 19-01-2010 16:56
Locatie: Brabant Zuid!

14-02-2013 15:00

Bij mij is het ook een keer mis gegaan.
Kreeg een fluiter kom bij mijn hengel aan, ik dacht huh waar is die.
Keek rechts van me en daar lag die. De beugel van me molen was achter een stukje ijzer blijven hangen.
Wat een geluk had ik, helaas was de vis wel los.

Sinds dien ook snag ears gehaald.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

14-02-2013 18:04

He sjoerd.
Dat heb ik wel vaker bij producten dat ik me
Afvraag waarom dat zo heet.
Maar dat bedoel ik dus wat jij eigenlijk al zegt.
Ik gebruik banksticks en zet ze ook in lijn met waar de rig ligt.
Maar omdat de karper wil vluchten zonder dat hij lijn kan nemen krijg je een soort bungy effect of je nou met nylon of braid vist en vooral als je dichtbij vist gaat je hengel stuiteren.
Daarom de snagears just to be shore (ja ja sure) :D
Vis is vis
Remco Jansen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2013 17:14

15-02-2013 09:35

haha bij mij is het dus wel nodig want het makkelijkst is met de rodpod vissen want banksticks kun je er niet goed kwijt (staan ijzeren kooien met stenen in langs de kant :s) dus dan zet ik de rodpod erop en dan kan ik niet echt recht op de lijn vissen en het is dichtbij een gemaal die regelmatig aanstaat waardoor de vis behoorlijk sterk is vergeleken op andere wateren , er vist ook eigenlijk niemand behalve ik en een maat van me (vooral omdat ze moeilijk te vangen zijn ) dus ik zal maar snag ears aamschaffen :) , thanls voor het advies
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

15-02-2013 11:01

Meeste dingen zijn wel besproken wat betreft de snagears dus daar heb ik verder weinig aan toe te voegen.
Ik heb sinds een jaar ook snagears aangeschaft. Ik vis zodra het kan met banksticks.
Ik had in het verleden het probleem op sommige stekken dat door vegetatie in eigen kant ik niet met
mijn hengel richting mijn rig kon vissen, maar tegelijkertijd ook haaks moest vissen.
De vegetatie stak dus in zoverre uit dat mijn snoer hier doorheen zou lopen.
In zo een geval kon ik ging ik dan toch voor een andere stek,
of zette ik ongewenst de baitrunner wat losser.
Ik gebruik ze echt niet altijd maar ben blij dat ik ze heb, want zo nu en dan zijn ze echt handig.
Een bijkomend voordeel van de Delkim snagears zijn voor mij dat het batterijen klepje hierdoor is vast te schroeven op de beetmelder.
Voorheen tijdens het gebruik van de hardcase wou het nog wel eens voorkomen
dat ik mijn batterijen klepje eraf kon schuiven.
Als ik niet goed zou opletten zou ik er wel eens kunnen verliezen.
Dit probleem is dan weer uit de weg geholpen doordat ik een Delkim tasje heb aangeschaft.
Maar als nog ben ik positief over het totaal plaatje van de snagears.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-02-2013 17:50

M'n eerste piepers, het type model optonic met V oortjes, viste ik voornamelijk met een monkey climber en open beugel. Geen centje pijn bij wat voor run dan ook.

M'n volgende piepers, Ultimate's Striker GTI's en later voor een prikkie de LTS (TLS) variant met gevoeligheid (groter water, wind), hadden oortjes in de vorm van een U met de pootjes naar binnen. Geen centje pijn met welk systeempje dan ook.., hoogstens een liftje.

Uiteindelijk wilde ik ook geluidloos een runsignaal kunnen waarnemen zonder de aandacht van wie dan ook te trekken, dus een paar jaartjes terug tweede hands FOX EOS met een los draadloos systeempje gekocht...

Heel erg snel snag ears aangeschaft vanwege de veel te lage oortjes!

Overigens vis ik sporadisch ook wel eens met twee podjes om het onder een hoek vissen te vermijden (losse banksticks niet mogelijk).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

20-02-2013 10:19

Ik ben met het bootvissen soms heel blij dat ik snag ears heb. Ik vis verplicht met zeer slappe lijnen en er is vaak sprake van een pendelende boot door golfslag waardoor de boot soms links en soms rechts van de lijn zit. Bij een run ben je heel blij met die verlengde oren al staat je slip nog zo goed ingesteld.

Wat mij betreft een zeer nuttige uitvinding.
Life begins at 11.000 ha