artikeltje van Frank Avezaat in karperwereld nr 31


Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-08-2003 00:31

Richard

Omdat die karper natuurlijk niet zwaar genoeg is.

Nee hor, grapje,
khad gewoon zin om te reageren,
Moet je dus gewoon ff wachten tot Frank zelf reageert.

Koen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-08-2003 00:43

Ik vind al een tijdje dat het niveau van de KW achteruit is gegaan... :razz: , maar gewoon in zijn algemeen

vr gr Sjoerd
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-08-2003 00:53

Blame it all to Frank
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

07-08-2003 08:01

Richard,

mede omdat dit een redelijk recente vangst was (ksn jeugdkamp)

De foto is in het echt schitterend, maar niet goed ingescand. Nadat aart en ik rakker in totaal 3 keer wisten te vangen waren sommige mensen toch benieuwd ernaar...

binnenkort komt er wel weer een andere vis.

Kijk Richard, natuurlijk vang ik wel graag grote vissen. Zelf doe ik ook mijn best om op sommigen te jagen, maar de bedoeling van het stukje in de KW ging voornamelijk om mensen duidelijk te maken dat klein ook heel mooi kan zijn. Niet dat ik geen grote vissen vang/wil vangen.

Dit is een beetje een vreemde reactie als ik hem zo doorlees maar kan er even niets anders van maken. Wil wel opmerken dat het een scherpe conclusie van je is.

Frank
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

07-08-2003 12:27

wel grappig om te zien dat je opeens met moeilijke woorden probeerd te praten ook....
vind ik wel funny
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

07-08-2003 12:52

Lexus,

Wat vind je er moeilijk aan?

Groeten,

Mark
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

07-08-2003 13:30

Richard,

met je reactie ben je wel erg kort door de bocht. Er is namelijk een groot verschil tussen die 2 dingen. Aan de ene kant heb je mensen die blij zijn met elke vis, maar altijd hopen op een grote. Daarnaast heb je aan de andere kant de mensen die met geen vis blij zijn, alleen naarmate hun weegschaal naar de 15kg gaat wijzen.

Sta je aan die (verkeerde!) kant van de lijn, kan je beter gaan stoppen! Er is niets mis met een drijfveer naar gro(o)t(er), maar voor dat perspectief hoeven de kleinere niet lijden. Wees blij met alles wat je vangt, en behandel elke vis met alle respect, waarmee je een grotere vis ook zou behandelen!

Gr,

Christiaan.
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

07-08-2003 19:25

Christiaan,

Blijkbaar vind Frank de reactie minder erg kort door de bocht en geeft die een goed commentaar.
Mijn opmerking was dan ook alles behalve sarcastisch bedoeld, maar gewoon een vraag om reactie die ik dan ook kreeg.

En laten we eerlijk zijn, de zeer zwaren vissen blijven toch altijd bijzonder, en daar mogen we zo nu en dan best eens even mee pronken.
Als ik een foto in mijn profiel ga zetten,(binnenkort maar even kijken hoe dat moet) dan wordt dat toch ook een mooie zware vis.
En hoewel mijn allermooiste vis een volschub was van 14 pond, ging ik twee weken toch meer uit mijn dak bij de grootste schub uit mijn thuiswater van 35 pond.
En dit geld volgens mij voor vrijwel iedereen, zonder ook maar iets af te doen over het besproken artikeltje.

Ga je goed

Richard
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

07-08-2003 20:36

Lexus,

moeilijke woorden? Mijn woordenschat ligt vrij hoog daar ik gelukkig niet een van de domste ben (u mag mijn diploma zien met nogal goede cijfers voor Nederlands). Ik weet trouwens niet of je doelt op het artikel zelf of op mijn reactie naar Richard, wees maar eens duidelijker alsjeblieft.

Richard,
ten eerste gefeliciteerd met die vis van 2 weken geleden, ik weet hoe lekker dat voelt :smile: Persoonlijk vond ik de mooiste reactie op je vraag eigenlijk van Christiaan afkomen... dat was net iets beter uitgelegd. Maar ik ben blij dat we elkaar snappen :wink:

Frank
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

07-08-2003 22:39

bah bah bah

nerds morons en eikels, "mag ik je handtekening?? Hahhahaha DWAAS!!!!!!!


Ik vang Liever klein(leugenaars!!!)

Meer heb ik aan deze discussie niet toe te voegen

Met honende groet

RF

ps. Iedereen kan voor KW schrijven, als het een beetje wat is plaatsen ze het ook!!!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-08-2003 23:59

Roger toch,
Mag ik jou handtekening ook?
Nee, ff zonder dollen.
Dat van die handtekening was natuurlijk gewoon een grapje.

En zoals frank in z'n artikel heeft gezet, hij wil niet alleen kleine karpers vangen, maar het gaat hem erom dat de jeugd van tegenwoordig van de wijs wordt gebracht door al die grote vissen die in al die bladen staan.

De jeugd begint dan te denken dat ze makkelijk zo'n vis kunnen vangen maar de realiteit is anders.
Dat is dus slecht voor de jeugd, want als de jeugd er vroeg mee stopt omdat ze niet zo snel een 30+ vangen, dat zou zonde zijn voor de toekomst.

Als je deze topic goed had doorgelezen, dan had ik je dit niet moete zeggen.
Want natuurlijk vangt frank ook graag grote vissen, maar door zijn ervaring e.d. weet hij dat die niet zo makkelijk komen aanwaaien. En daar wil hij de jeugd voor waarschuwen.

En de ps van jou.
constateer ik daar enig jaloezie?
Het is toch goed dat frank daar het een en ander over heeft geschreven?

mvg,
Koen Workel
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

08-08-2003 02:36

Volkomen mee eens Koen.......

Richard
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-08-2003 07:35

Roger,

Je hebt helemaal gelijk, zelfs van mij hebben ze onlangs een artikel geplaatst. Maar de vraag is juist wie bereid is om iets zinnigs op papier te zetten. Wie heeft er iets te melden, is niet te beroerd om kennis over te dragen en wil daar de nodige uren in steken om het een beetje redelijk op papier te krijgen? Jij?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

08-08-2003 08:55

Roger,

jij vangt liever geen mooie vissen van 14pond? (leugenaar)

jij snapt de boodschap van het artikeltje niet echt geloof ik. Eerst goed lezen voor je reageert met zulke dingen.

Frank
ps; mark, nu was dat artikel van jou toch nog erg interessant hoor... viel me mee :razz:
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-08-2003 11:14

Frank,

ik denk dat roger erop doelt dat je steeds vaker hoort dat mensen liever kleine vis vangen. Iedereen, maar dan ook iedereen vangt graag dikke vis. Of je al dan niet tevreden bent met een kleine vis, dat staat daar helemaal buiten.

mvg
stefan
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-08-2003 12:20

Stefan,

dát zie je nou juist verkeerd! Dat staat er namelijk niet geheel buiten, maar zit totaal in samenhang.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-08-2003 12:30

Christiaan,

iedereen beleeft zijn visserij op zijn eigen manier, en daar moet je respect voor hebben. Als iemand niet tevreden zou zijn met een kleine vis, is dat zijn probleem toch of niet ? Wie zijn wij om dat te veroordelen?

Ikzelf vang evengraag grote als kleine karper, maar als ik mag kiezen vang ik toch liever een grotere vis. Zit ik dan fout? Denk het niet toch ?

Waar het om ging, was dat er steeds meer word gezegd dat men liever kleine vis vangt dan grote vis. Roger gaat daar op in, in mijn ogen terecht.

Maarja, ieder zijn eigen mening, zoals ik al eerder zei.

mvg
stefan
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-08-2003 14:39

Stefan,

tuurlijk mag je niemand veroordelen op z'n visserij, daar heb je volkomen gelijk in. Maar ik ben van mening dat als je niets geeft om het kleinere exemplaar, je het grotere niet waard bent.

Stel je nou voor dat er een knopje op je Hengel zat, zodra hij afgaat moet je kiezen tussen een groen of rood knopje. Rood staat voor een 20+ karper, Groen voor 20-. Iedereen (maar dan ook iedereen) zal in de eerste weken het Rooie knopje tot in den treure in drukken.

Beetje raar geformuleerd, maar het is pcies zoals jij zegt "iedereen vangt liever grote vis". Maar het gaat erom of je de kleinere met dezelfde respect behandelt. Op het moment dat een visser dit niet doet, vind ik dat je zijn visserij best mag beoordelen, zelfs veroordelen!

Gr,

Christiaan.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

08-08-2003 22:19

Op 2003-08-08 12:30, schreef Stefan Slechten:

Waar het om ging, was dat er steeds meer word gezegd dat men liever kleine vis vangt dan grote vis. Roger gaat daar op in, in mijn ogen terecht.



Stefan,

ik heb nog nergens zien staan dat iedereen opeens liever kleine vis vangt hoor. Ik denk dat je niet goed gelezen hebt. Men vangt NET ZO LIEF kleine vis!

Ennuhm, als iedereen gerespecteerd moet worden voor zijn/haar eigen visserij... dan zit Roger fout met zijn complete bericht en snap ik niet waarom je dit aanhaalt?

Frank
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

08-08-2003 23:18

Ik vis vooral naar het aantal aanbeten. Gek eigenlijk dat ik daar nog niemand over heb gehoord.

Als ik op een 'moeilijker' water vis, dan stop ik veel tijd in observatie en experimenteren e.d. Ten eerste is een aanbeet een volgend stukje in de puzzel, waardoor je misschien dichter bij de oplossing komt, en ten tweede is het een stukje voldoening dat je aanpak (misschien) werkt en een stukje beloning voor de tijd en moeite die je erin hebt gestopt.

Dit geldt zeker niet overal, maar er zijn wateren waar ik al een gat in de luchtspring als ik überhaupt vis op de kant krijg.

Dus weten dat je goed bezig bent door vis te vangen is nog steeds het belangrijkste voor mij, is de karper niet al te groot dan maakt dat helemaal niks uit, ook een kleine karper is mooi, is het een grotere dan is de vreugde alleen maar nog groter.

En trouwens, als je eenmaal goed zit, en er zwemmen dikke vissen rond, dan is het vaak alleen nog een kwestie van tijd voordat een grotere vis zich een keer vergist.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

08-08-2003 23:32

Ik vind het niet gek dat er alleen grote vissen in het blad staan.

Stel:

Een super mooi en spannend verhaal over frankrijk.Ze proberen elk systeem uit en doen alles om een visje te vangen en dan....JAAAAA na een WEEK een schub van 14POND!!!! WWWWAAAAAAAAUUUWWW TE GEK.

:roll:

Wat denk je dan? :wink:

Kleine vis vang je overal en meestal toch wel vrij makkelijk.30+ ers niet!

Natuurlijk moet je blij zijn met elke vis die je vangt ongeacht zijn grote.

Als het blad vol staat met foto's van "kleine" visjes dan is het ook geen bal aan.Ik zie liever een mooie 30+viss dan een visje van 10 pond.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

08-08-2003 23:33

Dat heb je zeer goed bekeken Sjoerd. Er zullen inderdaad een hoop mensen zijn die het ook op deze manier aanpakken maar er waarschijnlijk zelf niet bij stil staan.

Opzich verschilt het niet veel van de andere dingen zoals "zoveel mogelik vis vangen" je verspeelt liever geen runs dus kom je al gauw op die aanbeten :wink:

succes met aanbeten verzilveren
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

08-08-2003 23:49

Sjoerd,

Hiermee sla je werkelijk de spijker op zijn kop en ik ga hier ook helemaal in mee.

Met name op groot en onbekend water tellen bij mij ook de runs die ik verspeel mee.
Vaak is dat een goede indicatie dat je op een hot-spot zit, een plek in het water waar de vis zich kennelijk graag ophoudt. Het is dan nog zaak om hier uren op te maken en hopen dat die stek vis blijft produceren.

Zowieso is elke karper, zeker op een nieuw onbekend water, erg welkom en wordt op de gevoelige plaat vereewigd oftewel komt op de foto. Dit ongeacht het gewicht!
Wegen doe ik niet altijd. Het doel van het wegen voor mij is kijken of mijn PB verbeterd is. Dat wil echter niet zeggen dat een vis die ik niet weeg niet gewaardeerd wordt door mij. Daar is het gewicht van een karper te relatief voor.

Echter mocht ik dit seizoen een hele dikke jongen in mijn net trekken. Deze moest gewogen worden. Als je dan de wijzer van de weegklok ziet stoppen op 22 kg. (incl. net) nou geloof me maar dat is echt niet te bevatten!!!

Ik weet zeker dat eenieder die dat een keer meegemaakt heeft zal beamen dat bij het vangen van zo'n vis elke andere karper ver in de schaduw komt te staan.

Nou maakt het vangen van zo'n vis je niet direkt een goede visser want natuurlijk is er ook de geluksfactor die parten speelt!
Echter de kans op geluk kun je weer vergroten door uren te maken en niet op te geven.

Tsja ik denk dat de meeste hun mening wel radicaal zullen herzien als ze ook eens met zo'n vis op de foto konden en derhalve begrijp ik de reaktie van Roger Feijen erg goed.

Zolang je ze zelf niet gevangen hebt kun je makkelijk zeggen dat het vangen van grote karper relatief is en dat soort geouwehoer.
Wacht maar tot de dag dat jij de gelukkige bent die, al is het maar voor een keer, zo'n joekel vast mag houden.

Wat dat betreft gun ik eenieder die ervaring!

Met elke karper waarderende groet,

John
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

09-08-2003 00:10

mag de karperwereld nog niet lezen is voor op vakantie dus morgen lezen als ik op of aanmerkeringen heb horen jullie het
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

09-08-2003 01:11

Gewoon stiekem doen Lars, weet mama toch niks van.....